Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tylsä unettomuus  (Luettu 49438 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jinx
Vieras
« Vastaus #45 : 06.12.2006 00:18:11 »

TÄYSIKUU

täysikuu yön valaisee
varjot unen karkottaa
mukanaan vie mua menneeseen
ja kiduttaa taas muistoillaan

viinipullon aukaisen
se voi mut uneen tuudittaa
vaan pelko tarttuu lasiin kristalliseen
ja lyö sen kivilattiaan

sirpaleet ei kerro tulevaa
vaan tutut kasvot jostain kaukaa heijastaa

refren':
täysikuu en missään rauhaa saa
sen valo sieluun tunkeutuu
täysikuuta sudet ulvoo taas
muistojen haudat avautuu
ja sudet yötä ulvoo taas

kerään pelon sirpaleet
pois kuivaan viinin katkeran
jossain sisälläni kuulen sen
naurusi suden ulvonnan

noidankehään jouduin taas
sen kehän mulle manasit
niin syvältä sait kerran haavoittaa
ja haavaan suolaa sirotit

noidankehäsi yön valo paljastaa sen tahdon rikkoa ja yöhön kadottaa

refren'
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #46 : 06.12.2006 00:23:30 »

Näkyykö se kuu tuolla ulkona?  idiot2

tallennettu
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #47 : 06.12.2006 00:31:51 »

Harmi

ainakin Etelä-Suomessa sataa melko paljon vettä, joten kuu ei kumota.

Minua ei täysikuu näillä säillä haittaa, mutta talven pakkasöinä kylläkin.
Silloin tuijottelisin unettomana kuuta vaikka koko yön.
Joskus olen niin tehnytkin, nykyisin en jaksa enää.

Nyt nukkumaan!

smitten    maarita           smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #48 : 06.12.2006 00:41:25 »

No mutta täällähän se tuttu porukka pyörii  Wink ! Jo monta vuotta on kulunut siitä kun viimeksi olen niin sanotusti normaalisti mennyt nukkumaan . Mitä sitä suotta kun se on vain sellaista horrosunta koko yö ja sitten aamuyöllä kun lopulta nukahtaa, niin pitääkin jo nousta ylös ! Minä olen sitä mieltä, että se johtuu liian vilkkaasta aivotoiminnasta  tickedoff En saa aivojani lopettamaan ajattelua, vaikka yritän keskittyä lampaiden laskentaan tai mihin vaan, niin yhtäkkiä huomaan taas suunnittelevani jotain tai murehdin jotain jne.... Kateeksi käy ihmiset jotka kuorsaa heti kun pistää pään tyynyyn   Sad .Aamulla tuntuu kun sitten on pakko nousta, että järki ei lähde juoksemaan millään vaan kulkee horroksessa muutaman tunnin  Cry .Tällaisille ihmisille pitäisi olla erilainen vuorokausi rytmi  tickedoff !!!!!!!!!!!!!!
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #49 : 06.12.2006 00:43:55 »

Hei, liekö lohduksi...

mutta olen joskus kuullut sellaistakin kerrottavan, että ne sielut, jotka ovat eläneet Amerikan puolella edellisen elämän, ovat vähän pökkyrässä tästä tämän pallonpuoliskon yöelämästä.  Huh
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #50 : 06.12.2006 01:58:25 »

Nyt on kyllä kieltämättä sellainen olo, että voisi valvoa ja jutella mukavassa seurassa ja juoda sen lasin punaviiniä.  Smiley

smitten

Vuorokausirytmi taas vähän sekasin, mutta so what... Mä oon sitten varmaan ollu amerikan mantereella edellisen elämäni.  :Smiley  crazy2
tallennettu
Jinx
Vieras
« Vastaus #51 : 06.12.2006 03:30:02 »

Jaahas...
Eiköhän oteta tosissaan ne punaviinit kehiin?
Asunut entisessä elämässä amerikassa, aika vänkää.
Muistikuvaa ei ole mutta eihän sitä koskaan tiedä...

Onkos ketään vielä hereillä?
tallennettu
Keiju71
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #52 : 06.12.2006 17:35:21 »

No heipä hei teille kukkujille, nyt ei kyllä ole ihan kukkumisaika.

Mulla menee päivät suunnilleen näin, työpäivinä herätys klo 8, vaikea herätys, koska haluaisi jäädä peiton alle nukkumaan. Töissä saatan ihan kunnolla nukahtaa kesken kaiken, kerrankin nukuin varmaan puoli tuntia ja uniakin kattelin. Ruokatunti on sen verran lyhyt, ettei ehdi päikkäreitä ottaa, harmi. Illalla pääsen töistä klo 17, väsyttää ihan mielettömästi, mutta iltaa myöten piristyy ilman unia ja kun pitäisi alkaa nukkumaan, niin ei todellakaan väsytä. Viimeistään puolilta öin sammutan valot ja laitan kirjan pois ja sitten alkaa pyöriminen. Jossain välissä nukahdan vähäksi aikaa, mutta monta kertaa yössä herään ja pyörin. Ei ihme, että aamulla väsyttää.
Vapaa päivinä herään aikaisintaan 9 - puoli 10  aikaan, ei ole kerta eikä kaksi että vasta puolen päivän jälkeen, ja vapaapäivään kuuluu yleensä päiväunet, koska väsyttää niin mielettömästi. Pari viikkoa sitten meni viikonloppuyönä jopa YLI kellonympärys unessa ja plus päikkärit.
Kesällä vielä osasin nukkua ihan 'tavallisesti', eli illasta aamuun pyörimättä ja heräilemättä. Nyt on ollut asunnon osto- sekä muutto asioita mielessä, mutta jo asutaan omassa kodissa, niin luulisi noidenkin syiden antaneen jo periksi.
Jos vielä joulun jälkeen on sama rytmi, niin pakko käydä kattomassa lekuria. Muutama yö silloin tällöin menee ihan kunnolla. Yritän olla stressaamatta itse omista nukkumisista ja ajatella, että jos en tänä yönä nuku, niin ei saa sitten väsyttääkään. En tiedä mikä on syynä ja miten tästä selviää, mutta se lääkärillä käynti on yksi mahdollisuus, jos asia ei helpota.
tallennettu

Rakkaus ja turvallisuus, joita niin syvästi kaipaat, ovat läsnä sinussa itsessäsi.
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #53 : 06.12.2006 19:14:34 »

Turhaan tonttukin yritti mennä nukkumaan.

Keppuroin ensin sellaisen englantilaisen kuumavesipullon kanssa. Tiedättekös?

Sitten otin esille Gran Ganarian kartan ja opaskirjat ja tein jo pitkästi matkaa siellä kulkien saaren ja koluten vuoret.  2funny

Sillähän se matka on usein tehty. Paikan päällä voi tulla niin väsy ettei jaksa muuta kuin maata auringossa.

Kiva kun jaoitte tuumailuja ja sen viinipullon! Olisin kyllä voinut liittyä seuraanne.

Nukutaan toki ensi yö paremmin!  Smiley
tallennettu
Q
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #54 : 17.12.2006 12:53:59 »

Argh, viime yö meni taas aivan pipariksi -näin ajankohtaista kielikuvaa käyttääkseni. Nukuin alkuyöstä pari tuntia, mutta heräsin miehen kömpiessä petiin, enkä enää saanut unta. Puoli viiden aikoihin luovutin ja nousin olohuoneeseen, köllöttelin sohvalla ja rapsuttelin kissoja. Alkoi jo mukavasti siinä ramaisemaankin, mutta saman tien kun pääsin takaisin petiin karisivat unihiekat silmistä Sad. Kuuden jälkeen meni sellaiseksi, että torkahtelin tuon tuostakin, mutta heräsin vähän väliä, milloin mihinkin pieneen rapsahdukseen tai yskähdykseen (tytärkin taas flunssassa). Yritin jatkaa vielä unia muun perheen noustessa yhdeksän aikoihin, mutta ei siitä mitään tullut. Pitää koittaa, jos saisi pienet päiväunet nukuttua tyllerön kanssa, että saisi edes vähän kuitattua pois niitä univelkoja. Ja sitten tietenkin toivotaan sormet ja varpaatkin ristissä, että ensi yönä olisi parempi tuuri.

Tosi kurjaa tää unettomuus kyllä Sad. Tunnen oikeasti niiiin suurta myötätuntoa jokaista samasta vaivasta kärsivää/kärsinyttä kohtaan. Inhottavinta on se, että tääkin on sellainen samperin noidankehä. Siitä on tosi vaikea murtautua ulos, kun siinä tuppaa niin helposti käymään niin, että mitä enemmän tulee valvottua öitä ja mitä kipeämmin tietää kunnon yöunia tarvitsevansa oman fyysisen ja psyykkisen hyvinvointinsa ylläpitämiseksi, sen vaikeampaa siitä rentoutumisesta ja uneen pääsemisestä tulee. Pitäisi osata olla asettamasta itselleen paineita asiasta, mutta kyllä se aika vaikeaa on, kun niin selvästi itse tiedostaa ja tuntee, miten tärkeää se riittävä uni on, jotta jaksaa pärjätä arjen haasteissa.

Jottei nyt vallan ruikuttamiseksi menisi, niin pitää todeta, että oli mulla -onneksi- tossa välissä jo parempikin kausi. Kun saatiin se kamala, stressaava muutto pois jaloista ja koko perhekin vihdoin terveeksi, nukuin monta yötä putkeen aivan mainiosti. Korvatulpat korvissa tosin, mutta kuitenkin. Arvatkaapa tuntuiko luxukselta nauttia sellaisista 8-10 h yöunista näiden repaleisten putkien jälkeen!? Olin suorastaan onnesta mykkyrällä Smiley. Tuli oikeasti sellainen tunne, että jos vaan saan kunnolla nukutuksi, niin jaksan kyllä hymyssä suin mitä vaan. Harmi vaan, ettei se nyt sitten ollutkaan pysyvä tilanne Cry. Nyt on taas useampi yö peräkkäin ollut yhtä tuskaista, turhauttavaa tuhertamista ja Nukkumatin maanittelua. Hyvä kuitenkin, että oli edes niitä hyviäkin öitä tuossa. Sai vähän kerättyä voimia sentään tätä uutta koitosta varten. Jos koko tää aika olisi ollut samanlaista valvomista niin ei varmasti olisi pää kestänyt.

No, jos jotain positiivista tästä kaikesta koittaa löytää (helppoa se ei kyllä ole), niin ainakin tää on pistänyt laittamaan taas asioita vähän tärkeysjärjestykseen. Moni sellainen juttu, mitä aijemmin murheti ja märehti kovastikin tuntuu nyt aika pikkujutulta. On ollut pakko tässä oppia suhtautumaan rennommin moneen muuhun asiaan, kun on tullut taas kovemman kautta muistutetuksi siitä, miten loppujen lopuksi vähäpätöisiä ja toisarvoisia ovat muut seikat elämän perustarpeiden ja edellytysten rinnalla. En enää toivo muuta ollakseni onnellinen kuin että minä ja perheeni saisi pysyä terveenä, että saisimme syödä, nukkua ja liikkua riittävästi -sujuvaa aineenvaihduntaa toki unohtamatta Wink

Tämän kaiken keskellä olen palannut myös omien perusarvojeni pariin. Olen saanut arvokkaan muistutuksen siitä, kuka MINÄ olen ja mikä minulle on tärkeää. Ehkä olin alkanut liiaksi vieraantumaan siitä, haalistunut harmaammaksi, paremmin massaan mukautuvammaksi. Se on tässä tasapäistävässä yhteiskunnassa juuri se kehityssuunta, johon on helppo ikään kuin huomaamattaan solahtaa viimeistään silloin, kun nuoruuden kapinahenki vähän asettuu ja esim juuri perheen perustamisen myötä joutuu ottamaan harteilleen uudenlaisen vastuun taakan. Myönnän kyllä, että tietynlaista sopeutumista ja yhteisten pelisääntöjen ja normien hyväksymistä (tai ainakin tiedostamista) se kyllä vaatiikin, että saa lapsiperheen arjen sujuvasti rullaamaan. Silti sen kaiken keskellä on mahdollista säilyttää myös oma ainutlaatuisensa ja omalaatuinen omituisuutensa. Se voi olla tärkeääkin ja lopulta juuri se juttu, joka pitääkin sinut järjissään, vaikkakin muiden silmissä hiukan vinksahtaneena Wink, nyt olen sen ymmärtänyt.

Mutta mutta...vaikka on hienoa oppia ja oivaltaa tärkeitä asioita elämässä, niin kyllä joskus vähän kismittää se, että niiden läksyjen pitää niin usein olla niin rankkoja.

Olen ottanut opikseni. Saisinko, voisinko pliiiiiiiiiiiiiz nyt nukkua taas paremmin yöni :Smiley
tallennettu
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #55 : 17.12.2006 15:19:06 »

Katja-Q,
otan osaa rankkaan valvomiseesi. Se on raskasta.

Minäkin olen valvonut muutamana yönä aamuyöllä.
Aikaisemmin kärsin unettomuudesta paljonkin.

Sitten tutustuin homeopatiaan josta olen saanut pysyvämpää apua myös unettomuuteen.
Unettomuushan voi johtua hyvin monista eri asioista kehossa.

Kamomillatee rauhoittaa iltaisin juotuna myös hyvin.

smitten    maarita          smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #56 : 17.12.2006 17:35:30 »

Katja-Q:lle tiedoksi:

Kun niin paljon on raatattu tuosta hengellisyydestä ja uusista aalloista, energian muutoksista ja muista,

niin...

tältä pohjalta voisi tällainen tieto lohduttaa.

Unettomuus ja öiset heräilyt voisivat kuulua näihin muutosprosesseihinkin. Näin minua on tässä evästetty.

Joten jos ajattelemme, että tämä on jotakin meille tuntematonta muutosten lisähommeleita ja tarpeellisia sinänsä, niin unettomuuden syyt voisivat olla meidän osalta pois. Syyt olisivat muualla.

Jos ajattelee tai kuvittelee tai vaikka onkin näin, niin sekin voisi pikkuisen helpottaa. Ottaa ja hyväksyy sen vain ja antaa olla.

Siitä huolehtiminen ja pähkäily ja itsesyyttely vie vain turhaa energiaa hukkaan. Mutta autetaan itseä se mitä voidaan.

Kamomillatee on tosi hyvä iltajuomaksi!  smitten
tallennettu
Q
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #57 : 17.12.2006 18:28:46 »

Lohdullista lukea ajatuksianne aiheesta, kuulla vinkkejä ja lämpimiä ajatuksia. Kyllä se helpottaa aina huomata, että tämä on asia, joka koskettaa/on koskettanut moniakin jossakin elämän vaiheessa -usein juuri murros/muutos vaiheissa, kasvunpaikoissa ja tienristeyksissä, kuten Metsätonttukin tuossa totesi.

Tiedän kyllä hirvittävän hyvin tuon, että asian ylenmääräinen murehtiminen ja stressaaminen ei ainakaan tilannetta paranna. Parasta olisi tosiaan osata vain antaa olla. Hyväksyä ajoittainen unettomuus ja luottaa siihen, että uni tulee kyllä sitten viimeistään, kun sitä ihan todella tarvitaan.

Rentoa suhtautumista mulla haittaa kuitenkin se, että minulla on aikaisemmin elämässäni liittynyt unettomuuteen (tai unettomuus on liittynyt, kuinka päin vaan) vaikeita, myös sairaalahoitoa vaatineita mielenterveysongelmia. Tiedän kyllä itsekin ihmisiä, jotka kärsivät aika ajoin pitkäjaksoisestakin unettomuudesta ja kykenevät silti toimimaan ja elämään ihan täysipäisesti. Ja toisille vain ihan luonnostaankin näyttää riittävän vähäisempi uni (kuulemma esim Donald Trump nukkuu vain pari tuntia vuorokaudessa Shocked). Mutta valitettavasti itse kuulun siihen ryhmään, jolla unen riittävyys/riittämättömyys on suorassa yhteydessä mielenterveyteen ja arjessa pärjäämiseen. Siksi otan ehkä tavallista raskaammin jopa lyhytaikaisen ja ajoittaisenkin unettomuuden, koska tiedän liiankin hyvin, miten dramaattiset vaikutukset sillä on menneisyydessä ollut.

Eritoten ahdistaa painiskella tuon vanhan "demonini" kanssa tässä nimenomaisessa elämäntilanteessa. Parivuotiaan lapsen kotiäitinä, viimeisilläni raskaana ei olisi juurikaan varaa flipata. En varmaan stressaisi asiaa läheskään näin paljon, jos olisin vastuussa vain itsestäni. Silloin voisin ajatella, että sama se milloin ja miten nukun kunhan nukun. Nyt en voi kääntää vuorokausirytmiä päälaelleen, enkä juurikaan lääkitä unettomuuttani (edes luontaisesti).

Kamomillatee lienee yksi niitä ainoita keinoja, joita olen uskaltanut käyttää tuoksulampussa poltettavan laventeliöljyn lisäksi (joskaan sitäkään eivät kaikki suosittele kuulemma raskaana oleville).
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #58 : 17.12.2006 19:10:01 »

Tuo on minusta jo kauhean paljon, että tiedostaa omat vaikeutensa. Nekin mitkä liittyvät unettomuuteen.

Sillä sanovat, että tiedostamaton on petollisinta.

Mutta fyysisellä tasolla varmaan kamomilla ja laventeli ovat juuri sitä. Rauhoittava musiikki voisi myös auttaa. Ja voisit kokeilla itsesi hieromista, vatsan pyörittelyä. Keskittyminen ihan omaan fyysiseen itseen voi karistaa mielen ryöpytykset pois.

Jos ei nyt sitten ala tätä esittämääni tulkita jollain toisella tavalla  Wink

tallennettu
Jasca
Vieras
« Vastaus #59 : 17.12.2006 19:24:10 »

Kun niin paljon on raatattu tuosta hengellisyydestä ja uusista aalloista, energian muutoksista ja muista,
niin...
tältä pohjalta voisi tällainen tieto lohduttaa.
Unettomuus ja öiset heräilyt voisivat kuulua näihin muutosprosesseihinkin. Näin minua on tässä evästetty.

Näin olen minäkin kuullut kerrottavan ja onhan tuosta täällä foorumillakin joissakin ketjuissa ollut puhetta. Ihan rehellisesti kyllä usein yön pitkinä tunteina tai päivällä torkkuessa olen aatellut, että mieluummin nukkuisin yöt hyvin kuin henkistyisin valvoskellen.   crazy2
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6
  Tulostusversio  

Siirry: