Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ystävyys  (Luettu 17749 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« : 17.02.2007 17:38:48 »

Pohdimme tuossa yksinäisyyttä, joten päätin aloittaa ystävyydellekin oman ketjun. Kun tuo ystävänpäiväkin juuri oli  Wink 

Miten koette ystävyyden? Mikä ylipäänsä on ystävyyttä - verrattuna esimerkiksi kaveruuteen? Mitkä ominaisuudet koette ystävissänne tärkeinä, mitä arvostatte?

Mä olen tainnut hiukan "vieraantua" ystävyydestä viime aikoina. Siitä syystä tämä aihe niin kovasti puhuttelikin! Muutin kymmenisen vuotta sitten vieraalle paikkakunnalle, missä olin ensimmäisen vuoden enimmäkseen työttömänä. Paljon tuli vietettyä aikaa yksin, ja siitä yksinäisyydestä oppi jopa pitämään. Kun sitten pääsin töihin, kyseessä oli hektinen vuorotyö, mikä ei sekään erityisemmin edesauttanut ystävyyssuhteiden syntyä.
Nykyisin asun muualla ja elämä on muutenkin muuttunut - kaikin puolin. Mutta edelleenkään en ole löytänyt läheisiä ystäviä, kavereita vain. Itse koen rajaksi luottamuksen. Välillä, kun olen luullut jotakuta ystäväksi, olenkin jälkeenpäin kuullut luottamuksellisesti kertomiani asioita ties mistä... ja joskus vielä kuorrutusten kera. Esimerkiksi pikku-riita mieheni kanssa oli paisunut parisuhdekriisiksi, josta vielä kuukausia jälkeenpäinkin puolitutut tulivat "huolestuneina" kyselemään...  Huh   En oikein osaa pitää sellaista ystävyytenä.

Opiskeluajoilta on onneksi jäänyt pari ystävää, joiden kanssa pidämme yhteyttä välimatkasta huolimatta  smitten Tosi-ystävän tunnistaakin mielestäni juuri siitä, että pitkänkin tauon jälkeen toinen tuntuu läheiseltä ja keskustelu löytää heti yhteisen sävelen. Se on sitä sielujen sympatiaa!

Mulla on  aurinko vesimies  11. huoneessa, joten koen ystävyyden hyvin arvokkaana - vaikka toisaalta tarvitsenkin myös "omaa aikaa".
« Viimeksi muokattu: 17.02.2007 17:45:38 kirjoittanut Minerva76 » tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #1 : 17.02.2007 17:52:01 »

Kaikkea kai sitä tarvitsee, työkaveria, yhdistyskaveria, naapureita (vähemmän ja enemmän kavereita, harvoin ystävä)tuttuja, sukulaisia, ystäviä, rakastajaa...

Vaikea on eritellä kaverin ja ystävän rajaa. Joskus kaverista voi löytää upea ystävän, joskus ystävä muuttuu pelkäksi hyvän päivän tuttavaksi.

Ystävää kaipaa. On jotakin niin koskettavaa jo tunnelmassa kun tapaa, että jää odottamaan, milloin taas voisi keskustella. Eri ystäville kertoo eri asioita. En tiedä luottamuksesta. Kaverikin voi olla luotettava, naapurikin voi olla luotettava. Luotettavuus on ihmisen luonteessa jokin, totta kai se ystävyydessä punnitaan ja joutuu tarkkailtavaksi varmaan itse kulla itselläkin.

Ystävän ja itsen välillä on kuin näkymätön side, lanka, vaikkakin silkinohut. Uskon että se ei helposti katkea. Se kestää suoriakin sanoja, jatkuu vaikka vuosia on väliä ettei tapaa.

Missä on rakkauden ja ystävyyden raja? Nekin joskus venyvät...Missä intohimon, erotiikan, rakkauden ja ystävyyden rajat?

Italialainen sosiologi, jos nyt nimen oikein muistan, Aa:lla se alkoi (Albinonin kaltainen), voi jukra, mutta on kirjoittanut aika hienon kirjan 'Ystävyys', myös muita kirjoja.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Asterix
Vieras
« Vastaus #2 : 17.02.2007 18:41:43 »

Minun ystäväni ovat perheeni. Smiley
Olemme hyvin tiivis joukko erilaisia persoonia,
joilla on hyvin erityinen suhde toisiimme.

