Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirjavinkkiä kaivataan!  (Luettu 13274 kertaa)
0 jäsentä ja 3 vierasta katselee tätä aihetta.
Spica
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« : 07.12.2005 09:05:38 »

Heippa!

Tämä ei nyt ole mitenkään kovin akuutti asia vielä, mutta kevät tulee yllättävän pian!  Cheesy Kertokaapa, hyvät foorumilaiset, joku hyvä kirjavinkki peruskoulun päättävälle tytölle! Siskonsa pääsi ysiltä viime keväänä ja hänelle annoin Jostein Gaarderin Sofian maailman. Haluaisin antaa myös pikkusysterille jonkun vastaavan, maailmankuvaa avartavan kirjan, mutta en millään keksi, mikä se voisi olla.. Help..  Smiley
tallennettu
Outolintu
Vieras
« Vastaus #1 : 07.12.2005 19:09:41 »

Kävisikö joku toinen Gaarderin kirja, esim. Pasianssimysteerio? Tai joku astrologian alkeisoppikirja? Siinähän sitä pohtimista riittäisi. Smiley
tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #2 : 08.12.2005 09:04:20 »

Da Vinci Koodi?
tallennettu
Spica
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #3 : 08.12.2005 10:40:11 »

Moi!

Kiitos vinkeistä!  Smiley Gaarderin muut kirjat olisi tietysti hyvä vaihtoehto. Pitäisikin lukea tuo Pasianssimysteerio uudestaan, että muistaisi kunnolla, miten se oikein menikään.. Ja tuossa Da Vinci Koodissa olisi paljon hyvää tietoa uskonnoista ja historiasta, tosin faktaa ja fiktiota sekaisin. Joku tuollainen samanlaista symboliikka sisältävä kirja voisi olla aika hyvä, mutta missä olisi ehkä vähemmän vauhtia ja vaaratilanteita ja ne mielenkiintoiset faktat olisi pääasiassa. Tai sitten joku enemmän filosofinen kirja.. Olen miettinyt kyllä noita Paul Coelhon kirjojakin.. Niihin pitäisi tutustua ensin itse. Onko kukaan lukenut kyseiseltä kirjailijalta sellaista kirjaa, kuin Paholainen ja Neiti Prym?
tallennettu
Outolintu
Vieras
« Vastaus #4 : 08.12.2005 11:50:59 »

Moi!

Olen lukennut Coelhon kirjat paitsi tämän uusimman Zahir-nimisen kirjan. On vaan sen verran aikaa siitä kun kahlasin ne läpi etten enää kunnolla muista mistä Paholainen ja Neiti Prym-kirjassa oli kyse. Joka tapaksessa olen pitänyt kaikista Coelhoista. Sellainen kirja tuli mieleen kuin Yhdeksän oivalluksen tie, kirjoittanut James Redfield. Siinä on filosofiaa ja elämänohjeita kätkettynä seikkailun sekaan. Erinomainen kirja. Ja nyt kun muistaisin mikä se yksi kirja oli jossa mies lähtee jonnekin Tiibetin / Nepalin vuorille etsimään henkistä opettajaa. Taisi olla kiinalaisen kirjoilijan teos. Täytyypä katsoa löytäisinkö kirjalle nimen + kirjoittajan.

Ja Da Vinci koodi on kyllä loistava. Itse jäin ihan koukkuun aiheeseen ja olen nyt lukenut muutaman muunkin asiaan liittyvän kirjan. Mahtava maailmankuvan venyttäjä ja rajojen rikkoja.  smitten
tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #5 : 08.12.2005 22:52:15 »

Voi kun tuntisi lahjansaajan luonnetta vähän, niin tietäisi mitä suositella. Jos on huumorintajua, voisi sellainen eriskummallinen, mutta loppujen lopuksi yhtäaikaa syvällinen ja ratkiriemukas olla tuo scifinovellikokoelma Kyberias.. kirjoittanut Stanislaw Lem. Ei todellakaan haudanvakavaaja liian raskasta, eikä mitään murkkuikäisen päätä liikaa sekoittavaa vaan ehtaa hulvattomuutta. Sopii sitä paitsi kesälukemiseksi jos päättäjäisten jälkeen on tarkoitus kuluttaa kirjaa..
Sitten tietenkin Castanedalta löytyy vaikka mitä, varsin jos on lahjansaaja on ikäisekseen tarpeeksi kypsä sitä ymmärtämään..
tallennettu
Spica
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #6 : 09.12.2005 12:36:32 »

Hmm.. Tuo Yhdeksän oivalluksen tie kuulostaa hyvältä!! Ja jos, Outolintu, muistat tuon toisen nimen, niin olis fantsua!!  smitten

Niin, tuo tyttö on siis veljeni tytär. Luonteeltaan sellainen voimakastahtoinen ja iloisen rempseä tytsy, mutta herkkyyttäkin löytyy. Se on sellaisen runotytön näköinen suurine silmineen ja letteineen. Miettii paljon asioita, niin kuin nyt tuon ikäisenä on tyypillistä ja yhteiskunnallinen vaikuttaminenkin alkaa nostaa päätään. Kiitos, enska, vinkeistä! Tutkitaan!  Smiley
« Viimeksi muokattu: 09.12.2005 13:13:55 kirjoittanut Spica » tallennettu
maallikko
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 09.12.2005 20:42:00 »

Hei!

