Minä olen aina haaveillut jouluaatosta, jonka voisin viettää ihan yksin. Istuskellen, lukien ehkä hyvää kirjaa, naposteltavaa, ehkä lasi hyvää punaviiniä, hyvää musiikkia jne... kymmenittäin kynttilöitä...
Mutta eipä ole vielä moinen mahdollistunut. Olen jopa sukulaisilta kuullut 'moitetta' moisesta ajatuksesta..
Tosin olen ymmärtänyt, että pohjimmiltaan tuo ajatuksensa on heidän osaltaan itsekäs, sillä jos minä en järjestäisi 'joulua', joutuisivat sukulaiset mitettiä ihan itse, miten saavat joulutunnelmansa aikaan... ilman minun 'järjestämääni rekvisiittaa' ja lapsieni jouluiloa.
Tänä vuonna se käytännössä saattaa mahdollistua. Lapset ovat tänä vuonna aaton vuorostaan isänsä luona ja nyt asun niin kaukana sukulaisista, että voin 'kieltäytyä kohteliaammin'.
Vähän jo olen nokan nyrpistyksiä saanut, ja marttyyrri tunnelmaa;"mitenkäs minä sitten...." tyyliin..
Nyt en taida 'antaa periksi'...
Tosin, olisi myös sellainenkin aatto hieno, että olisi toinen aikuinen siinä vierellä... jonka kanssa jutustella tai vaikka vain olla hiljaa lähellä.
Itse en juurikaan tuolla kaupoilla kiertele. Aika paljon hankin ne lahjat mitä hankin, netin kautta.
Koristelen toki sitten kotia ja joulukuusenkin laitan, mutta niistä kyllä nautin ihan itsekin.
Juuri nauroimme koulussa Stockmannin mainosta; "Koristele itsellesi joulumieli"
Kaipa se
joulumieli muualta kumpuaa kuin koristeista.