Alkuperäiset supermoderaattorit voivat kertoa omasta puolestansa, miten ovat modeiksi ajautuneet. Mie voin vastata myöhemmin moderemmiin liittyneiden puolesta ja omista kokemuksista.
Jos moderaattoreille tulee tilanne, jossa kaivataan lisää apukäsiä moderoimiseen esimerkiksi vanhojen moderaattoreiden siirtyessä peruskäyttäjiksi (moderointi on vapaaehtoista ja sen saa lopettaa silloin, kun siltä tuntuu) aletaan miettiä, kuka tai ketkä voisivat paikata tätä henkilöstöpulaa. Moderaattorit pohdiskelevat keskenään käyttäjiä, joista on jäänyt hyvä, aktiivinen ja muut huomioonottava maku suuhun ja heittelevät ehdokkaita ilmaan. Tähän valintaan ja mietintään osallistuu myös Seppo itse, hänenhän kun tämä foorumi ja sivusto on.
Kun yhteiseen tulokseen on tultu, otetaan valittuihin henkilöihin yhteyttä ja kysytään heidän halukkuuttaan moderaattoriksi. Jos henkilö suostuu, hän saa ylläpidolta moderaattorin valtuuden, jos taas henkilö kieltäytyy, etsiskellään tilalle joku toinen käyttäjä. Minähän esimerkiksi olen liittynyt tähän moderemmiin juuri tuollaisen moderaattoripohdiskelun ja yhteydenoton perusteella
Moderaattorilta vaaditaan ainakin aktiivisuutta, kohteliasta käytöstä sekä kykyä ottaa huomioon muut ja tarkastella asioita usealta kantilta mistä on hyötyä juuri riitatilanteissa. Moderaattori ei saa hyökkäillä kenenkään kimppuun, käyttää oikeuksiaan väärin tai lietsoa levottomuuksia foorumin puolella. Sellainen kunnon kansalainen, siis
Lisäksi meillä nykyisillä moderaattoreilla taitaa jokaisella olla jokin oma Ässä-alue, josta tietää paljon. Sen perusteella moderaattorit keskittyvät pitämään silmällä omaa aluettaan. Esimerkiksi minun "viralliseen" työnjaon alaisuuteen kuuluu Astraalin kanssa Henkimaailman osion seuraaminen, mutta se ei tietenkään tarkoita, etteivätkö muut modet saisi moderoida tuota osiota tai me muita osioita.
Moderaattorin tehtävistä on aikaisemmin ollut puhetta jossakin päin foorumia, mutta kertauksen vuoksi tehtäviin kuuluvat mm. yleisen järjestyksen ja Astron netiketin noudattamisen silmälläpito, riitatilanteisiin puuttuminen, ketjujen siirtäminen tarvittaessa oikeisiin osioihin sekä ketjujen jakaminen tarvittaessa kahdeksi eri aiheeksi, keskusteleminen sekä yleinen käyttäjien auttaminen.
Moderointi on vapaaehtoistyötä eli meistä jokainen liikuskelee foorumilla ihan oman aikataulunsa mukaisesti. Minä taidan olla tällä hetkellä yksi modeista, joka ehtii istuutua Astron ääreen pitkiksi ajoiksi joka päivä.
Minun mielestäni moderointi on antoisaa ja viihdyttävää, mutta välillä myös raskasta, eteenkin riitatilanteissa, jossa yritetään hillitä kahta (vähintään kahta) tuohtunutta käyttäjää, joiden mielestä yleensä mioderaattorin puuttuminen tilanteeseen aiheuttaa vain lisää touhtumuksen aihetta
Onneksi foorumimme on yleisesti ottaen rauhallinen ja porukka täällä tajuaa kyllä lopettaa nahisemisen ajoissa.
En yleensä ajattele itseäni moderaattorina, vaan olen keskustelija muiden joukossa. Eniten moden leima alkaa iskotua otsaan, jos en ole päässyt pitkään, pitkään aikaan kunnolla uppotumaan foorumille ja sen tapahtumiin. Ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen hätä - onkohan siellä kaikki kunnossa, kun ei pitkään aikaan ole päässyt tarkastamaan tilannetta.