Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tylsä unettomuus  (Luettu 49493 kertaa)
0 jäsentä ja 20 vierasta katselee tätä aihetta.
monikakson
Kanta-astroilija

Look thru' the light

Profiili
« Vastaus #30 : 29.11.2006 00:10:47 »

Suorastaan ihanaa löytää kohtatovereita, vaikka unettomuus ei todellakaan oo mitään kivaa!
Mulla on ollut kanssa melkein koko syksyn tosi vaikea saada unta. Välillä oli parempi, mutta nyt on tullut taas. Aiemmin mulla oli jotain pelkotiloja, etten uskaltanut nukkua pimeässä. Nyt enemmän unohdan ne valot päälle, vaikka voisin sammuttaakin...

Mulla on aika paljon pyöriny asioita mielessä ja jatkan sitä pyörittelyä just nukkumaan mennessä eikä niistä ajatuksista pääse eroon! Se siinä onkin. Pahinta on se, kun alkaa lopulta miettimään sitä nukahtamista. Voisin kokeilla noita eteerisiä öljyjä. Allekirjoitan myös tuon liikunnan puutteen. Aloinkin tässä miettimään, että milloin se olikaan kun nukuin paremmin. Saattoi olla silloin, kun kävin säännöllisemmin koiran kanssa lenkillä. Sitten tuli huonot ilmat eikä oo viittiny oikein lähteä pihaa kauemmaksi.

Mutta mukava tietää etten oo yksin tän uniongelman kanssa, koska tää ei oo normaalia mulle. Juuri tänään puhuin asiasta ja mut uhattiin herättää kuudelta aamulla. Ei pitäis olla vaikee saada seuraavana yönä unen päästä kiinni vissiin...  Tongue

Unia toivotellen!  smitten
tallennettu

Feel the life in you and you want to live
Asterix
Vieras
« Vastaus #31 : 29.11.2006 00:15:21 »

Ootteko kokeillu käänteispsykologiaa? Siis jos vaan pyörii sängyssä saamatta unta niin pomppaakin ylös ja julistaa, että valvon sitten koko yön enkä nuku ollenkaan.

Toi on joskus toiminukin eikä yhtäkkiä pysy millään hereillä. Jos tarvetta ilmenee niin pitää kokeilla ens yönä.

Totta muuten! Cheesy
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #32 : 29.11.2006 12:39:59 »

Mä revin tänään itteni aikasi ylös. Pakko saada tätä unirytmiä vähän korjattua. Ei nyt enää oikeestaan väsytä.  Smiley Sai kuitenkin herätä rauhassa niin ei siinä mitään.

Katja saitteko te nukuttua? Toivottavasti tai jos ette niin täältä pesee lisää unihiekkaa ensi yöksi.

Cheesy smitten
tallennettu
Q
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #33 : 29.11.2006 14:07:47 »

Hei suunnaton kiitos kaikille teille huolenpidosta ja kauniista, unettavista ajatuksista! Kenties ne auttoivat, sillä viime yönä sain todellakin vähän kuitattua noita kertyneitä univelkoja pois. Alkuyö näytti taas aika epätoivoiselta; vaivuin kyllä vähän väliä sellaiseen kevyeen uneen, mutta säpsähtelin jatkuvasti hereille ja pyörin ja kääntyilin tuskissani. Flunssasta ja väsymyksestä johtuvat lihassäryt ja päänsärky vaivasivat, nenää veti tukkoon ja kurkkua käheäksi. Suolaliuossuihkeen, kurkkupastillien ja särkylääkkeen voimin sain kuitenkin sitten vihdoin aamupuolella rentouduttua sen verran, että vajosin kunnolliseen uneen.

Mies hoiteli niin kivasti aamunkin, että kiikutti tervehtyneen ja yönsä paremmin nukkuneen lapsosen heti aamupalan jälkeen ulkoilemaan ja minä sain jatkaa uniani. Tällä hetkellä tuntuu, että oli suorastaan luojan lykky, että puoliso jäi työttömäksi. En tiedä kuinka olisin jaksanut ja pärjännyt yksinäni tässä arjessa nyt. Rahahuolet tuntuvat pieniltä murheilta jos toisessa vaakakupissa on totaalinen uupuminen ja mielen mureneminen.

Saimme myös avuksemme tänne muuton keskelle miehen pikkuveljen. Iso apu ja ilo hänestä onkin, jaksaa myös touhuta ja viihdyttää lapsosta nyt, kun minusta ei siihen ole. Tyttökin nauttii, kun setä lukee satuja ja leikkii legoilla isin pakatessa tavaroita ja äitin potiessa flunssaa.

Muuttopäivälle on myös ihania ystäviä lupautunut kanto- ja muuksi avuksi. Tällaisina hetkinä sitä ystäviä tarvitaankin ja ihanaa on silloin huomata, että heitäkin löytyy.

Kiitos vielä siitä, että sain tänne purkaa tätä asiaa. Täällä on jotenkin sellainen hyvä ja lempeä ilmapiiri, kenties jokin tavallista korkeampi ja hienommin virittynyt energiakenttä tai vastaava myös? Ainakin tosiaan tuntui, että ajatuksenne auttoivat Smiley
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #34 : 29.11.2006 14:25:02 »

Hieno kuulla uutisiasi Katja! Smiley

Energiat vaikuttavat ihmeellisellä tavalla. Smiley

Onnea ja iloa uuteen kotiinne! smitten
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #35 : 01.12.2006 11:15:01 »

Katja, ihana kuulla. Niin ne asiat aina järjestyvät.  smitten

Olin eilen meedio tilaisuudessa ja en sen jälkeen meinannut saada millään unta. Tää sama tarina. Väsytti ihan älyttömästi ja menin nukkuun. No sitten en kuitenkaan saa unta vaan pyörin ja pyörin ja huomaan, että se väsymys meni ohi. Samperi. Lopulta kun nukahdin näin tosi kummallisia unia.  Huh idiot2

Jälleen oivallus, että mulla se nukkuminen ei oo ongelma. Kunhan vain nukahdan...  tickedoff
tallennettu
Chandra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #36 : 02.12.2006 01:51:51 »

Ihanaa!Kohtalotovereita! smitten

Useimmiten ajattelen,että kaikki nukkuvat ja minä edelleen pyörimässä petissä.Minulla jää myös ongelmat päälle ja tuppaan viemään ne sänkyyn.
Turha siinä sitten odottaa unta.
Nousen vähän väliä ylös.Milloin tupakalle,milloin vessaan ja tätä kun kauan jatkuu,niin sitten kärähtää pinna. tickedoff

Sama ongelma kuin Liljalla.Nukun kyllä vaikka seuraavan päivänkin vielä,vaan se uneen pääseminen. knuppel2

Unirytmiäni on yritetty muuttaa nukahtamislääkkeitten avulla.Ei onnistu.Palaudun heti kun lääkkeet lopetan.Ehkä olen asunut jossain,missä aikaero on niin suuri,että yöt ja päivät päinvastoin.Ja on unohtunut ent.elämä päälle.

Mutta minulla ei onneksi ole enää pieniä lapsia,niin kuin Katjalla.
Silloin kun tyttäreni oli pieni ja sairasti ensimmäiset kaksi vuotta koko ajan,olin kävelevä zombi.
Ottivat tytön sairaalaan pariksi yöksi,että olisin saanut nukkua.Kävi nimittäin niin,että nukahdin pöydän ääreen kun odotin maidon lämpiämistä.Silloin ei vielä mikroa ja lämmitettiin kattilassa vesihauteessa.Heräsin istualtani siihen,että huoneisto oli täynnä savua ja kattilassa oli puoliksi sulannut tuttipullo.
Minulta puuttui myös verkosto ympäriltä ja oli pakko jättää sairaalaan,että saisin pari yötä nukkua.
Ei siinä kyllä nukuttu,itku soi korvissa koko ajan.Olin siihen niin tottunut.

Ota vaan kaikki apu vastaan,ilman mitään syyllisyyttä!Sinun hyvinvointisi heijastuu koko perheeseen ja äideillä pitäisi olla kyllä muukin paikka kuin sairaala,kun uupumus alkaa tuoda vaaratilanteita.
tallennettu

metsätonttu
Vieras
« Vastaus #37 : 02.12.2006 16:30:38 »

Chandra, sait minut itkemään.

Miten ihmeessä meidät neitsyet Mariat jätetään vieläkin sinne 'talliin'. Kyllä lahjoja saadaan, kiitetään, ihalillaan, ja nöyrästi hiljaa mennään syrjään. Paimenet sun muut ylhäiset sukulaiset.
Arvaa, että Joosefkin lähti siitä juhlimaan, yksinäiseksi tunsi, kun syli oli toisen. Miten Maria tallissa pärjäilikään!

Voih tätä naisen elämää. Hyvä kun nykyään on edes tällaisia paikkoja joissa niitä purkaa, sitä mennyttäkin. Sillä siitä saa ehkä moni lohtua.

Naiset miksi emme voisi enemmän auttaa toisiamme!

Kyllä se unettomuus on sinussa taas jonkin prosessin ylikuumenemista. Ole rauhallinen.

Nukuin tänään kello 12.oo. Ihan tosi. Pitkästä aikaa vapaa-aamuinen päivä!!
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #38 : 02.12.2006 18:42:55 »

No hyva kun on muitakin hyper energeettisia-minulle nukkuminen on kanssa tosi vaikeeta, olen yrittanyt lenkkeilla ja menen tosi myohaan nukkumaan(yhden jalkeen yolla) mutta heraan 6:15 joka aamu ja katselen kateellisena unessa olevaa miestani-ajatukset vain menevat kovaa eteenpain-tee sita ja tee tata ja iltaisin mietin ja ihan turhaan...
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #39 : 04.12.2006 00:35:48 »

Tännehän tämä miunki unettomuus kuuluu....

Nyt alkaa viides yö kun uni ei tule kuin vasta sitten kun aamu jo sarastaa...
Milloinkahan totaallinen uupumus iskee?
Silloin kai sitten nukutaan...
Pitäisi vielä nousta suhteellisen aikaisin etsimään synttärilahjaa kaverille ja sitten synttäreitä juhlimaan...
Hohhoijaa...!

Tuosta unettomuudesta vaan;

Viikkovillitys tiistaille:
Mikäpä sopisi vauhtiviikkoon paremmin kuin Kaksosten merkistä loistava Täysikuu. Unettomia öitä on luvassa kaikille kuuhulluille ja muillekin voi surutta povata tavallista herkkäsävyisempiä hetkiä etenkin alkuviikosta. Hermot ovat tiukalla ja ote lipsuu, jos edessä on liikaa hoitamattomia asioita.

Kaksoset
Täysikuu paistaa sinun merkistäsi ja alitajunnasta nousee outoja ja ehkä pelottavia tuntemuksia, jotka vaikeuttavat uneen pääsyä. Täysikuun aikana valvominen on tarkoituksenmukaista alitajunnan herättämistä ja kuuluu luonnollisena osana elämään.

JES!!! LISÄÄ TÄLLAISTA...
Aivan kuin ei jo muutenkin väsyttäs ihan pirusti!
Olenko kuuhullu vai hullu muuten vaan?
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #40 : 04.12.2006 00:48:42 »

http://www.mtv3.fi/helmi2005/kuudesaisti/

Yötaivaan ihme

Täysikuu on se Kuun vaihe, jolloin Maahan näkyvä Kuun pinta on täysin Auringon valaisema. Aurinko ja Kuu ovat täysikuun aikaan jokseenkin vastakkaisilla puolilla maapalloa.

Ellei Kuuta olisi olemassa, miltei koko planeetallamme vallitsisi napa-alueiden ilmasto – päivät ja yöt olisivat noin puolen vuoden pituiset. Sellaisissa oloissa Maahan ei ehkä olisi voinut syntyä elämää. Ei siis ihme, että Kuu on kautta aikojen inspiroinut sekä tieteilijöitä että taitelijoita.

Kuuhulluutta?

Täysikuun uskotaan yleisesti vaikuttavan ihmiseen ainakin jollakin tavoin. Toisia se valvottaa, toisia hermostuttaa, toisia innostaa…harva on täysin välinpitämätön. Tosin pilvettömällä taivaalla mollottavan kuun kehrän valovoima on niin suuri, että jo se herättää pakostakin huomiota ilta- ja yöaikaan, oli sitten kuuhulluuden kannalla tai sitä vastaan.

Hurjimpien teorioiden mukaan Kuu esimerkiksi kohottaa aivojen nestetasapainoa ollessaan täysi. Tämä kohoaminen puolestaan puristaisi kiinteää aivomassaa tiukemmalle ja tuottaisi omituisia kokemuksia, enneunia ja harhanäkyjä.

Useiden, vaikkakin kiistanalaisten tutkimusten mukaan Kuu voi lisätä huomattavasti väkivaltaisuutta, mielenhäiriöitä ja itsemurhia. Palomiesten, poliisien ja ambulanssinkuljettajien kiireisimmät päivät ja etenkin yöt osuvat uuden kuun ja täysikuun aikaan.

Kuuhulluusteorian kuuluisin kannattaja on luultavasti psykiatri Arnold Lieber, jonka mukaan Kuun vetovoima ehkä vaikuttaa sisäisiin biologisiin ”vuorovesiimme” samaan tapaan kuin valtameriin. Ei ehkä kuitenkaan olisi yhtä romanttista puhua ”vuorovesihulluudesta”?

Totta vai tarua?
1800-luvulla miestä nimeltä Charles Hyde syytettiin murhasta. Hän vakuutti olevansa syytön, ja perusteli syyttömyyttään sillä, että uusi- ja täysikuu tekivät hänet aina hulluksi, mutta hävisi jutun. Kirjailija Robert Louis Stevenson on saattanut käyttää juuri häntä esikuvana luodessaan Tohtori Jekyllin murhanhimoista kaksoisolentoa.

Kuun uskotaan myös voivan päästää valloilleen ihmisen eläimelliset, järjenvastaiset voimat. Kertomukset ihmissusista eli täysikuun vaikutuksesta raivokkaiksi pedoiksi muuttuvista ihmisistä pohjautuvat tähän. Ihmissusi muuttaa puremallaan toisen kaltaisekseen, täysikuun valtaan tuomituksi villiksi saalistajaksi, jonka voi pysäyttää vain sydämeen osuvalla hopealuodilla.

Kuutamo ihmiskunnan aamunkoitossa

Paljon selittyy kuitenkin jo pelkällä biologialla. Yöllä metsästävät eläimet saalistavat aktiivisesti kuutamolla, koska näkyvyys on silloin ihan toista luokkaa kuin pilvisenä yönä. Esimerkiksi sudet todella ulvovat kuutamoöinä, mutta eivät vanhasta uskomuksesta huolimatta kuulle vaan pikemminkin muulle laumalle – pitääkseen metsästävän ryhmän koossa.

On helppo ajatella luolamiehen metsästäneen susien tapaan kernaasti juuri silloin, kun siihen on ollut ihanteelliset olosuhteet: suuret eläimet liikkeellä ja näkyvyys miltei yhtä hyvä kuin auringonpaisteessa. Samaan aikaan on myös täytynyt varoa, ettei itse päädy täysikuun valoa hyödyntävän lihansyöjän illalliseksi. Näin ollen on hyvinkin mahdollista, että geeniperimäämme olisi aikojen kuluessa vakiintunut ”sisäinen pakko” kiinnittää täysikuuhun erityistä huomiota: syö tai tule syödyksi!

Tieteellisiä tosiseikkoja
Myös monet merieläimet reagoivat täysikuuhun, vaikkeivät edes näe sitä. Jotkin katkarapulajit sekä planktonit ja meduusat hakeutuvat täysikuulla pintaan – myös silloin, kun kuu on pilvessä. Viittoilijataskurapu vaihtaa väriä kuunvaiheiden mukaan, ja kuun kierto vaikuttaa myös ostereiden ravinnonottoon. Rannikon läheisyydessä elävät merieläimet voivat reagoida myös vuoroveden vaihteluun – nousu- ja laskuveden ero voi olla yli kymmenen metriä – joka sekin johtuu osittain Kuusta, mutta vuorovesi ei selitä syvänmeren eläinten käyttäytymistä.

Tiedemiesten mukaan ainakin täysikuun aikaista unettomuutta voi selittää se seikka, että pintarakenteensa ominaisuuksien takia Kuu näyttää kirkastuvan täyden kuun aikaan huomattavasti muutaman tunnin ajaksi. Tilapäiset valaistusmuutokset häiritsevät monen unta, vaikka me Pohjolassa olemmekin tottuneet valoisiin kesäöihin. Ehkä kunnon pimennysverhot auttaisivat ainakin joitakuita nukkumaan paremmin kuutamoöinä?

Teksti: Hanna Myllys

tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #41 : 04.12.2006 00:54:06 »

Tässäpä sitä kökötetään, eikä uni vielä paina.

Oli vähän liian rauhallinen viikonloppu, kun sai aamulla nukkua pitkään. Heti rytmi sekaisin. Tai kun lepää päivällä, niin ehkä sitä sittenkin kävi unessa, vaikka ei itse sitä edes huomaa. Oletteko kokeneet?

Muistan lapsena, että mikään ei tuntunut ihanemmalta silloin kun ei nukuttanut, kun kuuli että talossa joku käveli ja oli myös hereillä. Se jotenkin lohdutti.

Vai mitä Jinx?
tallennettu
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #42 : 04.12.2006 00:58:11 »

Hei Jinx

varmaan monia vinkkejä uneen pääsyyn.
Minä olen joskus tehnyt niin, että olen mennyt vatsalleni ainakin aluksi. Siinä jotenkin hengitys vaimenee ja sitä myöten keho rentoutuu.

Joskus nukahdan siihen asentoon, joskus käännyn kyljelleni.
Pahin konsti mitä joku kerran kehoitti, että hengittää syvään.
Minua se vaan piristää, ei uni sillen tule.
Mutta kun saa hengityksen hyvin kevyeksi, melkein olemattomaksi, minulla se auttaa.

Olen takavuosina kärsinyt paljonkin unettomuudesta, joten tiedän mitä se on pahimmillaan.
Pahinta siinä onkin pelko, ettei saa unta.

Toivon sinulle, Jinx viimeinkin virkistävää unta!

smitten    maarita         smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Jinx
Vieras
« Vastaus #43 : 04.12.2006 01:05:14 »

Vai mitä Jinx?

Kuulolla ollaan  Smiley

Oli vähän liian rauhallinen viikonloppu, kun sai aamulla nukkua pitkään. Heti rytmi sekaisin. Tai kun lepää päivällä, niin ehkä sitä sittenkin kävi unessa, vaikka ei itse sitä edes huomaa. Oletteko kokeneet?

Tästä johtuikin hauska juttu mieleeni..
Ammattikoulun viimeisillä viikoilla meillä oli työturvallisuus koulutus ja sen piti kovin tasapaksulla äänellä puhuva mies...
No kävipä sitten niin että mielenkiintoni herpaantui heti alussa ja vielä kun tiesi että seuraavat n. 8h (n. klo 8-16) joutuvani kuuntelemaan tasapaksua jorinaa NUKAHDIN!
Jotenkin olin unen ja valveen rajamailla ja tästä johtuen kuvittelin jotenkin olevani kotona...
Kerkesin ihan jonkin aikaa nukkua kunnes tipahdin tuolilta ja ihan unesta sekasin hihkasin vaan että HEREILLÄ OLLAAN!
Olipa se noloa! Kun paikalla ei ollut pelkästään meidän luokka vaan jotain metallipuolen poitsuja..
Tämän tapauksen jälkeen pidettiin pitkä kahvi tauko  Grin

Toivon sinulle, Jinx viimeinkin virkistävää unta!

smitten    maarita         smitten

Kiitos samoin!!!  smitten

Tässä nyt hetken ainakin tarkastelen foorumia ja yritän sitten nukkumaan...
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #44 : 04.12.2006 01:55:04 »

Hyvää yötä kaikille!!!!

(http://i60.photobucket.com/albums/h36/bonnilass/Believeinmagicfairy1.gif)

Pieni tytön tylleröinen
tietä pitkin kulki.
Saapui sinne Nukku-Matti,
silmät pienet sulki.

Kasvoi kuusi kukkalatva,
käki siinä kukkui.
Mutta tytön tylleröinen
nurmikolla nukkui.

Pieni tytön tylleröinen
sievää unta näki
että hänen ympärilleen
tuli metsän väki.