Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Peräytyvä Merkurius syntymäkartalla  (Luettu 13547 kertaa)
0 jäsentä ja 11 vierasta katselee tätä aihetta.
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3522



Profiili WWW
« : 21.01.2007 13:34:13 »

Onko kokemusta otsikon aihepiiristä? Itselläni on kunnia tuntea muutama ihminen, joiden radixilta pakittava Merkurius löytyy, ja jokaisen älyllinen kehitys tai taso on jotenkin poikkeuksellinen. Ex-mieheni oli esim. poikkeuksellisen hidas oppimaan uusia asioita, mutta toisaalta yhdellä älykkäimmistä tuntemistani ihmisistä (tiedemies) on peräytyvä Merkurius kartallaan.

Eilen olin veljeni lapsia vahtimassa, ja keskimmäinen, 2v. opettelee jo kirjaimia (niitä opeteltiin eilenkin), vaikkei poika osaa vielä edes kunnolla puhua. Peräytyvä Merkurius hänelläkin. Vanhempiensa mukaan poika katsoo tarkasti mallia muiden tekemisistä ja tekee sitten itse asian perässä. Vajaat 2 vuotta vanhempi veli ei ole lainkaan näin nopea oppimaan, vaan on ihan normaali pikkupoika.

Muita havaintoja asiasta?
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #1 : 21.01.2007 13:43:35 »

Minulla on peräytyvä Merkurius syntymäkartalla.Minä olen kyllä oppinut nopeasti ja koulussa pärjännyt hyvin (jos olen halunnut  Grin ).Ainoa mikä minulla on muistissa huono on nimimuisti ja jos opeteltava asia ei yhtään kiinnosta, niin voi sanoa että se menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja opiskeleminen pitää tehdä järjestelmällisesti.Liian paljon uutta tietoa kerralla ei millään tahdo iskostua tajuntaan.Numeromuisti on tosi hyvä.
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3522



Profiili WWW
« Vastaus #2 : 21.01.2007 14:22:49 »

Itselläni on muuten ollut peräytyvä Merkurius progressiokartalla syksystä -88 lähtien. Juuri tuolloin aloitin yliopisto-opinnot..
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Rohana
Astro-nauttija
****
Viestejä: 790



Profiili
« Vastaus #3 : 21.01.2007 14:41:18 »

Omalla nyt 2v pojallani on peärytyvä  merkurius kartallaan. Vaikka on kaksikielinen perhe, tuntuu ymmärrtävän molempia kieliä täydellisesti, tosin puheen tuottaminen on ehkä viivästynyttä, niinkuin kai tuntuu olevan aikaisin liikkumaan oppineilla lapsilla. Elekieli, laitteiden ja tavaroitten käsittely ja ketteryys ja tasapaino ovat aika uskomattomia eikä puhetta aina tarvitakaan, teot puhuu puolestaan.  Wink En tiedä mistä kaveri on keksinyt kaikki juttunsa ja taitonsa mitä osaa, kotona ei ainakaan olla opetettu...
Omaansa on tietysti hauska kehua  :Smiley mutta olen ylpeä tästä viikarista ja innolla odotan että päästään ihan sanallisesti kommunikoimaan. Olen myös huomannut että poika oppii hetkessä näkemästään, tai kokeilee ja erehtyy ja jatkaa itse opettelua kunnes onnistuu. Osaa myös hienosti soveltaa oppimaansa muihin asioihin.
Ennenkaikkea tässä lapsessa on motorinen puoli kehittynyt hirvittävän hyvin muihin ikäisiinsä nähden, näin oli jo vuoden iästä lähtien.
tallennettu

-Lähden, jotta tulisin, Menen kauas, jotta lähellä olisin.-
Nils-Aslak Valkeapää
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #4 : 21.01.2007 14:48:16 »

Omalla nyt 2v pojallani on peärytyvä  merkurius kartallaan. Vaikka on kaksikielinen perhe, tuntuu ymmärrtävän molempia kieliä täydellisesti, tosin puheen tuottaminen on ehkä viivästynyttä, niinkuin kai tuntuu olevan aikaisin liikkumaan oppineilla lapsilla. Elekieli, laitteiden ja tavaroitten käsittely ja ketteryys ja tasapaino ovat aika uskomattomia eikä puhetta aina tarvitakaan, teot puhuu puolestaan.  Wink En tiedä mistä kaveri on keksinyt kaikki juttunsa ja taitonsa mitä osaa, kotona ei ainakaan olla opetettu...
Omaansa on tietysti hauska kehua  :Smiley mutta olen ylpeä tästä viikarista ja innolla odotan että päästään ihan sanallisesti kommunikoimaan. Olen myös huomannut että poika oppii hetkessä näkemästään, tai kokeilee ja erehtyy ja jatkaa itse opettelua kunnes onnistuu. Osaa myös hienosti soveltaa oppimaansa muihin asioihin.
Ennenkaikkea tässä lapsessa on motorinen puoli kehittynyt hirvittävän hyvin muihin ikäisiinsä nähden, näin oli jo vuoden iästä lähtien.

Jotain yhteistä poikasi kanssa  Wink ELEKIELI ! Olen aina ollut sellainen "käsillä puhuja" normaali puheen lisäksi ja mieheni sanoo minulle aina silloin tällöin "mitenkäs sinä sen käsillä kuvasitkaan ?"   Grin .
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #5 : 21.01.2007 15:26:59 »

Heh, täällä vielä yksi lastaan kehuva äiti eli tavattoman objektiivinen vastaaja  :Smiley

Esikoisellamme, nyt 3v8kk ikäisellä Härkä-tyttärellä on retro-Merkurius radiksillaan (yhtymässä Aurinkoon, tosin vain hieman alle 10 asteen orbilla) ja hän on aika hämmästyttävä tapaus! Sen verran täytyy tuota objektiivisuutta nyt tomuttaa, että tämän hämmästyttävyyden huomaa myös lähisukulaiseni, joka on lasten kehityspsykologiaan erikoistunut psykologi Smiley

Motorinen kehitys on ollut huomattavan nopeaa; lapsi ryömi nelikuisena (aloitti tosin ryömimällä takaperin  Grin), nousi seisomaan puolivuotiaana, käveli tukea pitkin seitsenkuisena ja 10 kk iässä tuetta. Myös hienomotorinen kehitys on ollut samassa hurjassa tahdissa.

Hieman alle kaksivuotiaana tyttö kokosi 60 ja 100 palan palapelejä. Nyt piirtää 5-6-vuotiaan tasoisesti ja on esim. osannut pukea omatoimisesti pienetkin napitettavat vaatteet jo 2½-vuotiaana.

Puheen kehitys ei ollut yhtä ripeää, mutta sitten kun hän vauhtiin pääsi noin kaksivuotiaana niin jo alkoi omien sanojen keksiminen ja kielellä leikkiminen Smiley

Merkuriuksen aspektit:
 merkurius aspect_squ mars  aspect_con neptunus tarkka!
 merkurius aspect_squ jupiter
 merkurius aspect_squ keskitaivas (väljä, orbi 7 astetta, onneksi!)

Eli aika haastavat aspektit! Tyttö on sitten muuten (ilmeisestä älykkyydestään huolimatta Wink) todella jukuripäinen; kuullun ymmärtämisessä on vikaa ainakin mitä vanhempien tottelemiseen tulee... Wink
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Dinah
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 237



Profiili
« Vastaus #6 : 21.01.2007 15:37:13 »

Mistä tietää että planeetta on peräytyvä ja mitä se yleisesti ottaen tarkoittaa?  :Smiley
tallennettu

nousuleijona
aurinko, kuu ja merkurius kaloissa
venus härässä ja mars leijonassa
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #7 : 21.01.2007 15:44:56 »

Lainaus käyttäjältä: hannuli
Mistä tietää että planeetta on peräytyvä ja mitä se yleisesti ottaen tarkoittaa?  :Smiley

Pikainen vastaus, eli karttaan tai taulukkoon on peräytyvän planeetan kohdalle merkitty yleensä R-kirjain eli retrograde. Planeetathan eivät "vaihda suuntaa" oikeasti, mutta kiertoratansa vuoksi ne näyttävät välillä liikkuvan päinvastaiseen suuntaan. Merkurius perääntyy 3 kertaa vuodessa noin kolmen viikon mittaisen jakson, joten perääntyvä Merkurius ei sinänsä ole mikään harvinaisuus syntymäkartalla.

(Ulkoplaneetat ja asteroidit perääntyvät liki puolet kiertoajastaan, joten useimmilla kartoilla on jokin peräytyvä kappale?)

Tässä mielenkiintoinen linkki:
http://www.smilingstars.fi/artikkelitmerkurius.html
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Dinah
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 237



Profiili
« Vastaus #8 : 21.01.2007 16:31:43 »

Kiitos, Pallaskissa!  Smiley Tuota vähän aloinkin epäilemään.

Merkkari siis peräytyy, ja voisin kyllä yhtyä Taiskan sanoihin:

Minulla on peräytyvä Merkurius syntymäkartalla.Minä olen kyllä oppinut nopeasti ja koulussa pärjännyt hyvin (jos olen halunnut  Grin ).Ainoa mikä minulla on muistissa huono on nimimuisti ja jos opeteltava asia ei yhtään kiinnosta, niin voi sanoa että se menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja opiskeleminen pitää tehdä järjestelmällisesti.Liian paljon uutta tietoa kerralla ei millään tahdo iskostua tajuntaan.Numeromuisti on tosi hyvä.

...paitsi että numeromuisti on erittäin vaihteleva, saatan muistaa jotain lukuja pitkän ajan takaa mutta lyhytkestoisessa ilmenee usein ongelmia. Lapsena kieli ja hienomotoriikka kehittyivät nopeasti, sen sijaan liikunnallisesti olin hieman varovainen.

Pallaskissa ja Auringonkukka! Tottahan omaa lastaan saa ja pitääkin kehua, mikäs sen hienompaa että lapsi on taitava ja älykäs. Ja se merkitsee lapsellekin paljon että vanhemmat kehuvat häntä sekä lapselle itselleen että muille. Sellaiset asiat muistaa aina, kuten myös päinvastaiset eleet.  smitten
tallennettu

nousuleijona
aurinko, kuu ja merkurius kaloissa
venus härässä ja mars leijonassa
Irish
Vieras
« Vastaus #9 : 21.01.2007 16:48:28 »

Katselinpa oman perheen karttoja ja yllätyin että äidillä, isällä oli tuo perääntyvä merkurius.. Mitä siitä sitten voi päätellä? Äiti nyt ei ole mikään älyn ja oppimisen lahja maailmalle  Grin hyvä tarinoiden kirjoittaja kyllä ollut... Mutta numerosarjoja jne. ei opi helposti ja kännykän/tietokoneen käyttäminen aika onnetonta (paha asennevamma tietokoneita kohtaan  Grin)...

Isä taas oli koulussa huono, mutta siihen aikaan taisivat kaikki olla vitosen oppilaita, kenestä ei opettaja tykännyt..  Grin Olihan hän nuorena aika raggari.. Mutta todella hyvä oppimaan ja opettamaan.. Tiesi vaikka mitä mistä, kaiken kasveista ja hirveästi historiasta, avaruudesta, muinaisesta egyptistä.. Olin ekalla luokalla sanonut koulussa että mun isä on tietoviisas, kun oli kysytty mitä se tekee työkseen..   coolsmiley
tallennettu
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3522



Profiili WWW
« Vastaus #10 : 21.01.2007 17:06:52 »

Sehän tässä retro-Merkuriuksessa onkin, että oppimisvaikeudetkin ovat täysin mahdollisia. Ulkopuoliset voivat pitää tyhmänä. Tunnetustihan prinsessa Dianalla oli peräytyvä Merkurius kartallaan, ja vaikka häntä yleisesti viehättävänä ja edustavana naisena onkin pidetty, niin hänen koulumenestyksensä oli heikonlainen eikä kukaan tiettävästi ole kehunut hänen älynlahjojaan.

Nämä neropatit näyttävät olevan sitten se r- merkurius n toinen ääripää.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
May
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 1469



Profiili WWW
« Vastaus #11 : 21.01.2007 18:34:26 »


Esikoisellamme, nyt 3v8kk ikäisellä Härkä-tyttärellä on retro-Merkurius radiksillaan (yhtymässä Aurinkoon, tosin vain hieman alle 10 asteen orbilla) ja hän on aika hämmästyttävä tapaus! Sen verran täytyy tuota objektiivisuutta nyt tomuttaa, että tämän hämmästyttävyyden huomaa myös lähisukulaiseni, joka on lasten kehityspsykologiaan erikoistunut psykologi Smiley

Lämpimät onnittelut tyttäresi erinomaisten merkkisijaintien suhteen, Pallaskissa!  Wink Grin Itselläni myös Aurinko ja Merkurius Härässä, orbi tosin 5 astetta - ja ettei mene ihan off topic, niin Merkuriukseni on perääntyvä.

Aspektini ovat tosin huonommat kuin Pallaskissan tyttärellä, Merkurius on neliössä sekä Saturnukseen että Marsiin ja väljästi Uranukseen. Mielestäni olen aina oppinut härkämäisen hitaasti, mutta sitten kun saan maamerkkien sitkeydellä ja tunnollisuudella paukutettua jonkun asian päähäni, se pysyy siellä lähes ikuisuuden. Hidas oppiminenkin on vain oma mielipiteeni; koulussa ei koskaan ollut mitään ongelmia vaan tämä oppimisen hitauden mielikuva on ihan oma omituinen tuntemukseni.
Toisaalta oppimisen nopeuskin on riippunut siitä, onko materiaali ollut mielenkiintoista vai ei. Näin kai meillä kaikilla. Kielet ovat aina olleet piece of cake kun taas matematiikkaa en osaa vieläkään juuri yhteenlaskua enempää.  Wink

Sen sijaan esiintymisestä en ole koskaan pitänyt, ajoittain sitä suorastaan inhonnut ja kammoksunutkin, ja tuohon kammoon kyllä liitän perääntyvän Merkuriuksen rankkoine neliöineen.
tallennettu

pluto
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 558


...miau...


Profiili
« Vastaus #12 : 21.01.2007 19:56:23 »


Off topiccina, onko merkkari ainoa älynlahjoja kuvaava pallero tuolla kartalla?

Tai tapa+suhtautuminen älykkyyteen? Tällä viimeksi mainitulla tarkoitan siis sitä, että miten korkealle arvottaa toista es. koulumenestyksen tai jonkin muun älyn lahjan perusteella.

Pakko oli tähän off-topic -viestiin takertua...

Ainakin Pallas-asteroidi tuli mieleen äly-indikaattorina. Pallashan myytin mukaan syntyi Zeuksen päästä ja näin symboloi mm. älyä ja loogista ajattelua.

Tuota suhtautumiskysymystä aloin miettimään ja vilkaisin pikapuolin mummoni syntymäkarttaa. Hän on nimittäin erinomaisen varma omasta älykkyydestään kuin myös siitä, että muut eivät ole yhtä älykkäitä. buck2
Hän arvostaa suuresti älyä ja titteleitä. Jos joku tutun tuttu on tuomari, mainitaan hänen tittelinsä jokaisessa mahdollisessa raossa. (Se voi tietysti olla ikäluokka-kysymyskin)
Kartalta löytyivät ainakin pluto aspect_squ merkurius, jupiter aspect_kvi merkurius sekä pluto aspect_con pallas -aspektit muutamia tässä mainitakseni.
Ja aurinko on luonnollisesti analyyttisessä ja kriittisessä neitsyessä...

En tiedä voiko noita aspekteja suoralta kädeltä syyttää, meidän suvussa tuntuu olevan ihan yleinen käsitys, että olemme hieman fiksumpia ja parempia kuin muut ihmiset. idiot2  buck2

En kyllä menisi vannomaan, ettei mummon asenteellisuus olisi imetty jo äidinmaidossa ja sitä kautta tullut vallitsevaksi "totuudeksi"...

Valitettavasti itse aiheeseen minulla ei ole mitään sanottavaa. Edes isälläni, jolla on lukihäiriö, ei ole peruuttavaa Merkkaria kartallaan.

(Ja arvatkaapa mikä salainen häpeä se lukihäiriö on ollut...
Myös serkkutytölläni on lukihäiriö, ja sain kuulla siitä vasta kun serkku oli jo kolmikymppinen.
Nyt sillä kelpaa jo vähän leuhkia, kun lukihäiriö on julkisesti yhdistetty moniin tunnetusti älykkäisiin ihmisiin...)

 Grin
tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija
****
Viestejä: 920



Profiili
« Vastaus #13 : 22.01.2007 11:31:03 »

Saqirlat, kyllähän nouseva planeettasi  uranus on myös lahjakkuuden, jopa nerouden indikaattori, ajatuksen vapauttaja Cheesy

May, no sattuipa sinullakin hyvin nuo  aurinko ja  merkurius  Smiley Tyttäreni on  askendentti vaaka, joten hän esiintyy kyllä hyvin mielellään  Grin
tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
Linn
Moderaattori
Kanta-astroilija
*****
Viestejä: 594



Profiili
« Vastaus #14 : 29.01.2007 23:25:29 »

En ole muutamaan kuukauteen ehtinyt harrastaa astrologiaa ja olen vähän pihalla kaikesta, mutta täytyi tarttua tähän keskusteluun tuoreen äidin innolla, kun pian kolmen kuukauden ikäisellä tyttärelläni on perääntyvä Merkurius - ja Pallaskissalle sekä Maylle tiedoksi, että vaikka onkin Skorpionissa, on yhtymässä Aurinkoon (kahden asteen orbilla), ja myös Marsiin sekä Venukseen. Tämä stellium (osana myös Jupiter) on t-ristin kärkenä, jota neliöi Saturnus ja Neptunus. Myös AC/DC:lle tulee neliö, kolmiot taas Kuulle ja Uranukselle.

Mielenkiinnolla odotan, mitä tuleman pitää. Tähän saakka tytär on vaikuttanut kehitykseltään aika "normaalilta" (vaikka syntyi kolme viikkoa ennen laskettua aikaa). Myös isällään on peräytyvä Merkurius, jonka olen katsonut lähinnä aiheuttaneen lievää lukihäiriötä sekä huonoa muistia. Toisaalta tarpeen vaatiessa avomieheni kykenee aivan uskomattoman nopeaan ja tehokkaaseen oppimiseen. Yleensä ei kai vain sitten viitsi tsempata.

Linn
tallennettu

aurinko ja  kuu kalat neljännessä huoneessa
 askendentti  skorpioni , nouseva planeetta  uranus
 keskitaivas  leijona
 merkurius  aspect_con  mars  vesimies kolmannessa huoneessa
 venus  oinas viidennessä huoneessa
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: