Mirjam!
Ihanko yksin vietät jouluaaaa,,? :
Näillä näkymin kyllä.
Osallistuin keskusteluun, jossa tämä haaveeni olla aatto yksin, oli puheena ja huomasin, että minua a) koitettiin syyllistää b) ajateltiin oikeasti, että olen jollekulle velvollinen seuraa pitämään c) olen selitysvelvollinen miksi kummassa, jouluhan on perhejuhla ... yms.
Sainpa sitä vain 'uhmavoimaa' viedä tämä ajatukseni loppuun ja nyt olen kaikille näille joita kohtaan minulla sanotaan olevan 'velvollisuuksia', ilmoittanut, että omassa seurassani olen.
Tosin koska olen jo yksin 22.12 alkaen ja vasta 25.12 menen sitten hakemaan katrastani kotiin ja kait muutaman jouluisen'velvollisuus-käynnin' tekemään
, niin hiukan siintää jossain takaraivossa ajatus, JOSKO aattona voisi ehkä olla toisen aikuisen seurassa. Mutta tosiaan ilman kaikkea sitä joulu'häsää'. Jää nähtäväksi :
Tosiaan, uskon vahvasti, että joulua voi viettää ja tunnelman saada aikaan ilman perinteisiä valmisteluja ja tekemisiä... haluaisin niin koittaa, millainen olisi minun ihka oma jouluni...
Tämähän on opittu joulunvietto tapa, mitä tähän asti olen 'käyttänyt'. Vaikkakin paljon sitä pikkuhilja muuntanut ja muokkanut ja jättänyt jotain pois...
Toki lasten kanssa jonkinlaista perinteistä joulun viettoa kait tulee 25.12 vietettyä, mutta siihenkin olen saanut pikkuhiljaa muutoksia. Joulupukit on unohdettu ja ne lahjat mitä hankitaan, hankitaan siksi, että halutaan ilahduttaa jotakuta ja samalla itse saa nauttia antamisen ja kauniiden pakettien tekemisen ilosta.
Ja on ollutkin hienoa huomata, että lapset nauttivat siitä, että käyvät ihan itse myös lahjaostoksilla tai tekevät koulussa puu- tai käsitöitä, joita sitten pikku kätösillään paketoivat hellyyttäviin paketeihin. Ja he todella nauttivat tästä antamisen ilostaan, eivätkä enää vain siitä, että joku joulupukki setä vain kantaa kotiin paketteja.
Onkin ollut hupaisia ja liikuttavia hetkiä, kun olemme itse kukin avanneet lasten antamia paketteja. Jo se, että he itse valitsevat, kenelle antavat lahjansa, on liikuttavaa monasti. En koskaan ole heille sanonut, kenelle heidän pitäisi lahjoja ostaa, sillä en halua, että oppivat tekemään jotain velvollisuudesta. Vääränlaisesta velvollisuudesta.
En voi olla vielä kertomatta, että edellisjouluna poikamme (silloin 6v) oli ostanut isälleen joululahjaksi tällaisen pilailu 'koiranpas*a-klöntin'
Siinä sitten koeteltiin vanhemman huumorintajua yms..Oisihan siitä joku voinut ottaa nokkiinsa..