Minä en ihmettele, jos jotakuta Kreeta vetää puoleensa. Itse olen viettänyt aikaani siellä jonkun verran ja jokusen kerran.
Kreetalaiset on ihania ihmisiä. (ei välttämättä samaa kaliperia kuin manner Kreikasta tulleet 'kesä-yksityisyrittäjät' ja muut työntekijät, joita siellä 'vilisee' parhaimpaan lomasesonki aikaan).
Kreetalaisissa on pohjalla jotain hyvin samankaltaista kuin suomalaisuudessakin. Olen asiasta keskustellut kreetalaisten kanssa. He ovat sellaisia aitoja kohtaavia ihmisiä, jotka eivät ole suostuneet (jotkut ovat suostuneet) ottamaan sellaista roolia, miten yleensä turistit kohdataan. Kreetalla löytää helposti alkuperäisen kulttuurin. He kutsuvat kotiinsa ja nämä ihanat vanhukset tulevat juttelemaan kotinsa ohikulkijoille. yms.
Kreetalla voi huoletta kulkea missä vain, rikollisuus ei rehota.
Itse olen ollut Kreetalla keski ja loppukesällä, mutta juuri keväällä siellä on luonto vehreimmillään, jota ei näekkään sitten enää loppukesästä. Ja luultavasti myös pääsiäisen aikaan on mielenkiintoisia 'uskonnollisia juhlia'.
Ruoka on kertakaikkisen ihanaa ja terveellistä ja raaka-aineet saadaan omalta saarelta. Vaikka söisit joka päivä mussakaa, mutta eri paikassa, et kertaakaan saisi samanlaista ja samanmakuista ja tämä pätee jokaiseen ruokalajiin. Makuelämysten kirjo on mahtavaa.
Kreetalla;
5.3. puhdas maanantai, paaston alku
1.4. palmusunnuntai
6.4. pitkäperjantai
8..–12.4. ortodoksipääsiäinen
30.5. Pyhän hengen päivä (helluntai)
15.8. Neitsyt Marian päivä
28.10. kansallispäivä
Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla. Vaikka ortodoksipääsiäistä vietetään kuten meidän pääsiäistämme kevätpäiväntasauksen jälkeisen ensimmäisen täydenkuun jälkeisenä viikonloppuna, eivät pääsiäiset osu samaan ajankohtaan, sillä ortodoksikirkko käyttää ajanlaskussaan juliaanista kalenteria.