Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vaatimukset toisiamme kohtaan  (Luettu 19448 kertaa)
0 jäsentä ja 22 vierasta katselee tätä aihetta.
inkivääri
Vieras
« : 14.02.2007 23:42:19 »

Heräsi ajatus tämän maailman vaativuudesta kanssakulkijoita kohtaan.
Onko niin, että mitä enemmän vaadimme muilta, sitä enemmän meiltä tullaan vaatimaan?

Jos muistaisimme, että väsynyt yleisönpalvelijamme on hänkin vain ihminen,
niin saisimmeko mekin enemmän armoa, kun olemme uupuneita?

Joskus törmää ihmiseen, joka on omasta mielestään niin tärkeä, että kaikki pienet yksityiskohdatkin hänessä ja hänen sanomisissaan tulisi muistaa.
Mutta miksi minun pitäisi muistaa vieraasta ihmisestä yhtään mitään, kun omatkin asiat unohtuvat?

Onko vaativuus toisiamme kohtaan lisääntynyt sitä mukaa kun juoksemme nopeampaa?

Näitä mietiskelin...

:Smiley
tallennettu
inkivääri
Vieras
« Vastaus #1 : 15.02.2007 00:03:39 »

Niin. Ahdistavinta on varmasti olla se ihminen, jota ei huomaa kukaan.
tallennettu
*yildirim*
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 15.02.2007 08:30:28 »

hyviä ja miettimisen arvoisia pointteja teillä molemmilla.minusta asia on jotenkin niin että mitä enenpi me vaadimme itseltämme ja kuinka korkella haluamme pitää sen henkilökohtaisen suoritustasomme heijastuu myös paljolti siihen mitä sitten vaadimme muilta ihmisiltä ja ympäristöltämme. joskus vaan tuntuu tässä elämänmenossa unohtuvan se että me kaikki ihmiset kun olemme kuitenkin erilaisia  ja jokainen määrittää sen oman jaksamisen tasonsa...ehkä meidän kaikkien pitäisi oppia aina välillä pysähtyä huomaamaan oma ympäristömme ja tarpeen mukaan laskea sitä omaa tasoamme toisia kohtaan.silloin voisi onnea löytää ehkä siltä mistä sitä ei luullut edes olevan.
tallennettu

inkivääri
Vieras
« Vastaus #3 : 15.02.2007 09:16:02 »

Ei voi vaatia muilta samaa kuin itseltään. Ja toisinpäin.

On olemassa tämä hieno sanonta, joka menee jotenkin näin:
Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.

Mutta entäs jos se toinen ihminen ei halua samaa kuin sinä?

Silloinhan tuo niin hyvää tarkoittava sanonta menettää merkityksensä tai se pitää muotoilla jotenkin toisin.
Miten sen muotoilisit, jotta se täyttäisi eettiset vaatimukset?
tallennettu
*yildirim*
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #4 : 15.02.2007 09:29:27 »

Ei voi vaatia muilta samaa kuin itseltään.(lainaus inkivääriltä)

näihän sen asian pitäisi olla..mutta jotenkin vaan tässä nykymaailmassa useasti törmännyt siihen että jin minäkin siihen pystyn  ja haluan niin mikset sinäkin....

Mutta entäs jos se toinen ihminen ei halua samaa kuin sinä?(lainaus inkivääriltä)

tuo sanonta on kyllä omalla tavallaan hieno mutta totta siinä on tosiaan se että mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovikkaan enää toiselle.

kun kohtelet toista ihmistä niin että mitä ikinä teetkin tai sanot pystyt tilanteessa kuin tilanteessa aina seisomaan omien tekojesi ja sanojesi takana...olet kohdellut toista ihmistä niin hyvon ja arvokkasti kuin olet pystynyt.silloin ei pidä koskaan jäädä tunnetta että miksi tein niin tai sanoin jonkun asian niin.minä vaan en ainakaan osaa nyt asiaa ilmaista tyollaisella korulauseella.
tallennettu

inkivääri
Vieras
« Vastaus #5 : 15.02.2007 09:35:31 »

Olen vain lukenut tuon "korulauseen" erään vuodeosaston hoitofilosofiasta, joka heillä on seinällä. En vain ole rohjennut heiltä kysyä, ovatko ajatelleet asian toista puolta.

Ja miten asian saisi kirjattua esim. hoitofilosofiaan yhdellä lauseella vai voiko?

angel
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #6 : 15.02.2007 10:21:28 »

Kun et odota tai vaadi mitään,
saat kaiken

Toimii! smitten
tallennettu
inkivääri
Vieras
« Vastaus #7 : 15.02.2007 10:32:05 »

Tai:

Saat olla se mikä olet
tallennettu
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #8 : 15.02.2007 12:06:15 »

Kun et odota tai vaadi mitään,
saat kaiken

HYVIN SANOTTU

smitten
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 15.02.2007 15:43:33 »

Vaatimus...on kamala sana, monivivahteinen ajateltuna, rikas.

Olen kokenut ihmisiä, jotka vaativat toisilta ja itse alittavat sen kohdan missä aita on matalin. Mutta onko sittenkään näin? Koen sen vain itse. Ja on ihmisiä, jotka vaativat itseltä paljon ja huomaamatta sen saman muilta. Ja ihmisiä, jotka eivät vaadi 'ääneen' mitään ja jotka jäävät helposti syrjään.

Jeesus opetti jossakin puheessaan, että 'ano, niin sinulle annetaan' tai 'kolkuttavalle avataan'. Onkohan tässä kaksi äärimmäistä asiaa; vaativuus ja vaatimattomuus, mitkä kummatkaan eivät ole hyväksi kenellekään? Narsismi ja orjamainen marttyyri.

Niin. Ahdistavinta on varmasti olla se ihminen, jota ei huomaa kukaan. (inkivääri)

Inkivääri toi asian esille, mitä voisi katsoa hyvin monelta suunnalta. Toiset katsoa, ja itse se ihminen katsoa, jota ei huomata. Voisiko siinä olla tietynlainen sokeus, joka voi jopa olla pettävää? Esimerkkinä kovin sairas ihminen, joka tarvitsee fyysisestikin paljon apua. Hänen ympärillään saattaa hääriä hyvinkin monta ihmistä, päivittäinkin jopa ja hän ei siltikään tunne itseään huomatuksi, ehkä se henkinen yhteys uupuu, ehkä se tottumus, että joka päivä pitää jonkun käydä. Hän ei ehkä tiedosta sitä tosiasiaa, että monet ihmiset ovat tosiaan yksin, eivät ihmiset nykyään enää vieraile esim. kuten ennen.

Taas toinen, joka on arkuudeltaan ja jollakin lailla myös itsekeskeisyyttään joutunut syrjään, ei jaksa ottaa kontaktia, odottaa kuitenkin toisten huomiota.
Syitä syrjyyteen voi etsiä kahdesta suunnasta.

On tosi, että heikompaa tulisi auttaa, luonteeltaankin ihminen voi tietyllä lailla olla heikompi. Toiset tarvitsevat enemmän rohkaisua ja vähän tönäisyä. Olemme vastuussa itsestämme, mutta myös toisistamme.  angel

Oih, tämä on niin laaja alue, että innostuisi vaikka kuinka puhumaan. Mutta ...näin aluksi tässä.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
inkivääri
Vieras
« Vastaus #10 : 15.02.2007 16:08:07 »

Silloin kun itsellämme on Valoa jaettavaksi, niin tehdään niin vaikkapa hymyilemällä kaupan tädille tai sille naapurille, joka on vähän syrjään vetäytyvä.

Ja kun itsellä ei ole kuin pimeys ympärillä, niin levätään siellä vähän aikaa. Toivotaan, että joku tuo vähän valoa meillekin.

Nyt en itse jaksa paneutua kauhean syvällisesti, mutta toivotaan, että mielipiteet sinkoilevat...

Grin
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 15.02.2007 17:01:30 »

Heips, piipahdin tänne takaisin...

Lainasin Peppilotalta tästä vähän:

Johon olikin jo kommenttia.

Tämä universaali eettinen ajatus on minustakin aivan hirveä, tai ainakin noin karrikoiden. Ajatteles nyt (vaikka tästä yksinäisyydesta, sen eri puolista), jos naapurissa on ihminen, joka toivoo, että ihmiset vierailisivat paljon. Joten hän tekee itse sen, mitä toivoo itsellensä tekevän ja piipahtaakin aivan liian usein naapurissa.

Ei varmaan kaikki tykkäisi.

Ja varsinkin nyt, kun erilaiset kulttuurit ovat sekoittuneet keskenään, niin tuo lause on vain itse ristiriitaisuus. Todellisia törmäyksiä tulee.

Mutta jos sitä vähän laajentaisi siten, että tunnustelee toisen toiveita ja odotuksia ja toimii vasta sitten. Ja kyllähän meille usein käy niinkin, ainakin minulle, että emme toimi edes niin kuin toinen kauniisti pyytäisi.

Tiedän nytkin, että setäni odottaa, että milloin tulen häntä sairaalaan katsomaan. Enkä vain ole saanut sitä tehdyksi. En voi sanoa, etteikö olisi aikaa. Ei vain jaksa, ei saa itsestä irti. Oma laiskuuteni ja välinpitämättömyyteni painaa kyllä mieltäni.

Siis kun edes voisimme tehdä sen, mitä toinen toivoo..... Embarrassed

Ystäväni tuossa sanoikin salakavalasti, että tällaisista asioistahan me tiedämme itse, miten meitä sitten tullaan kohtelemaan, kun emme jaksa sänkyä pitemmälle.

Kaunis toive ei kuitenkaan ole sama kuin vaatimus.  Cry
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
inkivääri
Vieras
« Vastaus #12 : 15.02.2007 17:14:27 »

Jos aina tekisimme niin kuin toiset toivovat, niin olisimme kohta lopen uupuneita. Siksi hämmästelen juuri palveluammatissa työskenteleviä ja heidän jaksamistaan. Kuka jaksaa kokonaisen työpäivän vain palvella muita ihmisiä, kun itse ei varmaankaan saa läheskään aina hyvää palautetta tehdystä työstä.

Toisinaan pyynnöt on paketoitu kauniiseen paperiin ja taustalla on marttyyri, varsinkin jos et millään jaksa toteuttaa toiveita.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 15.02.2007 18:07:18 »

Kiitos Inkivääri!

Lukiessani viestiäsi oikein huoahdin!  :Smiley Ainakin löysin 'syyn', miksi viihdyn ja hautaudun kotiin ne harvat illat jotka ovat vapaita.

Minä olen palveluammatissa. Ja kyllä olen usein kuin ruttuinen tyhjentynyt ilmapallo.  buck2
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 15.02.2007 19:41:38 »

Kiitos Mondo,

joskus tuntuu että tämä areenakin on jonkinlainen rakkauden tankkausasema. Usein tuntuu, että on saanut lämpöä ja sitä ihanaa huomiotakin.

Ja tänne ei helposti löydä Herra Vaatimus!  Grin
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen