Lähetetty: tänään kello 10:45:07Kirjoittanut: Valo
...niinpä...Itse olen jo pitkäänkin ollut , monista eri syistä, kiinnostunut aiheesta RAVINTO. Vaikka nyt niin että henkinen hyvinvointini kulkee käsikädessä ruumiin hyvinvoinnin kanssa - kaikki kun vaikuttaa kaikkeen..ja itsessäni olen kokenut että oli ja on aloitettava hitain askelin tämä ravintotottumustenkin muuntaminen..kertarysäyksellä ei tässäkään asiassa tule kuin harmia, niin fyysiselle keholle- jonka aineenvaihdunta on tottunut johonkin tiettyyn ruokailu"malliin" kuin mielelle-joka herkästi vastustaa kaikkea muutosta...
Ajattelen että ravinto liittyy meidän perusturvaan ja muutokset ravinnossa vaikuttaa suoraan niihin kokemuksiin perusturvasta. Ynnä sekin että liian paljon muutoksia kerralla , vaikka hyvään suuntaankin, sekoittaa fyysistä oloa-eli ruoansulatusta ja aineenvaihduntaa ja sitä myöten koko kehoa melkoisesti...niinpä itse olen sen kannalla, ja jälleen omakohtaisesti-kantapään kautta koettuna, että turvallisin tapa on tutkia ruokalistaansa sillä silmällä että mitä syö ja miten paljon, ja mitä ruoka-aineita yhdessä ja mihin aikaan päivässä IDEALLA: mistään ei tarvi luopua vaan vaihtaa niin että esm. jos kovasti tykkää majonnesista NIIN KEVENTÄÄ sitä vaikka sitruunamehulla ja maustaa valkosipulilla tai muilla yrteillä, ja jos kovasti tykkää leivonnaisista niin vaihtaa valkoisen sokerin esm hedelmäsokeriin-vaahterasiirappiin ja vehnäjauhon vaikka speltjauhoihin - silloin ei synny sitä valkoisen sokerin?rasvan?vehnäjauhon haitallista yhteisvaikutusta.... ja voiko tehdä muutoksia niin ettei laita itseään hevoskuurille - vaan korvaa esm, määrää laadulla...täysinäinen olo tulee vähemmällä ruokamäärällä kun se on laadukasta eli fyysinen keho saa tarvitsemansa ravintoaineet ilman ylimääräistä ns, tyhjää ruokaa...ainainen nälkä voikin johtua juuri tästä että todella on aina nälässä vaikka syö paljon - éli on ravinnenälässä...
Esm kevyttuotteeissa rasva on korvattu usein ns. nopeilla hiilihydraateilla että itse en niitä käytä - ja rasvaahan me kuitenkin tarvitsemme -esm. valkuaisaineet imeytymiseen,aivotoiminnalle rasva on A&O alfa ja omega!...sillä on merkitystä minkälaatuista rasva on
...itsestäni kuulostaa hyvältä viimeaikaiset ravintoas.tuntijoiden puheet siitä että jokainen opettelee kuuntelemaan omaa kehoaan ja merkkejä jotka kertovat joko hyvästä ravinnosta tai huonosta= ne menee kutakuinkin yksi yhteen...jokainen meistä on tässäkin asiassa ainutkertainen ja ainutlaatuinen ja itsensä paras asiantuntija ja hitaasti kokeillen muutama ruoka-aine kerrallaan löytyy itselleen paras tässäkin olkoon se jopa valoravintoa...ajattelen ...
Valoravintoon en ota enempää kantaa VAIKKA SEHÄN TÄMÄN topicin varsinainen aihe onkin - kun en ole siihen perehtynyt
enkä muutenkaan mikään "alan asiantintija"paitsi omalla kohdallani...joten nämä ovat omia totuuksia ja hyväksi havaittuja...