Punapäiset ovat varmaan olleet todella harvinaisuus ennen hiusten värjäyksen keksimistä.
Ja tunnetustihan ihmiset pelkäävät mielettömästi kaikkea erilaista, mihin he ovat tottuneet.
Niin no tuo on totta. Onkohan samoin ollut, siis niitä punapäävainoja myös Englannissa, Irlannissa ja Skotlannissa? Siellä kun kuitenkin meikäläisiä, siis aitoja punapäitä on hieman enemmän... :
Itse sain koulussa kärsiä kiusausta hiusteni värin takia.
Kun sitten on ilmestynyt se punapää sinne latteiden ristiveristen joukkoon, niin ei toisaalta mikään ihme että on vaadittu kivitystuomiota käytäntään tai tuotu soihtua tarjolle. Perusteluina on ollut helpompi leimata noidaksi kuin myöntää esimerkiksi oma kateellisuus.
Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä kun se punapää on kävellyt kadulla sandaaleissaan niin miesten ja naisten päät ovat väkisinkin kääntyneet katsomaan. Siitäkös rouva ristiverinen on saanut hepulin kun oma mies on julkeasti pysähtynyt tuijottamaan vierasta naista.
Illalla vedenhakumatkalla on vielä kuultu naapurin rouva ristiveriseltä, että näin on käynyt myös toisella puolen korttelia. Sitten onkin ollut enää pieni matka pohtia kuinka pakanallinen ja paha enne tuo punapäinen on......
Villejä ajatuksia ovat vielä sopivasti ruokkineet maalaukset, missä punapää on pääkallo kädessä, makaa hekumallisesti alasti tai liitetään mystiikkaan (graalin malja).
Voi hyvänen aika...
Niin voihan se kateuskin olla osa syynä... Toisaalta olen huomannut sellaista kahtiajakoa, että jotkut miehet eivät voi sietää punahiuksisia naisia ja toiset taas ihailevat nimenomaan punahiuksisia. Hassua oli kyllä huomata kuinka entisessä talossamme (rivitalo) asuessa kaksi naapurin naista värjäsi hiuksensa jossain vaiheessa punaisiksi.
Lapsena vihasin hiuksiani ja pidin itseäni luonnonoikkuna. Usein suunnittelin värjääväni hiukseni mustiksi. En kuitenkaan uskaltanut, kun pelkäsin vanhempieni reaktioita. Aikuisena olen oppinut pitämään hiuksistani ja arvostamaan "erilaisuuttani".