Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuunkierto ja menstruaatio?  (Luettu 16275 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti

Profiili
« : 07.11.2006 09:30:43 »

(Toivottavasti tämä ei ole jälleen kerran meikäläisen
"assin" mielikuvituksen tuotetta...)  :/

Jostain on tarttunut takaraivoon sellainen käsitys
että ainakin ns. luonnonkansoilla naisten "veneen maalaaminen"
on synkronoitunut kuun kierron kanssa, ja toisaalta,
että tämä ei ole tilanne ns. "sivistyneiden" kansojen
keskuudessa, kun kiihkeä elämänrytmi on häirinnyt
hormonitoimintaa, tai jotain. Kuinkahan mahtaa olla asian laita?

tickedoff
tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 07.11.2006 10:56:08 »

Näin olen minäkin käsittänyt, että kuukautiset ovat synkronissa kuun kierron kanssa.

Kuukalenterissahan on 13 kuukautta, jokainen niistä on yhtä pitkä ja se seuraa kuun kiertoa - kuukautiskierto on siis kuun pituinen.

Jos ennätät, niin googlettamalla löydät ainakin englanninkielisen version tuosta kuukalenterista.

LaineGracia Penttisen sivuilta saattaisi löytää myöskin jotain aiheeseen viittaavaa - ainakin hän piti luennon kuu- ja mayakalenterista muutama vuosi sitten Tähtipäivillä ...

tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #2 : 07.11.2006 11:12:36 »

mutta, mutta miten sitten olisivat nuo kansat eläneet, jos koko naisporukka olisi ollut estynyt päivittäisiltä toimilta yhtäaikaa? Nuo suojathan ovat suht uusia juttuja  Cheesy joitakin villatuppoja ja rääsyjä lukuunottamatta...
Minulla kun taas on se käsitys ollut että nuo ajat liitetään hieman pelottavaan ja kunnioitusta herättävään luomiseen ja jumaluuteen. Ja silloin nainen ei saanut poistua "kotoaa", koska oli herkkä keräämään pahoja mukaansa...? Tai joissakin päin uskottiin naisen olevan tuolloin saastunut ja näin ollen ei saa kulkea ihmistenilmoilla, saatika mennä kirkkoon  Shocked Eihän lapsvuoteeltakaan saanut nousta ekan kerran kuin mennäkseen kirkotettavaksi eli puhdistettavaksi  Angry
Mutta muutoin on loogista, että naisten ajat kulkivat kuukierron mukaan... eli aina sama kuunaika kun on , on naisella myös se aika... haluta tai valua  2funny
tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 07.11.2006 11:23:20 »

Ai nythän mä vasta hokasin, että ajatuksena olisi että esim joka täysikuu koko heimon naisporukalla on rospuuttokeli päällä  Grin

Oi - siis ajattelin tasarytmiä... kuun kierron, päivien mukaan...tuota loogista...

Olen lukenut viime päivinä hormonijuttuja, ja sitä, miten yleistä on kierto- ja vuotohäiriöt näinä päivinä ja mielsin tämän jutun samaan teemaan  Grin

Tätä se pakittava Mercurys tekee pienelle päälleni  Grin

Onko kukaan tehnyt primääritutkimusta esim. siitä, miten syntymäkartan kuu ja kuukautiset ovat suhteessa toisiinsa?
tallennettu
Sininen Lilja
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #4 : 07.11.2006 13:17:06 »

Hmmmm,

Itse olen moneen otteeseen tässäkin nykymaailmassakin todistanut, että paljon aikaa yhdessä viettävät naiset menstruoivat samaan aikaan. Siis jos ei ole pillereitä tms. hormoneja käytössä.
Kyse oli muistaakseni feromoneista, joita ihminen tuottaa, ja toinen ihminen poimii - tietämättään.

Tämä on ollut tärkeääkin muinaisaikaan, että naiset menstruoivat samaan aikaan.
Veren haju houkutteli petoja paikalle, joten oli tärkeää, että miehet esimerkiksi ajoittivat sitten sopiviksi nuo metästysretket (en tiedä sitten että pitikö sillon olla kotona naisia suojelemassa vai sillon nimenomaan metsästää jos se veri houkutti ne pedot lähemmäksi  Grin).

Itsekin palailin juuri "luonnolliseen tilaan" vuosien jälkeen ja nyt sitten odottelen mielenkiinnolla tuota kuun vaikutusta ja kierron luonnollista asettumista.
Pitänee kommentoida myöhemmin tänne lissää kun on muutama kuukausi tutkittu.  Tongue

T:SL  smitten
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #5 : 07.11.2006 13:29:48 »

Minulla aina on toiminut jo vuosia yhteispeli kuunkierron kanssa.  Wink
Ainoat välit on tosiaan jotkut lasten odotuksiin, imetyksiin yms ja pillerivaiheisiin liittyvät elämän vaiheet, jolloin se ei ole niin mennyt.
Siten se ei kuitenkaan itselläni mene, että aina nuo päivät olisi täysikuun aikaan, vaan se siirtyy pikkuhiljaa hiipimällä ja suunnilleen puolet vuodesta täydenkuun aikaan, toinen puoli puolikuun aikaan.... en tiedä miten sen niin pääsee menemään.... hmm.. ehkäpä tuo siirtymäaika taitaa olla kyllä enemmän kuin vuosi.. en muista... on se pidempi-.
tallennettu
Keiju71
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #6 : 08.11.2006 14:56:45 »

Jos pitäisi olla tuossa täysikuun aikaan, niin taas olen vastarannan kiiski  Grin Pari päivää uuden kuun jälkeen mulla tulee ja tyttärellä just ennen mua.
Hormoonien käytön jälkeen ihan parissa kuukaudessa asettui taas kerran samaan kuunkierron aikaan kuin ennen hormooneja.
Joskohan kohta niistäkin pääsisi eroon, kun pitää kuitenkin aluetta operoida. Olen aatellut, että samantien koko jutska pois, kun ei tässä enää mitään lapsia ole 'väsäämässä'.
tallennettu

Rakkaus ja turvallisuus, joita niin syvästi kaipaat, ovat läsnä sinussa itsessäsi.
Solina2
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #7 : 08.11.2006 15:15:30 »

Hmmmm,

Itse olen moneen otteeseen tässäkin nykymaailmassakin todistanut, että paljon aikaa yhdessä viettävät naiset menstruoivat samaan aikaan. Siis jos ei ole pillereitä tms. hormoneja käytössä.
Kyse oli muistaakseni feromoneista, joita ihminen tuottaa, ja toinen ihminen poimii - tietämättään.

Tämä on ollut tärkeääkin muinaisaikaan, että naiset menstruoivat samaan aikaan.

Niin, käsittääkseni hyöty on tullut siitä, että todennäköisesti myös ovulaatio sattuu suunnilleen samoihin aikoihin ja siten lasten syntymät. Ihmislapsikin kun tarvitsee hoivaa sangen pitkään verrattuna muihin kädellisiin ja nisäkkäisiin, niin vara-äitejä on tarvittaessa riittävästi ed. systeemillä.

Ja: suhtautuminen kuukautiseen on varmastikin vaihdellut enkä usko että eristäminen yhteisöstä on ollut kovin yleistä - miten ihmeessä yhteisö toimisi jos puolet aikuisista ovat viikon verran kuukaudessa poissa yhteisistä töistä.

Mutta varmaan joitain rajoitteita oli kuukautisten aikaan joissain yhteisöissä. Veri ja nimenomaan kuukautisveri varmaan oli aikamoinen tabu, jonkinlainen pyhä ja pelottava mysteeri. "kuinak joku voi selvitä hengissä...."

(Ei se vielä tämän vuosisadan puolella ns. synnyttäiden naisten kirkottaminen tarkoittanut sitä että piti odottaa lapsivuoteessa, vaan että oli "epäpuhdas" siihen papin tekemään perisynnin puhdistamiseen tms eli kirkottamiseen saakka.)

-Solina
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti

Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille

Profiili
« Vastaus #8 : 08.11.2006 15:25:03 »

tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
härkä-69
Vieras
« Vastaus #9 : 08.11.2006 15:28:23 »

Mielenkiintoinen aihe.  Smiley

En ole ollut kierrostani kovinkaan tietoinen viime vuosina, sillä kuukautiseni ovat jääneet lähes kokonaan pois hormonikierukan ansiosta. Paitsi tällä jaksolla näyttää olevan toisin, huomaan ajoittuvani juuri täydenkuun aikaan tai juuri ennen sitä. Nyt onkin tullut ajankohtaiseksi taas miettiä kierukan poistamista ja vaihtamista uuteen tai sitten sterilisaatiota.. Huh
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #10 : 08.11.2006 15:54:53 »

Taalla ainakin se menee tismalleen kuunkierron kanssa-jokaisellahan on individuaalinen rytmi ja se lasketaan 28 paivan mukaan-siis koko maassa-eika taalla nyt ihan paimentokansaa ole-siis jopa laakarit laskee niin.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #11 : 09.11.2006 10:12:51 »

Sterilisaatio  angel tuo lahja kirurgilta naiselle, jota ei tarvitse kuin heittää kalsareilla ja uusi lapsi on tulossa  2funny  varsinkaan kun mitkään hormoonit ei sovi  :Smiley
Siit täytyy vaan olla varma, ettei oikeesti tahdo lisää!
Ja sen jälkeen saa olla ihan natural omien hormoonien "armoilla"  Cheesy Päivääkään en vaihtais pois...

tallennettu
härkä-69
Vieras
« Vastaus #12 : 09.11.2006 11:45:10 »

Niin, tuota sterilisaatiota on tässä jo pyöritelty ehkä parisen vuotta. Lopullista päätöstä en ole vielä tehnyt, mutta tuskin niitä lapsia enää tulee hankittua. Tästä olemme kumppanin kanssa jo puhuneetkin, mutta toimenpide ei ole mikä tahansa leikkaus. Ehkä se olisi verrattavissa rinnanpoistoon, joka voi myös vaikuttaa oman naiseuden kokemukseen, vaikkakin lähtökohta on erilainen.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #13 : 10.11.2006 10:53:53 »

Nuo naisellisuus ja seksuaalisuus asiat ovat mielentiloja. Rinnanpoistossa ollut nainen voi silti olla äärettömän naiselinen ja kaunis  Wink Sterilisaatio ei edes näy muuta kuin röngtenissä ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Niin ja lentokoneen metallinpaljastin piippaa ja tätä varten sinulle annetaan kortti, joka todistaa klipsien laiton. (tuosta ei ole omaa kokemusta, korjatka jos olen väärässä. Toistin vain lekurini sanat)
Itselläni on kokemus sterilisaation positiivisesta vaikutuksesta. Olen saanut elää ilman hormooneja, jotka olivat melkien 100% ehkäiseviä (muutuin raivottareksi) ja kumien kanssa sain silti aina miettiä tulenko raskaaksi, jos suostun halujeni vietäväksi.
Tämä oli suuri vapautus meille molemmille ja parempaa aikaa tuskin on tuota parisuhteen aluetta ajatellen, ainakaan meillä  smitten
Negatiivista jos mietin, niin ainoastaan n. vuoden tuntui toisinaan ovulaation aikana aivan kuin munajohtimet olisivat "ravistelleet"  Huh Kysäsin tätä ja näin ne tosiaan saattavat tehdä, varsinkin jos ihminen on nuorena teettänyt toimenpiteen. Kroppa reakoi ja yrittää irrottaa klipsit, joskus jopa onnistuen  buck2 tosin tähän lekuri lisäsi, jotta yleensä klipsit ovat painaneet johtimet yhteen ja vaikka klipsi irtoaisia, johdin ei aukea. Poikkeuksia toki löytyy! Ja muistattehan,että toimen pide voidaan tehdä myös miehelle, jolloin ko juttu on helpompi, kivuttomampi ja helpompi jopa purkaa  Shocked
Päätös on iso ja toivotan teille, sininen enkeli kaikkea hyvää  smitten
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #14 : 10.11.2006 17:03:32 »

Minulla toimivat kuukautiset aika lailla yksiin kuunkierron mukaan. Toki vaihteluitakin on...
Pohjois-Amerikan intiaanithan pitivät päinvastoin naista kuukautisten aikaan erityisen pyhänä ja niin voimallisena, etteivät sitä muut (miehet) olisi kestäneet. Hänen oli sen vuoksi parempi olla sen ajan toisaalla... Kyllähän nainen tosiaan usein on tuolloin aika "voimallinen" kiukkuineen päivineen.  tickedoff 2funny
Kuukautiset ovat naiselle etuoikeus, joiden avulla hän voi "puhdistautua". Vaikkeivät kovin miellyttäviä päiviä olekaan. Miehillä ei ole tällaista luontaista mahdollisuutta.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2006 17:06:12 kirjoittanut Rakkauden enkeli » tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: