Tietokonepelejä en ole oikeastaan koskaan päässyt harrastamaan, sillä perheellämme ei ole ollut varaa tietokoneeseen (eikä ole vieläkään). Olen kuitenkin pelannut erinäisillä konsoleilla 14 vuotta ja pleikkari on kuulunut kodin vakiovarusteisiin 7 vuotta. Tällä hetkellä kotoa, sekä minulta että kämppikseltä, löytyy vanha rutku tietokone, jolla voi pelata joitain vanhoja klassikoita kuten Doomia tai Quakea
, vanha Pleikkari "Ykkönen", PS2 (=Pleikkari Kakkonen), 8-bittinen Nintendo, Super Nintendo ja Game Cube. Ohjaimia, tanssimattoa ja muistikortteja pelivuorien kanssa seilaa pitkin olohuoneen piuhaviidakkoa
Pelit eivät ole koskaan vaikuttaneet minuun mitenkään negatiivisesti. Tosin sen kummempia kehumatta, olen aina ollut ikäistäni fiksumpi ja vanhempi henkisesti ja tajusin lapsenakin, mikä ero on peleillä ja todellisuudella. Väkivaltaiset pelit eivät vaikuttaneet minuun mitenkään. Kauhu- ja toimintaelokuvien katsomisen aloitin 3-vuotiaana, eikä minulle ole syntynyt myöskään niistä mitään pelkoja, traumoja, väärää maailmankuvaa tai aggressiivista käyttäytymistä. Vanhemmat ovat antaneet meidän lapsien vapaasti katsoa ja pelata mitä haluamme, joskin he, eteenkin isä, ovat muuten vaativia, kuria ylläpitäviä ja vanhanaikaisia ihmisiä.
Nykyisin pelit ovat tärkeä osa piirustusharrastustani, sillä piirtelen mieleisiäni hahmoja ja opettelen siinä samalla miesanatomiaa. Hyvin nopeatempoiset, teräviä refleksejä vaativat pelit purkavat mahtavasti ahdistusta ja aggressiivisuutta esim. menkkojen aikaan
On niin rentouttavaa vain ottaa ohjain käteen ja AMMUHUIDOLYÖRÄISKIHYPPÄÄAMMUAMMUSIVALLAKUOLEPERK****
HYPPÄÄTAPARÄJÄYTÄNOVOIHELVET***!
Pelaaminen on ainoa tilanne, joka vapauttaa aggressioni kunnolla joka tulee ulos mm. kiroilemalla. Poikaystävä nauroikin, että minulla on varsinainen tappajankatse pelatessani. :
Tuollaisen adrenaliinihurmion jälkeen sitä tuntee olonsa niin rentoutuneeksi ja kevyeksi... Sama toistuu myös vähemmän väkivaltaisissa peleissä, jos edessä on vaikea älytehtävä tai vastustaja, jonka selvittäminen vie pitkän aikaa ja alkaa jo raastaa hermoja. Ai sitä autuutta, kun siitä viimeinkin selvitään!
Sanoisin siis, että ainakaan minulla ei ole ollut ongelmia pelien suhteen koskaan. Jokainen on tietysti yksilöllinen ja kun minä olin siinä kymmenen kieppeillä sitä myös leikittiin paljon ulkona eikä istuttu koneen ääressä tuntikausia joka päivä. Paras tapa hoitaa pelejä ja pelaamista lasten suhteen on myös itse pelata lasten kanssa. Tämä on kaikkien peliasiantuntijoiden ja psykologien yhteinen mielipide.
Pikkuveljen pelatessa pidimme siskoni kanssa hyvän huolen siitä, että korostimme esimerkiksi mätkintäpeleissä, ettei hahmo kuole, vaan väsyy. Hahmoja ei tapeta eikä noin saa tehdä oikeassa elämässä. Peli on peli ja pysyy sellaisena.