Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: niska-hartiaseudun jumitukset  (Luettu 20926 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
selkälokki
Vieras
« : 13.11.2006 22:36:20 »

Suomalaisilla alkaa kohta lähestulkoon olla kansanperintönä Niska-hartiaseudun jännitystilat. On Tensio neckiä ja jos jonkin näköistä vaivaa hartioissa ja niskassa.

Mistä luulette johtuvan?
Toki paljon tulee työasennoista jne...Mutta miten paljon johtuu henkisistä syistä?
Patoutuneet vihan tunteet? Itkemättömät itkut yms?
Mitkä kaikki vaikuttaa?
tallennettu
Irish
Vieras
« Vastaus #1 : 13.11.2006 22:52:36 »

Mie oon kokenut mun pahimmat niska-hartia-jumitukset ennen kirjoituksia, autokoulun aikoihin yms. aikoina, jolloin on tuntunut yksinkertaisesti että "harteilla on nyt liikaa painoa"... Sillon on yleensä ollut vielä jotain ihmissuhde-ongelmia, kaikki on vaan kasaantunut niin että tulee henkisesti sellanen jumi-olo, ei pääse eteenpäin ja pelkää tulevaa... Ehkä voi kyse olla myös jostakin uppiniskaisuudesta, se että on taistellut tuulimyllyjä vastaan hampaat irvessä, eikä ole suostunut näkemään, että on väärässä...
tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #2 : 13.11.2006 22:56:29 »

Mie oon kokenut mun pahimmat niska-hartia-jumitukset ennen kirjoituksia, autokoulun aikoihin yms. aikoina, jolloin on tuntunut yksinkertaisesti että "harteilla on nyt liikaa painoa"... Sillon on yleensä ollut vielä jotain ihmissuhde-ongelmia, kaikki on vaan kasaantunut niin että tulee henkisesti sellanen jumi-olo, ei pääse eteenpäin ja pelkää tulevaa... Ehkä voi kyse olla myös jostakin uppiniskaisuudesta, se että on taistellut tuulimyllyjä vastaan hampaat irvessä, eikä ole suostunut näkemään, että on väärässä...

aah, joo, taistellut tuulimyllyjä vastaan...Suomalaisella sisullahan sitäkin tehdään...tosihan sekin on, että hartioilla taakkaa kannetaan...Onko suomalainen sitten jotenkin sellainen, ettei ota apua vastaan ajoissa tai ei osaa sanoa, että nyt en jaksa...Ja mennään läpi vaikka harmaan kiven-tyyliin niska kyyryssä.
Niinkuin Kirvesniemikin painoi niska kenossa.... coolsmiley
tallennettu
Irish
Vieras
« Vastaus #3 : 13.11.2006 23:00:43 »

Juu-u, just sitä, onko se polar-juuston mainoksessa se laulu
    "minähän en taivu koskaaan"
kuvaa niin hyvin suomalaisia!  2funny
Ehkä siihen kuuluu sellanen marttyyriasennekin, että ei halua delegoida eikä keventää taakkaansa vaan "haluaa kärsiä ne asiat itse, kun on niin tärkeä ja pystyy siihen, vaikka se onkin tuskaista"...

On kyllä oikeasti pahimpina kriisikausina ollut hartiat niin jumissa, että pienikin liike tehnyt kipeää. Nyt ei ole pitkään aikaan onneksi ollut, se on tosi invalidisoivaa!
tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #4 : 13.11.2006 23:04:04 »

Cheesy
Juu, naurattaa ihan toi marttyyriasenne...
Näinhän se just meillä polosilla on..Eikä taivuta eikä anneta periksi. Grin Grin Grin
tallennettu
Holly Fruit Cake
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #5 : 13.11.2006 23:27:04 »

Suorittamisen paine saa ihmisen niskan jumiin, pelko, ettei hyväksytä ilman ehtoja.
tallennettu

Nouseva Vaaka
Aurinko Neitsyessä
Kuu Kauriissa
Merkurius Vaa'assa
Venus Neitsyessä
Mars Leijonassa
Keltainen resonoiva tähti
Tuli-hevonen
Oliivipuu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 16.11.2006 10:05:46 »

Itselläni on aina niska ja hartiat jumissa. Huonot työasennot, kyyristelen oudossa asennossa jatkuvasti vaikka yritän istua suorassa ryhdikkäästi.
tallennettu
oppipoika
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #7 : 16.11.2006 10:44:41 »

Kyllä mun kaikki tension neckit, päänsäryt ja muut jumit johtuu nikamalukoista rintarangassa. Sieltähän lähtee useita lihaksia kalloon, mutta lisäksi myös mm. olkapäihin.

Noista aiheutuu myös sormien tuntohäiriöt, tenniskyynerpäät ja monet muutkin vaivat. Myös mun TOS parantu kun rintarangan lukot avattiin. Toki tehtiin muutakin...
« Viimeksi muokattu: 16.11.2006 10:48:13 kirjoittanut oppipoika » tallennettu

Niin moni lääkäri tutki ja etsi syytä kipuihini. 20 vuotta siihen meni ja sitten se löytyi. Ja samanlainen vika näkyy olevan todella monella. Huokaus...
Taru A
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #8 : 16.11.2006 10:56:02 »

Tekemäni Horstmann-hoitotekniikan ajatusmaailma lähtee siitä että traumat ja negatiiviset kokemukset elämän varrelta kerääntyvät kehon solumuistiin-erityisesti hartioihin, jalkoihin ja lantionseudulle: vanhat murheet jumittaa lantion ja uudet taakat painavat hartiaseudun jumiin.

tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #9 : 16.11.2006 10:56:36 »

Ihmisen kroppa on luotu liikkumaan ja työtä tekemään, ei istumaan autossa, töissä ja lopulta kotona sohvalla  angel
Jos työ on istumista ja kyyristelyä, tulisi se TAUKOJUMPPA muistaa ja vapaa-ajalla käydä jossakin sellaisessa liikunta toimessa, joka tuulettaa niska-hartiaseutua.

Se mitä psyykkinen tila vaikuttaa ryhtiin, on takuulla totta ja nuo vanhat suvun synnit ovat osaltaan opittuakin. Täytyisi kai vaan oppia rapisteleen "hilseet" harteilta ja jatkaa OMAA  elämää  Wink
(pata kattilaa tässä kolistelee, musta kylki kummallakin)
tallennettu
Oikku67
Vieras
« Vastaus #10 : 16.11.2006 11:08:15 »

Täälläpä olis ohjeita taukojumppaan...

https://www.astro.fi/foorumi/index.php?topic=5089.0
tallennettu
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #11 : 16.11.2006 11:31:26 »

Totta, ihmistä ei ole luotu kyyristelemään päätteen ääressä kahdeksaa tuntia, luonnotonta!
Pitäisi tosiaan muistaa venytellä ja liikkua päivän aikana enemmän.
tallennettu
MetalLady
Vieras
« Vastaus #12 : 20.11.2006 22:22:32 »

Voi kakki minä tää sivu teki taa. Angry heitti pihalle just kun olin lähettämässä viestin eteenpäin.

No uudestaan.  :Smiley

Mulle on tuttua tuo yllämainittu vaiva eli mulla on alaselässä vaiva joka johtaa niskaan ja varpaisiin. Fysioterapeutti sanoikin mulle että onko mun niskaa koskaan kuvattu kun se näyttäs olevan pikkasen vino, toki se on vino kun alaselässäni on pieni skolioosi ja kulumia.

Tuossa äsken jouduin ottamaan taas Lodinea kun rupes särkeen jalkoja ja selkää, päätäkin hieman särkee, yöksi otan vielä Sirdaludia
tallennettu
Aion
Vieras
« Vastaus #13 : 21.11.2006 09:41:50 »

Niska-hartiaseutuun jämähtävät myös
alistetuksi tulemisen tunteet
(henkisesti ja fyysisesti
- esim. lapsuuden selkäsaunat
jotka lukitsevat myös lantion alueen)
ja nöyryytykset
kuten myös ne liiat taakat ja lastit.

Varsinkin silloin kun
kannamme hartiollamme
¨heikommaksi¨ kokemaamme kanssaihmistä,
itse asiassa estämme häntä
kannattelemasta itse itseään
ja voimme molemmat huonosti.

Suorituspaineet,
se ettei ikinä riitä
muille tai itselleen
saa yrittämään liikaa
ja niskan jumiin
kroonisestikin.
Aina tuota riittämättömyyden tunnetta
ei edes itse huomaa,
niin hyvin se osaa naamioitua
kunnianhimoksi ja täydellisyydentavoitteluksi.

Usein niskakipujen
(ja niihin liittyvien migreenien ym.)
taustalla on seksuaalista
kaltoinkohdelluksi joutumista
ja syviä traumoja esim. lapsuudesta
(kuten insestin uhriksi joutuminen)
tai ¨menneistä elämistä¨.

Mutta kuten moni muukin kertoi,
alakeho heijastaa asiat niskaan.
tallennettu
Aion
Vieras