Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: kasvissyönti  (Luettu 47742 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #60 : 15.03.2010 23:06:49 »

Niin Aamunsäde, tarkoitukseni ei ollut lokeroida ketään... Kommentoin vain tuohon yhteen heittoon. buck2

Jokainen syököön mitä lystää minun puolestani. En arvota ihmisiä sen mukaan. Miksi arvottaisinkaan? Live and let live. Näitä asioita kun voidaan puida niin monelta eri kantilta. Onko kasviksilla tunteet? Tuntevatko ne kipua? uglystupid2

Mutta kaikkinensa tämä kasvisruokakeskustelu mitä mediassa käydään kiivaasti on kyllä mielenkiintoinen. Sen enempää fanaattisuuteen menemättä ja jotain perspektiiviä asiaan haluten, totean vain että peruskoulussahan on jatkuvasti kiertänyt muutama ns "kasvisruoka" ruokalistoilla.
peruskoulussahan on tähän asti ollut viiden viikon kiertävässä ruokalistassa kolme kasvisruokaa, siis useamminkin kuin kerran kahdessa viikossa. Näihin kuuluvat muun muassa pinaattiletut sekä uunipuuro + mehukeitto, jotka tosiaan ovat menekin perusteella koululaisten lempiruokalistan kärkipäässä.
Metsään on menty siinä, että on ruvettu puhumaan kasvisruoasta ikään kuin se olisi jokin uusi ja kammottava keksintö, eikä ole otettu huomioon sitä, että lihatonta ruokaa on koulussa syöty iät ja ajat. -Ja aina se on maistunut lapsille.

Mitä kasvisruoan laatuun tulee, tietysti proteiinipitoisempi (tarkoitan siis palkokasveja ym. enkä viiden sentin paksuista juustokuorrutusta) tai muutenkin ravintosisällöltään parempi kasvisruoka olisi ainakin toisinaan ihan toivottava asia, ja ehkä siihen tämän uuden päätöksen myötä pyritäänkin, mutta todennäköisesti sitä ei tähän asti ole kouluissa juurikaan tarjottu...- Yksinkertaisesti koska lapset vierastavat sitä. Se on heille oudompaa kuin esimerkiksi (eines)pinaattiletut.
Ei siis siksi, että se on kasvisruokaa, vaan siksi, että se on heille kaiken kaikkiaan outoa - samalla tavallahan monet jauhelihaan tottuneet nykylapset vierastavat kokolihaakin, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä The Pahamaineisten Kasvisten kanssa, pikemminkin päinvastoin.  crazy2
« Viimeksi muokattu: 16.03.2010 00:14:56 kirjoittanut sangviinikko » tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #61 : 17.03.2010 00:57:49 »

Olisihan se ihanaa, jos voisin ostaa sellaista lihaa, joka olisi kasvanut pientilalla, ja jossa eläimiä olisi kohdeltu hyvin, ja niilllä olisi ollut tarpeeksi tilaa elää. Siis, ei massatuotettua lihaa. Jota minäkin luultavasti syön.

Miten olisi luomuliha? Sitä kuulemma on tarjolla mutta myös kuuluu olevan suhteellisen usein lopussa, koska kysyntä on suuri ja tarjonta pieni.
tallennettu
Ulkopuolinen
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #62 : 17.03.2010 03:31:31 »

Minusta ruokavalio on niin yhteiskunnallinen kuin ympäristöllinen asia. Silti on otettava huomioon jokaisen oikeus elää omaa elämäänsä, minusta tässä asiassa voi vain valistaa kauniisti ja pitää huolen omasta ruokavaliostaan.

Itse olen kasvissyöjä, tosin syön joskus kalaa. Kasvatan omat kananmunani ja pyrin ostamaan ruoka-aineet luomuna ja eettisten periaatteiden mukaan. Aina tämä kuitenkaan ei ole mahdollista, ei minulla kuin ei monilla muillakaan.

Minä nyt olen tuon ruuan suhteen muutenkin melkoinen erikoisuus ja kokoajan tiukemmaksi menee. Silti yritän sallia toisille heidän omat tottumuksensa. Mutta nyt suu repeää...

tallennettu
sangviinikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #63 : 17.03.2010 07:13:44 »

Jokainenhan tekee tietenkin niitä pieniä tai suuria valintoja päivässä joko tiedostaen tai tiedostamattaan. Eivät kaikki halua miettiä moisia ja kenellä painaa mikäkin näkökulma.
Valmis(eines) lihapullia saa pakkaksessa... hetkinen, en edes tiedä...mutta luulen että noin eurolla noin 0.5 kg? Tästä nyt ymmärtää sokea reettakin että eihän se ihan reilupeli ole....

Teen ruokani pääsääntöisesti alusta loppuun itse. Valmistin kerran kasvislihapiirakoita. Siis sama idea kuin lihapiirakassa, sisällä vain riisiä ja mitä milloinkin kasvista. Entisessä yhteisössäni kummasteltiin kovasti miten joku kehtaa tehdä moisia itse. Kysyttiin oikein, että enkö tiedä mitä ne maksavat valmiina kaupassa? :Smiley

Mutta on totta että tuolla luomulla saa kauppalaskun helposti pompsahtamaan pilviin. Undecided
Olen huomannut että minulle paras tapa säästää ruuan hinnassa on ostaa mahdollisimman puhtaita ja vähän jalostettuja raaka-aineita. Kun valmistaa itse, saa halvempaa, parempaa ja terveellisempää. Wink

Eräs ystäväni, joka oli myös pitkään kasvissyöjä, lisäsi vanhemmiten riistaa ruokavalioonsa. Omilta mailta ammuttuja hirviä. Eli mikä kenellekin sopii ja millä perusteella. Tuomitseminen puolin ja toisin on jotenkin hedelmätöntä, mutta pakko peesiä Aamunsädettä, tietoa voisi tulla lisää..ja nimenomaan ihan kaikille, "yleiseen levitykseen".

Ja jos tästä nyt jotain astrologiaakin haluaa repiä, onkos niin että kasvissyöjillä on  mars energiat minimissän?
En taida ilmentää tuota ares/eris arkkityyppiä kovinkaan hyvin. Grin

mars  aspect_con venus harka ja 8. huone. Kiss
eris  aspect_con  vertex  oinas ja 7. huone.

Kuinkas muuten muiden  mars  ja eris?
« Viimeksi muokattu: 17.03.2010 07:56:38 kirjoittanut sangviinikko » tallennettu

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra"
nikki
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #64 : 17.03.2010 12:26:43 »

Erishän ei paljon liikaha Oinaasta kellään. Miten se tähän kasvisyöntiin liittyis?
Omena päivässä pitää lääkärin loitolla?

Ainoa kasvissyöjä jonka tunnen on  aurinko oinas.
 kuu kalat aspect_tri askendentti jousimies
 aurinko oinas aspect_tri askendentti jousimies
 ceres kalat
 mars aspect_con vesta kalat keskittyminen elämän suojeluun? Hyvin eläinrakas ihminen.
 :jupiter:rx  rapu älä tapa?
Mielenkiintoinen hänen kartallaan on oma uusi löytö DNA (asteroidi 55555) tarkassa yhtymässä
 pluto vaaka :aan (molemmat peräytyviä) ja  aspect_tri pallas vesimies.
Hälle on korostettu aminohappojen merkitystä. Niiden saatavuus ilmeisesti vielä korostuu kasvisyöjällä?
Tuo kolmio sinänsä merkitsee hänen elämässään paljon muitakin mielenkiintoisia asioita.
Oivalluksia unen aikana, etiäisiä elämästä ja kuolemasta.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #65 : 17.03.2010 13:48:56 »

en tiedä miten suhteeni lihaan muuttuisi, jos minulle järjestettäisiin joku kierros katsomaan kaikkia niitä vaiheita kuinka liha tuotetaan, ja mitä sen mun makkarani takana oikein on.

Järjestetäänkö astroporukalla tutustumiskäyntikierros tehotuotantotilalle, luomutilalle ja teurastamoon? Wink

Kylläpä Ulkopuolinen sanoit hyvin! Smiley  Olisi kyllä hienoa kasvattaa/kerätä edes osa ruuasta itse. Tällä hetkellä ei oikein mahdollista minulle.

Olen huomannut että minulle paras tapa säästää ruuan hinnassa on ostaa mahdollisimman puhtaita ja vähän jalostettuja raaka-aineita. Kun valmistaa itse, saa halvempaa, parempaa ja terveellisempää. Wink

Samoilla linjoilla. Niinhän se on että luomu on kalliimpaa mutta jos laskee jotain sille laadulle niin se voi olla lopulta halvempaakin. Olen huomannut että munissa laatuero on kaikkein suurin ja maitotuotteissa myös muttei ihan niin paljon. Eli mitä pitemmällä ravintoketjussa ollaan sitä suurempi merkitys luomulla, näin itse olen päätellyt. Voisi siis ajatella että lihassa luomun merkitys on kaikkein suurin!

Äärimmillään voi ajatella niinkin että kun syö luomulihaa niin myös
1. tulee syötyä vähemmän
2. elimistö ei saastu lisäaineista ja huonosta energiasta
-> säästää lääkärilaskuissa.

No juu Mars! Tosiaankin. mars aspect_con kuu rapu kertoo paljon.
tallennettu
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #66 : 17.03.2010 13:52:02 »

Minakin olen 90% kasvissyoja-tosin aurinkoni on 9 ja 10 valilla-hiukan 10 huoneen puolella.
Minua vain etoaa liharuoka enemman ja enemman ja kasvisruoka on mielestani paljon parempaa, mutta puolestani kaikki syokoon mita haluavat-it's not my business!!!
tallennettu
Ulkopuolinen
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #67 : 17.03.2010 14:12:46 »

"Ja jos tästä nyt jotain astrologiaakin haluaa repiä, onkos niin että kasvissyöjillä on energiat minimissän?"

Minun energiani on muuta kuin minimissä, tässä likassa on energiaa yhden ydinvoimalan verran. Se riippuu syökö monipuolisesti ja elimistönsä tarpeiden mukaisesti.

Minulla eräs tuttu, jolla on nautaluomutila, jonne voisi saada mennä käymään ja luokseni saa tulla tutustumaan kanojen elämään, meidän kanaperheen nähdessään sitä tosiaan alkaa miettiä, mitä munia ostaa. Ihan oikeasti, minulla on erittäin viisaita, sosiaalisia ja varsinaisia kanapersoonia.

Jos itse ei kykene kasvattamaan kannattaa etsiä keinot, mistä ruokansa saa.
Mars on minunkin vaikuttajani...
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija

Profiili
« Vastaus #68 : 17.03.2010 14:49:31 »

Puoliksi vitsinä heitin sen tilavierailun, mutta oli siinä ripaus ajatustakin mukana. Nyt kun Ulkopuolinen kerroit kanoistasi ja tuttusi nautatilasta, niin sehän kuulostaa hyvältä! Pidä ihmeessä sellainen vierailupäivä jos siltä tuntuu! Siellähän voisi samalla muutenkin ihmiset tutustua toisiinsa.

Kiva olisi nähdä niitä persoonallisia kanoja smitten
tallennettu
Ulkopuolinen
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #69 : 17.03.2010 15:00:22 »

Minä kun otan kaikki aina tosissaan. Juu kuka haluaisi alkaa järjestämään astromiittiä Tampereen seudulle? Onko 26.3 perjantai liian nopeasti, silloin nimittäin on kulunut vuosi onnettomuudestani ja olisi kiva tehdä jotakin erikoista. Mikä sen hauskempaa olisi kuin astromiitti.

Ylläpito mites tämän kanssa pitäisi sitten toimia?
tallennettu
Ordre.Public
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #70 : 19.03.2010 15:43:38 »

Kasvissyönnin voi tältä pohjalta assioida myös vesimerkkeihin, ja aivan erityisesti Rapuun (ja Kuuhun), sillä ajattelu on tyypillisesti vesimerkkien akilleen kantapää. Vesimerkit ovat taipuvaisia sentimentalismiin ja emotionalismiin. He ovat sensitiivisiä lähinnä "kärsimysobjektien" kuten lapsien ja eläimien kärsimykselle, kun informaation käsittelyä vaativaa eettistä harkintaa ja punnintaa ei ole sotkemassa sentimentalismia. Eettiseltä statukselta he ovat usein emotivisteja (http://fi.wikipedia.org/wiki/Emotivismi ). Käytännössä ylitsevuotava tunteellisuus merkitsee kognitivisesti umpimielisyyttä ja omaan pieneen maailmaan sulkeutumista.

City-lehden mukaan kasvisruokapäivän primus motor oli vannoutunut kasvissyöjä Emma Kari (synt. 15.5.1983). Tarkempaa syntymädataa en tiedä, mutta Karilla on ilmeisesti Kuu/Venus-yhtymä Ravussa (enemmän tai vähemmän tarkka riippuen syntymäajasta). Neptunus tekee väljän puoleisen opposition Venukseen (Kuukin voi olla mukana jos Kari on syntynyt aamuyöllä). Tarkka Ju/Ur-yhtymä Jousimiehessä (kvinkunssi Venukseen).  Vertailukohdaksi voi ottaa vaikka ekoanarkismin oppi-isän Henry Thoreaun, jonka kartta löytyy astrothemestä:

http://www.astrotheme.com/portraits/y42d5zWZ2B7P.htm

Thoreaulla Au ja Kuu/Me Ravussa, Jup/Ur MC:llä Jousimiehessä. Vesimies nousee.

Niin yleviltä aatteilta kuin ekologismi ja kasvissyönti saattavatkin vaikuttaa, niin itse olen taipuvaisempi pitämään niitä pohjimmiltaan suvaitsemattomina ja totalistaristisina ideologioina. Niissä tulee selkeästi esiin Ravulle tyypillinen taipumus rajoittaa tunteellisuutensa ja huolenpitonsa koskemaan vain välitöntä lähipiiriä ja sulkeistaa tuntemattomat (potentiaalisesti uhkaavat) ihmisetrapumaisen huolenpidon ulkopuolelle. Ekologismi saattaa vaikuttaa universaalilta aatteelta, mutta tosiasiassahan kyse on useimmiten lähinnä huolesta omasta välittömästä lähiympäristöstä ja oman elämän edellytyksistä. Eläimet puolestaan kuuluvat rapumaisen huolenpidon piiriin, sillä ne ihanteellisina hellimisobjekteina eivät muodosta uhkaa Ravulle.

Nämä Ravulle tyypilliset luonteen heikkoudet ja patologiat kun yhdistetään Jupiter/Jousimies-energioihin, niin tulokseksi saadaan sitten usein ihmisoikeusvastaista ideologiaa à la veganismi ja ekologismi.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2010 15:45:36 kirjoittanut Ordre.Public » tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #71 : 19.03.2010 17:36:41 »

Heh, vai sellaista!

Tässä yksi rapumainen herkistelijä, jopa Jupiterkin Jousimiehessä. Kyllä ajattelen pikkuisen laajemmasti kuin vain omaa napaani, ainakin lapsiani. KUn lapset olivat pieniä, hoidin lehmänlannalla höystettyä laajaa vihannes ja pottumaatani ja pikkuiseni saivat sen parhaan. Ukkoa olen myös pitänyt hengissä luonnonyrteillä männynhavujuomasta ja koivunlehtiteestä lähtien.

Mutta kyllä minun kasvis-kalasyöntini lähti puhtaasti makuhermoja häiritsevistä puolivalmiskengänpohjista, miltä silloiset jauhelihapihvit olivat, ja sitkeästä hauduttamattomasta lihakeitosta. Yök!!! Olen siis myös turhamainen herkuttelija!  idiot2

Ja huomasin, että jopa makuhermoni parani, kun aloitin kasvissyönnin. Kaikki alkoi maistua paremmalta ja lisäaineet pahemmalta!

Ja rasvainen kala on pitänyt minut hengissä ja vetreenä. Sekin pysyi kuviossa ihan vain sulasta yhteistoiminnan halusta, kun ukkoni kalasti tuoretta kalaa.

Näin on ollut varmaan jo 15 vuotta, eikä pahempia sairauksia ole ilmennyt.

Soija- ja tofutuotteet ovat tulleet tutummaksi. Eikös nyt Suomeenkin ole suunnitteilla jonkinlainen soijateollisuus?
« Viimeksi muokattu: 19.03.2010 17:39:56 kirjoittanut Esmiralda » tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #72 : 19.03.2010 17:42:01 »

Piti vielä jatkaa!

Muistissa on vielä liharuoat ja teen niitä kotona perheelle ja vieraille! Ne jopa tuoksuvat hyvälle, mutta en edes maista niitä. Siinä tunnen itseni aika naurettavaksi.

Uskon, että joillekin vain sopii liha ja joillekin vain joku muu. Olemme persoonia myös suhteessa ruokaan!
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #73 : 19.03.2010 18:32:32 »

Hm. Olen jostakin astrologisesta kirjasta lukenut, että Rapu on parhaita kokkeja!  Cheesy

Olisko eräs hänen hallitsemistapansa hemmotella läheisiään herkuilla!

En tiedä noista, mutta yhden asian opetin läheisilleni; yrittien ihmeellisen maailman!
Kuulosti hienolta, kun poika sanoi kerran kaverilleen, että hyvään keittiöön kuuluu mortteli mausteille, sitruunapuristin sitruunalle ja pöydälle basilika kasvamaan!
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #74 : 20.03.2010 00:47:46 »

Muuten Soijalla on hoidettu hyvin lapsia-hyvin vitamiinipitoista ruokaa ja sitten minutkin puhuttiin ympari ja milla-vehnan tai kauran taimilla(12-15cm) kylmapuristetulla mehulla-sehan saa auringosta eniten energiaa ja on hyvin rautapitoista juomaa-seka hoitaa ihoa ja antaa ENERGIAA-taalla se ei ole halpa tuote-mutta silti haluan aloittaa huomennajuomisen-desilitra on aluksi tyhjaan vatsaan aamulla paras energialahde maailmassa-kerron jos vaikuttaa...
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Tulostusversio  

Siirry: