Mirjam: No en luule, minä tiedän.
Ja jokainen, joka on ollut myös lapsi, tietää sen. Ja toisaalta, ei koskaan voi nähdä kaikkea toisista.
Nythän sinä juuri väität tekeväsi sen... Ei siis kannattaisi noin rehvakkaasti käyttää "kaikki-ei koskaan-aina" -ilmaisuja. Ne tulevat vastaan ja ne joutuu nokkimaan ennemmin tai myöhemmin.
Mirjam: Jyrkät ja taipumattomat mielipiteet omaavat ihmiset saattavat sanattomalla viestinnällään luoda jo muurin kahden ihmisen keskustelun välille.
Jyrkät mielipiteet (ja ilmeisesti puhut nimenomaan perustelemattomista) ovat eri juttu. Minä puhuin mielipiteistä & kannanotoista yleensä.
Solnesko: Jotkut ovat henkisesti laiskoja, eivätkä uskalla ajatella omilla aivoillaan.
Mirjam: Kannanotto puheella ja väittelemällä, ei välttämättä ole suoraviivainen yhtäläisyysmerkki siihen, että ihminen olisi jotenkin rohkea ja terhakas elämän edessä.
Ajatuksesi poukkoilevat nyt ihan toisissa atmosfääreissä kuin mistä minä puhun. Minä puhun elämän ja arkipäivän asioista - en mistään suurista filosofisista ajatelmista ja maailmanparantamisesta. Esimerkkini alainen ei uskaltanut töissään ottaa kantaa edes siihen, siirretäisiinkö hänen pöytänsä tuolle vai toiselle seinälle tai olisiko hän halunnut pitää vapaapäivänsä maanantaina vai perjantaina!!!
Mirjam: Toisaalta voi myös ajatella niin, että ihminen, jolla on suuri tarve vaihdella mielipiteitä, on juuri hiomassa omaa ajatusmaailmaansa ja menossa kohti henkistä terhakkuutta.
Vaikka hänellä on varmat mielipiteet, miksi hän sitten tuntee tarvetta niitä tuoda esiin?
Hiomassa olevaa ei älyllinen ihminen tuokaan esiin "vahvana mielipiteenä", vaan heittää sen ilmaan yhtenä "mahdollisuutena". Ja edelleen toistan tai kolmattan: Mielipiteellä tässä yhteydessä tarkoitan loogisesti ja/tai käytännöllisesti
perusteltua näkökantaa, ajatusmallia tai syy-seuraus-selitystä.
Mirjam: Maailmahan ei mielipiteillä muuteta, vaan teoilla !
WRONG! Jos menet suoraan noin vain tekemään jonkin asian yhtään mitään kenellekään sanomatta ja kenenkään kanssa neuvottelematta ja perustelematta muutostarvettasi, niin turpiin tulee niin että raikaa! Niinkö sinä teet? Nokka verilläkö sitten pyytelet anteeksi vahvaa mielipidettäsi? Onko muuten koskaan tullut mieleen, että kun on perustellut muutoksen tarpeeksi hyvin, joku muu saattaa toteuttaa sen fyysisesti eli konkreettisesti puolestasi.
(=> Et ainakaan ole työnjohdollisissa tehtävissä...)
Solnesko: Natsi-Saksa ja erilaiset seurakunnat pyörivät juuri tuolla periaatteella - yksi ajattelee & sanoo ja muut menevät kyykkyyn.
Mirjam: Niin, tuotahan on jokapuolella/jokaisessa, eikä vain noin kärkevässä muodossa.
Pikkuinen perusjuttu: Jos haluaa käyttää selostuksessaan esimerkkejä, on hyvä ottaa esimerkki, jossa käsiteltävä asia tulee selvästi esiin... Miksi muuten edes esimerkkejä käytettäisiin?
Mirjam: Mutta sitä vastaan ei voi (tai voi jos haluaa) taistella luomalla itse lisää omia mielipiteitä ja totuuksia, sillä silloin juuri itse tekee sitä samaa. Kuvittelee itse olevansa se, joka vain osaa ajatella, ja odottaa, että muut tulee perässä kuin lammaslauma. Ja entäpä jos eivät tule....? Sanansäilät lentää ja syntyy ilmiö nimeltä, pilkka ja iva.
Riippuu ihan lampaista. 70-luvulla näin paimenkoiraesityksen, jossa skottilaiset lampaat menivät koiran ohjauksen mukaan kuin sopulit liimaantuneina toisiinsa kiinni... Suomalaiset lampaat sen sijaan säntäsivät kukin omalle taholleen...
Koira oli hiukkasen ihmeissään.
Totuudesta et näköjään toisaalla ole lukenut Brotheruksen artikkelia
http://www.astro.fi/index.php?option=com_smf&Itemid=27&topic=1136.30"Ihmisten käsitykset totuudesta eri asioissa muuttuvat ja ovat usein keskenään ristiriitaisia. Lisäksi jotkut ihmiset tietoisesti valehtelevat ja johtavat harhaan muita saadakseen itselleen etua. Tällaisessa mielipide-erojen ja huijauksen leimaamassa ilmapiirissä on helppoa unohtaa ero totuuden ja totuutta koskevan käsityksen välillä ja tehdä käsitysten moninaisuudesta johtopäätös, että totuudet olisivat moninaisia. Mielipide-erojen olemassaolo ei kuitenkaan oikeuta tällaiseen johtopäätökseen sillä siinä missä totuuskäsitys kuvaa vain yksittäisen ihmisen mielipidettä jostakin asiasta niin totuus puolestaan sisältää asian oikean laidan (jota mahdollisesti kukaan ei tiedä)." Mirjam: ...onneksi minua ei ole kukaan vahtimassa, onko minulla mielipide joka asiaan.
Koko ajanhan minä sitä teen...
Mirjam: Ja kyllähän toisaalta kaivamalla löytyy aina jonkinlainen näkökulma joka asiaan, mutta samaan asiaan voi kyllä löytyä samalta ihmiseltä montakin näkökulmaa.
Entäs sitten? Sehän on erinomaista! Pääasia, ettei se ole juu-jaa-ei-kylkai-emmäätiä...
Mirjam: Itsetunto-itsetuntemus, voi toki ulottua syvemmällekin kuin mielipiteisiin...
Wow! Ihanko totta? Eipä olisi ikinä tullut mieleen, mutta kun nyt sattumalta puhuttiin nimenomaan mielipiteistä ja kannanotoista, niin voitaisiinko kuitenkin rajata aihe siihen..? Tulee muuten liian leveä rönsylilja...
[/size]