Suosittelen kirjaa "Maailma yhtiöiden vallassa" kirjoittanut David ( ? ) Korten. Kustantaja Like. Ehkä se ei ole sopivaa luettavaa tai sitten on, mutta jos yhteiskunnalliset asiat kiinnostavat niin on hyvä aloittaa rahasta ja siitä kuinka se tätä maailmaa pyörittää. Kirjassa valotetaan globalisaation niitä puolia, joita ei juuri valtamediassa käsitellä.
tallennettu

Kerralla kristityksi, sano akka kun virsikirjan söi.
Outolintu
Vieras
« Vastaus #8 : 10.12.2005 01:38:19 »

Hei!

Nyt voipi mennä pahasti pieleen mutta se kirja jota aiemmin mietin saattaa olla Gao Xingjianin Sielun vuori. Kunhan ensi viikolla ehdin kirjastoon niin tarkastan asian jos kirja on hyllyssä.

Ja kiitos Enska kirjavinkistä. Kyberias kuulostaa juuri meikäläisen makuiselta kirjalta.  Vaihtariksi tarjoan Terry Pratchettin kirjoja. Syvällisyyttä ei juurikaan löydy mutta scifi-fantasiaa parhaasta huumoripäästä. Cheesy
tallennettu
vilmu
Kohtuuastroilija
**

~Au skorpioni ~Ac leijona ~Kuu rapu

Profiili
« Vastaus #9 : 17.12.2005 12:13:11 »

Itse sain juuri päätökseen Tom Lundbergin Hyvän elämän salaisuus -nimisen kirjan. Kirjan takakansi kertoo näin:

Hyvän elämän salaisuus on enemmän kuin kirja: se on ystäväsi, uskottusi, henkilökohtainen käsikirjoituksesi ja sparraajasi. Se on sielusi arkeologiaa: myönteisen ja tavoitteellisen elämäsi kartta, jonka avulla löydät kaiken sen joka sinulle kuuluu.

Minulle kirja oli ihana lukuelämys ja toivoin, että olisin lukenut sellaisen jo paljon aiemmin. Toisaalta, ehkä aika oli vasta nyt kypsä. Mutta uskoisin, että se antaa loistavia eväitä koulunsa päättäneelle nuorelle, joka alkaa suunnitella tulevaisuuttaan. Suosittelen ainakin tutustumaan.  Wink
tallennettu
Spica
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #10 : 19.12.2005 13:47:32 »

Kiitos, vilmu, vinkistä! Tsekkaan myös tuon!  Smiley

Sielun vuori on nyt luvussa ja Yhdeksän oivalluksen tie on odottamassa. Kirjastossa muuten huomasin, että siellä on myös Kymmenes oivallus..  Smiley

Ja kiitos maallikollekin vihjeestä! Tuommoinen kirja olisi varmaan kaikkien hyvä lukaista! Täytyypä vilkaista!
« Viimeksi muokattu: 21.12.2005 07:35:52 kirjoittanut Spica » tallennettu
Vajra
Astroholisti

om tare tuttare ture soha

Profiili WWW
« Vastaus #11 : 19.12.2005 14:05:17 »

Akira.. kylläkin sarjakuva..
Sitten on vielä Linnunradan käsikirja liftareille.
Kannattaa tarkastaa
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Outolintu
Vieras
« Vastaus #12 : 20.12.2005 22:19:00 »

Ai juu, sori. Unohdin koko Sielun vuoren kun en silloin löytänyt sitä kirjaston hyllystä.  Embarrassed  Mitä pidät kirjasta?

Minulla taas on työn alla tuo Kyberias. Juuri sellainen kirja kuin Enska viestissään lupasi.  Cheesy
tallennettu
Spica
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #13 : 21.12.2005 07:44:13 »

Olen vasta niin alussa tuossa kirjassa etten vielä pysty sanomaan oikein mitään. Ja tässä joulusutinoissa en harmikseni oikein edes ehdi siinä edetä.. Mutta jospa joulun aikaan ehtisi sitten rauhoittua ja syventyä siihen vähän enemmän. Sen verran kyllä voin sanoa, että aika metka on se kirjailijan tapa kirjoittaa minä- ja sinä-muodossa ja preesensissä. Hassua lukea, että menet sinne ja tänne ja teet sitä ja tätä..  Smiley
tallennettu
Ajatus
Astroholisti

Linnunradan liftari

Profiili
« Vastaus #14 : 21.12.2005 11:04:46 »

Tuli mieleen semmoinen klassikko kuin Lokki Joonatan/Richard Bach. Smiley En tosin ole jostain syystä itse koskaan lukenut sitä kokonaan, mutta kovasti kehuttu ja sopisi ehkä juuri koulunsa päättävälle?

Edit: Bach eikä Back, oli pakko korjata kirjovihre. Tongue
« Viimeksi muokattu: 21.12.2005 13:41:29 kirjoittanut Ajatus » tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: