Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuka tuntee (Kreetan) , ei kun Kanarian saarten energiat?  (Luettu 25149 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
metsätonttu
Vieras
« : 07.11.2006 00:12:38 »

Vaihtoehtohoitana Kreetalle...?

Minulla on aika rankka työrupeama ja monta muutakin prosessia käynnissä. Tarvitsen pienen piristävän matkan. Ja jostain kumman syystä tuo Kreeta kiehtoo, oikeastaan aina kiehtonut, minolainen kulttuuri.

Mikä ihme minua sinne vetää?

Auttakaa!

Mitä sieltä voi löytää pääsiäisenä?
« Viimeksi muokattu: 13.11.2006 20:13:10 kirjoittanut metsätonttu » tallennettu
ge
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #1 : 07.11.2006 07:39:12 »

pääsiäinen on juuri se paras mahdollinen aika.jolloin turistit eivät ole väsyttäneet koko saaren asukkeja.ihana ihana saari löytyy kultuuria antiikkiajalta ja aiemmaltakin...luonto on siihen vuoden aikaan vihreää,ja puutarhat ja tien poskessa kukat kukkivat pääskyt lentävät.nautinto,hyviä rantoja liikun usein pienemmissä kylissä ja nautin olosta,on tietysti ravintoloita diskoja musiikki baareja kunhan vain kyselee niin aina löytää mitä haluaa.pääsiäisen aika on myös juhla aikaa kreettalaisille ja suosittelen pääsiäisnsuurta kirkko yötä sinne vaan mukaan sytyttämään kynttilä,ja sen jälkeen juhlitaan perheet ja ravintolan väki grillaavat lammasta et sinäkään varmaan jää ilman.krookkukset ja kaikki kaunis kukkii ja luonto on vihreää.siine kun kerran menet menet toistekkin.onnea matkallesi
tallennettu

vaaka kuu kaloissa nouseva skorppioni
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #2 : 07.11.2006 08:24:59 »

Minä en ihmettele, jos jotakuta Kreeta vetää puoleensa. Itse olen viettänyt aikaani siellä jonkun verran ja jokusen kerran.  Wink
Kreetalaiset on ihania ihmisiä. (ei välttämättä samaa kaliperia kuin manner Kreikasta tulleet 'kesä-yksityisyrittäjät' ja muut työntekijät, joita siellä 'vilisee' parhaimpaan lomasesonki aikaan).
Kreetalaisissa on pohjalla jotain hyvin samankaltaista kuin suomalaisuudessakin. Olen asiasta keskustellut kreetalaisten kanssa. He ovat sellaisia aitoja kohtaavia ihmisiä, jotka eivät ole suostuneet (jotkut ovat suostuneet) ottamaan sellaista roolia, miten yleensä turistit kohdataan. Kreetalla löytää helposti alkuperäisen kulttuurin. He kutsuvat kotiinsa ja nämä ihanat vanhukset tulevat juttelemaan kotinsa ohikulkijoille. yms.
Kreetalla voi huoletta kulkea missä vain, rikollisuus ei rehota.

Itse olen ollut Kreetalla keski ja loppukesällä, mutta juuri keväällä siellä on luonto vehreimmillään, jota ei näekkään sitten enää loppukesästä. Ja luultavasti myös pääsiäisen aikaan on mielenkiintoisia 'uskonnollisia juhlia'.
Ruoka on kertakaikkisen ihanaa ja terveellistä ja raaka-aineet saadaan omalta saarelta. Vaikka söisit joka päivä mussakaa, mutta eri paikassa, et kertaakaan saisi samanlaista ja samanmakuista ja tämä pätee jokaiseen ruokalajiin. Makuelämysten kirjo on mahtavaa.

Kreetalla;
5.3. puhdas maanantai, paaston alku
1.4. palmusunnuntai
6.4. pitkäperjantai
8..–12.4. ortodoksipääsiäinen
30.5. Pyhän hengen päivä (helluntai)
15.8. Neitsyt Marian päivä
28.10. kansallispäivä

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Vaikka ortodoksipääsiäistä vietetään kuten meidän pääsiäistämme kevätpäiväntasauksen jälkeisen ensimmäisen täydenkuun jälkeisenä viikonloppuna, eivät pääsiäiset osu samaan ajankohtaan, sillä ortodoksikirkko käyttää ajanlaskussaan juliaanista kalenteria.

tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #3 : 07.11.2006 08:38:12 »

Kreeta
Erään kreikkalaisen kirjailijan mukaan kaikki Kreetalla on kuumempaa: aurinko, meri, tunteet, lempi. Kreetalaiset ovat yhtä arvaamattomia kuin saaren luonto, ailahtelevat laidasta laitaan.
Kreikkaa pidetään miesten maana: miehet istuvat päivät pitkät kafeneioneissa keskustellen maailman menosta ja naapureiden edesottamuksista päivänpolttaviin poliittisiin tapahtumiin. Keskustelu tuntuu äänen voimakkuudesta päätellen kiihtyvän ajoittain, mutta kohta taas tunnelma rauhoittuu ja miehet jatkavat rauhassa kahvinjuontiaan tai lautapelin peluuta.
Naisia ei kahviloissa näy. He ovat kodin keskushahmoja, jotka päättävät missä kaappi seisoo. Perheet pitävät yhtä. Lapset ja lastenlapset asuvat usein, elleivät samassa talossa kuin isovanhemmat niin ainakin lähellä heitä. Perhesiteet ovat läheiset, ja isovanhemmat osallistuvat aktiivisesti lastenlasten kasvatukseen. Kun he eivät enää kykene työhön, on lasten vuoro huolehtia heistä.
Kreetalaiset ovat erittäin vieraanvaraisia. Kafeneioneissa keskusteluun osallistunut vieras voi joutua istumaan tuntikausia tentattavana raki- tai ouzolasin täyttyessä kaiken aikaa. Kieltäytyminen tarjotusta on kreetalaiselle loukkaus.
Kreetalaiset ovat hyvin uteliaita kaiken vieraan suhteen. Usein jo ensimmäisessä keskustelussa vieraalta kysellään hyvinkin tarkkaan hänen sukujuurensa, työasiansa sekä kotimaan hallinnolliset ja poliittiset tilanteet.

Tämän voin myös allekirjoittaa... tosin tässä ei puhuta siitä, miten Kreetalla on myös 'nuorisokulttuuri' kuten muuallakin...  Wink
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #4 : 07.11.2006 08:54:56 »

http://www.sfakia-crete.com/sfakia-crete/greekeaster.html
 Wink
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #5 : 07.11.2006 20:04:30 »

pääsiäinen on juuri se paras mahdollinen aika.jolloin turistit eivät ole väsyttäneet koko saaren asukkeja.ihana ihana saari löytyy kultuuria antiikkiajalta ja aiemmaltakin...luonto on siihen vuoden aikaan vihreää,ja puutarhat ja tien poskessa kukat kukkivat pääskyt lentävät.nautinto,hyviä rantoja liikun usein pienemmissä kylissä ja nautin olosta,on tietysti ravintoloita diskoja musiikki baareja kunhan vain kyselee niin aina löytää mitä haluaa.pääsiäisen aika on myös juhla aikaa kreettalaisille ja suosittelen pääsiäisnsuurta kirkko yötä sinne vaan mukaan sytyttämään kynttilä,ja sen jälkeen juhlitaan perheet ja ravintolan väki grillaavat lammasta et sinäkään varmaan jää ilman.krookkukset ja kaikki kaunis kukkii ja luonto on vihreää.siine kun kerran menet menet toistekkin.onnea matkallesi

Kylläpä osasit hersytellä juuri oikeilla sanoilla...ah, suurkiitos Ge!
Mitä paikkaa suosittelisit?