Jaamme hyvin paljon yhdessä vapaalla ja työssä. Smiley

Olen ylpeä ystävistäni. Moni haluaisi kuulua "meihin"
ja olla kui me. Smiley

Olemme ystävinä siis onnistuneet ainakin jossain. Smiley

Joidenkin ystävien välillä on seksuaalista
energiaa olematta silti sen ihmeellisempää kuin
paras ystävä.

Silti sanomme rakastavamme toisiamme usein. Smiley

Jaan ajatuksen, että joskus ystävyyden ja rakkaussuhteen
raja on veteen piiretty viiva.

Joskus ystävyyssuhde voi olla painavampi, merkittävämpi
ja tärkeämpi kuin rakkaussuhde. Smiley
tallennettu
maarita
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 17.02.2007 18:48:03 »

Kyllä minäkin koen ystävyyden tärkeimmäksi määreeksi luottamuksen.

Luottamuksen mm. siihen, että toinen kunnioittaa minun persoonaani ja asioitani.
Hyväksyy minut sellaisena kuin olen, osaa tukea hyviä puoliani.

Itse yritän tarkoin kuunnella ihmisia, mitkä ovat heille tärkeitä, mitkä taas arkoja asioita.
Ystävä voi olla lähellä tai kaukana, sillä ei ole merkitystä.
Uudenlaiset yhteydet auttavat helpottamaan yhteydenpitoa tänä päivänä eri tavalla kuin ennen.

Ystävää voi rakastaa monin tavoin, saattaa kehittyä jopa hyvinkin syvä suhde.
Mutta muuttuuko rakkausuhde ystävyydeksi, ehkäpä...

"Ystävyys on ainoa asia jota ei koskaan voi antaa pois,
se tulee aina takaisin."

smitten    maarita           smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Minerwa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #4 : 18.02.2007 14:40:59 »

Juuri noin mäkin sen koen  smitten Jostakin luin kerran tekstin: "Ystävä tuntee sinut sellaisena kuin olet - ja rakastaa sinua silti". Siinä mielestäni tiivistyy ystävyyden syvin olemus.

Välillä ihmissuhteissa törmää juuri tuohon. Toinen ei hyväksykään; haluaa nähdä sinut samanlaisena kuin hän itse. Erilaisuus pelottaa. Ja varmasti siihen syyllistyy itsekin, vaikka yrittäisikin olla ymmärtäväinen. Ehkä juuri sellaisissa tilanteissa ystävyys punnitaankin. Ystävät antavat tilaa toisilleen - ja rakastavat silti.

Totta sekin, ettei luotettava ihminen kuitenkaan aina ole ystävä. Mutta ystävä on luotettava  Smiley Jotakin muutakin siis tarvitaan luomaan sitä sielujen sympatiaa. Omissa ystävyyssuhteissani en ole sitä "jotakin" osannut selittää. Sen vain tietää!

Eikä auta unohtaa omaa elämänkumppania ystävänä  smitten Mulle ainakin mies on aina ollut paitsi puoliso, myös paras ystävä. Ja sellaisena erityisen arvokas. Myös ex-mieheni kanssa meillä on hyvät välit, vaikka emme enää tapaakaan. Jotakin ystävyydestämme on jäänyt; sellaista hyväksyvää lämpöä välimatkan päästä. Olen aina kokenut ystävyyden hyvin tärkeäksi osaksi parisuhdetta. Se kantaa silloinkin, kun niiden vaaleanpunaisten lasien alta alkaa paljastua arjen harmautta  Wink

Tottakai muitakin ystäviä olisi hyvä olla.
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
Irish
Vieras
« Vastaus #5 : 18.02.2007 14:54:34 »

Minä olen oppinut viime aikoina, mitä ystävyys on ja mitä se ei ole.
Se ei ole loputonta toisten vuoksi uhrautumista omalla kustannuksella.
Tärkeintä on ensiksi olla ystävä ITSELLEEN.

Olen nyt kahdelle parhaalle ystävilleni sanonut hymyillen,
ystävyys oli kaunista, mutta raiskattua ei saa enää kauniiksi ellei niin ole tarkoitettu.
Ei ole järkeä elvyttää jotain, mikä lakkasi toimimasta puoli vuotta sitten, tai leikkiä
että ymmärretään toisiamme, vaikka kaikkien altopituudet on ristiriidassa.

Ystävyys on sitä, että osaa päästää irti, kun sen aika on.
Koska minä rakastan heitä hyvin paljon.
tallennettu
*yildirim*
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 18.02.2007 15:30:42 »

minusta kaverilla ja ystävällä voi olla suurikin ero.minulla ainakin nuo oikeasti ystävänä pitämäni henkilöt ovat laskettavissa yhden käden sormilla.ystävät ovat niitä joille voit kertoa omista asioistasi ihan mitä vaan ja he jaksavat kuunnella,tukea ja jopa ymmärtää sinua.tietenkin homman täytyy pelittää myös toisinkin päin.

kaverit on sitten enenpi niitä joille et kerro kaikkea elämästäsi ja joiden kanssa saatat silloin tällöin viettää aikaa yms.

ja nämä hyvän päivän tutut(tai jokus jopa huonon päivän)ovatkin sitten vielä ihan asia erikseen.jotenkin en voi aina välillä kestää ihmisiä jotka jostain syystä tiedät nimeltä ja huomaat että he saattavat tietää asioitasi ennen kuin tiedät niitä vielä kunnolla itsekkään...ja tämän takia tulevat vielä surkuttelemaan ja olemaan niin ystävää vaikka ovat oikeasti kaikkea muuta.

ystävät voisivat olla muutamalla sanalla niitä ihania enkeleitä jotka nostavat meidät aina ylös kun omat siipemme eivät jaksa kantaa.  smitten
tallennettu

Rakkaudenliekki
Vieras
« Vastaus #7 : 18.02.2007 15:33:48 »

Lainaus
Kirjoittanut: Minerva76 
Lainaus
Pohdimme tuossa yksinäisyyttä, joten päätin aloittaa ystävyydellekin oman ketjun. Kun tuo ystävänpäiväkin juuri oli   

Miten koette ystävyyden? Mikä ylipäänsä on ystävyyttä - verrattuna esimerkiksi kaveruuteen? Mitkä ominaisuudet koette ystävissänne tärkeinä, mitä arvostatte?

Hyvä aloitus... smitten angel

minulla ainakin nuo oikeasti ystävänä pitämäni henkilöt ovat laskettavissa yhden käden sormilla.ystävät ovat niitä joille voit kertoa omista asioistasi ihan mitä vaan ja he jaksavat kuunnella,tukea ja jopa ymmärtää sinua.tietenkin homman täytyy pelittää myös toisinkin päin.
ystävät voisivat olla muutamalla sanalla niitä ihania enkeleitä jotka nostavat meidät aina ylös kun omat siipemme eivät jaksa kantaasmitten

Hei peppilotta smitten- kiitos samoin ajatuksin angel
« Viimeksi muokattu: 18.02.2007 15:38:05 kirjoittanut Rakkaudenliekki » tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 18.02.2007 15:58:58 »

Ystävyys on sitä, että osaa päästää irti, kun sen aika on.
Koska minä rakastan heitä hyvin paljon.

Sanot asian realistisesti ja kauniisti. Ei se rakkaus eikä ehkä jokin 'säiekään'
katkea siihen, että siirtyy syrjään tai etäälle. Joskus ystävyyskin voi tulla ahdistavaksi velvotteeksi tai vastuuntunnoksi toisesta.

Ystävyyteen kuuluu myös molemminpuolinen 'hoitaminen'.

tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Asterix
Vieras
« Vastaus #9 : 18.02.2007 18:41:25 »

Ystävää voi rakastaa monin tavoin, saattaa kehittyä jopa hyvinkin syvä suhde.
Mutta muuttuuko rakkausuhde ystävyydeksi, ehkäpä...

Kaikki vakavat rakkaussuhteeni ovat alkaneet ystävyydestä
ja ne ovat myös palautuneet ystävyydeksi. Smiley

Kuten itse kirjoitit;

"Ystävyys on ainoa asia jota ei koskaan voi antaa pois,
se tulee aina takaisin." Wink

tallennettu
Ikitosi
Astroholisti

Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:

Profiili
« Vastaus #10 : 18.02.2007 20:02:23 »

"Ystävä tuntee sinut sellaisena kuin olet - ja rakastaa sinua silti"
 smitten smitten smitten

Ystävyyssuhde ON rakkaussuhde.

Rehellisyys ja luoottamus;
Ystäväni sanovat suoraan, mitä ajattelevat, vaikkei se aina kaunista kuultavaa olisikaan.
Samalla lailla molemmat luotamme ystävyytemme kestoon, vaikka olisimmekin erimielisiä joistakin asioista, kunnioitamme toistemme näkemystä.
Joskus tapahtuvat, yleensä hyvin lyhytkestoiset riitaantumiset johtavat molempien itseensä menoon ja sitä kautta yhteisymmäryksen lisääntymiseen.

Ihmisiä, jotka uskaltavat rohkeasti sanoa poikkeavankin mielipiteensä,
ja kestävät myös sen kriittisenkin tutkiskeluun, ei kasva tiheässä.
Monasti ihmissuhteeni jäävätkin sen vuoksi pinnallisemmiksi tuttavuuksiksi.
Mutta ne, joiden kanssa ko. kommunikaatio toimii, ovatkin sitten ihan huippuja!

Niin, ja ystävien kanssa, luonnollisesti, on koko tunneskaala käytössä - mttään ei tartte piätellä 
smitten smitten smitten
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 18.02.2007 20:16:44 »

Kuulin kerran erään kauniin lauseen, kun ihmeteltiin miesten mustasukkaisuutta naisten ystävyyssuhteita kohtaan. Hän sanoi:

- Ei mikään ole niin eroottisuutta lataava näky, kun ystävykset oikein intenssiivisessä keskustelussa keskenään.

tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
aQuarius~
Kanta-astroilija

Au vesimies ja asc neitsyt

Profiili
« Vastaus #12 : 18.02.2007 21:23:00 »

Minulla on muutamia ystäviä kenen seurassa voin olla täysin oma itseni häpeilemättä. Heille voin kertoa kaiken mitä haluan pelkäämättä että asia kulkee eteenpäin muunneltuna ties millaiseksi, heiltä ei tarvitse kysyä syitä koska tuntee toisen ajatukset niin selvästi.  smitten
Kavereille kertoo sellaisia arkisia juttuja, näkee silloin tällöin jne..
Jos pyydän pelkän kaverin kylään, en voi haahuilla täällä niinkuin häntä ei olisi tai lähteä suihkuun kesken jutun, mutta ystävän seurassa voin tehdä niin  2funny
Ystävät ovat myös sen verran kallisarvoisia ettei heitä kannata miehen/naisen takia unohtaa tai jättää välistä sovittuja juttuja.  smitten

Tästä kun rupeaa miettimään sitten kumppanuutta..Jos jokaiselle on ystävä joka ei koskaan hylkää sinua niin ehkäpä jokaiselle on se oikea joka pysyy luonasi ikuisesti..
tallennettu

Tule takaisin niin kuuntelen ja haluan ymmärtää. Älä tee näin...
*Kide*
Astroholisti

oinas, asc jousimies

Profiili
« Vastaus #13 : 19.02.2007 12:08:26 »

Minulla on vain yksi ystävä... olin yksin ollut monta vuotta ja tyytynyt siihen, ettei minun kanssa kukaan viihdy  :Smiley mitäs tuosta, parempi yksin kuin huonossa seurassa  Wink
Sitten tuo henkilö vain marssi elämääni, enempiä kyselemättä ja jäi  angel siinä se on vieläkin, vaikka elämämme ollaan rakennettu ja perheet kasvatettu ympärillemme. Mistä juttua piisaa, en tiedä  Smiley mistä aina tietää, kun toinen kaipaa? En tiedä sitäkään, mutta homma toimii  smitten kiitos kännyköiden  angel 2funny
Hän on minulle arvokkaampi kuin sisarukset tai vanhemmat ja tiedän, että kun aika tulee ja tiemme eroaa (kuolema tai elämä kuljettaa erilleen)... kestää kauan toipua ja sydämeeni jää hirveä kolo. Hän on yhtä arvokas ihminen kuin rakas miehenpuolikkaani ja lapseni  smitten ja hänen lapsensa yhtä rakkaat kuin omani  smitten
Me olemme yö ja päivä... kirjaimellisesti ja vaihdellen paikkaa... kumpi on kumpi?  angel
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti

Minne tie vie...

Profiili WWW
« Vastaus #14 : 20.02.2007 15:51:16 »

Miksi ei kaikki!?

Miesystävää, siis pelkkää sellaista, mielelläni suukottelen, jopa suutelen, eikä siinä sen kummempaa tarvitse olla (En elä Kauniiden ja Rohkeiden maailmassa.). Tottakai halaan, halaan helposti vaikka vihamiestänikin.

Käsikädessä tai käsikynkässä, jopa halakaulassa voin kulkea naisystävänkn kanssa, enkä näe siinä mitään ihmeellistä.

Mikä on intohimoinen katse?!
tallennettu

Chiron Skorpioni
Kuu Kalat       
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen