Äänestys
Kysymys: Millä kaikilla kielillä toimitte auttavasti? Suomen kielen lisäksi siis.  (Äänestys päättynyt: 24.01.2007 20:39:53)
englanti - 20 (52.6%)
ruotsi - 2 (5.3%)
saksa - 2 (5.3%)
ranska - 0 (0%)
venäjä - 1 (2.6%)
espanja - 0 (0%)
italia - 1 (2.6%)
jokin muu kieli - 2 (5.3%)
useaa eri kieltä - 10 (26.3%)
Äänestäjiä yhteensä: 29

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vieraita kieliä  (Luettu 40164 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #45 : 08.01.2007 20:35:26 »

Sitten on olemassa myös ammattisanastoa symboleineen.

Selasin sivistyssanakirjan aika kuluneeksi yliopistossa opiskellessani, rankkaa aikaa tieteellisessä maailmassa.

Ja jokos kaikki osaatte astrologian perussanaston horoskooppi- ja planeettamerkkeineen!?

Etusivulla on hyvä tietopaketti Sepolta ja topic "Astrologian alkeita aloittelijoille" antaa myös pohjaa tälle saralle. Talossa tavan mukaan!

Minä olen kyllä ihan vasta-alkaja. Öh!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Satu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #46 : 08.01.2007 23:52:36 »

Pärjään vallan mainiosti enkulla ja ruotsilla, saksaa olen opiskellut 7 vuotta, joten kyllä sekin löytyis varmasti tarvittaessa selkäytimestä. Venättä osaan ihan alkeet, kun en sitä aikanaan vuotta pitempään ehtinyt/jaksanut lukiossa opiskella. Osaan yhä kysyä, mistä voi ostaa ruusuja, mutta jos joku selittäis, en ymmärtäisi sanaakaan  Grin

Jostain merkillisestä syystä (oisko Merkkarin oikkuja) kielet ovat olleet ihan aina mun vahva laji omasta äidinkielestä lähtien. Pystyn esim. ääntämään mainiosti ranskaa ja espanjaa, vaikka en ymmärtäisi itse tekstistä yhtään mitään. Eikä se itte kielenkään oppiminen mitenkään kauhian työlästä ole. Kielten sukulaisuus (esmes romaaniset ja germaaniset kielet) avittaa kovasti sanastossa jne. Tähän mennessä ehkä saksa on ollut raivostuttavin opeteltava kielioppinsa takia, muttei ylivoimainen sekään. Mistäs tuon tietää, vaikka intoutuisin taas "wanhoilla päivilläni" opiskelemaan jonkun uuden kielen...  Smiley

MUTTA vaikka osaiskin esmes lukea Harry Potterin alkuperäiskielellä, niin ei se kyllä sama ole kuin lukea se suomeksi. Jostain syystä se vaan avautuu ihan eri tavalla. Kyllähän mie ymmärrän suht' sujuvasti mitä tapahtuu jne., mutta ne kaikki loitsut sun muut sanaleikit ei aina aukene. Samoin serkkupoikani, joka joutuu puhumaan työkseen englantia 8 tuntia päivässä, on aina kauhian turhautunut, kun ei saa sanotuksi juttuja justiinsa niinku tahtoisi. Tiukkapaikassa esmes kirosanoissa ei ole mitään tehoa: eihän vaikkapa "Holy shit!" kuulosta supisuomalaisen "PERKELEen" rinnalla yhtään miltään... Uskokaa pois, raksatyömaalla siitä olis kyllä joskus kovasti apua... (Syvästi anteeksi karkea kielenkäyttöni)

Vielä yksi kommentti: ihan oikeesti suurin este kielten oppimiselle taitaa olla tää meidän koulusysteemi. Meille ainakin aikoinaan painotettiin niin hirveesti oikeakielisyyttä, ettei vaan tulla väärinymmärretyiksi. Jos kielioppi ei luontunut, silloin ei ollut välttämättä kauhian helppoa oppia sanastoakaan ja oppimismotivaatio meni monelta... Sellanen "kielikylpysysteemi" taitais olla kaikkein paras ja nopein tapa oppia?
tallennettu

Jokainen päivä on lahja... käytä ne hyvin!
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #47 : 08.01.2007 23:57:16 »

Ihan hoopo asia tuli mieleen.

Olisikohan kielillä ja edellisillä elämillä mitään yhteyttä? Miksi me valitaan ja ihastutaan tiettyihin kieliin?
Ja miksi jokin kieli tuntuu niin kotoisalta ja tutulta?
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #48 : 09.01.2007 10:46:52 »

Olen miettinyt joskus samaa saksan kielen saadessa minut hyppimään seinille  idiot2  Shocked
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #49 : 09.01.2007 17:28:40 »

Kyllä kielillä ja menneillä elämillä on yhteytensä. Minut on 1700-luvulla naitettu omasta kotimaastani (jota en tiedä) Saksaan saksalaiselle miehelle. Saksankieli oli mieheni ja myöhemmin lastemme äidinkieli, mutta ei minun. Minulla oli vaikeuksia kielen kanssa ja minulla on edelleen tällainen viha-rakkaus suhde saksaan: jokin siinä kielessä sekä kiehtoo, että risoo aivan valtavasti! Grin

Japaninaikaisesta samurai-elämästäni tulee suuri rakkaus japania kohtaan, jota osaan ääntääkin suht´ sujuvasti, vaikka eteeni lätkäistäisiin täysin uusi, vieras lause. En ole vielä testannut, miten nopeasti oppisin ja muistaisin kirjoitukset (hiraganan ja katakanan) ja lukemisen perusteet. Muuten japani on sellainen kieli, joka jää päähän ihan superhelposti.
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #50 : 10.01.2007 10:07:48 »

Olen miettinyt joskus samaa saksan kielen saadessa minut hyppimään seinille

Tää on jännä juttu, minullakin on aina ollut joku ihme aversio saksan kieltä kohtaan. Tai en tiedä "aina", mutta olen kaikissa kouluissakin onnistunut kielivalinnoissa aina päätymään johonkin muuhun kuin saksan kieleen. En siis osaa sitä paria sanaa enempää ja joskus (varsinkin vanhemmassa) seurassa tuleekin vähän sivistymätön olo, kun ei ymmärrä jotain saksan siteerauksia tms. Se on kuitenkin sellainen kieli, jota en ole ikinä edes harkinnut opettelevani vapaaehtoisesti. Onneksi kaveripiiriin kuuluu saksan opettaja, jolta voi tarvittaessa kysyä apua. Smiley
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #51 : 10.01.2007 10:11:47 »

Onhan se niinkin, että meillä Suomessa, ainakin minun lapsuuteni aikoihin, ei tuo vanhemmalta väestöltä saatu kuva Saksasta ja saksalaisista ollut kovin positiivinen, vaan hyvin pitkälti kaikki mitä sitä maasta kuuli ja näki (media, tv yms), liittyi jotenkin tähän keskitysleiriteemaan ja Hitleriin. Joten ei liene outo asia, jos alitajuntaan on jäänyt jonkinlainen negatiivinenkin tunnelataus kyseisestä maasta...  Huh
En usko, että siihen tarvitaan mitään "menneitä elämiä" ainakaan, että tuo tunnekuva olisi pohjalla jossain sävyttämässä fiiliksiä..  Shocked

tallennettu
Satu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #52 : 10.01.2007 15:20:30 »

Onhan se niinkin, että meillä Suomessa, ainakin minun lapsuuteni aikoihin, ei tuo vanhemmalta väestöltä saatu kuva Saksasta ja saksalaisista ollut kovin positiivinen, vaan hyvin pitkälti kaikki mitä sitä maasta kuuli ja näki (media, tv yms), liittyi jotenkin tähän keskitysleiriteemaan ja Hitleriin. Joten ei liene outo asia, jos alitajuntaan on jäänyt jonkinlainen negatiivinenkin tunnelataus kyseisestä maasta...  Huh
En usko, että siihen tarvitaan mitään "menneitä elämiä" ainakaan, että tuo tunnekuva olisi pohjalla jossain sävyttämässä fiiliksiä..  Shocked

Juu, samaa taitaa päteä myös Venäjään ja venäläisiin. Kyl se täällä lähempänä itärajaa oli koulussa saksa, mikä valittiin aina ennemmin kuin venäjä. Eikä noita vm. kielen taitajia taida vieläkään olla liikaa, vaikka eletään jo uutta vuosituhatta ja venäläisiä tapaa nykyään vähän joka paikassa. Vanhempien asenteet vaikuttavat yllättävän kauan lasten valintoihin...

Ja onhan noi kielivalinnat varmasti aika paljon kiinni siitäkin, missäpäin Suomea satut asumaan ja minkä verran kotikunnan kouluissa on yleensä valinnanvaraa. Helsingin kielitarjotin on takuulla ihan erinäköinen kuin vaikkapa Liperin, missä lukio saa kokonaan lapun luukulle parin vuoden päästä  Angry
tallennettu

Jokainen päivä on lahja... käytä ne hyvin!
Jasca
Vieras
« Vastaus #53 : 10.01.2007 15:27:39 »

Tuo on muuten totisinta totta. Saksalaiset yritti lahjoittaa Suomen Venäjälle ja Venäjän vallan alla olemme olleet ja sotineet Venäjän kanssa. Jotkut tutut ravaavat jatkuvasti Venäjällä halpaostosreissuilla, mutta minua ei ole ikinä kiinnostanut puolikkaan palaneen puupennin vertaa lähteä Venäjälle saati opetella sitä kieltä. Saksaa taas olen aina jostain sairaasta syystä halunnut oppia, mutta yksi selvänäkijä kyllä väittikin minulla olleen siellä elämä suurperheen äitinä joskus keskiajalla. Aina olen myöskin toivonut voivani matkustaa Saksaan joskus ihan pitemmälle reissulle kuin viideksi päiväksi. Olisiko tuossa siis totuuden jyvä myös kielten opiskelun näkökulmasta?  Cheesy
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #54 : 10.01.2007 15:35:41 »

Tuo on hyvinkin mahdollista ja todennäköistä, että suuri osa mielikuvista on jäänyt mediasta, koulun historiatunneilta tms. Toisaalta olen aina ollut myös tavallista kiinnostuneempi (no, ainakin kavereihin verrattuna) kaikesta juutalaisuuteen liittyvästä, lukenut jo pienenä Anne Frankin päiväkirjan ym., joten en sulje pois reinkarnaatioajatustakaan. Vanhempani eivät tietääkseni erityisesti inhoa ainakaan saksalaisia ja isovanhemmat taas kuolivat niin varhain että heiltä tuskin sain mitään kuvaa noista kansallisuuksista. Ja vaikka äidin vanhemmat olivat evakkoja, hän itse asiassa kannusti minua valitsemaan koulussa venäjän (silloin se oli ihan uusi kielivaihtoehto pikkukoulussamme), vaikka itsekin on lukenut saksaa. Muistan vähän hämmästyneenikin asiaa ja ajatelleeni, että ihan vapaamielistä äidiltä. Wink
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
nikki
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #55 : 10.01.2007 15:47:16 »

Ja,bitte auf deutch!
ja minä kun tykkään kovasti tästä järjestelmällisestä kielestä..
lienenkö ollut sitten polttamassa niitä juutalaisia elävältä,
lapsia varsinkin,kauhukuvani,
kaasupullot kuorma-auton lavalla tuovat minulle aina juutalaiset mieleen,matkalla tuhoonsa,
oon aina aatellut että miksei ne sillä väenpaljoudella nousseet kapinaan,taistelemaan,
mieluummin päivä leijonana kuin sata lampaana..
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #56 : 10.01.2007 20:33:00 »

............
oon aina aatellut että miksei ne sillä väenpaljoudella nousseet kapinaan,taistelemaan,
mieluummin päivä leijonana kuin sata lampaana..

Löysin netistä järkyn "tiedon" fluorista, liittyen myös juutalaisiin - liekö puppua  Huh :Smiley Huh
-> "Tiesitkö sinä, että fluorin vaikutus  'keksittiin' oikeastaan natsien keskitysleireillä, jossa
sitä alettiin lisätä vesivarastoihin vangittujen mielialan murtamiseksi ja flegmaattisuuden
aikaansaamiseksi. Yksi fluorin vaikutuksista on juuri tahdottomuus ja välinpitämättömyys
ja kyvyttömyys havannoida ja kiinnostua asioista."
http://www.yazka.com/yliluonnollista/fluori.htm
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Irish
Vieras
« Vastaus #57 : 10.01.2007 20:36:05 »

Yksi fluorin vaikutuksista on juuri tahdottomuus ja välinpitämättömyys

Voi hyvänen aika.. Senkö takia mua ei kiinnosta lähteä kouluun hampaiden pesun jälkeen.. Shocked Grin
tallennettu
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #58 : 10.01.2007 20:38:13 »

Yksi fluorin vaikutuksista on juuri tahdottomuus ja välinpitämättömyys

Voi hyvänen aika.. Senkö takia mua ei kiinnosta lähteä kouluun hampaiden pesun jälkeen.. Shocked Grin
Mut mä olen oikeasti järkyttynyt - vaikkakin tuo kuulosti kyllä hauskalta Grin
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #59 : 10.01.2007 20:56:05 »

Niin, se fluori mitä tarvitsemme, sen kuuluisi aina imeytyä kaulan alapuolelta eikä yläpuolelta. Näin olen kuullut. Muistaakseni aikanaan osui jostain tuolta silmään kun tutustuin antroposofiaan ja ravintoon.(eli imeytyä vasta mielummin mahalaukun jälkeen.)
Ahaa - taas uutta tietoa  Smiley

Tämä ketjun loppupää kuuluisi varmaan tänne: https://www.astro.fi/foorumi/index.php?topic=9691.msg116061#msg116061
 :Smiley Wink Smiley
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:

Sideerisesti:

Sivuja: 1 2 3 [4] 5
  Tulostusversio  

Siirry: