|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #1 : 25.12.2006 23:34:12 » |
|
Wikipedian listaama tieto oli hyvin asiallista, mutta rankkaa luettavaa näin joulupäivänä, kiitos vain mammamamma. Mutta siitä asti kun luin Hannele Koivulan kirjaa Maria Magdaleenasta, jossa hän kuva gnostilaisuutta naisen näkökulmasta, kiinnostuin siitä. Ehkäpä uskallamme nykypäiviniä kaivaa uudelleen esiin vanhoja tietoja ja tulkita niitä myös uudelleen. Myöntää myös mitä historia on tehnyt vanhoille tiedoille ja totuuksille. Ja sitähän tämä kaikki esille tullut on! Jotenkin syvällä sisimmässäni olen siitä kiitollinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Doug Shedden
Satunnainen astroilija
Viestejä: 2
|
|
« Vastaus #3 : 26.12.2006 01:40:44 » |
|
Olen hiukan varovainen sen suhteen, että en lokeroi itseäni mihinkään tiettyyn ideologiaan, uskontoon tai uskomukseen, koska tutkin niitä ja löydän koko ajan jotain sellaista, jonka voin allekirjoittaa tai sitten en voi ollenkaan hyväksyä henkilökohtaisesti.
Gnostilaisuutta olen joutunut sivuamaan jonkin verran tutkiessani Illuminatin ja Vapaamuurarien historiaa.
Henkilökohtainen ikuisuusprojectini. Aika kaukaa oletkin sivunnut. Vai jaksoitko lukea vain ensimmäiset 10 sivua kirjasta "mystiqui for dummies"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #4 : 26.12.2006 02:06:25 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 26.12.2006 02:13:17 kirjoittanut Asterix »
|
tallennettu
|
|
|
|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #5 : 26.12.2006 14:46:50 » |
|
Olen hiukan varovainen sen suhteen, että en lokeroi itseäni mihinkään tiettyyn ideologiaan, uskontoon tai uskomukseen, koska tutkin niitä ja löydän koko ajan jotain sellaista, jonka voin allekirjoittaa tai sitten en voi ollenkaan hyväksyä henkilökohtaisesti.
Gnostilaisuutta olen joutunut sivuamaan jonkin verran tutkiessani Illuminatin ja Vapaamuurarien historiaa.
Henkilökohtainen ikuisuusprojectini. Voi ihme sinua Asterix! Suorastaan kadehdin tietojasi. Tai ainakin sitä, että taidat niin paljon kieliä. Silloin nuo tutkimusaiheet ja alueet laajenevat. Minulle on edelleenkin vähän turhan työteliästä lukea englannin ja jopa ruotsinkielen kirjallisuutta, vaikka väliin yritän. Filosofian opiskelunikin jäi puolitiehen, kun kulkuyhteydet ovat niin kehnot. Pitää olla aika lailla 'hullu', että lähtee ajelemaan talvikeleillä 2 seminaaritunnin takia 600 kilometriä. Mutta ymmärrän varovaisuuden ideologien suhteen. Sitä liian helposti innostuu johonkin mukaan. Toisaalta mitä enemmän lukee ja tutkii, kehittyy myös mieli suodattamaan ja olemaan valveilla. Ei enää takerru niin pitkään yhteen, vaan herää aina vain kiinnostus kaikkeen muuhunkin. Eikö Jeesuskin vedetty jotenkin mukaan gnostilaisuuteen, vai muistanko väärin. Onhan gnostilaisuudellakin oma historiansa ennen Jeesusta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #6 : 26.12.2006 15:51:50 » |
|
Voi ihme sinua Asterix! Suorastaan kadehdin tietojasi. Tai ainakin sitä, että taidat niin paljon kieliä. Silloin nuo tutkimusaiheet ja alueet laajenevat. Minulle on edelleenkin vähän turhan työteliästä lukea englannin ja jopa ruotsinkielen kirjallisuutta, vaikka väliin yritän.
Minä lasken tuon Kaksosen uteliaisuuden ja puheliaisuuden piikkiin. Kielet oppii kun on pakottava tarve keskustella ja kun uteliaisuus käy kestämättömäksi.
Tietoa ei näytä jäävän päähän - luen nytkin vanhaa opiskelu kirjaani symboleista kuin uutta ja ennen näkemätöntä kirjaa.
Eikö Jeesuskin vedetty jotenkin mukaan gnostilaisuuteen, vai muistanko väärin. Onhan gnostilaisuudellakin oma historiansa ennen Jeesusta?
Periaatteessa Jeesus on vedetty mukaan aika moneen ideologiaan, uskontoon ja uskomukseen, joten siinä suhteessa hänen oma ideologinsa rakkauden sanomasta on toiminut, vaikka sittemmin nämä eri uskomukset, uskonnot ja ideologiat ovat taistelleet siitä, kuka on oikeassa ja aidoin jne.
Gnostilaisuus on kristittyjen keksimä käsite ihmisistä, jotka perustivat uskonsa tietoisuuteen, kun taas kristittyjen usko perustuu pelastukseen ja kasteeseen.
"Meitä ei tee vapaaksi pelkkä kaste, vaan tieto siitä, keitä me olimme ja mitä meistä on tullut, missä olemme olleet tai mihin olemme joutuneet, minne olemme matkalla ja mistä meidät on vapautettu, mitä on syntymä ja mitä jälleensyntyminen"
- Klemens Aleksandrialainen (tunnettu gnostilainen), Katkelmia Theodotokselta, 78.2
Gnostilaisuus on myös hiukan harhaan johtava käsite, koska se pitää sisällään hyvin laajasti erilaisia uskonnollisia ideologioita ja kaikkea ei ole tarkoituksenmukaista kutsua gnostilaisuudeksi.
Tutkijoilla on nykyisin kiistaa siitä, mikä olisi oikea nimitys.
Nykyisin jopa jotkin kristityt myöntävät, että gnostilaisuudessa on "jotain oikeaa". Tästä syystä on syntynyt kristillistä gnostilaisuutta, kun pelkä armo-pelastus-kaste-usko ei riitä ihmisille täytämään henkistä tyhjiötä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #7 : 26.12.2006 18:31:01 » |
|
Uskonpa että olet perehtynyt aika lailla gnostilaisuuteen, kun minulla se on vain satunnaista kosketusta.
Mainitset 'kristityn luomaa'. Varmaan tuo sivuaa yhtä lailla muitakin uskontoa. Ennenkaikkea tulee taas mieleen Berkeley, joka väitti että fyysinen maailma on vain harhaa ja ihmisen luomaa ja vain henkinen totta ja todellista. Siinä on vain se ristiriita, johon hän itsekin törmäsi kun tutustui Amerikan saariston alkuasukkaisiin, he kun olivatkin luoneet toisenlaisen maailman, jonka saattoi todeta. Ja tuo luovuus! Eikö se lie koske myös sitä henkistä puolta!
Tuli mieleen tuo illuminaatio, en nyt muista teosta, taisi olla pari ranskalaista miestä (jopa homoja) jotka ylistivät Spinozan. Tentaattorini sai hepulin kun mainitsin siitä esseessäni. Voi harmi tuota muistia.
Mutta mitä sinulla, Asterix, jäi mieleen illuminaatiosta? Anteeks, jos poikkea taas...
|
|
« Viimeksi muokattu: 26.12.2006 21:28:05 kirjoittanut metsätonttu »
|
tallennettu
|
|
|
|
mammamma
Vieras
|
|
« Vastaus #8 : 26.12.2006 20:13:37 » |
|
Nii, tarkennan vielä aiheen kristilliseksi gnostilaisuudeksi, johon kuuluu olennaisesti Jeesuksen opetukset. Tuohon Wikipedian "väitteeseen" että Jeesus ei kuollut ristillä, vastaan että vain Jeesuksen ihmisruumis kuoli, so what?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #9 : 26.12.2006 21:40:02 » |
|
Uskonpa että olet perehtynyt aika lailla gnostilaisuuteen, kun minulla se on vain satunnaista kosketusta.
No jaa, aika haparoiden pintaa raapinut. En tiedä siitä sen enempää kuin mitä saa, kun lukee kaksi sivua Dan Brownin Enkelit ja Demonit tai Da Vinci Code ja huomaa, että Katollinen kirkko ei voi olla oikeassa. Tuli mieleen tuo illuminaatio, en nyt muista teosta, taisi olla pari ranskalaista miestä (jopa homoja) jotka ylistivät Spinozan. Tentaattorini sai hepulin kun mainitsin siitä esseessäni. Voi harmi tuota muistia.
Mutta mitä sinulla, Asterix, jäi mieleen illuminaatiosta? Anteeks, jos poikkea taas...
Hmm.. meneeköhän sinulla filosofit ja teologit hiukan sekaisin? Illuminaatio-opilla ei ole mitään tekemistä Baruch Spinozan kanssa, kuten ei myöskään Illuminatilla ja Illuminaatio-opilla.
Aurelius Augustinuksen kiistellyimmistä opeista Illuminaatio-oppi on mielestäni merkittävä, mutta niin on myös hänen vaikutteensa Manikealaisuudesta, joka jakaa maailman voimakkasti dualistisesti hyvään ja pahaan.
Manikealaisuus on kristinuskosta vaikutteita saanut gnostilaissävytteinen uskonto, josta Augusti kääntyi pois.
Augustinusta kuitenkin pidetään nyky kristillisyyden oppi-isänä, hän mm. muotoili kolminaisuusopin (isä-poika-pyhä henki), joten mielenkiintoinen persoonahan tuo Augusti on.. liekö ollut vallan hakoteillä vai oikoteillä aivoituksissaan.
****
Illuminatilla (Baijerin Valaistuneet) ei ole oikeastaan mitään tekemistä Augustinen oppien kanssa tai Illuminaatio-opin kanssa.
Bund der Perfektibilisten, sittemmin der Illuminatenorden perustettiin vastustamaan kirkon ja monarkien ylivaltaa ja edistämään tiedettä ja ateistista maailmankatsomusta.
Vapaamuurarit taas ajavat jäsentensä yleistä moraalista ja eettistä kehittämistä. Jokainen uskoo yhteen jumalaan, mutta omaa jumalakäsitystään ei tarvitse perustella, joten Vapaamuurareihin kuuluu ihmisiä monista eri uskonnoista.
Mitä opiskelit?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #10 : 26.12.2006 22:03:48 » |
|
Voi pyhä jyssäys, olen tomera sekoittamaan sanat ja käsitteet. Muistinvaraisuuteni on todella heikkouteni. Tuota, opiskelin filosofian gradua ja siinä yhteydessä yritin perehtyä rakkaaseen Spinozaani ja hänen teokseensa 'Etiikka',josta en paljoakaan ymmärtänyt. Innostuin sen sijaan tutkimaan, miten eri tieteilijät tulkitsevat tuota Spinozan etiikkaa ja eksyin uuteen mielenkiintoiseen viidakkoon. Jokainen heistä painottivat eri asioita ja tulkitsivat niitä kait omilla tarkoitushakuisuuksillaan. Mielenkiintoista. Näinhän kaiken muunkin käy. Gnostilaisuudesta puhumattakaan. Siellä nämä kaksi 'illuminaation' kannattajaa siteerasivat tätä kautta Spinozaa. Pitäskö minun se essee komuta jostakin vintiltä.... Mutta eihän ole erotettavissa filosofia ja uskontoakaan toisistaan, vaikka tieteenhaaroina näin nimetäänkin. Taustalla kumpikin hyvin voimakkaasti toistensa varjoina. Vaikka jotkut tiedemiehet jäsentävät vieläkin filosofiana vain läntisen ja kaikki muu on ilman muuta yhtä huuhaata. Nämä ovat mielenkiintoisia asioita vaikka näin haparoiden! Eli sinä Asterix olet opiskellut teologiaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #11 : 26.12.2006 23:55:33 » |
|
Eli sinä Asterix olet opiskellut teologiaa?
Antropologiaa pää-aineina uskonto-antropologia ja arkeologia. Olen vieläkin kirjoilla Yliopistossa. Se on jäänyt vähän tuollaiseksi harrastukseksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
metsätonttu
Vieras
|
|
« Vastaus #12 : 27.12.2006 00:11:18 » |
|
Siis hurjan mielenkiintoista!
Mikähän sinusta tulee 'isona'? Hyvä asia että osaat paneutua itse elämäänkin, kuten areenalla on huomattu! Eikä intohimo ole takkuuntunut johonkin muuhun! Siitä onnittelen! Mutta minkähän takia Mammamamma laittoi tällaisen topikin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #13 : 27.12.2006 01:27:03 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jinx
Vieras
|
|
« Vastaus #14 : 27.12.2006 03:26:15 » |
|
Olen mitä olen! Teen mitä teen!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|