Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kasvissyönti  (Luettu 47722 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #30 : 12.02.2007 00:51:25 »

Asterix!
Ajattelen kuten sinä, että ruokavalio kertoo ihmisestä enemmin. Henkisesti tiedostavat ihmiset ovat usein jättäneet lihan pois ruokavaliostaan.
Uskonnot liittyvät tähän olennaisesti.
Hindut eivät syö lihaa. Eivät missään nimessä nautaa. Lehmä antaa ihmisille maidon, joten ne ovat kuin "äitejä".
Kasvissyönti perustuu karmaan ja siihen että hindut uskovat että eläimilläkin on sielu.
Hindulaisuus on maailman valtauskonto.
Kristuskin opetti: Älä tapa.
Metsään on menty.
Ihmisillä on kiire tyydyttämään aistinautintojaan isoveljen etuoikeudella..
Maailman nälänhätä olisi osittain ratkaistavissa sillä että karjanlaitumet muutettaisiin viljelykelpoiseksi laidunmaaksi. Miksi syöttää karjalle se rehu mikä kelpaa ihmisellekin ravinnoksi? Kiloa lihaa kohden saataisiin moninkertainen määrä kasviksia.
P...e edellä puuhun...
Kouluissa ja päiväkodeissa lapsille syötetään aivan uskomatonta teollisuusmössöä, jossa ravintoarvoa ei ole nimeksikään. Poikkeuksena ehkä Steinerkoulut -ja päiväkodit joissa ruoka on herkullista lähellä tuotettua kasvisruokaa rakkaudella valmistettuna
                                                   smitten
Antroposofian juuret ovat sieltä Saksan suunnalta joten ei mitään niin pahaa ettei jotain hyvääkin... Wink
tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
Asterix
Vieras
« Vastaus #31 : 12.02.2007 12:12:49 »

smitten
Antroposofian juuret ovat sieltä Saksan suunnalta joten ei mitään niin pahaa ettei jotain hyvääkin... Wink

Väärin! ITÄVALLASTA, ja tämä ei ole mikään Saksa! knuppel2

Rudolf Steiner oli nimenomaan Itävaltalainen.
Ärsyttää todella, kun niin moni Itävaltalainen oivaltaja
laitetaan saksalaiseksi ja Itävallastakin puhutaan saksana. buck2

http://fi.wikipedia.org/wiki/Antroposofia

Tuo tuntuu samalle, jos joku sanoisi
suomalaisista, että ne on venäläisiä, virolaisia tai ruotsalaisia
ja laittaisi Sibeliuksen ja Ahtisaaren venäläisiksi. buck2
« Viimeksi muokattu: 12.02.2007 12:17:11 kirjoittanut Asterix » tallennettu
Pallaskissa
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #32 : 12.02.2007 15:07:04 »

...Ja Hitlerhän oli tiukka kasvissyöjä... :Smiley

Ja huom, Itävallasta, ei Saksasta  Wink
« Viimeksi muokattu: 12.02.2007 19:41:57 kirjoittanut Pallaskissa » tallennettu

aurinko vaaka
kuu kalat
askendentti rapu
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #33 : 12.02.2007 19:31:23 »

Korjaan mielelläni väärinkäsityksen.
Steiner oli siis ITÄVALLASTA
Itävalta ei ole SAKSA.
Ei ollut tarkoitus loukata ketään.... buck2

Kuuleman mukaan Hitler tosiaan oli kasvissyöjä. Mitkä lienee olivatkin ukon motiivit. Tuskin ainakaan eläinten kärsimykset... uglystupid2

tallennettu

Yussra
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #34 : 13.02.2007 10:05:23 »

Muistatteko muuten mitä Suomen lahja urheilumaailmalle, Seppo Räty, on todennut Saksasta  buck2

Saanen sen verran puolustaa saksalaisia, että omien kokemuksieni perusteella he ovat hyvin eläinrakkaita ja satsaavat kotieläinteensä hoitoon huomattavasti enemmän kuin keskiverto suomalaiset.

Myös empatiakykyä löytyy, ainakin omasta tuttavapiiristäni. Itse olen laittanut esim. tuon Hitlerin valtaannousun sen tiliin, että saksalaiset ovat vähän lammasmaisia. Eli seuraavat mielellään voimakasta johtajahahmoa ja haluavat aina kysyä neuvoa pomolta - ja pomon sana on sitten laki!  police Omien kokemuksieni mukaan saksalaiset ihmisinä ovat KESKIMÄÄRIN melko yksioikoisia ja ehkäpä heiltä puuttuu jossain määrin objektiivisuus... toki itse seurustelen mieluiten ihmisten kanssa joilla on sydämen sivistystä, söivätpä he porkkanaa tai Wurstia  Wink ja kyllä niitä täällä on siinä missä muuallakin!

Smiley Hauskaa että Saksa herättää näin paljon keskustelua.

tallennettu

Asc Jousimies
Au Neitsyt
Kuu Kaksoset
Apina

Punainen kosminen maa
Elämänpolku 11
Asterix
Vieras
« Vastaus #35 : 14.02.2007 21:55:37 »

...Ja Hitlerhän oli tiukka kasvissyöjä... :Smiley

Ja huom, Itävallasta, ei Saksasta  Wink

No kyllä yksi mätä omena täytyy hyväksyä
niin monen muun hyvän joukkoon. Smiley
Sitä paitsi, Hitler ei saanut hyväksyntää ajatuksilleen
täällä Itävallassa, joten joutui sitten menemään Saksaan. Wink
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #36 : 15.02.2007 11:09:01 »

...ja ketjun aihehan oli edelleen se, miten kasvissyönnin ideologia voisi näkyä syntymäkartalla. police
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
sita
Kohtuuastroilija
**

kontekstista irtautuminen

Profiili
« Vastaus #37 : 16.02.2007 12:41:01 »

Hassuja kinastelijoita  Cheesy hihittelen täällä hölmön näköisenä.

Itse olen ollut 3 vuotta lakto-ovo-vege, tai oikeastaan lakto-, tai ei niin kauheasti enää sitäkään, tai siis no kuitenkin. Tarkoituksena on ruveta vegaaniksi tässä pikkuhiljaa kun ei omatunto enää kestä  Cry En enää osta maitotuotteita ja kananmunaa en syö ellei sitten joku ole minua varten jotain sellaista ostanut, jossa sitä on. Syynä varmaan tämä jousimiesmäisyys aurinkoaskendentti ja uranus. Eläinrakkaus ja poliittisuus  Smiley Eläin ei ole kone!

tallennettu

we are all made of stars / starseed
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #38 : 23.02.2010 11:29:45 »

Nostelen tätä rakasta aihetta..

Avartavaa lukea vanhoja kirjoituksia ja huomata että ajattelee edelleen samoin. En siis todellakaan voisi kuvitella palaavani sekasyöjäksi. Kasvisruokavalio  on edelleen oma valinta.

Mietin tätä uudemman kerran siksi että tuo vakaumus on muuttanut hiukan muotoaan myöskin. Ehkä osittain lastenkin vuoksi. Minulla on joku outo taipumus painua marginaaliin tämän ruokavalion kanssa Tongue.
En nyt varsinaisesti ole kehittänyt syömishäiriötä tämän ympärille, sillä tämä ei kuluta voimavarojani, eikä ajatukset pyöri vain ruoassa tai sen valmistuksessa, mutta tunnistan tietyn ehdottomuuden.
Mitään ortoreksiaa ei ole aikomus siirtää lapsiin, mutta olen HYVIN tiukkana siitä mitä sapuskaa kotona trarjoillaan. Omani eivät pidä hampurilaisista, pizzasta tai ranskanperunoista siitä yksinkertaisesta syystä että näitä ei ole ollut tarjolla. Jos he jossain synttäreillä törmäävät näihin, valitsevat mielummin toisin, sillä eivät ole tottuneet turruttamaan makuhermojaan natriumglutamaatilla... Huh
Voipihan tuo olla että tekevät omat ratkaisunsa vanhempana ja ahtavat itsensä täyteen marinoituja kanasuikaleita lisäaineineen, mutta mallia siihen eivät ainakaan ole kotoa saaneet...

Eli tämä aatteeni olla syömättä lihaa on laajentunut aatteeksi olla myös syömättä lisäaineita ja ns valmiita/puolivalmiita elintarvikkeita tai eineksiä..

Itse syytän paljosta 2. huoneen  uranus ta, toki myös tuota 9 huoneen painoitusta. Mutta en siis valita.

Muoks. Vegaania ruokavaliota ei lapseni noudata, kun en itsekään sillä jatkuvasti pysy, mutta lisäaineetonta kylläkin.

Kuulolla kukaan?
kertokaahan ideologioistanne ruuan suhteen ja kuinka ne toimivat näin pitkällä tähtäimellä?
« Viimeksi muokattu: 23.02.2010 12:40:12 kirjoittanut sangviinikko » tallennettu

sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #39 : 25.02.2010 07:54:40 »

Helsingin kaupunginvaltuustossa kasvisruokapäivästä...

http://www.youtube.com/watch?v=3i4EVfLtIu8

Hämmentävää..
Huhhuijaa.
tallennettu

nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #40 : 27.02.2010 22:07:16 »

No joo itselläni on merkurius aurinko venus 9. huoneessa, että josko se sitten kertoisi jostain ideologiasta. Vaan enpä oikein tiedä, jotenkin koko sana ideologia kuulostaa vähän ikävälle. Tuntuu että sen avulla lähinnä vähätellään ihmisten arvokkaita tekoja ja päämääriä. Mutta jos sen ottaa positiivisesti niin kyllä ihan osuvaa, myös tässä ruoka-asiassa.

Eettiseltä pohjalta en syö eläimiä, tosin niiden maitotuotteita ja munia (kanojen) kyllä.

Terveyspohjalta haluaisin syödä silloin tällöin lihaa ja rasvaista kalaa (siika on paras), mutta ei pysty. Joillakin luonnonkansoilla on käytäntö että syödään vain eläimiä jotka ovat itse siihen suostuvaisia, tätä haluaisin itsekin noudattaa mutta kun ei ole oikein taitoa kysellä niin jätän myös riistan pois, ei kiinnosta äijätyyliin ammutut hirvet, ei kaatolupaa ole kysytty hirveltä vaan joltain ihmiseltä.

En muuten ymmärrä miksi kalojen syöntiä pidetään jotenkin helpompana, kalathan on kaikista herkimpiä eläimiä, tai no ravut sitten asia erikseen ja niitten ruoaksilaittoa ei oikein edes viitsi ajatella...

Olen joskus miettinyt että voisi alkaa hyönteissyöjäksi. Se tuntuisi eettisesti ihan hyvältä Smiley  Ravintoaineetkin saattaisivat olla hyvät. Siinä on vaan makuongelma, en tosin ole edes tarkoituksella testannut. Jauhomatoja voisi itsekin kasvattaa (mutta onko niillä hyvät oltavat pienessä laatikossa sahanpurussa?), kaveri olisi antanutkin minulle muutamia joista kasvattaa, mutta homma jäi voimakkaasti idea-asteelle kun nuuhkaisin sitä laatikkoa.
tallennettu
Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #41 : 27.02.2010 22:21:19 »

Periaatteessa voisin ryhtyäkin josssain vaiheessa elämääni kasvissyöjäksi, mutta en ryhtyisi siihen aatteelliselta kannalta, vaan terveydelliseltä kannalta. Mutta nyt kun tuo terveys on muutenkin niin päin pe*settä, niin nautin elämän pienistä iloista vaikka sitten niin, että teen juuri sellaista ruokaa kuin haluan - ja teen siitä ruuasta hyvää ja hemmottelen itseäni. Wink

Huomasinpas, että olen tämmöistä kommenttia kirjoittanut tähän ketjuun kolme vuotta sitten. Ja kappas, tähän päivään mennessä olen ollut kohta 1,5 vuotta kasvissyöjä. Grin Olen edelleen kyllä sitä mieltä, että ruoka on herkuttelemista varten ja edelleen herkuttelen ruualla, mutta vain lihattomalla sellaisella.

Olen aina ollut luonnonystävä ja rakastan eläimiä yli kaiken ja sitten kun Uranus tuli AP-kartallani 2-huoneeseen tehden aikamoisia aspekteja pitkin karttaan (ja voimakas 1.huone vielä päälle), niin laitoin herkuttelut ja muut aisoihin ja alkoi uusi terveellisempi, itseäni ja luontoa kunnioittavampi elämäntapa. coolsmiley Välillä vieläkin tulee sellaisia oloja, että MITÄS JOS ottaisinkin palan tuota kanaa tai haluaisin maistaa lihaa tms. mutta vielä tähän asti olen pysynyt tässä. Alkuaikoina näin painajaisia siitä, että söin jotain ruokaa ja yhtäkkiä sain kuulla siinä olevan lihaa ja olin kauhuissani.  2funny Onneksi tuollaisia unia ei näe enää.  uglystupid2
tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #42 : 27.02.2010 22:36:03 »

Hauska juttu Ebenia!  laugh

Monella on käsitys että kasvisruoka on aina jotenkin terveellistä ja siitä ei nautita. Väärin! Itse ainakin olen onnistunut syömään hyvinkin epäterveellisesti, mutta jätän yksityiskohdat väliin...

Oli muuten auringonpaluukartalla askendentti kalat kun jätin lihan ja kalan pois. Transiiteissa progessa en nyt äkkiseltään huomannut mitään. Tai no jos sitä 2. huonetta katsoo niin saturnus:han se siellä oli.
tallennettu
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #43 : 27.02.2010 22:41:04 »

Niin Ebenia, oliko perimmäiset syyt terveydellisiä, kuten 3 v sitten tuumailit?

Juu, en minäkään kasvissyönnistä tee itselleni hankalaa pakottamalla itseäni kieltäytymään jostain...
En ehkä ole kasvissyöjänä se tyypillisin  venus mars harka, mutta varmasti rakastan hyvää ruokaa yhtä paljon kun kuka tahansa kulinaristi.
Hyvä ruoka tarkoittaa vain jotain muuta kuin pihviä. :Smiley

En osaa noita transiitteja tähän sotkea, kun tätä nyt on jo jatkunut 17 vuotta, mutta syntymäkartalta kylläkin löytyy noita selityksiä.
Nousukuu, mielenkiintoista että ajatukset tästä menevät aikalailla yksiin. Ihan tuon 9. huoneen painotuksenkin vuoksi.  Shocked

Eikös ceres liitetä myös ruokaan? Sekin löytyisi ihan paraatipaikalta  aspect_con askendentti
« Viimeksi muokattu: 27.02.2010 22:43:13 kirjoittanut sangviinikko » tallennettu

Ebenia
Moderaattori
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #44 : 27.02.2010 22:57:25 »

sangviinikko, no itseasiassa kyllä koen, että kasvissyöntiä kannatan omana elämänvalintana nimenomaan sen terveyspuolen suhteen, mutta kyllä siihen on mukaan tullut myös aatteellisia ajatuksia. Jotenkin kun ei enää syö lihaa, niin sitä pystyy/joutuu kohtaamaan ihan uudella tasolla eläinten kärsimyksen ja tehotuotantotalouden liittymisen lihan tuotantoon. Ennen sitä ei edes VOINUT ajatella, koska ei sitä lihaa olisikaan pystynyt syömään, jos olisi todella kohdannut kaiken sen mitä siellä taustalla on. Mitä ei näe, sitä ei ole  Undecided - mutta nykyään tämän terveysvaikutteisen syömisen kautta olen myös joutunut kohtaamaan senkin tosiasian, että maailmamme on perseestä eläinten kannalta.  tickedoff Mutta silti pääasiassa plen kasvissyöjä terveyssyistä, sillä mieleni tekee joskus kyllä "lihan makua" ja ruokia, joissa on lihaa (herkuttelija kun olen), mutta sitten terveydellisiin syihin vedoten saan mielihaluni kuriin.  Smiley

Itsehän olen myös Nousu Härkä ja voisin kuvitella, että se liittyy osittain tähän. Nimittäin arvostan ruuassa nimenomaan sen LAATUA ja ARVOA, en halua syödä mitä tahansa mönjää, joka on pakattu johonkin pakettiin ja liimattu päälle etiketti - HYI. Haluan tietää mistä ruokani tulee, haluan että se on mahdollisimman terveellistä, eettistä ja ravitsevaa niin henkisesti kuin fyysisesti. Että luulen, että tuo härkä-teema voisi mennä tähän myös.

Itsellänihän on nousumerkkini hallitsija Venus 12.huoneessa Vesimiehessä - osuvasti. Wink
« Viimeksi muokattu: 27.02.2010 22:59:14 kirjoittanut Ebenia » tallennettu

Aurinko, Merkurius, Neptunus - Kauris
Nousu - Härkä
Kuu - Rapu
Mars, Pluto - Skorpioni
Venus - Vesimies
Jupiter - Oinas
Saturnus, Uranus - Jousimies

http://www.youtube.com/Ebenia
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 7
  Tulostusversio  

Siirry: