Irish
Vieras
|
|
« : 12.03.2007 17:09:30 » |
|
Laihduttajan kaalikeitto-dieetti
8 litran keitto: 1 kaali 2 suurta sipulia 4 porkkanaa 1 sellerin varsi 2 tlk säilyketomaattia 2 tlk vihreitä papuja 2 vihreää paprikaa 2 kasvisliemikuutiota tai (sipulikeittopussi)
Maustamiseen sopii esim. mineraalisuola, soijayrtit tai valkosipuli.
1. Pvä: Hedelmiä (ei banaania) 2. Vihanneksia (ei herne, maisssi,paprika) 3. Hedelmiä+vihanneksia (ei banaania tai perunaa) 4. 5-8 banaania, 5-8 lasia maitoa 5. 300-350g rasvatonta lihaa, 6 tomaattia, 8 lasia vettä 6. rasvatonta lihaa niin paljon kuin haluat + vihanneksia 7. keitettyä luonnonriisiä, vihanneksia, sokerittomia mehujaIhmekeittoa joka päivä!!! Teinpä juuri kaalikeittoa tuolla ohjeella, otin vain sellerin pois allergiani vuoksi ja lisäsin hieman porkkanan määrää, ja ihan hyväähän se oli.
Pari ystävääni ovat olleet tuolla dieetillä viikon ja laihtuivat kumpikin 3kg. Tämä tunnetaan myös sairaala- ja kuona-aineenpoisto dieettinä. Kumpikin ystävistäni totesivat, että suoli alkaa todellakin toimia erittäin aktiivisesti.
Kyse ei ole pelkästä nesteiden poistumisesta, sillä se toinen ystävä piti dieettinsä 4kk sitten, eikä kilot ole tulleet takaisin. Ideana on että dieetin aikana juodaan runsaasti ja varmaan olisi hyvä myös rasittaa lihaksistoaan mieleisellä liikunnalla, jotta elimistö ei alkaisi polttaa lihaksia.
Minulla ei ole tarkoitusta laihduttaa, mutta eipä haittaa jos kg tai pari lähtisi, teen siis tämän ihan elimistön puhdistus mielessä.
Muutenkin sovellan tuota viikon ohjelmaa, ajattelin että syön joka päivä hedelmiä ja vihanneksia sekä luonnonjugurttia. Juon runsaasti vettä, vihreää teetä sekä karpalomehua. Annan itselleni myös luvan syödä silloin tällöin jotain kiellettyä.
Se toinen ystäväni teki ihan perus kaalikeiton, jossa oli kaalia, sipulia, porkkanaa ja jauhelihaa, ja siltikin se toimi! Ei ole siis niin nuukaa...
Onkos kukaan muu kokeillut tätä kaalikeittodieettiä ja jos on niin minkälaisia kokemuksia siitä on? Lähtisikö joku mukaan, ettei tarvitsisi yksinään juoksennella wc:hen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #3 : 12.03.2007 21:03:15 » |
|
Kyllähän tuo tuhtia ruokaa ainakin ohjeen perusteella on.
Itävallassa opin syömään hyvin yksinkertaisesti ja harvemmin verrattuna scandinaaviseen tyyliin, jossa lähes kaikki pyöritetään ensin rasvassa, suolassa, sokerissa ja vehnäjauhoissa ja syödään usein ja jossa välipalat ovat karkkia ja suklaata.
Pelkästään lisätyn sokerin ja karkkien pois jättäminen tekemättä mitään sen ihmeellisempää, pudottaa henkilöstä ja karkin ja sokerin kulutuksesta riippuen 5-10 kg suomalaisen painoindeksin mukaan normaalipainon tai sen yläkantissa oleva henkilö helposti.
Ylipainoinen jopa enemmän.
HUOM! Muualla painoindeksi on alhaisempi kuin Suomessa (lukuunottamatta USA:ta).
Ruokailukulttuurisia eroja, joista hyödyllisiä vinkkejä;
Jos leivän päälle aikoo laittaa leikkeleen/juustoa, niin se ei tarvitse enään voita/levitettä/margariinia alle.
Leivän voi leikata palasiksi siivujen sijasta ja dipata oliiviöljyyn, johon lisätty jauhettua pippuria. Leipäpalaset voi esim. paahtaa ensin. (yllättävän täyttävää!)
Kun aamiaisella syö yhden suolaisen leivän (leikkele) ja yhden makean leivän (hillolla) tai croisantin, mehu lasillisen ja cafe latten, niin nälkä on seuraavan kerran vasta joko myöhään ilta-päivällä tai illalla, jolloin päivällinen/illallinen maistuu.
Kun juo Cafe Lattea, niin nälkä ei ole ollenkaan! (tehty maitoon)
Kun juo paljon kivennäisvettä, niin nälkä pysyy paremmin poissa ja on paljon energisempi kuin esim. söisi välipaloja.
Kun syö varsinaisen ruoan vasta illalla, niin nukkuu paremmin, eikä ruokailu-väsymys pilaa päivääsi, jos esim. söisit sen jo lounaaksi.
Väsyneenä ihminen syö enemmän ja sortuu sokerisiin välipaloihin, kun elimistö yrittää pysyä vireessä.
Pieniä muutoksia loppujen lopuksi, mutta itselläni paino putosi ruokailukulttuuri-vaihdoksen myötä 52 kg:sta 47 kg tekemättä mitään liikuntaa ja Suomessa tuohon 52 kg minun piti vähintään lenkkeillä joka päivä ja vahtia jokaista rasva -ja kaloripitoisuutta tai muutoin paisuin kuin pullataikina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Irish
Vieras
|
|
« Vastaus #4 : 12.03.2007 21:24:07 » |
|
Kyllähän tuo tuhtia ruokaa ainakin ohjeen perusteella on.
Keiton aineksilla on kaikilla jotenkin erityinen vaikutus kuona-aineiden poistumiseen. Kaali nyt ainakin on tunnettu terveysvaikutuksistaan, vihreä paprika kiihdyttää aineenvaihduntaa, pavut ovat täyttäviä, joten ei tule äkkiä kiljuvaa nälkää.
Hieman harmittaa että piti jättää selleri pois, sillä on kuulemma tosi vahva aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus!Itävallassa opin syömään hyvin yksinkertaisesti ja harvemmin verrattuna scandinaaviseen tyyliin, jossa lähes kaikki pyöritetään ensin rasvassa, suolassa, sokerissa ja vehnäjauhoissa ja syödään usein ja jossa välipalat ovat karkkia ja suklaata.
Pelkästään lisätyn sokerin ja karkkien pois jättäminen tekemättä mitään sen ihmeellisempää, pudottaa henkilöstä ja karkin ja sokerin kulutuksesta riippuen 5-10 kg suomalaisen painoindeksin mukaan normaalipainon tai sen yläkantissa oleva henkilö helposti.
Ylipainoinen jopa enemmän.
HUOM! Muualla painoindeksi on alhaisempi kuin Suomessa (lukuunottamatta USA:ta). Luulen että nuoret suomalaiset ovat hieman valveentuneempia vanhempaan sukupolveen nähden, minulla on paljon kavereita, jotka syövät kasvispainotteisesti, eivätkä juuri syö makeisia. Itse voin myöntää kuuluvani suklaa-narkkiksiin, mutta olen opettelemassa siitä pois!
Siskoni oli kauhuissaan käydessään Saksassa, miten epäterveellisesti siellä syötiin.. Leivoksia aamiaisella ja rasvaista makkaraa joka ruuassa.
Joka maassa on hyviä ja huonoja puolia tuossa ruokailuissa, mutta eikös se niin ollutkin että Kreikassa syödään Euroopan terveellisimmin, vai oliko Kreetalla? Nehän käyttää rutkasti oliiviöljyä ja kalaa, eli rasvaa on paljon, mutta terveellistä ja maidon käyttö aika vähäistä.
BMI- jutskat on vähän niin ja näin, se tulos voi meinaan vähän heittää yläkanttiin jos on kyse lihaksikkaasta ihmisestä, kun taas laiha saattaa olla "läskiä täynnä" mutta silti kevyt. Pitäisin mittanauhaa tai rasvaprosenttimittausta parhaimpina keinoina sen määrittämiseen, onko paino ja koostumus terveellinen.
En mitenkään puolustele ylipainoisia epäterveellisesti eläviä suomalaisia, mutta uskoisin myös että pohjoisemmissa maissa ihmiset saavatkin olla vähäsen tuhdimpia ja se on luonnon sanelemaa, geeneissäkin. Kyllähän sen luustostakin huomaa, että etelämmässä ihmiset ovat jotenkin sirompia ja täällä ollaan leveä- ja tuhdimpi-rakenteisempia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Asterix
Vieras
|
|
« Vastaus #5 : 12.03.2007 22:10:32 » |
|
Siskoni oli kauhuissaan käydessään Saksassa, miten epäterveellisesti siellä syötiin.. Leivoksia aamiaisella ja rasvaista makkaraa joka ruuassa.
Saksa...! Saksalaiset ovat tosi läskiä kansaa.
Tosin täälläkin on ns. aamiaispullaa. Se on sellaista vanilijalla maustettua pullaa, jossa on rusinoita ja joskus kanelia. Tosin se on vähä sokerisempaa kuin scandinaavinen pulla ja erittäin täyttävää, mitä lie sitten laittavatkin sinne. Joka maassa on hyviä ja huonoja puolia tuossa ruokailuissa, mutta eikös se niin ollutkin että Kreikassa syödään Euroopan terveellisimmin, vai oliko Kreetalla? Nehän käyttää rutkasti oliiviöljyä ja kalaa, eli rasvaa on paljon, mutta terveellistä ja maidon käyttö aika vähäistä.
Olisiko ollut Kreeta..? Rasva vaihtuu rasvalla ja se kannattaa juurikin ottaa hyvistä rasvoista. Syön paljon rasvaisempaa ruokaa täällä kuin Suomessa ja silti olen laihempi, mutta mutta kylläisempi. Rasva on vain parempaa rasvaa, oliiviöljyä pää-asiallisesti. En mitenkään puolustele ylipainoisia epäterveellisesti eläviä suomalaisia, mutta uskoisin myös että pohjoisemmissa maissa ihmiset saavatkin olla vähäsen tuhdimpia ja se on luonnon sanelemaa, geeneissäkin. Kyllähän sen luustostakin huomaa, että etelämmässä ihmiset ovat jotenkin sirompia ja täällä ollaan leveä- ja tuhdimpi-rakenteisempia. Totta, mutta johtuisiko se luuston ja kehon rakenteen pänäkkämäisyys kuitenkin ruokailusta?
Mietin vain, miksi venäläiset ovat niin pitkä -ja siroraajasia, kuten myös ruotsalaiset ja te asutte samoilla leveyksillä kuitenkin?
Suomessa kun asuin, niin olin itsekin sellaisen pänäkän näköinen, vaikka en ylipainoinen ollutkaan.
Esim. jaloistani ja kasvoistani näkee selkeän eron, kun katsoo kuvia. Kummasti jalkani ovat "pidemmät" ja sirommat täällä asuessani ja kasvoni sirommat ja leukaluut eivät korostu niin voimakkasti, vai eikö minun vain tarvitse elää hammasta purren vai mistä se johtuu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
meruska
|
|
« Vastaus #11 : 13.03.2007 14:04:28 » |
|
Tuttu juttu.... Lapsuudesta.
Muistan nuo äidin kaalikeittodieetit. Kamala kokemus!!! Ja hirveä lemu! Itse en koskaan suostunut syömään kyseistä keittoa... Luultavasti siksi että on yleisesti tiedossa ettei äitini ole mikään hyvä kokki ja osaltaan siksi etten voi sietää kaalta.... Vai johtuuko se noista dieeteistä?? Nykyään en todellakaan oikein siedä kaalia, missään muodossa.
kaikille jotka harkitsevat tätä dieettiä: Älkää pakottako perhettänne ottamaan osaa siihen tai älkää kiukutelko työkavereillenne kun he syövät jotain maukasta muhennosta, ei ole heidän vikiansa että olette kysesellä dieetillä.... Ja yksi asia. Miksi pitää tehdä 8 litraa kaalikeittoa haisemaan jääkaappiin kun voi tehdä pienemmän annoksen joka päivä eikä maku kärsi uudelleen lämmittämisestä? Eikö mikä tahansa ruoka menettää hyvänkin makunsa jääkaapissa seisottamisella ja uudelleen lämmittämisellä?
Onko mitään helpompia... maukkaampia puhdistumiskeinoja?
|
|
|
tallennettu
|
Taivasta katsellen ja ihmetellen
|
|
|
|
Irish
Vieras
|
|
« Vastaus #13 : 13.03.2007 14:13:50 » |
|
Tuttu juttu.... Lapsuudesta.
Muistan nuo äidin kaalikeittodieetit. Kamala kokemus!!! Ja hirveä lemu! Itse en koskaan suostunut syömään kyseistä keittoa... Luultavasti siksi että on yleisesti tiedossa ettei äitini ole mikään hyvä kokki ja osaltaan siksi etten voi sietää kaalta.... Vai johtuuko se noista dieeteistä?? Nykyään en todellakaan oikein siedä kaalia, missään muodossa.
kaikille jotka harkitsevat tätä dieettiä: Älkää pakottako perhettänne ottamaan osaa siihen tai älkää kiukutelko työkavereillenne kun he syövät jotain maukasta muhennosta, ei ole heidän vikiansa että olette kysesellä dieetillä.... Ja yksi asia. Miksi pitää tehdä 8 litraa kaalikeittoa haisemaan jääkaappiin kun voi tehdä pienemmän annoksen joka päivä eikä maku kärsi uudelleen lämmittämisestä? Eikö mikä tahansa ruoka menettää hyvänkin makunsa jääkaapissa seisottamisella ja uudelleen lämmittämisellä?
Onko mitään helpompia... maukkaampia puhdistumiskeinoja?
Olipa siinä positiivinen viesti. :
Ei kukaan pakota ketään tekemään sitä 8 litraa kerrallaan.
Minä tein puolet annoksesta, josta laitoin puolet pakkaseen ja otan ne sieltä parin päivän päästä sulamaan.
Olen kokenut aivan päinvastoin; mielestäni uudelleen lämmitetty ruoka on saanut lisää makua ja aromit ovat tasoittuneet. Enkä minä ainakaan ajatellut kiukutella toisten ruuista, ei ole muutenkaan tapana kiukutella, edes nälkäisenä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
*Kide*
|
|
« Vastaus #14 : 13.03.2007 14:19:07 » |
|
Minulle jäi lapsuudesta kammo makkarasoppaa kohtaan mutta tuota kaalisoppaa rakastan...saan syödä ihan yksin koko kattilallisen, kun vaan teen ensin Tykkään vaan vaihtelusta myös, siksi tuo diettihomma ei pure... ei jaksa viikkoakaan samaa safkaa stemppiä muille kuitenkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|