Nyt on vain se pulma, etteivät ainakaan Firmat aloita matkoja sinne ennenkuin pääsiäisien jälkeen.
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #6 : 07.11.2006 21:57:20 »

Wov!!!

Tuhannet kiitokset Mirjam Kreeta-tiedoistasi. Olen lumottu. Minua on aina kiinnostanut minolainen kulttuuri. Ja kreikkalainen muutenkin. Olenhan ollut menneessä elämässä papitar!!! No en nyt näistä tiedä. Mutta Korfu ja Ateena plus Delphi on tuttu.

Tuo Sfakia näyttäisi juuri oikealta, mutta en tiedä miten osaisin löytää lentoreitin ja varata oikean hotellin tai muun sellaisen. Rahastahan se kaikki on kiinni.
tallennettu
Sirpapa
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #7 : 08.11.2006 20:29:46 »

Hei Metsätonttu
Kolmesti olen käynyt ja aina yhtä ihanaa...
Ihanat ihmiset, ihana kulttuuri, näytävyydet ym.
En kyllä ole käynyt noin aikaisin keväällä. Eka kerralla touko-kesäkuussa sitten kesäkuun puolivälissä ja viimeksi kesä-heinäkuun vaihteessa. Eka kerralla yöt oli vähän viileitä, mutta ei haitannut. Tarkeni kyllä. Ihana paikka kaikenkaikkiaan, suosittelen. Pääsee irti arjesta.
Netistä löytyy paljon kuvia. Keskustelufoorumi ja muuta tietoutta http://www.kreikka.net/
tallennettu

Tuli hevonen
Valkoinen sähköinen peili
Neitsyt - Neitsyt
Kuu Jousimies
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #8 : 08.11.2006 22:45:25 »

Kiitos Sirpapa!

Tuntuukin, että olen jo viikon viettänyt aikaani Kreetalla. Niin ahneesti olen tutkinut historiankirjoja, esitelehtisiä, ollut sinne ja tänne yhteydessä.

Ja sitä huhtikuun kylmää minäkin vähän pelkään. Olen kerran Korfulla viettänyt tosikylmiä iltoja ja öitä nimenomaan asunnossa. En haluaisi uusia sitä. Me suomalaiset olemme tottuneet liiankin lämpimiin asuntoihin.

Pitäisköhän vetää enkelikortti!!
tallennettu
täysikuu
Astroholisti

Elämä on seikkailu

Profiili
« Vastaus #9 : 08.11.2006 23:00:24 »

Hei Metsis!

Voit hyvin ottaa villasukat ja villatakin mukaan matkaan Wink

Ollaan vierailtu saari melkoisen ympäri ja pienet paikat ovat yhtä ihania kuin isoimmat. Rethymnonista oli ainoastaan vähä negaatioita(sankan turistijoukon vuoksi). Agios Nikolaos oli namu ja Platanias, ne on molemmat myös rantakohteita. Kaunista, ihanaa ja maukasta, rauhaisaa ja ystävällistahän siellä on aina ja kaikkialla.
Oletkos muuten käynyt Joonianmeren helmessä, eli Pargassa, ah, ah ja ah!

Jokainen tietty näkee asiat omilta kanteiltaan ja makuasioista ei voi kinata. Suosittelen joka tapauksessa LÄMPIMÄSTI
Tekeehän matkatoimistotkin matkoja Kreikkaan jo huhtikuun lopulla....sattumaa onko viilee.

Kyproksella on sitten varmasti lämmin ja siellä myös kreikkalaisuus on valtasana.

Tunnelmoidaan smitten
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #10 : 08.11.2006 23:12:29 »

Mielenkiintoista.  Smiley
Itse olen niin lämmön perään että matkustan aina heinä- tai elokuussa.  Cool (Kreetalle)
On hienoa, kun voi läpi vuorokauden kulkea hellevaatteissa... Iltamenoihin ei tarvita takkeja tms... toppi päällä tarkenee...

Platanias on kyllä kiva paikka. Mutta esmes Agia Marina on myös hyvä. Kato Stalos oli jo hiukan kauakana kaikesta. Myös Malemessa olen majaillut. Tossahan ne menee nuo pikku kylät ihan helminauhana ettei edes huomaa mistä kylä vaihtuu toiseen. Harvenee vain palvelut 'loppua kohti'. Maleme oli todella piskuinen, kun siellä aikanaan majailin. Nykyään se on jo palveluja täynnänsä sekin, silloin kun minä siellä majailin, ei ollut kuin 2tavernaa ja pari 'super'markettia.  Wink
Agios Nikolauksessa olen myös yhden loman viettänyt. Hyvin kaunis paikka myös. Jotenkin vain tuo Plataniaksen seutu vetää enemmän puoleensa ja sinne on 'siunaantunut' jo paikallisia tuttujakin.  smitten

Samarian rotko kannattaa vaeltaa. Mahtava kokemus. Myös Spinalongan saareen tutustuminen on todella vaikuttava kokemus. ym ym..
*innostuu*  :Smiley
Noh... ensi kesäksi tässä itekin suunnittelen matkaa, mutta pähkin menenkö Kreetalla taasen, vaiko Pargaan...   Huh Sielläkin asuisi yksi tuttu, vaikka muualla olenkin tavannut alunperin.
Olisi mukavaa käydä useammilla Kreikan saarilla, mutta en ole tosiaan vasta kuin ravannut Kreetalla ja kerran Santorinilla.
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #11 : 08.11.2006 23:12:51 »

Oi joi!  Cheesy

Missä on Parga? Ihana nimi...
tallennettu
täysikuu
Astroholisti

Elämä on seikkailu

Profiili
« Vastaus #12 : 09.11.2006 11:17:52 »

Parga on siellä mantereella kun noustaan vasemmalta (kartta)italiaan päin. Lefkasin saaren lähettyvillä. Siis siellä toisella puolella.
Parga onkin ollut italialais asuttu ja saanu paljon vaikutteita heiltä.
Julmetun kaunista ja hyvät patikointireitit!
Pieni paikka mutta tosi "helmi".
tallennettu
ge
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #13 : 10.11.2006 17:47:57 »

agia marina ja sen seutu,siellä olen minäkin kaikki kreettan matkani viettänyt ja kerennyt viikon aikana pääkaupunkiin ,saarelle ,kirkkoon ja paljoon muuhun...ihanaa ! !!kevät ja huhtikuun aikana alkaa olla ihan tarpeeksi lämmintä,olen matkustanut viimeisen minuutin tosi halvoilla matkoilla tukholmasta.huomasin muuten olen vaaka nouseva skorppiooni kuu kaloissa..muusta en nyt tiedä täytynee tutkia terveisiä....viltteihin kääriyty :smitten:nyt lämpöä rakastava minä
tallennettu

vaaka kuu kaloissa nouseva skorppioni
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #14 : 12.11.2006 19:27:14 »

On sitä kyllä muitakin saaria sielläpäin. Muistan Samoksen. Kreeta ei ole oikein minun juttuni.. mutta varmaan ihan kiva lomasaari. Varokaa niitä myrskyjä ja Välimeren itäpäädyn kriisejä, itse en menisi sinnepäin.  :Smiley Olen miettinyt miksi tuntuu yhä vieraammalta mitä idemmäs mennään Välimerellä, kun joillain esim Istanbul tuntuu tutulta, olen ollut Ateenassa ja Efesoksessa ja Kyproksella, mutta ei niin jäänyt mieleen, myös Eilat, en menisi näinä aikoina.  Cool Vaikka olen kuulema elänyt Kreikassakin, niin toistaiseksi ei kolahda.  angel
« Viimeksi muokattu: 12.11.2006 19:31:19 kirjoittanut ^^Golden Sphinx^^ » tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  

Siirry: