Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi punahiuksiset on aikoinaan leimattu noidiksi?  (Luettu 42574 kertaa)
0 jäsentä ja 8 vierasta katselee tätä aihetta.
maallikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #30 : 22.01.2007 17:01:30 »

Hups! Sven Stenbergiltä kuulin tämän, Lars Johanssonin kanssa en ole koskaan puhunut. Ovat niin samannäköisiä nuo :Smiley
tallennettu

Kerralla kristityksi, sano akka kun virsikirjan söi.
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #31 : 22.01.2007 22:16:54 »

Lainaus käyttäjältä: Rakkauden valo
Selkeästi punapää olen kuitenkin edelleen. Kunnes harmaannun.  Grin

Heh, tai sitten et harmaannu laisinkaan! Mummoni oli aito punapää, ja hänellä ei 87-vuotiaanakaan ollut yhtään ainoaa harmaata hiusta vaan hänen hiuksensa tummenivat hyvin syvän kastanjanruskeiksi.

Tuohan olisikin mukavaa.  Smiley Minun lapsissanikin on selkeästi tuota punapigmenttisyyttä, varsinkin nuorimmaisessa, mutta punaisia hiuksia ei kummallakaan ole. Suvusta löytyy kyllä tuota punapäisyyttä. Äidilläni oli ihan vauvana punaiset hiukset, mutta ne muuttuivat blondiksi, isälleni kasvoi nuorempana punainen parta, vaikka hiukset lähes mustat  Grin ja mummoni (äidin äiti) isä oli yhtä punapäinen kuin minäkin ja yhdellä äitini siskolla oli nuorempana punaiset hiukset, mutta iän myötä ne tummuivat ruskeiksi. Kahdella serkullanikin on selkeää punapigmenttisyyttä. Että suvussa kyllä löytyy punapäisyyttä...
tallennettu
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #32 : 22.01.2007 22:38:48 »

Meidän suvussa on niin monenekirjavaa hiuksiston ja muun karvuston värityksen kanssa, että itsekin olen käynyt läpi melkoisen värikirjon jo tähän astisessa elämässäni.
Syntyissäni tumma (vauva)tukka, leikki-ikäisenä valkoinen, ylä-aste iässä alkoi tummua ja tummuu kokoajan lisää, nyt varmaankin on sellainen aika tummanruskea, vaikkakin pari vuotta sitten alkoi sekaan jo tulla lasihiuksia, eli läpinäkyviä, joita harmaiksikin joskus kutsutaan.  Cheesy

Isälläni on vaaleat hiukset, mutta on pisamainen ja punapigmenttiä löytyy ja hänen isällään oli kirkkaan oranssit hiukset, mutta äidillään miltei mustat. (ja ruskeat silmät)
Äitini taas on ruskea hiuksinen... plaah jne..
Kolmen lapseni isällä on mustat hiukset, johon auringonvalon sattuessa, kuultaa jostain punertavaa... todella outo juttu...
Pohjimmiltaan se suku on todella tummaa isien puolelta, mutta äideistä tulee punertavuutta...
Joten voitte kuvitella, että kaikilla lapsillani on eriväriset hiukset, mikä onkin joskus aina herättänyt mietteitä muissa...  Shocked

off topic Huh

tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #33 : 22.01.2007 23:15:48 »

Punahiuksiset naiset leimattiin noidiksi, koska punaista pidettiin keskiajalla veren ja paholaisen värinä. Veren uskottiin sisältävän ihmisen sielun olemuksen, joten veri oli saastaista. Koskettaessasi toisen ihmisen verta kosketit hänen sieluaan. Tämän vuoksi esimerkiksi pyövelit kuuluivat keskiajan yhteiskunnassa kaikkein alimpaan kastiin (jopa huorat olivat heitä korkea-arvoisempia).

Punahiuksisen naisen uskottiin omaavan paholaisen voimia, olevan tähän yhteyksissä ja voitiin väittää myös, että nainen oli siinnyt paholaisesta. Naisia pidettiin muutenkin keskiajalla tyhminä ja arvaamattomina luontokappaleina, jotka eivät mahtaneet mitään himoilleen ja ihmisluonnon pimeälle puolelle, joka suorastaan kiteytyi naisessa. Punatukkaiset naiset omaavat luonnostaan yliluonnollisia voimia ja muuttuivat siksi helpoiten noidiksi, vampyyreiksi tai ihmissusiksi.

Näin ollen punatukkainen nainen ei voi päästä taivaaseen, koska hän on kytköksissä Saatanaan. .

Kiitos hyvästä tietopaketista.  smitten vanhin siskoni muuten nauroi tuossa taannoin, kun vanhin tyttöni katseli muumeja ja siinä oli se punahiuksinen noidan tyttö Aliisa. Sanoi, että on kuulema aivan kuin minä.  Grin

tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #34 : 22.01.2007 23:17:56 »

Marsista piti mainita se, että perinteisesti  mars hallitsee mm. punaista väriä. Punaiset hiukset voi saada myös jos kartalla on esimerkiksi stellium tai  mars hallitsevassa asemassa.

Vai niin... Minulla ei ole tietääkseni kumpaakaan...  :Smiley
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #35 : 22.01.2007 23:21:03 »

Pohjimmiltaan se suku on todella tummaa isien puolelta, mutta äideistä tulee punertavuutta...
Joten voitte kuvitella, että kaikilla lapsillani on eriväriset hiukset, mikä onkin joskus aina herättänyt mietteitä muissa...  Shocked

Minulla ja siskoillani (2) on myös kaikilla eri väriset hiukset. Siitä onkin joskus monenlaista vitsiä väännetty.  Grin
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #36 : 23.01.2007 07:51:03 »

Huh, minulla on punanen tukka ja lisaksi olen vasenkatinen- eli selva tapaus roviolle.
tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #37 : 23.01.2007 10:42:47 »

Hmmm... minulla on vihreät silmät, joten sikäli rovio odottaisi  Wink

Äitini puolella on paljon punapäitä, ja olen perinyt punatukkaisen pigementin: herkän hipiän kesakoineen. Hiusten väri on kuitenkin maantien värinen joten otan hennan avuksi, koska tunnen punapäisenä oloni todella kotoisaksi  Cheesy  Kuopuksen hiukset ovatkin luonnostaan punertavat, joten moni olettaa punaisten hiusteni olevan luonnollista laatua  Wink
tallennettu
Satu
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #38 : 23.01.2007 17:28:16 »

Hmmm... minulla on vihreät silmät, joten sikäli rovio odottaisi  Wink

Äitini puolella on paljon punapäitä, ja olen perinyt punatukkaisen pigementin: herkän hipiän kesakoineen. Hiusten väri on kuitenkin maantien värinen joten otan hennan avuksi, koska tunnen punapäisenä oloni todella kotoisaksi  Cheesy  Kuopuksen hiukset ovatkin luonnostaan punertavat, joten moni olettaa punaisten hiusteni olevan luonnollista laatua  Wink

No hyvä, kun miun ei tartte sinne kokon päälle yksin mennä  Grin

Mullakin on oikeesti hiusten väri lähempänä maantietä, mutta kampaajat on aina sanoneet, että mulla on luonnostaan punapigmenttiä tukassani (tekisköhän yhdistelmä "paljon skorpparia kartalla = paljon Marsia kartalla" tällasen?). "Sukurasitteesta" se ei johdu, sillä kummankaan puolen suvussa ei ole tietääkseni ainoatakaan aitoa punapäätä. Teini-ikäisestä asti olen ajoittain värjännyt tukkani punaiseksi, esmes musta tai ruskea ei ole viehättänyt ikinä! Ehkä se mun oma punapigmentti aiheuttaa sen, että punainen väri ei meinaa lähteä värinpoistossa millään. Kertayrityksellä lopputulos jää porkkananväriseksi, muuten lähtis muutakin kuin väri... Mut ei se mittään, ihan pirtsakka värihän se oranssikin on Cheesy

Toisaalta joko se pigmentti tai sitten rautapitoinen vesi aiheuttaa aina pieniä ylläreitä kotivärjäyksessä: esmes kuparin väri saattaa äjähtää hyvinkin tummaksi...  Tongue
tallennettu

Jokainen päivä on lahja... käytä ne hyvin!
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #39 : 23.01.2007 19:09:35 »

Jannaa kun Irish sanoo punapaita  mars, minahan olen pelkkaa Marssia.Ehka sitten vareissakin on vaikutusta planeetoista.  idiot2
tallennettu
Irish
Vieras
« Vastaus #40 : 23.01.2007 19:55:18 »

Niin, no minulla ei ikinä ollut porkkanat hiukset, mutta ne ovat edelleenkin luonnostaan kulta-pigmenttiset.. Vaikka värjäänkin punaseks/ruskeeks/vaaleaksi, niin sieltä loistaa aina läpi sellanen kultainen kimallus! Eikös olekin hohdokasta.. Se on varmaan joku puna-pigmentin esiaste?  idiot2

Isosiskoni syntyi mahonginpunaisella hurjalla pystytukalla!  Shocked Ajan myötä se blondaantui ja jo vuoden ikäisenä hän oli ihan valkohapsipellavapää ja nykyään samanlainen maantie/kultapää kuin minäkin.. Grin

Sorry jos mennee off topic... Tai no yritetään vähän linkittää aiheeseen; siskoni on noita!
  Wink
tallennettu
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #41 : 24.01.2007 11:10:48 »

Punapigmentin periytyvyys (kuin muidenkin) on jännä homma... tummat dominoi muistaakseni melkovarmasti mutta punainen lyö läpi...? Jos äiti tai isi kantaa "punageeniä" mutteivät itse ole, saattaa lapsista silti tulla hyvinkin porkkanoita  Wink Varsin mielenkiintoisia tilanteita kun naapurit sipisee nurkissa;"onkohan isi ihan varmasti tuo?"  2funny

Uskomuksista vielä eikös punapäisen pitäs olla kiihkeä ja kyltymätön?  :Smiley  Kuulin tämän vanhalta isännältä kun hain kissanpentua. Hän lykkäs puna-valkoraitaisen syliin ja totes punaisen kollin olevan paras hiiri kissa, kun sillä on kiihkeä ja kyltymätön luonne kuin punakarvaisilla kaikilla elävillä.

Itse tahtoisin olla punapää, vaan kun ei pysy edes kestoväri päässä... lähtee pesussa pois  Cry Kampaajani kertoi, jotta sen tarkoittavan ettei ole yhtään punaista pigmettiä hiuksissa. Vaikka kesakoit löytyy ja nahka joka ei rusketu  tickedoff palaa vaan ja sit kuoriutuu  buck2
tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #42 : 24.01.2007 13:18:07 »

Jannaa kun Irish sanoo punapaita  mars, minahan olen pelkkaa Marssia.Ehka sitten vareissakin on vaikutusta planeetoista.  idiot2

Hmmm... mie oon taas kuullut, että punaisuus olisi Härkää...

Sisareni on KuuHärkä, ja hän oli meistä neljästä ainoa, jolla oli porkkanapää lapsuudessa, itse olen AuHärkä kuten sinäkin Diamond, ja Satuskolla näkyy olevan  saturnus harka

Toisaalta jos se on skorpparivaikutusta, kuten Satusko mainitsi, niin sitähän minulla on niukannihkeästi, eli vain Lilith ja Neptunus - kun taas Mars on tiiviisti Jellonassa... mene tiedä mikä vaikuttaa asiaan... Geenit ... Wink

Jaspis, hyvin sanottu: äitini kertoi, että kyllä punapääsiskoni oli antanut naapureille sipinän aihetta, kun hänellä oli jo hiukset tummentuneet kuparin jälkeen brunetiksi tuossa vaiheessa eikä tummahiuksisella isälläni ollut lainkaan punapigmenttiä  2funny 2funny 2funny
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #43 : 24.01.2007 14:15:33 »

Uskomuksista vielä eikös punapäisen pitäs olla kiihkeä ja kyltymätön?  :Smiley

Kiihkeä olen, mutten kyltymätön.  Wink Grin
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #44 : 24.01.2007 14:16:59 »

Hmmm... mie oon taas kuullut, että punaisuus olisi Härkää...

No minä olen härkä.  Grin
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5
  Tulostusversio  

Siirry: