Vanha sielu on todellakin sielun kehityksessä jo vanha. Takana on monia, monia elämiä ja sielu on oppinut muistamaan kuka on, minne menee, mistä tulee ja mikä on elämän tarkoitus. Elämien määrällä ei ole niinkään paljoa väliä kuin sillä, miten nopeasti sielu on asiansa oppinut. Joku voi elää 579 elämää ja on vielä Kypsän sielun tasolla, kun toinen on päässyt 367 elämällä Vanhalle sieluntasolle.
Vanhoja sieluja vaivaa usein maan päällä jonkinasteinen pieni masentuneisuus, yksinäisyys ja itsensä aliarviointi. He tuntevat olevansa vieraita väärässä paikassa ja väärään aikaan, ajattelevansa väärin ja poikkeavansa liikaa massasta. Maan päällisellä, fyysisellä elämällä ei ole enää mitään erikoista tarjottavaa heille ja siksi Vanhat sielut tylsistyvät. Vanhat sielut ovat maan päällä pääasiassa maksamassa pois karman velkojaan. He välttävät paljon turhia ihmissuhteita ja negatiivisia toimintatapoja, sillä he eivät halua luoda enää ylimääräistä karmaa. Heillä on vain halu saada maksettua velat pois ja päästävä irti tästä inkarnaation kiertokulusta. Tämän he tekevät joko tiedostamattaan tai tiedostaen, yleensä tiedostaen.
Koska vanhat sielut välttelevät ihmissuhteita ja tulevat loistavasti toimeen yksikseen, heille perhe ja sukulaissuhteet eivät ole tärkeitä. Ystäviä heiltä löytyy, mutta pääasiassa kyse on muutamasta hyvästä ystävästä ja loput ovat pelkkiä kavereita. Vanha sielu haluaa olla ystävällinen kaikille ja auttaa kaikkia parhaansa mukaan.
Vanha sielu näkee ja ymmärtää mikä merkitys on karmalla, menneillä elämillä ja ihmisten välisillä suhteilla. Usein he muistavat hyvin entisiä elämiään ja pystyvät muistamaan myös lähimmäistensä elämiä. Heille on selvää, miksi tämä ihminen on ystäväni/puolisoni/vihamieheni ja mitä hänen täytyy asialle tehdä. Heillä on myös vahva intuitio ja omaperäisiä rituaaleja ja tapoja. Itse esimerkiksi puhdistan aina uuden asunnon tai kirpputorilta löytämäni tavarat edellisen omistajan energioista. Vanhat sielut eivät kannata mitään uskontoa, vaan heidän maailmankatsomuksensa on ripaus sitä sieltä ja tätä täältä, mikä nyt vain tuntuu heistä hyvälle. Lääketieteessä he kannattavat vaihtoehtoista lääketiedettä.
Vanhat sielut voivat tuntua melko välinpitämättömiltä, sillä heitä ei kiinnosta miten fyysinen maailma pyörii. Koulutuksella ei ole pahemmin merkitystä, ei myöskään uraputkella. Vanhat sielut inhoavat kaikenlaisia määräyksiä ja sitoomuksia ja heille sopisikin parhaiten joku luova ammatti, jossa työajat voi päättää itse (olen itse tällä hetkellä sellaisessa työssä!
) Vaikka he rakastavatkin luontoa ja eläimiä, he saattavat vain haluta antaa asian olla ja edetä omalla painollaan. Heitä ei kiinnosta aktivistinen toiminta, vaan tavallaan heillä on mottonsa "asiat sujukoot niin kuin niiden pitääkin minun puuttumatta tilanteeseen".
Vanhat sielut ymmärtävät, että kaikki ovat yhteydessä toisiinsa ja kaikella on merkityksensä ja vaikutuksensa kaikkeen. He ymmärtävät kaikkia muita sielun tasoja, mutta kypsiä sieluja lukuunottamatta muut sieluntasot (vastasyntynyt, lapsi ja nuori) eivät ymmärrä vanhoja sieluja. Siksi he tuntevatkin olonsa usein ulkopuolisiksi tästä kaikesta.
Itse olen Vanha sielu ja fyysisen elämänkulkuni loppupäässä. Jos en vielä tässä vapaudu, niin ehkä seuraavassa elämässä
Jokaisella sieluniällä on vielä 7 alatasoa, jotka määräävät paljolti sen kuinka elämäsi tulee sujumaan. Jollain alatasolla työstetään paljon karmaa, toisella maksetaan sitä pois. Joku taso on aktiivista ja meneväistä elämää kun vastaavasti toisella ikätasolla vain ollaan rennosti. Yksi alataso voi kestää jopa satoja elämiä. Kaikki on yksilöllistä.
Vanhan Sielun mottoja ovat mm. "Tee sinä niin kuin haluat, minä teen niin kuin minä haluan" ja "jos me olemme eri mieltä, silloin minun täytyy olla väärässä..." Varsinkin tuo viimeinen motto vaivaa elämääni hyvin raskaasti ja herkkänä ihmisenä otan kaiken itseeni kymmenkertaisesti. Tuosta lauseesta poisoppiminen on elämäni haasteellisimpia tehtäviä.
Täytyy ehdottomasti muistaa, että yksikään sielunikä ei ole toista parempi, vaan kaikki ovat samalla linjalla. Sielunikä kertoo lähinnä sen, miksi sielu käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ja paljonko hän on viettänyt aikaansa maan päällä.
HUOM! Suomessa suurin osa kansalaisista on Kypsän ja Vanhan Sieluniän tasolla