Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tunteen voimakkuus!  (Luettu 47044 kertaa)
0 jäsentä ja 7 vierasta katselee tätä aihetta.
Yulunga
Vieras
« Vastaus #60 : 11.02.2007 16:17:01 »

Bingo!!

Juuri tuota kirjaa tarkoitin, kiitos Minervan. Siinä kirjassa 'pengottiin' myös noita ympäristötekijöitä, josta mm. Asterix ja Ebenia tuolla osoittavat. Kuinka väri- eli herkkä tunneihminen joutuu ahtaalle muotoihmisten joukossa ja taas yhtä vaikea suhde toisin päin.
Ja eihän siinä muut kuin nämä tausta-, arvo-, ja näkemysmaailmat taistelevat.

---

ja toinen juttu: Missä vaiheessa ihminen voi olla niin kypsä, että pystyy hallitsemaan tunteita, jopa niin että kieltää itseltään rakkauden, tai yksinkertaisesti rakastumisen toiseen ihmiseen, jos se aiheuttaa katastroofin?  Cheesy

Tuosta muoto- ja väri-ihmisistä olisi kiva kuulla lisää! Minä olen ainakin täysin väri-ihminen jos tajusin oikein mitä sillä tarkoitetaan.

Onko se kypsää hallita tunteitaan?  Huh Kait se sitten on niin. Kunhan ei mene äärimmäisyyksiin. Minusta tällä on kyllä tekemistä ihmisen rationaalisuuden kanssa tosi paljon.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #61 : 11.02.2007 17:22:36 »

Todellakin! Nyt aloin ajattelemaan, kuinka paljon tämä laajentaa omaa suppeaa näkökulmaansa, törmää ajatuksiin, joihin ei ehkä omassa elämänpiirissään ikinä törmäisi. Ja juuri se, että on ihmisiä eri elämänvaiheissa jne.
Mutta se sana ystävä jotenkin tarkoittaa minulle ihmistä, johon voi luottaa, jolle voi kertoa kaikki sisimmät asiansa, joka tuntee sinut ja tunnet hänet. Netissä ihan turvallisuussyistäkin pidän rajan siitä mikä on liian yksityistä kerrottavaksi. Ja, eihän mikään korvaa sellaista fyysistä läsnäoloa, mutta tähän pitää vain suhtautua eri tavalla.  Smiley
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #62 : 11.02.2007 17:46:38 »

Niin, jos sen ottaa niin päin, ettei edes tarvitse tuntea sitä aitoa ihmistä. Kuitenkin sitä nettiprofiili-ihmistä ei ole olemassa, siksi olen jotenkin varovainen.

Minä näen tämän asian niin päin, että jokaisen nettiprofiilikin on kuitenkin osa häntä itseään. En myöskään tunne ystävistäni kaikkia puolia, samoin en tietenkään nettituttavistani. Eikä minusta itsestänikään taida kukaan muu kokonaisuutta tuntea, kuin minä itse - jos itsekään. Smiley

Toki netissä voi huijata ja valehdella, mutta sellainenkin käyttäytyminen on kuitenkin osa tuota henkilöä. Kukin voi valita, millaisen puolen itsestään täällä toisille näyttää. Jos ajattelee, ettei näytä mitään ja valehtelee, näyttää siinäkin kuitenkin jo jotain, ehkä enemmänkin kuin joku rehellinen. Tietysti nuo tulkinnat ja merkityksetkin mitä sanoille annamme vaihtelevat, kuten Ave totesitkin, että sana ystävä tarkoittaa sinulle enemmänkin fyysistä ystävää kuin nettikontaktia. Toiset taas käyttävät ystävä-sanaa laajemmassa merkityksessä.

Noista tunteista meillä oli vilkas keskustelu opiskeluryhmässä ja totesimme, että vaikka tunteita on tutkittu paljon ja eri tavoin, on vieläkin ristiriitaisia näkemyksiä siitä, voidaanko niin subjektiivista asiaa kuin tunne tutkia tieteellisesti ja tuloksia yleistää. Tunnetutkimuksista muuten löytyy netistä varmasti googlaamalla tietoa mm. seuraavilla nimillä: James ja Lange, Stanley Schachter (Attribution-of-Arousal theory), Richard Lazarus. Erilaisia tunneteorioita on esitelty hyvin sivuilla www.changingminds.org. Itse yritän suhtautua tunteisiin samoin kuin Dalai Lama, joka vastasi Maarit Tastulan kysymykseen onnellisuudesta näin: - Olenko onnellinen? En tiedä. Ajattelen niin, että ihmismieli on kuin meri. Suru, pelko ja epäluulo ovat kuin aaltoja. Ne tulevat ja menevät, mutta niiden alla syvä meri pysyy tyynenä. smitten
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Ippuska
Astroholisti

