Arvelisin kyllä, että tuo sinun laktoosi-intoleranssisi katosi, koska Keski-Euroopassa käytettävistä maitotuotteista puuttuu laktoosi, joka ei imeydy elimistöösi kunnolla, vaikkei esim. café au laitiin käytettävän purkin kyljessä niin erikseen mainittaisikaan.
Nimittäin tuolla eri ruokatuotteissa käytettävä maito ja kerma on paitsi pastöroitu (Louis Pasteur oli ranskalainen, ja tokihan ranskalaiset ovat ylpeitä omista keksinnöistään ja niitä käyttävät;)) ja homogenisoitu, myös iskukuumennettu käyttöajan pidentämiseksi (katso Danonen jugurtit vs. Valion jugurtit). Iskukuumennus myös hajoittaa laktoosin, jolloin Keski-Euroopassa käytettävät maitotuotteet vastaavat käytännössä Suomessa HYLA-tuotteina markkinoitavia tuotteita.
Se, ettei laktoosi imeydy elimistöösi taas ei johdu mitenkään suomalaisen maidon "kliinisyydestä". Suurinosa maapallon väestöstä ei pysty sulattamaan laktoosia. Euroopassa kuitenkin on käynyt niin, että nykyään käytännössä koko väestö kantaa geenimuunnosta, joka mahdollistaa laktoosin pilkkomisen.
Joo, totta, en muistaa lukeneeksi koskaan maitopurkin kylkiä, joten mielenkiintoista tietää
Siellähän on parinlaista maitotyyppiä ainakin. Sitä joka on kylmässä, "tavallista maitoa", sanoi silloisen au pair-perheen äiti aina ja toinen taas oli perheen teini-ikäisten tyttöjen nimeämää "avaruusmaitoa", eli ilmeisesti juuri sitä iskukuumennettua, joka myös kesti huoneenlämmössä avaamattomana pitkiä aikoja, viikkoja-kuukausia, en muista tarkkaan. Hän silloin selitti noista ravintojutuista, ja oli siis opettaja ammatiltaan
ruoanlaitto ja ravitsemus-jotakin..
No mutta itse en kuitenkaan sen kummemmin asiaan ole perehtynyt joten voihan olla että olet oikeassa.
Ja ex-avomieheni joka oli kokki, ihmetteli aina suomalaisia ruokia maito-sotkuina, kuten tyypilliseen kohteliaaseen tapaansa asioita aina ilmaisi. Joten ainakin se on totta että Suomessa kyllä sitä maitoa läträtään ruokiin enemmän.
Ja sitten mihin lie liittyykään, mutta takaisin Suomeen tullessani ja nyt kolmen vuoden jälkeen en ole huomannut oireita maidosta, siis ihan tavallisesta maidosta täällä Suomessa jota laitan kaakaoon päivittäin ja syön jogurttia, rahkaa yms. Ilman oireita..(koputtaa puuta!)
Eikö ne ole Suomessa muutenkin äitinsä tai naisensa rintaruokinnassa..? Luulen, että moni minun taudeistani selittyy noilla säilöntä-aineilla.
Suomalainen (kumi)leipä sisältää yleensä 6-9 erilaista säilöntä-ainetta/kemikaalia,
kun suomalaiset ei osta leipäänsä joka päivä tuoreena,
vaan samaa leipää muovipussista syödään 2-3 viikkoa.Tuo minua on ihmetyttänyt kauan, miksi Suomessa se rakentaminen
ja asuminen maksaa niin paljon?
Vaaka-mieheni, joka ostaa-myy ja rakennuttaa talo-yhtiöitä ja ostoskeskuksia ja tehdasrakennuksia,
sanoi, ettei sijoittaisi penniäkään suomalaisten rakennuksiin. Niinhän nuo tuntuu olevan
Tuo leipä-asia myös ihmetyttää, kun en ymmärrä miten ihmiset yleensäkään syövät vanhan makuista leipää
siis täällä. Itse en ole koskaan syönyt, ennen ulkomaille lähtöä enkä sen jälkeen. Neuroottista ehkä, mutta otan pakastimesta aina muutaman palan ja heitän paahtimeen, niin pysyy tuoreena.
Pelottaa myös tuo asuntojen laita Suomessa ja sairastumisluvut homeen ja muiden kosteusjuttujen takia (Sehän ei tarvitse mennä homeeksi asti ollakseen terveydelle haitallista,vaan rakennusmateriaalien pöllyäminen riittää, kastumisen-kuivumisen jälkeen..).
Tuttavapiirissä kasvava joukko ihmisiä joilla, kenellä kotona, kenellä työpaikalla paha olla ja allergiaoireet ja kova väsymys. MIten tulevaisuus?
Kun nyt jo liuta kouluja ja päiväkoteja samassa jamassa!!! Tosi järkyttävää!
Minusta on oikein hyvä ettei Helsingissä spurguja ja mielenterveyspotilaita eristetä minnekään. Ihmisiä kun ovat hekin ja olemassaolonsa hyvä muistutus siitä, ettei tässä missään ideaalimaailmassa vielä eletä. Stockakin on ihan kaiken kansan tavaratalo, sen "hienous" on mielikuvistani karissut näinä vuosina kun siellä olen käynyt. Samat tavarat saa usein halvemmalla muualta samantasoisen palvelun kera.
Itse ajattelen ristiriitaisesti tuosta.. Jos ko.joukko ihmisiä eristetään omalle asuinalueelleen, toki se on totta että katsellaan niiden vaaleanpunaisten lasien läpi tätä elämää, ja toki myös sen että se taas tuo yhdelle alueelle keskittynyt huumekauppa, mielenterveysonglemaiset, alkoholistit, rikolliset..ei ehkä ole kovin kannattavaa myöskään.
mutta sitten taas tämä todellisuus..
Kun tossa viimeviikolla pitkästä aikaa tulin muksun ja rattaiden kanssa Espoossa juna-asemalle ja hissillä tietysti ylös niin voi elämä sitä hajua.. ja miten törkysen näköistä on lähes joka asemalla Helsingissä, niinku että hyi h....
Että se taas kuvottaa ja ottaa aivoon niin
Kiva siellä on pieniä lapsia kuljettaa rattaissa ja vaunuissa.
Ja pakko sanoa että en ole kyllä törmännyt Ranskassa vastaavaan.
Ja tänään menimme pojan kanssa saunaan viereiseen rappuun, ja meinasin oksentaa. Haju oli sellainen että joku kyllä joo tainnut majoittua siellä rappusten alla. ja kiireellä saunaan ja ovi kiinni.
Se pistää miettimään, että eikö "näille" löydy jotain ratkaisua..