Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä raskaudesta  (Luettu 10597 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« : 18.12.2006 22:32:49 »

Niin..

Nyt on minun elämässä tapahtunut sellainen yllättävä seikka, että masussa kasvaa uusi elämä.  Cheesy

Koko juttu tuli täytenä yllätyksenä, mutta hyvin piakkoin teimme sen päätöksen, että lapsi on tervetullut. Ja nyt sitten tietty koko elämä muuttuu...pitää etsiä uusi isompi asunto, järkkäillä työjutut...kaikkea.

Olo on vielä jotenkin ihan epätodellinen, mutta onnellinen. Ja tämähän on tietty vielä sitä riskiaikaa, eli eihän sitä tiedä päättääkö pienokainen jäädä vai ei, mutta kovasti tietysti sitä toivoisin että on tullut jäädäkseen. Mutta jotenkin yritän nyt suhtautua realistisesti ja rauhallisesti asiaan.  smitten

Koska mulla ei juurikaan ole kokemusta vauvoista ja raskaudesta muuten, kun oman pikkuveljen syntymän kautta (ja siitä nyt on aikaa) niin nyt kovasti kaipailisin teidän vinkkejä, neuvoja, mitä tahansa.

Pää tulvii kysymyksiä...kaikki tietysti ihan tyhmiä kun en vielä kovin ole näihin asioihin perehtynyt, joten älkää naurako.. Wink

Mutta esim. tuo syöminen kiinnostaa kovasti, kun normaalisti nassutan kaiken maailman ituja (tiedän, ne on nyt pannassa) yrttiteetä sun muuta pitkin päivää, nin nyt en tiedä saako sitä juoda..edes vihreää teetä tai rooibos teetä?  idiot2  Sitäkään en tiedä, voinko jatkaa aloe-veran juomista.

Sitten tietysti jos nyt raskaus etenee ja päästään synnytykseen asti, niin mulla on ollut aina kauhea sairaalakammo, ja kovasti olen jo miettinyt jotain vaihtoehtoista paikkaa synnyttää..enkä haluaisi doupata silloin itseäni täyteen lääkkeitäkään..Onko vinkkejä?

Entä sitten onko jotain hyviä kirjoja, mitä suosittelisitte luettavaksi?

Kaikki asiaan liittyvät vinkit ovat siis lämpimästi tervetulleita!  Wink

Niin, ja lähettäkää tietty voimia ja valoa sille pikku olennolle tuolla masussa, että kävisi kunnolla taloksi.  smitten
tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
Pikkusisko
Vieras
« Vastaus #1 : 18.12.2006 22:36:05 »

IHANAA! ONNEA SUURESTI!!

smitten  smitten  smitten
tallennettu
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #2 : 18.12.2006 22:44:48 »

Sister of Night!

Sydämelliset onnittelut! angel

Ruoka- ja juomajutut jätän viisaammille.
Mutta, vähän kuin lähtisin takaperin asiaan.
Tyttäreni synnytti nuorimmaisensa Tammisaaren synnytyssairaalassa.

Hän oli todella ihastunut paikkaan.
Aivan ihanat kätilöt ja luonnonmukaisuus.

smitten    maarita          smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 18.12.2006 22:58:28 »

Kiitos rakkaat smitten

Maarita, tuo Tammisaaren synnytyssairaala kuulostaa hienolta! Luulen vaan, että kun itse vaikutan Helsingissä, niin kun tosi on kyseessä, voi matka olla vähän liian pitkä. Löytyisköhän pääkaupunkiseudulta jotain vastaavaa..?
tallennettu

- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Okei.
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #4 : 18.12.2006 23:12:29 »

Kuule! smitten

Harvoin niin kiire tulee ettei tunnin matkaa ehdi tehdä.
Eivät ne vauvat niin salaa tule maailmaan.
Ja aina pääsee lähemmäs jos sellainen tilanne tulee.
Ei synnytykseen voi tilata aikaa, muuten kyllä voi olla sairaalaan yhteydessä etukäteen, varsinkin muulle paikkakunnalle.

