Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi punahiuksiset on aikoinaan leimattu noidiksi?  (Luettu 42556 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Rakkauden enkeli
Vieras
« : 21.01.2007 16:12:00 »

Tämä on nyt tavallaan hyvin itsekäs aihe, mutta olen jo pidempään miettinyt sitä kumman syvällisesti että miksi aikoinaan kaikki punahiuksiset leimattiin noidiksi? Ja miksi, mistä tulee sanonta punahiuksiset eivät pääse taivaaseen?  :Smiley Mikä on saanut ihmiset noin aitoja punahiuksisia vastaan? Onhan se aika harvinaista, mutta silti...

Ja miksi monissa erittäin vanhoissakin ja "pyhissä" kuvissa sitten kuitenkin on punahiuksisia? Jeesukseen liittyviä asioita tutkiessani olen hämmästyksekseni törmännyt siihen kuinka monessa Maria Magdalenaa esittävässä kuvassa hänet on laitettu punahiuksiseksi.  :Smiley Oikeastihan hän oli tuolloin mustahiuksinen. Tällaisia pöhköjä minä täällä pohdiskelen...  idiot2

Tässä niitä kuvia:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Fra_Bartolomeo_002.jpg/180px-Fra_Bartolomeo_002.jpg)

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/ff/Carlo_Crivelli_059.jpg/140px-Carlo_Crivelli_059.jpg)

(http://www.humanisme.dk/billeder/magdalene3.jpg)

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Maria_Magdalene_crucifixion_detail.jpeg/180px-Maria_Magdalene_crucifixion_detail.jpeg)

(http://www.religion.dk/grafik/redaktion/normal-20040406-194257-0.jpg)

(http://www.ewtn.com/art/saints/Mary%20Magdalene.jpg)

« Viimeksi muokattu: 21.01.2007 16:26:43 kirjoittanut Rakkauden valo » tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #1 : 21.01.2007 16:13:27 »

Ja vielä lisää punahiuksisia Magdalenoja:

(http://nadizm.blox.pl/resource/Maria_Magdalena.jpg)

(http://www.archimadrid.es/vocaciones/images/MAGDALENA1.jpg)

(http://www.art-memoires.com/lettre/lm2729/29stvnsmadln.jpg)

(http://ayuntamiento.cieza.net/turismo/semanasanta/cofradias/cofradiamagdalena1.gif)

(http://www.ksiegarnia.ksiazki.pl/images/okladki/83-7359-419-1.jpg)

tallennettu
Irish
Vieras
« Vastaus #2 : 21.01.2007 16:31:34 »

Ja punapäillä ei ole p****nkarvoja. Mene ja tiedä.  crazy2 coolsmiley 2funny

Nii-in, mistähän tuo punapääsysteemi johtuu? Irkuthan on tunnetusti punapäinen kansa, ovatko he tehneet historiassa jotain.....??  idiot2 :Smiley *teorioi*

Isällä oli valloittavan oranssit hiukset, minullakin oli lapsena hieman, mutta sitten tuli maantie jäädäkseen. Eikös olekin sanottu  mars planeetan tekemisiksi nuo punaiset hiukset?
tallennettu
Satu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #3 : 21.01.2007 16:40:10 »

Cornwallissa on aikoinaan tuijotettu punaisten hiusten lisäksi myös noitakandidaatin silmiä. Jos ne olivat vihreät, tuli rovio- tai hukutustuomio ilman sen kummempia kyselyitä... Minutkin olisi siis tapettu noitana jo monta kertaa - vaikka en aito punapää olekaan...  Smiley
tallennettu

Jokainen päivä on lahja... käytä ne hyvin!
Tony
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 21.01.2007 16:50:11 »

Punapäiset ovat varmaan olleet todella harvinaisuus ennen hiusten värjäyksen keksimistä.
Ja tunnetustihan ihmiset pelkäävät mielettömästi kaikkea erilaista, mihin he ovat tottuneet. Punainen on vielä värinä kovin intensiivinen ja voimakas ja tunteita herättävä.
Kun sitten on ilmestynyt se punapää sinne latteiden ristiveristen joukkoon, niin ei toisaalta mikään ihme että on vaadittu kivitystuomiota käytäntään tai tuotu soihtua tarjolle. Perusteluina on ollut helpompi leimata noidaksi kuin myöntää esimerkiksi oma kateellisuus.

Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä kun se punapää on kävellyt kadulla sandaaleissaan niin miesten ja naisten päät ovat väkisinkin kääntyneet katsomaan. Siitäkös rouva ristiverinen on saanut hepulin kun oma mies on julkeasti pysähtynyt tuijottamaan vierasta naista.
Illalla vedenhakumatkalla on vielä kuultu naapurin rouva ristiveriseltä, että näin on käynyt myös toisella puolen korttelia. Sitten onkin ollut enää pieni matka pohtia kuinka pakanallinen ja paha enne tuo punapäinen on...... Smiley

Villejä ajatuksia ovat vielä sopivasti ruokkineet maalaukset, missä punapää on pääkallo kädessä, makaa hekumallisesti alasti tai liitetään mystiikkaan (graalin malja).

tallennettu
maallikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #5 : 21.01.2007 18:37:08 »

Kiitos Saqirlat linkistä! Eipä ole koskaan tullut selviteltyä tätä asiaa, vaikka punapää olenkin. Joskus olen kuullut/lukenut, että Suomessa punaiset hiukset olisi vain n. 1%:lla väestöstä. Voisi kyllä olla vähän enemmänkin, kun Brittein saarilla punahiuksisuus on noinkin yleistä.
  Minullekin on käynyt vähän kuin Irishille eli punaväri on hiljalleen vaihtunut maantien väriin. Murrosikään asti olin ihan selvästi punapää, mutta voin kyllä vieläkin todistaa asian :Smiley Grin
tallennettu

Kerralla kristityksi, sano akka kun virsikirjan söi.
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 21.01.2007 20:04:26 »

Minä kuvittelisin näin:

Irlannissa naiset olivat aikoinaan papittaria, heillä oli toisenlaista viisautta, pelättyjä ja kunnioitettuja. (olen lukenut Avalonin usvat). Arvata vain voi, kun heitä oli vastassa kristinusko ja mies 'pappina'. Ja jos joku kuuluisista papittarista oli juuri punatukkainen!?

Toivonpa siksi RE, että huomioit enemmän tätä naisen näkökulmaa vahvuuksineen ja jätä nuo keskiajan pimeät puolet hiivattiin! Suuri osa maalauksista maalattiin myös tuon mystiikan aikana ja jotain siitä on säilynyt. Naisilla ei ole ollut sananvaltaa, vaikka mallin hiukset ovat olleet vitivalkoiset tai pikimustat.  Wink Huh
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Artemis
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 21.01.2007 20:25:19 »

Hassua on myös se että vaaleatukkaiset kuvitellaan hyviksi ja tummatukkaiset pahoiksi  Smiley Esimerkiksi saduissakin vaaleaverikkö on aina "hyvis" ja tummapäinen on se noita-akka  Grin
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #8 : 21.01.2007 21:01:01 »

Ja punapäillä ei ole p****nkarvoja. Mene ja tiedä.  crazy2 coolsmiley 2funny

2funny Taitaa olla vain joku urbaanilegenda. Minulla nimittäin ainakin on. Mutta nekin ovat punaiset.  2funny

Lainaus
Nii-in, mistähän tuo punapääsysteemi johtuu? Irkuthan on tunnetusti punapäinen kansa, ovatko he tehneet historiassa jotain.....??  idiot2 :Smiley *teorioi*

Juu kaikenlaista minäkin olen teorioinut. Ystävien kanssa olemmekin joskus vitsailleet, että minä sulautuisin hyvin Irlantiin, Englantiin tai Skotlantiin. Siellä turistina ollessa, toiset turistit tulisivat varmaan kyselemään jotain luullen minua paikalliseksi.  Grin Kaikista yleisintähän luonnonpunapäisyys on tosiaan niillä main...

Lainaus
Isällä oli valloittavan oranssit hiukset, minullakin oli lapsena hieman, mutta sitten tuli maantie jäädäkseen. Eikös olekin sanottu  mars planeetan tekemisiksi nuo punaiset hiukset?

Jännää, tuota mars juttua en olekaan kuullut. Jospa olenkin marsista.  2funny
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #9 : 21.01.2007 21:02:37 »

Cornwallissa on aikoinaan tuijotettu punaisten hiusten lisäksi myös noitakandidaatin silmiä. Jos ne olivat vihreät, tuli rovio- tai hukutustuomio ilman sen kummempia kyselyitä... Minutkin olisi siis tapettu noitana jo monta kertaa - vaikka en aito punapää olekaan...  Smiley

Hmm... Minulla on siniharmaat silmät.
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #10 : 21.01.2007 21:15:09 »

Punapäiset ovat varmaan olleet todella harvinaisuus ennen hiusten värjäyksen keksimistä.
Ja tunnetustihan ihmiset pelkäävät mielettömästi kaikkea erilaista, mihin he ovat tottuneet.

Niin no tuo on totta. Onkohan samoin ollut, siis niitä punapäävainoja myös Englannissa, Irlannissa ja Skotlannissa? Siellä kun kuitenkin meikäläisiä, siis aitoja punapäitä on hieman enemmän... :Smiley

Itse sain koulussa kärsiä kiusausta hiusteni värin takia.  Sad

Lainaus
Kun sitten on ilmestynyt se punapää sinne latteiden ristiveristen joukkoon, niin ei toisaalta mikään ihme että on vaadittu kivitystuomiota käytäntään tai tuotu soihtua tarjolle. Perusteluina on ollut helpompi leimata noidaksi kuin myöntää esimerkiksi oma kateellisuus.

Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä kun se punapää on kävellyt kadulla sandaaleissaan niin miesten ja naisten päät ovat väkisinkin kääntyneet katsomaan. Siitäkös rouva ristiverinen on saanut hepulin kun oma mies on julkeasti pysähtynyt tuijottamaan vierasta naista.
Illalla vedenhakumatkalla on vielä kuultu naapurin rouva ristiveriseltä, että näin on käynyt myös toisella puolen korttelia. Sitten onkin ollut enää pieni matka pohtia kuinka pakanallinen ja paha enne tuo punapäinen on...... Smiley

Villejä ajatuksia ovat vielä sopivasti ruokkineet maalaukset, missä punapää on pääkallo kädessä, makaa hekumallisesti alasti tai liitetään mystiikkaan (graalin malja).

Voi hyvänen aika...  2funny Niin voihan se kateuskin olla osa syynä... Toisaalta olen huomannut sellaista kahtiajakoa, että jotkut miehet eivät voi sietää punahiuksisia naisia ja toiset taas ihailevat nimenomaan punahiuksisia. Hassua oli kyllä huomata kuinka entisessä talossamme (rivitalo) asuessa kaksi naapurin naista värjäsi hiuksensa jossain vaiheessa punaisiksi.  2funny

Lapsena vihasin hiuksiani ja pidin itseäni luonnonoikkuna. Usein suunnittelin värjääväni hiukseni mustiksi. En kuitenkaan uskaltanut, kun pelkäsin vanhempieni reaktioita. Aikuisena olen oppinut pitämään hiuksistani ja arvostamaan "erilaisuuttani".

tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #11 : 21.01.2007 21:20:03 »

:Smiley Hmm... Niin... Juudastahan on syytetty vähän kaikesta.  Undecided Kiitos mielenkiintoisesta linkistä.  smitten Miksihän en itse tajunnut etsiä...  idiot2 Ehkä en osannut ajatella, että punapäisistä löytyisi sen kummemmin tietoa, historiaa ja jopa tieteellisiä tutkimuksia.  2funny
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #12 : 21.01.2007 21:24:22 »

Minullekin on käynyt vähän kuin Irishille eli punaväri on hiljalleen vaihtunut maantien väriin. Murrosikään asti olin ihan selvästi punapää, mutta voin kyllä vieläkin todistaa asian :Smiley Grin

Taidan arvata miten voisit todistaa...  2funny Minullakin väri vanhemmiten hieman tummunut enemmän sellaiseksi kuparin taikka kastanjan sävyiseksi, kun pienenä olin lähes porkkanan värinen. Selkeästi punapää olen kuitenkin edelleen. Kunnes harmaannun.  Grin
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #13 : 21.01.2007 21:28:21 »

Minä kuvittelisin näin:

Irlannissa naiset olivat aikoinaan papittaria, heillä oli toisenlaista viisautta, pelättyjä ja kunnioitettuja. (olen lukenut Avalonin usvat). Arvata vain voi, kun heitä oli vastassa kristinusko ja mies 'pappina'. Ja jos joku kuuluisista papittarista oli juuri punatukkainen!?

No niin... Mikä jottei...  :Smiley

tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #14 : 21.01.2007 21:32:52 »

Hassua on myös se että vaaleatukkaiset kuvitellaan hyviksi ja tummatukkaiset pahoiksi  Smiley Esimerkiksi saduissakin vaaleaverikkö on aina "hyvis" ja tummapäinen on se noita-akka  Grin

Nii-in. Onhan näitä hiustenväri yleistyksiä ja muitakin ulkonäkö yleistyksiä jos jonkin moisia... Blondivitsit yms.  Huh
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 5
  Tulostusversio  

Siirry: