Tämä on siis suoraa lainausta kirjasta Astrologian Käsikirja
(Juhani Nummela)
PISTEMÄÄRÄT
Yksinkertaisin tapa laskea pisteet on laskea yksi piste jokaisesta
taivaankappaleesta, jolloin yhteispistemääräksi tulee 10.
Minä suosittelen pisteiden painottamista seuraavasti:
2 pistettä Auringolle, Kuulle, Askendentille ja MC:lle
1 piste kaikille planeetoille, Kuun yläsolmulle, Askendentin
ja Aurinkomerkin hallitsijalle ja Nousevalle planeetalle. Jos sitä ei
ole, Vertexille. Jos et tiedä Vertexin sijaintia, käytä Maan
merkkiä (Aurinkoa vastapäätä). Tällöin kokonaispistemääräksi
tulee 20.
Mun mielestä kuulostaa kamalan monimutkaiselta. Liikaa jossia ja muuttujia. Esim mulla
neitsyessä ja maa- jos se on aurinkoa vastapäätä, kaksosissa. En minä ainakaan laskisi tuolla tyylillä. Minä en edes ole perehtynyt vielä kuunsolmuihin enkä vertexiin, ja tuntuu luontevalta jättää ne pois.
Meille opetettiin kurssilla tämmöinen konsti: piirretään samanlainen taulukko, mikä näkyy astro.com:ssa kartan oikeassa alareunassa. Ruutujen yläkulmiin piirretään jokaiseen pieni symboli, minkä osoittaa kunkin ruudun "merkkiä", eli vasemmasta yläreunasta alkaen johtavan tulimerkin
, seuraavaan kiinteän tulimerkin
ja oikeaan reunaan ylärivissä
. Samalla systeemillä merkitään kaikki muutkin ruudut; toiselle riville maamerkit, kolmannelle ilmamerkit ja alimmalle vesimerkit.
Planeetat pisteytetään seuraavasti: aurinko 6, kuu 6, asc 5, mc 4, merkurius 3, venus 3, mars 3, jupiter 2, saturnus2, uranus 1, neptunus 1, pluto 1.
Pistemäärä merkitään taulukkoon aina sen merkin kohdalle, missä se on kartallakin. Sitten lasketaan vaakarivit, se kertoo elementtien painotuksen ja pystyrivit, missä laadussa on eniten tai vähiten. Yhteensä pisteitä siis 37.
Osasinkohan selittää ymmärrettävästi?
Tällä systeemillä saa heti kartasta hyvän kokonaiskuvan, ja monesti jo elementtien ja laatujen kuvauksen lukeneet sanovat, no kyllä tämä ainakin pitää paikkansa. Toki näitä systeemejä on varmaan muitakin, mutta tämän oon havainnu hyväksi (kun en muista tiedä!
)