Heippa May!
Reiki-opettajani kertoi esim. lähettävänsä kaukoreikiä aina sairaalan ohi ajaessaan. Tästäkin voi joku etsimällä etsiä arvosteltavaa, nähdä sen yrityksenä puuttua itse valittuun sairauteen jne... Mutta jos motiivi on hyvä ja pyyteetön, mitä pahaa siinä voisi olla. Täytyy tunnustaa, että itsekin syyllistyn moiseen aina TAYS:n ohi körötellessäni...
Nämä on niin monisyisiä ja syvällisiäkin juttuja, että jos sitä tosiaan 'tuijottaa' vain siihen ulosnäkyvään toimintaan, niin ihan turhia 'tuomitsemisia' vain tapahtuu.
Kuten kirjoitit, tuotakin toimintatapaa voisi arvostella
Mutta kun luin kirjoitustasi, heräsi minulle ajatus siitä, että jos todellakin tuijotamme vain sanoja ja pinnalta nähtyjä tekoja ja siltä pohjalta arvostelemme toisten tekemistä ja toimintaa, emme itse ole sen kummempia.
Ja yleensähän ihminen 'luottaa' ensireaktioihinsa ja usein ne kuitenkin on niitä emootioita, joita meistä kumpuaa päällimmäisenä.
Ja jos niistä käsin toimii ja ajattelee ja luo määritelmiään, niin ei todellakaan näe koko 'totuutta' ihmisestä taikka toiminnasta.
Jos itse jostain toimintatavastani haluaisin päästä täysin eroon, niin se on toisten ihmisten 'tunnepoliisina' oleminen
. Minusta se juuri perustuu tuohon edellä kirjoittamaani. Ikävää toimintaa sanon minä.
Ja sillätapaa olen siitä pikuhiljaa kasvanut ulos, että odotan hetken ja jos on näitä ensireaktio tunteita tullut, sulattelen niitä hiukan ja mietin, että mikä
minussa ne sai aikaan. Sitten vasta 'avaan silmäni uudelleen' ja katson sitä toista osapuolta. Ja kas, hänhän saattaa olla ihan eri näköinenkin kuin minuutti sitten.
Kummasti katse kirkastuu, kun kääntyy hetkeksi sisäänpäin.
Mutta toisaalta eihän meillä olisi minkäänlaista keskustelua ja oppimisen ja kasvamisen tilaisuutta, jos koskaan emme toisi esiin kukin itsekin omia näkemyksiämme ja tunteitamme.
Eilen juuri havaitsin sen, että monet ottaa sen toisten 'näpäyttelynä' tai toisten ymmärtämättömyytenä, jos tuo oman eriävän kantansa esille. Itse koen niin, että jos ei ole suoranaisesti 'sormella osoittelusta', pilkkaamisesta ja piilo'sellaisesta' kysymys, niin miksi eriävät näkemykset herättää närää tai tunteen, ettei olla toista ymmärretty? Olemalla aina samaa mieltä kaikesta, silloinko on ymmärretty?
Mutta vielä Reikistä
Lopun viimeksi kysymys on jostain, joka on jo omaa itseämme, joten toki meillä kaikilla on oikeus päättää mitä itsellämme teemme.
Ja siinä välissä kun irallisuutemme ei ole vielä muuttunut fyysisyydessäkin eheydeksi, voi olla hyvä käyttää jonkinlaista ulkopuolista ohjeistoa. Tuleehan se 'käyttövälinekin' silloin vielä itsemme ulkopuolelta...
Ja edelleen olen Reikin etiikasta samaa mieltä kuin tuolla aiemmin kirjoitin...