Neitsyt puolestaan olisi hemmetin älykäs, mutta heillä ei tunnu olevan järin kivaa elämässään, joten ehkä ei sitten Neitsyt kuitenkaan.
Jep, musta on nimenomaan vähän kurjaa olla Neitsyt sen vuoksi, että omaakin eloani välillä vähän nurjentaa tämän tähtimerkin ominaisuuksiin kuuluva ylikriittinen ja hiukka pessimistinen luonteenlaatu. Toisaalta mielestäni kaikkiin maamerkkeihin liittyy sellainen tietynlainen melankolisuus ja varovaisuus, joka ei välttämättä ole omimpiaan reippaan ja positiivisen mielenlaadun kehittämiseksi (jollaisen olen huomannut etenkin viime aikoina olevan koko lailla tarpeen mikäli aikoo tässä elämässä jaksaa eteenpäin). Siksi en sen enempää tahtoisi kyllä olla Kauris tai Härkäkään.
Vesimerkkejä olen tietyllä tapaa aina ihaillut...tai sanotaanko näin, että olen ihaillut sitä imagea, joka heistä annetaan mm. eri aurinkomerkkien piirteitä erittelevissä opuksissa. Kuitenkin todellisessa elämässä olen joutunut törmäämään niin paljon niihin vesimerkkien ikävempiin puoliin, että ei oikeastaan ole enää mitään ruusunpunaisia kuvitelmia siitä, miten "hienoa" olisi olla vaikkapa Kalat tai Rapu
. Mulla on jo nyt suuria vaikeuksia sopeutua ympäröivään todellisuuteen ja hyväksyä tämän elämän lainalaisuudet ja tietynlainen kovuus, enkä usko, että vesimerkeistä olisi ainakaan apua tässä suhteessa.
Tulimerkkejä olen aina pitänyt jollain tapaa vähän ärsyttävinä. Kenties muita merkkejä hivenen itsekeskeisempinä ja hienostumattomampina. Toisaalta monilta tulimerkkien edustajilta löytyy kuitenkin nimenomaan sitä, mitä minä tarvitsisin pärjätäkseni paremmin; reippautta, intomieltä, itseluottamusta ja taistelutahtoa.
Kuitenkin päädyn valinnassani lopulta ilman merkkiin, Vesimieheen. Tämä onkin kaikista merkeistä juuri se, johon minulla on kenties koko elämäni ollut eräänlainen viha-rakkaussuhde. Olen aina samalla kertaa sekä ihaillut että vihannut Vesimiesten kykyä elää ikään kuin elämän itsensä ulkopuolella. Tyyninä tarkkailijoina ja soljuvan sopeutuvaisina heillä on myös tietynlaista, lähes harvinaislaatuista selvitymiskykyä. He tuntuvat myös kykenevän hämmentävällä tavalla toisinaan jopa nauttimaan ja iloitsemaan asioista ja tapahtumista, jotka jonkun toisen tähtimerkin edustajan musertaisivat ihan kokonaan, koska näkevät ja katsovat asioita aina isommasta mittakaavasta, perspektiivistä, josta asiat ja niiden merkitykset on todelle mahdollista ymmärtää aivan toisin kuin ne tavallisesti ymmärretään. Olisi ihanaa ja vapauttavaa omata myös se tietynlainen tunne-elämän väljyys ja sitoutumattomuus, jota sainkin ihanan tovin maistaa kuuni viipyessä Vesimiehen merkissä ap-kartallani joitakin aikoja sitten. Vaikka tietyssä mielessä olenkin ylpeä ja onnellinen omasta herkkyydestäni ja voimakkaasta tunne-elämästäni, niin tiedostan myös nimenomaan näiden seikkojen toisinaan tekevän elämästäni suorastaan helvetillistä.
Musta olis vaan joskus niin ihana voida (täysin epäluotettavan, vastuuttoman ja poissaolollaan loistaneen) Vesimies-isäni tavoin todeta että "sellaista se elämä vaan on" ja todella
tarkoittaa sitä ja uskoa siihen ja vapauttaa itseni suurenkin murheen ja huolen keskellä tähän lausahdukseen ja sen (kieltämättä kiistattomaan) todenmukaisuuteen luottaen