Ajattelimpa kysäistä teiltä lukijat kuinka moni ylipäätänsä käyttää ekovaatteita ja mikä sinun suhteesi on näihin vaatteisiin?
Minä itse luokittelen ekovaatteeksi uusiokäyttöön otetun, kirpparilta ,tai tuunatun vanhan oman vaatteen hyötykäytön.
Ekovaate voi olla myös aivan uusi ekoksi tehty; sellaisista "aineksista" ettei luontoa ole rasitettu, ettei lapsityövoima ole sitä valmistanut ja luonnonmukainen.
Itse olen kiinnostunut näistä vaatteista vasta 30-murroksessa ollessani.
Silloin ajatuksiin astui myös ekologia ja säästäminen, hyödyntäminen ja edullisuus.
Toki olen ostanut pellavavaatteita myös kovaan hintaan eräästä pienestä putiikista Hesasta, mutta ne on kestäviä ja erittäin mukavia päällä.
Kun itse en osaa ommella ja tuunata, niin kiertelen kirppiksillä jonkin verran. Tänäpäivänä tuntuu vain, että siellä myytävät tuotteet saa kaupasta edullisemmin. Jotenkin ajatus on hukassa.
Olen hyödyntänyt paljon kirpputoreja lasten vaatetuksessa, kun lapset olivat pieniä. Sekä käytin molemmille lapsille Ruskovillan villapökiä ja harsovaippoja. Ei ollut ihottumista tietoa.
Aikanaan pienempi olikin hyvin herkkäihoinen ja pehmeä puuvilla oli ainoa materiaali jonka hänen ihonsa kesti.
Itselleni pellavan lisäksi olen myös kutonut, neulonut ja virkannutkin asusteita ja myös vaatteita.
Mummilla oli tapana purkaa vanhat villapaidat ja sukat. Kastella lanka ja keriä uudelleen tai sitten lanka värjättiin jollain luonnon keinolla, esimekiksi keittämällä sipulinkuorissa, ja saatiin erisävyistä ruskehtavan keltaista.
Näistä langoista tehtiin monet tumput, sukat, kynsikkäät, villapaidat.
Vaatteet pidettiin melko loppuun, ja sen jälkeen niistä leikattiin matonkudetta. Kudottiin mattoja ja nyt kun kudoin syksyllä hoitohuoneelleni mattoa, valitsin mummin vanhoista vaatteista kuteet. Oli ihanaa kutoa osaa mummia, kuulostaa hassulle
mutta tuon maton arvo minulle ei ole rahassa mitattu.
Näin saatiin hyötykäyttöön vaatteet uudelleen.
Toki silloin kun olin pieni, naapureiden kanssa vaihdettiin lastenvaatteita niinkuin minä teen edelleenkin.
Minä kierrätän kaiken ehjän naapureille tai kirpputoreille. Olen joskus lähettänyt myös suuren paketin Venäjälle. Tuttavamme vievät itse lastenkotiin tavaraa ja näin tietää että perille menee.
Ekoa voi ajatella myös monella tapaa, tämä oli minun tapani ekoilla.
Kerro sinä kuinka sinä ekoilet?