Tyttäreni meni Tammisaareen Espoosta. Ei Hesasta paljon pidempi ole, riippuu missä päin kaupunkia asuu.
Sinne menevät ympäri Uuttamaata, jotka haluavat vähän erilaisen kokemuksen.

Sinulla on ihana aika edessäsi, toivotaan, että kaikki menee hyvin.
Pidä itsestäsi huolta.

smitten    maarita        smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #5 : 18.12.2006 23:18:02 »

Kiitos paljon!  smitten Täytyypä sitten todella laittaa tuo paikka korvan taakse ja ottaa vaikka sitten sinne yhteyttä kun asia tulee ajankohtaisemmaksi.

Nyt vaan toivoen, että kaikki menee hyvin..
tallennettu

- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Okei.
Jinx
Vieras
« Vastaus #6 : 18.12.2006 23:24:10 »

Hei, upea uutinen! Onnea paljon!

Multi-Tabs Special 2+ TABL 80 KPL (Uusi nimi Raskaus Monivitamiini!)
Erityisesti raskautta suunnitteleville, raskaana oleville ja imettäville naisille.

Sisältää: 1 tabl.
- D3-vitamiini 5 µg
- E-vitamiini 10 mg
- Foolihappo 200 µg
- B1-vitamiini = tiamiini 2,5 mg
- B2-vitamiini = riboflaviini 2,5 mg
- B3-vitamiini = nikotiiniamidi 10 mg
- B6-vitamiini = pyridoksiini 2 mg
- B5-vitamiini = pantoteenihappo 2,5 mg
- B12-vitamiini = kobalamiini 1,5 µg
- Biotiini 30 µg
- C-vitamiini 100 mg
- Rauta 10 mg
- Magneisum 90 mg
- Sinkki 7,5 mg
- Mangaani 1 mg
- Kromi 15 µg
- Seleeni 25 µg
- Jodi 50 µg
- Kalsium 250 mg

• Ei sisällä A-vitamiinia.
• Ei sisällä keinotekoisia makeutusaineita, eikä liivatetta. Laktoositon, gluteeniton, gelatiiniton, sokeriton ja hiivaton ravintoainevalmiste.

Raskaus- ja imetysajan tärkeät ravintoaineet

Raskauden ja imetyksen aikana sekä raskautta suunniteltaessa ravintoaineiden, myös vitamiinien ja hivenaineiden tarpeet muuttuvat.

Uusi Multi-tabs Special 2+ täydentää ravitsemusta monipuolisesti raskaus- ja imetysajan erityistarpeet huomioiden.

Hyvällä ravitsemuksella voidaan edistää äidin terveyttä, turvata sikiön kehitystä ja ehkäistä ravintoaineiden vajauksesta aiheutuvia ongelmia.

Ravitsemuksella on vaikutusta myös imetyksen onnistumiseen ja synnytyksestä toipumiseen.

Näitä kälyni napsi kun oli raskaana.
tallennettu
tuulenviemää
Kohtuuastroilija
**

Life is a neverending story

Profiili
« Vastaus #7 : 18.12.2006 23:58:31 »

Onneksi olkoon smitten Itse sain esikoiseni maaliskuussa.
Minä söin raskausajan juuri tuota multitabs specialia. Ensin ostin jotain toisia raskaana oleville tarkoitettuja vitskuja, oliskohan ollut ladyvita tms. mutta niistä tuli aina ihan hirveän huono olo, ja olen kuullut että monella muullakin on näin käynyt. Joten suosittelen tuota multitabsia jos lisävitamiineja haluat käyttää. Normaali monivitamiinejahan ei saisi käyttää, kun     
A-vitamiinia täytyy vältellä (voi aiheuttaa epämuodostumia sikiölle).
Itselläni nuo vitamiinit ainakin tuli tarpeeseen, kun en syö lihaa lainkaan.
D-vitamiinilisä on myös tärkeä etenkin pimeänä vuodenaikana, suositellaan nykyään suomessa kai jokaiselle. Raskaanaoleville tupla annos muistaakseni.

Jokos olet neuvolaan soitellut?
Siellä neuvovat kyllä , ja voi kysellä ihan kaikesta, tyhmiäkin. Itselläkin tuli soiteltua useastikkin.

Raskausaika on kyllä ihanaa , jos kaikenmaailman turvotukset ja fyysiset vaivat jätetään laskuista. Henkisesti minulla oli ainakin kokoajajan onnellinen olo. Se olikin jotenkin ihme, koska olen aina ollut kova stressaaja ja huolehtija, mutta raskauden myötä kaikki stressi kaikkosi. (Alkaa kyllä palailla jo takaisin Undecided)

Ja voi sitä tunnetta kun kuulee ensimmäiset sydänäänet ja näkee ultrassa pienokaisen liikkuvan.kyynel. smitten

Herkkää aikaa oli kyllä. Parhaimmillaan itkin Halosen vaalimainosta, kun oli niin koskettava :Smiley

Suomi24 sivustoilla on äidit&isät palsta, jossa oma odotus- osio. Siellä vierailin tiheään, ja nykyään roikun usein siellä vauva- palstalla. Suurimmaksi osaksi asiallista porukkaa, ja kysymyksiin löytyy vastauksia, sekä samassa tilanteessa olevia ihmisiä. Lisäksi ainakin helistin.fi omaa hyvän foorumin.

Jos mieleen juolahtaa kysymyksiä niin vastailen kyllä mielelläni, on vielä suht tuoreessa muistissa tuo raskausaika.
tallennettu

aurinkoaspect_conmerkurius  vesimies(1.huone)
askendenttiaspect_conuranus jousimies(1.huone)
kuu          leijona( 8.huone)
marsaspect_convenus   oinas(2.huone)

"Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia"
tuulenviemää
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #8 : 19.12.2006 00:09:32 »

Niin, ja vielä tuosta sairaala synnytyksestä. Itsekkin kammoan laitosmaisia sairaaloita, mutta totesin kuitenkin turvallisimmaksi vaihtoehdoksi. Ja ei se loppujenlopuksi "pelottava" paikka ollutkaan. Tunsi olevansa osaavissa käsissä, kun itse kuitenkin tunsi olonsa epävarmaksi ensikertalaisena. Itselläni oli muutenkin pitkä synnytys (2vrk), joten muu vaihtoehto ei olisi kyllä kuulostanut houkuttelevalle. Synnytys salitkin on nykyään tehty mahdollisimman kodinomaisiksi, ja sairaaloissa on mahdollisuus perhehuoneisiin (lisämaksu), jossa isäkin voi yöpyä, ja ovat suht nättejä. Ainakin meillä täällä Lapissa. Mutta eikös ne käytännöt ole aika samat joka puolella maata.

Kirjoista sen verran, että varsinaisia raskauskirjojahan riittää varmaan, mutta jos haluat jotain aiheeseen liittyvää henkisempää lukea, niin Kirjailija Wayne W. Dyerin vaimo (en muistta nimeä) on kirjoittanut raskausajasta henkiseltä pohjalta kirjan. Itse yritin tuota silloin metsästää, mutten löytänyt. En tiedä onko sitten suomennettu.

Olen lukenut Waynen kirjoja ja jossain kirjassa hän mainitsi tuosta vaimonsa kirjoittamasta kirjasta..Löytyy varmaan googlettamalla.

tallennettu

"Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia"
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #9 : 19.12.2006 00:17:06 »

Kiitos vinkeistä teille kanssa smitten
Itseasiassa ostin just tänään tuota multitabsia..eräs ystäväni suositteli sitä myöskin.

Tuulenviemää: joo, kyllä soitin neuvolaan, mutta mulla on eka aika sinne vasta 5. tammikuuta. Että siihen asti kai pitäis "pärjätä omillaan". Naureskelin just, että pitää varmaan mennä sinne hillitön pitkä kysymyslista mukana. Ja kun kerran annoit luvan, niin saatanpa ahdistella sinuakin YV:llä  Smiley

On vaan tosi vaikea odottaa kun taas kerran olen niin kärsimätön..ja varsinkin tuota ultraa en malttais odottaa, jos ja kun toivottavasti sinne asti selvitään.
En nimittäin tiennyt, että nuo keskenmenot on todellakin niin yleisiä..prosentit on alkuvaiheessa kai miltei 50-50. Eli sen takia tässä nyt yritän ottaa rauhallisesti ja lähettää vauvelille vaan hyviä ajatuksia.

Mutta herkkyyslukemat on kyllä katossa joo kokoajan. Kun muutenkin olen herkkä ihminen niin nyt sekin vielä korostuu. Eilen kävin vollottamaan ihan vaan kauppaan kävellessäni ilman mitään syytä.. Grin

Tuo mainitsemasi kirja kuulostaa ehdottomasti metsästämisen arvoiselta. Nimenomaan  haluaisin jotain sellaista henkisempää näkökulmaa löytää asiaan. Pitääpä googlata..

Joo, ja pitääpä myös vierailla noilla palstoilla Cheesy

Kiitos tosi paljon neuvoista!!
tallennettu

- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Okei.
tuulenviemää
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #10 : 19.12.2006 01:03:19 »

Juu, saa kysellä, ihan kaikenlaista Smiley

Älä vain pelkää tuota keskenmenoa, itsekkin sitä alussa tuskailin, mutta kyllä kaikki menee hyvin. Positiiviset ajatukset auttaa asiaa eteenpäin, älä anna pelolle valtaa.
Raskausaika on kyllä herkkää, ja nimenomaan sitä on huolestunut vauvelin hyvinvoinnista, mutta uudelleen; älä pelkää smitten

Nuista ruoka-valio jutuista löytyy myös netistä paljon tietoa.
On kiellettyjen ruoka-aineiden listoja ja muuta.
Jos syöt lihaa, niin ainakin maksa on kielletty juuri tuon A-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Lisäksi aika monet kalat on pannassa korkeiden elohopea- ja muiden myrkkypitoisuuksien vuoksi.

Itse tosin aloin syödä juuri kalaa raskausaikana silloin tällöin turvatakseni paremmin ravintoaineita. Kirjolohi on ainakin hyvä.

Eipä nuista kielloistakaan kuitenkaan kannata stressiä ottaa, kyllä maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Nykyään puhutaan muutenkin kuinka kaikenmaailman ylihygieenisuudesta jne. saattaa loppujenlopuksi olla vain enemmän haittaa. Onhan sitä ennenkin terveitä lapsia tehty, ilman mitään listoja. Suurin vaikutus lienee omalla asenteella ja ajatuksilla.

Maltahan odotella sitä neuvolaa. Juttele pienokaisesi kanssa ja ammenna rakkautta Smiley

Tuli nyt mieleeni että luen juuri Luule Viilman paras lääkäri sarjaa, ja ensimmäisessä osassa puhuttiin myös jonkin verran tuosta äidin vaikutuksesta lapseen raskausaikana. Ihan hyvä kirja muutenkin,
puhuttiin muutenkin vanhemmuudesta.

Pitää lähteä kyllä jo unille. Tulee valvottua kun miehellä loma, ja saa itse nukkua aamun kun mies herää tytön kanssa Smiley
tallennettu

*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #11 : 19.12.2006 14:41:35 »

Ihania, iloisia kuulumisia... vauvat ovat sitten mahdottoman upeita  smitten

PALJON ONNEA TEILLE KAIKILLE
ja voimia myös... saat kesävauvan  smitten
tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #12 : 19.12.2006 16:21:35 »

Kiitos!  smitten Varmasti nuo teidän hyvät vibat välittyy pienokaisellekin. Ja juu, kesävauva putkahtaa jos hyvin käy. Lasketun ajan mukaan jellona olis tulossa.. Ja kiitti Jinx vinkistä, se nimi todellakin on Marcelene...googlaamalla löysin kirjan.
tallennettu

- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Okei.
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #13 : 21.12.2006 14:15:45 »

Onneksi olkoon Yön Sisko!!! Täällä juuri tuoretta vauvantuhinaa haistellen, eli raskaus hyvinkin tuoreena muistissa  Wink

Pikaisesti kommenttia noihin ravitsemusasioihin (en lukenut kauhean tarkkaan aiempia vastauksia, joten anteeksi jos tulee toistoa).

Vihreä tee on joidenkin neuvoloiden kiellettyjen listalla sen sisältämien katekiiniyhdisteiden vuoksi, joilla saattaa suurina määrinä olla vaikutusta kehittyvään verisuonistoon. Kohduudella voi siis vihreääkin teetä juoda, mutta ei mielellään suuria määriä päivittäin eikä missään tapauksessa mitään teeuutteita tms. Muista yrttiteelaaduista välttelisin ginsengiä sisältäviä sekoituksia, samoin papaijaa. Monilla yrteillä on voimakkaita vaikutuksia, joten kannattaa olla tarkkana ja tavata tuoteselosteita. Useissa haudukejuomissa saattaa olla lakritsinjuurta, joka ei sinällään ole vaarallinen mutta voi nostaa verenpainetta.

Pehmeät juustot (homejuustot, tuorejuustot ja osittain fetat ja mozzarellat), vakuumipakatut kalat, mäti ja tuoreetkin graavit kalat, raaka liha jne ovat kiellettyjä raskauden aikana listeriabakteerin vaaran vuoksi. Listeria on yleinen maaperäbakteeri ja muuten vaaraton, mutta raskausaikana se voi aiheuttaa keskenmenon tai sikiölle vaarallisen listerioosi-infektion. "Puhtaus on puoli ruokaa" eli huolellisesti pestyt vihannekset ja etenkin juurekset, huom! Listeria tuhoutuu kuumennettaessa eli homejuustoilla ja kylmäsavulohellakin voi herkutella jos ne kypsentää huolella esimerkiksi pastakastikkeeseen Smiley

Tuo listeriavaara on aivan todellinen ja riski etenkin vakuumipakatuissa kaloissa tosi suuri, joka kolmas pakkaus sisältää huomattavia määriä tuota bakteeria ja se tarttuu pienestäkin suupalasta!

Maalaisjärkeä on toki lupa käyttää ja syödä em tuotteita kuumennettuina, ja tuskin A-vitamiinirajat ylittyvät jos vaikka kerran kuussa haluaa laittaa maksamakkaraa leivälleen...

Silti, perusteettomasti ei odottajilta "kielletä" yhtään mitään vaan ruokavalio- jne suositukset perustuvat olemassaoleviin riskeihin. Kannattaa ottaa itse selvää siitä, MIKSI jokin ruoka-aine on siellä kiellettyjen listalla niin rajoituksia on huomattavasti helpompi noudattaa!

Terveisin Pallas, joka kyllä söi itse tekemäänsä graavilohta (tuoreesta merilohesta, kasvatetussa kirjolohessa on listeriaa) odotusaikana ja joi satunnaisesti myös vihreän teekupposen Smiley
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
MetalLady
Vieras
« Vastaus #14 : 21.12.2006 14:30:18 »

Ompa maailma muuttunut.....huh huh... Shocked ei sitä siihen aikaan kielletty oikeestaan mitään kun mä olen ollut 2 kertaa raskaana.

Luulen että nykyään on jonkin verran hysteriää, joten kiellot sen mukaiset. :Smiley

Maalaisjärkeä kun käyttää niin eipä ole hätää.

edit.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2006 14:47:12 kirjoittanut Night Crawler » tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: