Tuli tuosta siivouksesta mieleen eräs hirveä joulu lähemmäs 20 vuotta sitten. Isäni silloinen naisystävä teki meille perhejoulua ensimmäistä kertaa, mummoja oli kutsuttu sekä isäni, että tuon naisystävän suvusta.
Jumankauta, kaikilla oli pinna kireällä jo marraskuulla, eritoten tuolla joulua
suorittavalla naisystävällä.
Kaikki piti tietysti munalikööriä myöten valmistaa itse alusta loppuun (lääkäriystävältä saatin pirtua tarkoitukseen...) ja joulusiivo käsitti koko talon vaatehuoneita myöten.
Jotta kaikki olisi ollut "täydellistä", heitti tuo naisystävä kaikki minun lapsena tekemäni joulukoristeet roskikseen (rumiahan ne tietty olivat, mutta kuuluivat meidän jouluumme) ja osti kaupasta yhteensopivat uudet koristeet (sinistä ja hopeaa). Jouluaattona minä murrosikäinen halusin kuitenkin koristella kuusen, niinkuin olin tehnyt aina ennenkin. Sain armollisesti luvan, mutta saatuani homman valmiiksi se hullu haahka teki koko homman uudestaan hänen silmäänsä miellyttäväksi...
Kuten sanoin, melkein 20 vuotta kulunut, enkä vieläkään ole antanut anteeksi. Onneksi kyseinen äitipuolikokelas ei enää ole kuvioissa.
Tänä jouluna olen miettinyt joulusiivouksen tekemistä, mutta taitaapa jäädä tekemättä. Tavallaan (vaikka feng shui -näkökulmasta) se siivottu koti tekee osaltaan myöskin sen joulurauhan, mutta en viitsi kuitenkaan itseäni kiusata, kun ei kerran huvita...