Loppujen lopuksi ihmsellä itsellään
on vapaa tahto
kuulla tai olla kuulematta,
ymmärtää tai olla ymmärtämättä.
Siitä mitä joku toinen kertoo,
ihminen ottaa sen osan
joka hänelle sillä hetkellä tuntuu sopivalta.
Vasta myöhemmin tulee ehkä ymmärrys
loppuosasta tai siitä mitä tuli ymmärrettyä väärin,
omien ruusunpunaisten silmälasien lävitse.
Elikkä närkästys voi johtua siitä
kun tuli ymmärrettyä ¨väärin¨
jonkun viesti ja silloin on helpppo syyttää
jotakuta toista.
Närkästys voi johtua myös siitä
että tuli uskottua jotakuta liian sokeasti,
sillä meidän täytyisi oppia käyttämään myös
ja ennenkaikkea omaa arvostelukykyämme.
Kummassakin tapauksessa
se jolle olemme vihaisia,
onkin lopuksi oma itsemme. :
Maailmassa on paljon kanavoijia,
osa kanavoi puhtaasti,
osalla on häiriötekijöitä matkassa
vaikka tarkoitus olisikin vilpitön.
Tietysti myös huijareita voi olla mukana.
Useimmilla kanavoijista on kuitenkin vilpitön halu auttaa.
En olisi vihainen heille
vaan satsaisin omaan ymmärrykseeni
ja sen kehittämiseen.
Eikö olisi parasta jos saisi
omat taivaskanavansa auki
varsinkin suhteessa omaan elämäänsä,
ja sitä kautta myös muita auttaakseen?
Ymmärrän myös sen kuinka henkilö
joka on auttanut vilpittömästä sydämestään hyvää tarkoittaen
turhautuu uusien asioiden tiedustelemiseen
ja epäilyihin joita häneen kohdistetaan.
Jos keskustelu ei tunnu jatkuvan myönteisesti,
sen mielummin lopettaa.
Tässä en ota kantaa ¨ennustusten¨
toteutumiseen tai toteutumattomuuteen.
Kanavoijakin on ihminen,
erehtyväinen ja haavoittuvainen.
Mitä tulee oman totuutensa seuraamiseen,
esim. Amman ystävillä,
niin mielestäni on mielistelyä ja epärehellisyyttä itseä kohtaan
jos piilottelee asioita joihin uskoo tai hylkää ne sen vuoksi
että joku toinen (vaikka olisi läheinenkin ihminen)
niistä loukkaantuu.
Silloin on ihmissuhteessa vikaa
jos toisen pelot alistavat luopumaan
itselle tärkeistä asioista.
Kohtuus tulee tietysti säilyttää
maallisen ja henkisen elämän välillä,
mutta se ei voi olla sitä että
latistaa oman tasonsa
toisten ihmisten rajoittuneisuuden tähden.