4ever

Profiili
« Vastaus #63 : 11.02.2007 19:03:15 »

Mä olen samaa mieltä Sparklen ja Esmiraldan kanssa.

ja minä Sparklen, Esmiraldan ja Minervan kanssa  Cheesy
...
NIIN myös: Samaa mieltä  smitten
Tunteethan ne täällä foorumillakin velloo,kuin meren laineet  Wink
Jos kemiat toimivat fyysisessä ystävyydessä, niin taajuudet toimivat nettiystävyydessä  Cheesy 
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti

au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ

Profiili
« Vastaus #64 : 11.02.2007 19:16:13 »

Ehkä ne henkilöt joiden kanssa on kirjoitellut yksityisasioista meilejä vuosia, tuntuvat enemmän ystäviltä. Täällä ehkä yleisemmällä tasolla analysoi tunteita, tapahtumia ja filosofioita.
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Jasca
Vieras
« Vastaus #65 : 11.02.2007 19:31:56 »

Luullakseni kyse on jälleen kerran siitä, että olemme yksilöitä ja siis erilaisia.  Huh Myös ystävä-sanan merkitys on eri ihmisille erilainen. Kyllä netissä voi tutustua ja ystävystyä, mutta kaikki eivät koe sitä samansyvyisenä tuttavuutena tai ystävyytenä. Samoin on itse asiassa tässä oikeassakin maailmassa eli koemme ystävyyden hyvin erilaisena.  coolsmiley  Esimerkiksi itse rakastan ihmisiä ja on ihanaa olla tekemisissä heidän kanssaan, mutta ihmiset tulevat ja menevät enkä ole koskaan ripustautunut ihmisiin. Suorastaan ahdistun tavatessani ihmisen, joka haluaa olla minun ystäväni siten, ettei minulle jää lainkaan tilaa ja joka suuttuu vielä, jos en ole koko ajan hänen tavoitettavissaan.  Angry Todennäköisesti sama ilmiö koskee myös virtuaaliystävyyttä eli ollaan vaan rauhassa kamuja, kun siltä milloin tuntuu. Ystävyyttä ei ole koskaan liikaa.  Wink
tallennettu
selkälokki
Vieras
« Vastaus #66 : 11.02.2007 20:10:46 »

Ehkä ne henkilöt joiden kanssa on kirjoitellut yksityisasioista meilejä vuosia, tuntuvat enemmän ystäviltä. Täällä ehkä yleisemmällä tasolla analysoi tunteita, tapahtumia ja filosofioita.

En jaksanut kovin ajatuksella lukea, kuumeessa olen, mutta miulle on tainnut käydä niin, että täällä foorumilla olen kyennyt puhumaan monista sellaisista asioista, joista en "oikeille ystäville" virkkelisi mitään. Joskus vieraammille on helpompi puhua näköjään...Nyt ei meitsillä ole voimakkaita tunteita, on niiin voimaton olo. No, jos vain toistin toisia, niin koittakaa kestää.. Embarrassed
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #67 : 11.02.2007 20:44:24 »

Kiitos!

Haluan jatkaa vielä tuosta ajatustenvaihdosta netissä. Mielestäni tunteetkin liittyvät siihen.

Taikka oikeastaan tästä voisi tehdä omankin topikin. Eli se, millä tilalla ja mielellä olemme täällä.

Minä ainakin asun aika kaukana keskuksesta ja ystävistäkin. Ei ole aikaa eikä resursseja heitä tavata. Samoin olen toimessa, missä ei ole aikaa keskusteluihin. Ukon kanssa on käyty läpi jo kaikki 'raatit'. Lisäksi hän ei hyväksy minkäänlaitas huuhaamaailmaa eikä filosofiaa.

Siis minulle tämä foorumi on se, missä saan itse valita, milloin menen kylään, mistä asiasta puhun ja kenen kanssa. Ihmeellinen vapaus. Ja sielunsympatioita löytyy niin ihmeen paljon! Aihepiirejä, mitkä kiinnostavat. Tiedätte varmaan ne kyläreissut tai tapaamiset 'ystävien' kanssa, missä joristaan jonnin joutavia ja kyllästytään.

Tässä ei tarvitse olla jos kyllästyttää.

Mutta kuten tästäkin topikista tunnen suurta iloa, jopa riemua, lämpöäkin, kutkuttavaa halua kirjoittaa (=sanoa) lisää. Kun jotkut muutkin puhuvat siitä asiasta, mikä itseänikin kiehtoo. Kävin juuri 'kylässä', istuttiin viisi tuntia. Ei siinä olisi voinut alkaa puhumaan tunteista tai astrologiasta tai ms.. Siis innolla luin mitä tänne oli tullut. Olen valtavan iloinen jokaisesta joka on kirjoittanut. Siis ilo on tunnetta.
Tunnetta myös kun 'maailmani' tässä laajenee. Se on suuruuden tunnetta jostakin tilasta, mille on luotu ihmeellinen tekninen mahdollisuus.

En minä muuten tässä olisi!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #68 : 11.02.2007 20:52:42 »

Tuosta muoto- ja väri-ihmisistä olisi kiva kuulla lisää! Minä olen ainakin täysin väri-ihminen jos tajusin oikein mitä sillä tarkoitetaan.

Onko se kypsää hallita tunteitaan?  Huh Kait se sitten on niin. Kunhan ei mene äärimmäisyyksiin. Minusta tällä on kyllä tekemistä ihmisen rationaalisuuden kanssa tosi paljon.

Hei Yulunga! Tuo kirja, josta edellä on kirjailijanimikin kyllä varmasti löytyy kirjastosta ja sitä oli mielenkiintoisaa lukea. Sieltä löytää helposti itsensäkin ja katselee erilaisin silmin niitä, jotka helposti masentuvat ja lukkiutuvat.

Uskon että jokaisella on jonkinlainen hallinta tunteisiin. Kasvatusympäristöhän jo pitää siitä huolen. Mutta tuo äärimmäisyyksiin lipsahtaminen voikin viedä sitten ne henkiset voimavarat, jolloin menetämme kokonaan itsemme hallinnan.

Siksipä tuossa väri- ja muototeoriassakin etsitään sitä kultaista keskitietä, missä järjellä ja tunteella olisi tasaveroinen suhde. Eli varmaan ihailtavin vaihtoehto voisi olla se, että järki jopa sanoisi sen, milloin tunteet olisi syytä tuoda ulos. Tai tunne sanoisi, milloin on syytä ottaa järki kaveriksi.

Eikö olekin helppoa!  Grin  Niin kuin elämä itte!  Grin  (Nauran ittelleni) Grin
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #69 : 11.02.2007 21:25:23 »

Minulle netti ja tämä foorumikin on tuonut elämään valtavan paljon iloa!

Kun todellakin arki on taapertamissa vähemmän avarammissa ajatuspiireissä, niin on mukava tuulahtaa omaan piiriin ja kommentoida tai olla hiljaa. Aina ei jaksa olla mitenkään henkevä ja henkinen, mutta se on oma valinta.

Kyllä tunteet liikkuu netissä kovastikin. Olen huomannut...
  Cheesy

Voi kun ihanasti sanottu tuo 'oma piiri'. Voisit ihan tehdä siitä juuri oman topicin.
Mitä on oma piiri!? Vaikka tässä yhteydessä sen ymmärrän ja tunnistan hyvin. smitten
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #70 : 11.02.2007 21:31:49 »

Minulle netti ja tämä foorumikin on tuonut elämään valtavan paljon iloa!

Kun todellakin arki on taapertamissa vähemmän avarammissa ajatuspiireissä, niin on mukava tuulahtaa omaan piiriin ja kommentoida tai olla hiljaa. Aina ei jaksa olla mitenkään henkevä ja henkinen, mutta se on oma valinta.

Kyllä tunteet liikkuu netissä kovastikin. Olen huomannut...
  Cheesy

Olen Inkiväärin kanssa täysin samaa mieltä.

Tunteet liikkuu täällä sanojen myötä mitä suurimmassa määrin.
Jokainen voi ottaa niistä juuri sen, mitä kullakin hetkellä tuntee tarvitsevansa.
Joskus on hiukan masentunut, täältä löytää kirjoituksia jotka muuttavat ajatusten suuntaa hyvään päin.

Vaikka minulla on aikaa, en kuitenkaan lue läheskään kaikkea.
Joillakin vaan on niin värikäs kerrontataito, että jää lukemaan vaikka aihe ei sinänsä olisi niin kiinnostava.

Minä koen olevani erittäin kiitollinen, että tänä päivänä on tällainen mahdollisuus ajatustensa esiintuomiseen.
Ei kait tällaisia mahdollisuuksia ole niin kovin monia vuosia ollutkaan.

Niinkuin Esmiralda sanoi, tänne on aina mukava tulla kylään. Saa puhua siitä mistä haluaa ilman vieraskoreutta. Tai olla hiljaa.

Sen lisäksi täältä voi aivan oikeastikin löytää elämänsä sydänystäviä.
Sanoista virtaa sellainen energia mitä ei osaa todeksi uskoa.

Tunteen voimakkuudesta voisin sanoa, että itse olen yleensä tyyni ja rauhallinen. Niin kauan kuin koen, että tulen ymmärretyksi. Mutta auta armias, jos aletaan alistaa tai muuten käyttäytyä törkeästi alan melkein täristä kiukusta. Jopa niin, että en meinaa osata sanoa mitään järkevää.
Yleensäkään en osaa ymmärtää miksi ihmisen pitää käyttäytyä toista saman lajin edustajaa kohtaan väärin. Itsehän siitä kärsii eniten.

Mutta tästä foorumista olen iloinen!

smitten    maarita         smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
inkivääri
Vieras
« Vastaus #71 : 11.02.2007 22:28:12 »

Tämähän se on se oma piiri,jossa voipi pyörähdellä vapaaseen tahtiin ja tyyliin.
Hienoa, että voi levähtää netissäkin ja levittää joskus valoa eteenpäin.
Ja toisinaan se osuu ja uppoaa.

Harvinainen paikka tämä foorumi kaikenkaikkiaan.

Enpä ole aloittanut ikinä mitään uutta aihetta, enkä ihan edes tiedä, mitä tarkoitit "omaa piiriä" uutena aiheena. Tehkääpä aloite...

:Smiley

tallennettu
Yulunga
Vieras
« Vastaus #72 : 11.02.2007 22:44:44 »

Siksipä tuossa väri- ja muototeoriassakin etsitään sitä kultaista keskitietä, missä järjellä ja tunteella olisi tasaveroinen suhde.

Eikö olekin helppoa!  Grin  Niin kuin elämä itte!  Grin  (Nauran ittelleni) Grin

jeeee oikeilla jäljillä siis!  Cool
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #73 : 11.02.2007 22:55:22 »

Poikani on opiskellut sähköoppia. Siis energiaa.

Hän sanoo, että se energia mikä on meidän käytettävissä tällä planeetalla, pyörii ikään kuin paikasta toiseen. Se ei lisäännyt eikä vähenny, se vain muuttaa olomuotoa ja käyttömuotoa.
Jaa-a, enpä tiedä.

Sitten hän kerran päätti, että niinhän se on ihminenkin. Ei sen kummempi kuin pieni energiapaketti. Ei sitäkään lisätä tai vähennetä. Se vain kulkee eri muodoissa.
Jaa-a, enpä tiedä.

Mutta kun on lukenut tuosta tunteen voimakkuudesta, niin melkeinpä yhteenvetona tälläkin topiikilla voisi sanoa, että aika yleinen mielipide on se, että sitä tunnetta on meissä kaikissa aikamoisesti saman verran, osoitamme sitä vain hyvin monella eri lailla ja eri asioille. Joten emme voisi vähätellä ketään enemmän tai vähemmän tunnerikkaaksi.

Voisiko sanoa, että olemme tunnetasa-arvoisia!?

Ps. Minä astrologisena vesitunteilijana tunnen siitä iloa.  :Smiley
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Jasca
Vieras
« Vastaus #74 : 12.02.2007 12:40:44 »

Mutta kun on lukenut tuosta tunteen voimakkuudesta, niin melkeinpä yhteenvetona tälläkin topiikilla voisi sanoa, että aika yleinen mielipide on se, että sitä tunnetta on meissä kaikissa aikamoisesti saman verran, osoitamme sitä vain hyvin monella eri lailla ja eri asioille. Joten emme voisi vähätellä ketään enemmän tai vähemmän tunnerikkaaksi.

Voisiko sanoa, että olemme tunnetasa-arvoisia!?

Ps. Minä astrologisena vesitunteilijana tunnen siitä iloa.  :Smiley

YES! Olen samaa mieltä Esmiraldan kanssa. Tunteita riittää joka iikalla, mutta me käytämme ja näytämme niitä jokainen omalla persoonallisella tavallamme.  Smiley
Sulla Esmiralda on muuten viisas poika. Tuohon teoriaan energian katoamattomuudesta olen itsekin aina uskonut. Tai voihan se tietysti olla niinkin, että olemme poikasi kanssa molemmat väärässä.  2funny
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6
  Tulostusversio  

Siirry: