Äänestys
Kysymys: Millä kaikilla kielillä toimitte auttavasti? Suomen kielen lisäksi siis.  (Äänestys päättynyt: 24.01.2007 20:39:53)
englanti - 20 (52.6%)
ruotsi - 2 (5.3%)
saksa - 2 (5.3%)
ranska - 0 (0%)
venäjä - 1 (2.6%)
espanja - 0 (0%)
italia - 1 (2.6%)
jokin muu kieli - 2 (5.3%)
useaa eri kieltä - 10 (26.3%)
Äänestäjiä yhteensä: 29

Sivuja: 1 [2] 3 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vieraita kieliä  (Luettu 40159 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #15 : 05.01.2007 22:22:27 »

Vastasin, että englanti.

Sen opiskelun olen aloittanut monta kertaa, mutta aina on elämäntilanteet muuttuneet, jolloin se on taas jäänyt.
Ehkei nyt ihan kameleihin vaihdettaisi silläkään taidolla.

Ruotsissa olen asunut aikoinaan kolme vuotta, ja kieltäkin tuli opittua. Suomeen muuton jälkeen tavallaan halusin unohtaa kielenkin. Sen verran ikävät kokemukset lasten suhteen sieltä siihen maailman aikaan jäi.

Mutta joka maassa missä olen käynyt, tarttuu kyllä muutama sana kieltä mukaan.
Olisipa mukava oppia muutama Espanjan sananen, jos vaikka sinne päin joskus tulee mentyä. Lämpimään ja aurinkoon tekisi kovasti mieli täältä pimeydestä.

smitten    maarita          smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
jasmi
Kohtuuastroilija
**

§§~Hopelessly devoted to you~§§

Profiili
« Vastaus #16 : 05.01.2007 23:16:45 »

kudven pudvehuitte tädvestä kidveelestä Huh niin se on nimeltään vede-kieli..  Grin PIkkuveljeni puhuu sitä joidenkin kavereidensa kesken jos jutut ovat semmosia mitä esim mie en saa kuulla... aina yritän ymmärtää mutta ne puhuu niin nopiaan  2funny
tallennettu

*Sä Olit Elänyt Jo Mua Ennenkin Etkä Tiennyt Kuinka Pelkäsin Sä Että Vertaisit Muo Muihin Mutta Näin Mä Syliin Toisen Suo Työnsin Syliltäin*

-Lähetän luokses pienen enkelin niin tiedät että olet tärkeä minulle-
Maukka
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #17 : 05.01.2007 23:58:59 »

Englanti (hyvin), ruotsi (välttävästi) ja italia (välttävästi). Italiaa opiskelen kolmatta vuotta kansalaisopistossa, se on niin ihana ja romanttinen kieli ja kaunis kuunnella, ja mulla on ollut pennusta asti joku sisäinen pakko opetella sitä, nyt teen siitä totta.
tallennettu

– Nousin mäelle ja levitin käteni tuulen tulla.
Puhalla minusta viimeinenkin seitti,
että olen avoin uusille. – M.A.
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 06.01.2007 00:02:51 »

Kunpa kaikki koulussa olevat nuoret saisivat opetella kieliä Maukan vaistolla ja halulla!

Pelkään vain, ettei monellakaan nuorella olisi haluja tarpeeksi mihinkään kieleen.

Vasta sitten vanhempana. Kun maailmanmeno paljastuu...
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 06.01.2007 12:16:53 »

No englantia tietysti osaan. Se on kiva kieli ja ala-asteella, kun se alkoi olin ihan innoissani ja muut vaan ihmettelivät, että mikä tuota riivaa. Saatiin vielä omat englannin kieliset nimetkin, joilla ope sitten meitä kutsui. Minä olin Kitty.  smitten

Koulussa myöskin pakko ruotsia..  knuppel2

Sitten haluaisin opiskella Espanjaa ja sitä olenkin jo oppinut vähän kun katselen niitä Venetzuelalaisia sarjoja televisiosta.

Haluaisin opiskella myös kymriä (jonkin verran äänteitä ja sanoja osaan) ja sitä yhtä Irlannin vähemmistökieltä, jonka nimeä en nyt muista, joku iiri.. Tai vastaava.

Sitten opin venäjää katsomalla sitä venäläistä saippuasarjaa kesällä.

Ja japania osaan jonkin verran ylä-aste ajoilta jolloin anime-buumi iski.

Uskon, että joillakin on tosiaan KIELIPÄÄ. Oppivat aika pian vaikka mitä. Onko se lie älykkyyden jokin lohko?
Mutta missä puhutaan kymriä? Iirin(Eire...Irlanti)kieleen minäkin olen vähän tutustunut Irlannissa ollessa ja muutenkin. Sitähän puhutaan siellä vielä vähän ja Skotlannissakin. Se kuulostaa jollakin tapaa saamenkieleltä. Vanhoja alkukieliä!
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #20 : 06.01.2007 17:57:45 »

Hei, vihjeeksi että noissa äänestyksissä voi asetuksista muuttaa annettujen äänien maksimimäärän. Oletuksena on vain yksi valinta, mutta siihen voi muuttaa määräksi vaikka niin monta, kuin vaihtoehtoja on. Smiley Ehkä tässä ei kuitenkaan enää kannata muutella, kun on nyt nuo kaksi yleisempää vaihtoehtoakin.

Vastasin, että selviydyn useilla kielillä, toisilla tietysti paremmin ja toisilla huonommin. Ehkä johtuu tuosta Kaksos-alasolmusta tai Merkurius-kuu-yhtymästä, mutta kielet ovat tarttuneet aina ihan hyvin päähäni. Englanti lienee vahvin, ruotsikin menettelee vaikka puhekieli voisi olla sujuvampaa. Pari vuotta olen koulussa lukenut venäjää ja ranskaa, joista venäjää osaan kyllä joten kuten lukea mutten vaan ymmärrä tekstistä mitään. Grin Kerran löysin vanhan venäjän kokeeni ja ihmettelin, mitähän nämä kyyrillisin kirjaimin kirjoitetut tekstinpätkät oikein tarkoittavat ja olenko se tosiaan minä, joka ne on kirjoittanut... crazy2 Nimeni osaan vieläkin kirjoittaa venäjäksi, mutta muuten kieli on joitain fraaseja lukuunottamatta autuaasti unohtunut. Ranska muistuu paremmin mieleen, muttei silläkään kovin lennokkaita keskusteluja käydä.

Kuten Maukka, olen myös aina halunnut opiskella italiaa ja vihdoin sain sen puolitoista vuotta sitten kansanopistossa aloitettua. Jatkoa seuraa nyt taas kevätlukukaudella (olemme Ciao-kirjassa kappaleessa 15), edelleen on into säilynyt. Smiley Ja pääsinpä kieltä jo viime keväänä Roomassa testaamaankin, ostin sujuvasti postimerkkejä ja vettä kioskista. Cool Sujuvaan keskusteluun taitaa kuitenkin olla vielä matkaa...tällä välin voi katsella sunnuntaisin TV2:lta tulevaa Ihana Elisa -sarjaa ja opetella hyviä fraaseja.

Kielet ovat tosi kiinnostavia, näen astrologiankin sellaisena. Symboleista ja niiden luovasta yhdistelystähän on kaikissa kysymys. Eräs mieheni ystävä puhuu ainakin seitsemää kieltä ja aloitti hiljattain arabian opinnot - häneltä ei ainakaan kunnianhimoa puutu! Itseäni en laske miksikään kielineroksi, kyllä töitäkin on saanut tehdä tämän saavutetun kielitaidon eteen. Tuttavapiiriini on aina kuulunut kielitaitoisia ja eri äidinkieltäkin puhuvia ihmisiä, joten päähän on tarttunut erinäisiä sanoja ja fraaseja jos milläkin kielellä. Viimeksi vietin uutta vuotta seurassa, johon kuuluivat mm. tämä "sen seitsemän kielen" taitaja, ranskan kielen opettaja ja eestin kielen harrastaja, joten ihan mielenkiintoisia pöytäkeskusteluja saa heidän kanssaan aikaiseksi. Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #21 : 06.01.2007 18:05:07 »

Kiitos Ajatus ohjeista:

Hei, vihjeeksi että noissa äänestyksissä voi asetuksista muuttaa annettujen äänien maksimimäärän. Oletuksena on vain yksi valinta, mutta siihen voi muuttaa määräksi vaikka niin monta, kuin vaihtoehtoja on. Smiley Ehkä tässä ei kuitenkaan enää kannata muutella, kun on nyt nuo kaksi yleisempää vaihtoehtoakin.

Ei varmaan tässä kannata vaihtaa enää, mutta seuraavan kerran katselen tarkemmin mitä voi tehdä.

Mutta voiko kielipäänkin todeta astrologisista kartoista? Tuo on mielenkiintoista. Olisi mielenkiintosita nähdä, kuinka monella kielitaitoisella on tuollainen kuviot: KAKSOS-ALASOLMU ja MERKURIUS-KUU-YHTYMÄ.

Eipä ole minulla, kun vanhaa karttaani tutkin.
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #22 : 06.01.2007 18:42:35 »

Mutta voiko kielipäänkin todeta astrologisista kartoista? Tuo on mielenkiintoista.

Juu, itsekin haluaisin saada tämän kielinero-tuttavamme syntymäajan - yritän onkia sen häneltä joskus. Aurinkomerkiltään hän on Rapu, muuta en tiedä.

Kielitaitoon ja kansainvälisyyteen yhdistäisin kuitenkin ainakin Kaksoset-Jousimies-merkkiparin, Kaksosten huone kartalla on kolmoshuone ja Jouskarin ysihuone, joten nämä huoneet ja niiden planeetat voisi myös tsekata. Kaksosten planeetta on Merkurius ja Jouskarin Jupiter, itselläni tosiaan tuo eka on yhtymässä kuuhun ja jälkimmäinen aurinkoon ja kiinnostusta kieliin löytyy. Toisin sanoen kaikki em. symboliikkaan liittyvä kannattaa kartalta katsoa, josko löytyisi jotain valaisevaa. Smiley Merkurius etenkin kuvaa tapaa ja kykyä kommunikoida, joten sen asema ja aspektit lienevät tärkeitä.
tallennettu

Asc Kauris
Jasca
Vieras
« Vastaus #23 : 06.01.2007 18:49:03 »

Uskon, että joillakin on tosiaan KIELIPÄÄ. Oppivat aika pian vaikka mitä. Onko se lie älykkyyden jokin lohko?
Minä taas uskon, että kyse on motivaatiosta. Jokainen oppii parhaiten asian, josta on aidosti kiinnostunut. Onhan siinä varmasti myös lahjakkuudella osuutensa. Itse haluaisin hallita enkun ja saksan kielet hyvin, mutta ei vaan tule valmista. Liian vähän tilaisuuksia todella harjoitella eli puhua.   Sad     idiot2     Cry
tallennettu
Eileithyia
Astroholisti

Jebah

Profiili WWW
« Vastaus #24 : 06.01.2007 18:53:33 »

No englantia tietysti osaan. Se on kiva kieli ja ala-asteella, kun se alkoi olin ihan innoissani ja muut vaan ihmettelivät, että mikä tuota riivaa. Saatiin vielä omat englannin kieliset nimetkin, joilla ope sitten meitä kutsui. Minä olin Kitty.  smitten

Koulussa myöskin pakko ruotsia..  knuppel2

Sitten haluaisin opiskella Espanjaa ja sitä olenkin jo oppinut vähän kun katselen niitä Venetzuelalaisia sarjoja televisiosta.

Haluaisin opiskella myös kymriä (jonkin verran äänteitä ja sanoja osaan) ja sitä yhtä Irlannin vähemmistökieltä, jonka nimeä en nyt muista, joku iiri.. Tai vastaava.

Sitten opin venäjää katsomalla sitä venäläistä saippuasarjaa kesällä.

Ja japania osaan jonkin verran ylä-aste ajoilta jolloin anime-buumi iski.

Mutta missä puhutaan kymriä? Iirin(Eire...Irlanti)kieleen minäkin olen vähän tutustunut Irlannissa ollessa ja muutenkin. Sitähän puhutaan siellä vielä vähän ja Skotlannissakin. Se kuulostaa jollakin tapaa saamenkieleltä. Vanhoja alkukieliä!

Kymriä on joskus kauuuuuuan sitten puhuttu Britanniassa, Walesissa.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #25 : 06.01.2007 18:59:19 »

Small, varmasti olet motivaatiosta oikeassa, mutta olen nähnyt että jos ei yksinkertaisesti ole kielellistä tajua, suomenkaan kielessä, niin on muutkin kielet vaikeita. Ehkä niitä silloin paremmin oppii pelkästä vieraista arkiympyröistä.

Mitenkähän on sinun karttasi, kun Ajatus osaa sitä noin katsoa.

Minä olen aurinkomerkiltäni rapu. Ja kun katson löytyy 7.huoneesta ravussa merkurius. Mutta kun siinä on myös venus, niin se vaikuttaa kielioppimisessa vähän muihin asioihin. Haaveiluun. Jupiter on kylläkin jousimiehen merkissä ensimmäisessä huoneessa. Eikö se silloin todistakin kieli-innostustani. Ja maailmalle menoa. Ehkä siinä myös kirjallinen painotukseni ja kirjat. Tulee vain nyt spontaanisti mieleen.

Eli minun pitäisi enemmänkin harrastaa kieliä!
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #26 : 06.01.2007 19:03:23 »

Lainaus
Liian vähän tilaisuuksia todella harjoitella eli puhua

Jos mahdollista, suosittelen yksikseen juttelemista vieraalla kielellä Grin Kannattaa myös kokeilla sitä, että ajattelee päivän tapahtumia vieraalla kielellä, ihan kuin kertoisit jollekulle mitä on tähän mennessä tapahtunut.

Suomessa kielten opetus perustuu pääasiassa luetun ja kuullun ymmärtämiseen ja kirjoittamiseen, mutta puheharjoituksia on todella vähän. Siksi monet suomalaiset ääntäv ät englantiakin niin kammottavan tönkösti! Lips Sealed
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #27 : 06.01.2007 19:13:58 »

Jupiter on kylläkin jousimiehen merkissä ensimmäisessä huoneessa. Eikö se silloin todistakin kieli-innostustani. Ja maailmalle menoa. Ehkä siinä myös kirjallinen painotukseni ja kirjat. Tulee vain nyt spontaanisti mieleen.

Kyllä, ehdottomasti Jupiter ykkösessä kertoo kiinnostuksesta laajentaa näköalaansa, myös ulkomaille. Minulla myös se ykkösessä, Kalojen merkissä (Jupiter on vanha Kalojen hallitsija ennen Neptunusta). Mutta sinullahan myös tuo Venus yhtymässä Merkuriukseen kertoo rakkaudesta (Venus) kommunikaatioon ja kirjoihin (Merkurius). Smiley Ravun merkissä kun ovat, niin ehkä ehkä keräilet tietoa ja kirjoja ja jemmaat sitä säilöön.

Tuo motivaatio oli ihan hyvä pointti, karttahan näyttää mitkä teemat ovat elämässä esillä, mutta se miten niitä itse hyödyntää onkin sitten toinen juttu. Kieliäkin voi oppia monella tavalla, itse esim. tunnen ihmisiä jotka ovat kasvaneet monikielisessä ympäristössä ja omaksuneet niitä sitä kautta, ilman kirjapänttäystä. Toiset taas saattavat hallita kirjallisesti monia kieliä, vaikkeivät olisi koskaan Suomesta minnekään matkustaneet. Kielitaitokin voi olla sekä teoreettista että käytännöllistä.
tallennettu

Asc Kauris
Irish
Vieras
« Vastaus #28 : 06.01.2007 20:22:18 »

Olen aina pärjännyt koulussa kielissä hyvin.. En oikeastaan ala-asteen jälkeen ole tehnyt tai lukenut läksyjä, mutta jotenkin imen niitä sanoja ja ilmaisuja itseeni noin muuten vaan, opettelematta.. Huolimatta siitä, että lintsasin kaikista yläasteen ja lukion ruotsin tunneista varmaan puolet ja tunneilla nukuin, kirjotin siitä kuitenkin M:n..

Englannissa olen ihan kiitettävän hyvä ja sitten osaan jonkin verran saksaa ja venäjää.

Rakkauteni kohde on kuitenkin ollut aina tämä iki-ihana suomen kieli, koulussa rakastin äidinkieltä kun muut vihasivat sitä.  smitten Ainoa paha ongelmani suomen kielen taidoissani on pilkkuvirheet, kun tungen ne kaikkialle aina vain intuitiolla.

En muutenkaan ole ikinä opetellut missään kielissä mitään kielioppisääntöjä, olen sisäistänyt ne jotenkin muuten kuin ulkoa opettelemalla. Vihaan pänttäämistä.  knuppel2
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #29 : 06.01.2007 20:34:08 »

Kyllä, ehdottomasti Jupiter ykkösessä kertoo kiinnostuksesta laajentaa näköalaansa, myös ulkomaille. Minulla myös se ykkösessä, Kalojen merkissä (Jupiter on vanha Kalojen hallitsija ennen Neptunusta). Mutta sinullahan myös tuo Venus yhtymässä Merkuriukseen kertoo rakkaudesta (Venus) kommunikaatioon ja kirjoihin (Merkurius). Smiley Ravun merkissä kun ovat, niin ehkä ehkä keräilet tietoa ja kirjoja ja jemmaat sitä säilöön.

Jemmaan? KYLLÄ KYLLÄ! Laitan kaikki ahaa-elämykseni kirjoista ylös jonnekin vihkoon tai tietokoneelle ja kerään kirjoja, niitä pursuaa jo joka paikka. Onneksi en ole pölyallerginen! Hah!
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta