Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä olet eko-vaatteista  (Luettu 14393 kertaa)
0 jäsentä ja 5 vierasta katselee tätä aihetta.
täysikuu
Astroholisti

Elämä on seikkailu

Profiili
« : 16.03.2007 09:59:46 »

Ajattelimpa kysäistä teiltä lukijat kuinka moni ylipäätänsä käyttää ekovaatteita ja mikä sinun suhteesi on näihin vaatteisiin?

Minä itse luokittelen ekovaatteeksi uusiokäyttöön otetun, kirpparilta ,tai tuunatun vanhan oman vaatteen hyötykäytön.
Ekovaate voi olla myös aivan uusi ekoksi tehty; sellaisista "aineksista" ettei luontoa ole rasitettu, ettei lapsityövoima ole sitä valmistanut ja luonnonmukainen.

Itse olen kiinnostunut näistä vaatteista vasta 30-murroksessa ollessani.
Silloin ajatuksiin astui myös ekologia ja säästäminen, hyödyntäminen ja edullisuus.
Toki olen ostanut pellavavaatteita myös kovaan hintaan eräästä pienestä putiikista Hesasta, mutta ne on kestäviä ja erittäin mukavia päällä.

Kun itse en osaa ommella ja tuunata, niin kiertelen kirppiksillä jonkin verran. Tänäpäivänä tuntuu vain, että siellä myytävät tuotteet saa kaupasta edullisemmin. Jotenkin ajatus on hukassa.
Olen hyödyntänyt paljon kirpputoreja lasten vaatetuksessa, kun lapset olivat pieniä. Sekä käytin molemmille lapsille Ruskovillan villapökiä ja harsovaippoja. Ei ollut ihottumista tietoa.
Aikanaan pienempi olikin hyvin herkkäihoinen ja pehmeä puuvilla oli ainoa materiaali jonka hänen ihonsa kesti.

Itselleni pellavan lisäksi olen myös kutonut, neulonut ja virkannutkin asusteita ja myös vaatteita.
Mummilla oli tapana purkaa vanhat villapaidat ja sukat. Kastella lanka ja keriä uudelleen tai sitten lanka värjättiin jollain luonnon keinolla, esimekiksi keittämällä sipulinkuorissa, ja saatiin erisävyistä ruskehtavan keltaista.
Näistä langoista tehtiin monet tumput, sukat, kynsikkäät, villapaidat.

Vaatteet pidettiin melko loppuun, ja sen jälkeen niistä leikattiin matonkudetta. Kudottiin mattoja ja nyt kun kudoin syksyllä hoitohuoneelleni mattoa, valitsin mummin vanhoista vaatteista kuteet. Oli ihanaa kutoa osaa mummia, kuulostaa hassulle  Cheesy
mutta tuon maton arvo minulle ei ole rahassa mitattu.
Näin saatiin hyötykäyttöön vaatteet uudelleen.
Toki silloin kun olin pieni, naapureiden kanssa vaihdettiin lastenvaatteita niinkuin minä teen edelleenkin.
Minä kierrätän kaiken ehjän naapureille tai kirpputoreille. Olen joskus lähettänyt myös suuren paketin Venäjälle. Tuttavamme vievät itse lastenkotiin tavaraa ja näin tietää että perille menee.

Ekoa voi ajatella myös monella tapaa, tämä oli minun tapani ekoilla.
Kerro sinä kuinka sinä ekoilet?
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #1 : 16.03.2007 14:21:59 »

Kannatan ehdottomasti eko-vaatteita. Itse tosin käytän niitä aivan liian vähän.  Embarrassed Olen niin tumpelo ompelemisessa, enkä ole siitä mitenkään innostunutkaan. Kirpputoreilta joskus jotain ostanut, mutta todella harvoin. Toki kuitenkin pyrin silti kiinnittämään vaatetuksessakin huomiota siihen mitä ostan ja mistä ja pistän kaikki vaatteeni aina kierrätykseen, joko vaatekeräykseen tai lumpuksi.

Kaikissa muissa asioissa, kuin vaatetuksessa sitten ekoilen paremmin. Kierrätän kaikkea mahdollista, ostan mahdollisimman paljon luomua ja kotimaista ruokaa. Sekä mahdollisimman eettisesti ja ekologisesti oikeanlaisia tuotteita. En syö lihaa, en edes kalan. Maitotuotteita ja kananmunia tosin käytän, mutta nekin luomua. Ei eläimillä  knuppel2 testattuja meikkejä, voiteita jne.  Säästän energiaa. En tuhlaa vettä ja sähköä, en käytä kertakäyttö astioita yms. En roskaa luontoa, enkä muutenkaan vahingoita sen eläväisiä. Hyttysetkin tuntuvat jättävän minut aika lailla rauhaan, kun jätän itsekin ne.  Grin  Tuen myös aina mahdollisuuksien mukaan monenlaista hyväntekeväisyytä. Kunnioitan ja rakastan kaikkea luonnossa.  smitten
« Viimeksi muokattu: 16.03.2007 14:29:31 kirjoittanut Rakkauden valo » tallennettu
*yildirim*
Astroholisti

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 16.03.2007 15:13:03 »

itsellä tämä taitaa ilmetä pitkälti sillä että yritän kierrättää vaatteita mahdollisimman pitkään.onneksi kaikki lapset ovat tyttöjä niin helpottaa asiaa...ensin menee vaatteet lapselta toiselle ja jos/kun niistä jotain jään niin ne menee yleensä spr:n kirppikselle.

varsinkin lasten vaatteet koitan ostaa aika pitkälti kierrellen kirppiksiä tai sitten onhan niitä tullut myös kavereilta saatua.

ainut mihin tulee sorruttua on kyllä se että itselle harvoin vaatteita ostan...mutta sitten kun ostan niin ne ovat useasti kaupasta ostettuja uusia vaatteita.

lasten lelut koitan myös kierrättää samalla tavalla kuten täällä topiceilla on joskus aiemminkin ilmaistu antamalla/viemällä niitä sairaalan lastenosastoilla ja lastenkoteihin.

täällä päin on myös sellainen hieno toiminta periaate että sosiialihuollon kautta voi lahjoittaa leluja/vaatteita esim. perheille joilta palanut talo ja omaisuus sen mukana. näillekin perheille aina mahdollisuuksien mukaan koittanut apua antaa.
tallennettu

Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #3 : 16.03.2007 16:59:43 »

Mie itse ostan kaikki vaatteeni alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta kirpputorilta. 2 takkia olen ostanut kaupasta (ja ovatkin oikeastaan ainoat takit, joita käytän), samoin 3 kengät ovat kaupasta, loput kirppikseltä. Inhoan vaateostoksia ja kirppiksellä vaatevalikoima on A)halvempi B)persoonallisempi. Saan myös ystäviltäni vanhoja vaatteita itselleni. Tekisin vaatteeni varmaan itse/duunaisin vanhoja vaatteita, mutta olen armoton poropeukalo tämän asian suhteen, joten jätän sen osaavimpien käsiin Grin

Haluaisin suosia myös nuorten vaatetaiteilijoiden desingia, mutta ei näillä rahoilla ole mahdollisuutta sellaiseen! Lips Sealed

Omat vanhat vaatteet, joita ei ole tullut pidettyä viimeisen vuoden sisään kertaakaan, heitän SPR:lle/Löytäeläinkodin kirppikselle lahjoituksena tai annan pikkusiskolleni. Kierrätän muutenkin jäämätavarat lahjoituksina eteen päin.

Olin ihan kauhuissani muutama kuukausi sitten, kun huomasin jonkun ääliön heittäneet aimo läjän todella hyviä lastenvaatteita palavien roskien laatikkoon! Kävin pelastamassa sieltä niin paljon vaatteita kuin suinkin sain ja ylsin, mm. yli 10 lasten talvihaalaria, ja kiikutin ne SPR:lle. Täysin idioottimaista heittää hyviä vaatteita menemään, kun niiden tuotoilla SPR voi auttaa muita ja/tai lähettää ne ihmisille, jotka ihan oikeasti tarvitsevat vaatteita.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #4 : 16.03.2007 19:10:45 »

Ajattelimpa kysäistä teiltä lukijat kuinka moni ylipäätänsä käyttää ekovaatteita ja mikä sinun suhteesi on näihin vaatteisiin?

Minä itse luokittelen ekovaatteeksi uusiokäyttöön otetun, kirpparilta ,tai tuunatun vanhan oman vaatteen hyötykäytön.
Ekovaate voi olla myös aivan uusi ekoksi tehty; sellaisista "aineksista" ettei luontoa ole rasitettu, ettei lapsityövoima ole sitä valmistanut ja luonnonmukainen.

Luonnon lahjaksi antamat materiaalit! Smiley
Puuvilla, silkki, pellava jne. myös turkikset.

Sana turkisten puolesta;

Turkikset ovat ekologisia ja ympäristö-ystävällisiä,
mutta ne pitää olla tuotettu niin, ettei eläin
ole kärsinyt ja sitä ei ole kasvatettu pelkästään
turkikseksi, vaan sitä hyödynnetään myös esim. ravinnoksi.

Eläintä ei saa tappaa ahneuksissaan, vaan tarpeeseen,
kuten luonnossa luonnollinen kiertokulkukin menee. Smiley

Turkiksen voi vaikka haudata maahan,
kun se ei enään ole käyttökelpoinen,
toisin kuin nuo keinokuituiset takit ja vaatteet,
jotka tukehduttaa koko maapallon kaatopaikaksi,
eikä mikään kasva enään sen jälkeen.

Henkilökohtaisesti en suosi keinokuituisia vaatteita,
koska ne eivät katoa, eikä maadu, vaan uusiokäytönkin
jälkeen se on loppu viimein vain saastuttamassa
ja tukehduttamassa maapallon luontoa ja elämää.

Niiden valmistuskin on eritäin saastuttavaa
ja siinä käytetään todella myrkyllisiä kemikaaleja.
tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #5 : 16.03.2007 19:27:24 »

Tähän on kyllä pakko sanoa, enpä usko, että yhtäkään sinikettua tai minkkiä tarhataan siksi, että ne ovat maistuvaa tai terveellistä ravintoa, vaan ainoastaan turkkinsa takia. Myöskään yhtään tarhaa, jossa on inhimilliset olot, en ole Suomessa ainakaan tavannut..vaikken tosin jokaisella ole vieraillutkaan.

Ihminen pärjää ilman turkkia, mutta eläin ei.  Cry

tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
Asterix
Vieras
« Vastaus #6 : 16.03.2007 19:44:50 »

Minulla on kaksi turkkia, joista toinen on modistettu yli
40 vuotta äitini vanha lammasturkki ja toinen on kaniturkki,
jonka nahat ovat kanitarhalta, jossa kanit ovat
isossa aitauksessa lajitoveriensa kanssa lasten ilona
ja jotka päätyvät lihoineen ravitoloiden patoihin
ja nahat myydään.

Kanit niitataan ainoastaan, jos joku ravintola
tilaa ko. lihaa, se ei muuten edes säilyisi,
joten voi joutua odottelemaan pitkään,
ennen kuin tarvittavat nahat ovat koossa
yhtä takkia varten. Wink

Minä hyväksyn eläinten tarhauksen tarpeeseen, mutta en ahneuteen,
koska en voi hyväksyä luonnon, eläinten ja ihmisten
myrkyttämistä keinokuituisten vaatteiden valmistuksen sivutuotteena,
kuten en myöskään sitä, että ne muovit loppujen lopuksi
jää tukehduttamaan luontoa ja sitten poltettaessa tuhoaa ilmakehää.

Tätä on hyvä miettiä, että säästääkö tiettyjen eläinten
elämää tässä hetkessä vai tuhoaako koko maapallon
kaikkine elämineen. Wink

Tarhojen taso ja eläinten olot pitäisi olla sillä tasolla,
että eläimet saavat onnellisen elämän
ja voivat lahjoittaa elämänsä jonkin toisen elämän tarpeeseen,
kuten luonnossakin.
Ihminen on eläin siinä missä muutkin.

Se ei ole mahdottomuus nykypäivänä, mutta se vaatii vielä
paljon työtä ja valistusta, että tarhaus ja ahneus saadaan kuriin.
tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #7 : 16.03.2007 20:05:51 »

Ihan hyviä pointteja kyllä..ja itseasiassa taitaapa meidänkin kellarista löytyä jotain suvussa kulkeneita lammasturkkeja.. Wink

Mutta siltikin, jos nyt ekologisesti ajatellaan, niin etsin kyllä ennemmin vaikka kaikki talvivaatteeni kirppareilta kun laitan turkikisia päälleni. Ja sitäpaitsi luonnonmateriaalejakin löytyy vaikka mihin lähtöön.

Tosin jotta tämä ei nyt menisi liialliseksi hurskasteluksi, niin täytyy kyllä myöntää, että kyllä ihan varmasti minunkin vaatteiden valmistuksessa on luonto kärsinyt, ja yhtälailla jotkut nuoret aasialaislapset raataneet minipalkalla kellon ympäri..

Mutta senkin takia on hyvä, että yhä enemmän löytyy ekokauppoja  ja  -vaatteita. Sieltä meinasin tulevalle vauvelillekin käydä vaipat hommaamassa.. Wink Vaikka vuoden ympäristöteko ei kai sekään taida olla, että vääntää taas tänne ihmisiä pursuavalle pallolle yhden kuluttajan  lisää.. 2funny

No joo, nyt kai menee liikaa vitsiksi ja off topiciksi..sorry.. Wink
tallennettu

- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Okei.
Asterix
Vieras
« Vastaus #8 : 16.03.2007 20:12:52 »

Vaikka vuoden ympäristöteko ei kai sekään taida olla, että vääntää taas tänne ihmisiä pursuavalle pallolle yhden kuluttajan  lisää.. 2funny

LOL! Cheesy Grin 2funny

Onneksi olkoon tulevasta uudesta elämästä! smitten
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #9 : 16.03.2007 20:20:36 »

Minullakin on Tulihepan tapaan kaikki huonekalut saatu lahjoituksina. Viimeisimpiä lahjoituksia olivat vanha TV-pöytä vanhemmilta sekä ex-kämppiksen vanha sänky ja tämän isän vanha lasinen olohuoneen pöytä.

tallennettu
Sister of Night
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #10 : 16.03.2007 20:29:32 »

Kiitos kiitos Asterix.  smitten

Joo, meillä on kanssa lähes koko irtaimisto saatu lahjoituksina, tai sitten mummon peruja.

Itseasiassa tälläinen muuttotilanne (olen juuri muuttanut 23 neliön yksiöstä huomattavasti isompaan asuntoon) on ollut taas kerran loistava esimerkki asiasta, joka kiteytyy hyvin tuossa Asterixin avatarinkin alla; eli kaikki se, minkä lähettää, tulee takaisin.  Wink

Aikoinani silloin kun muutin pikku yksiööni erottuani silloisesta poikaystävästäni annoin lähes kaikki huonekaluni kavereille tai sitten roudasin kirppikselle.

No, nyt sitten taas isompaan muuttaessa tuli tietty hirveä tarve saada lisää huonekaluja (ja tietty tulevalle lapsellekin sänkyä ja muuta), vaikka meitä kaksi tässä asuukin niin kaikenlaista uupui. Jostain kummasta niitä huonekaluja sitten putkahteli lahjoituksina kavereilta ja tutuilta..ja kirpparilta on tullut tehtyä muutamia uskomattomia löytöjä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut ostaa vielä mitään uutta, ihan pikku yksityiskohtia lukuunottamatta.

Elikkä kyllä kosmos antaa takaisin samalla mitalla..hyvässä ja pahassa.  smitten
tallennettu

- Mitä?
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Okei.
Totsi
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #11 : 16.03.2007 22:59:50 »

Aina kun on mahdollisuus, valitsen ekologisimman vaihtoehdon.

Kierrätän vaatteet joko lumppukeräykseen tai  parempikuntoiset muihin vaatekeräyksiin/sukulaisille matonkuteiksi. Ovat menneet hyvin kaupaksi.

Vaatteet käytän loppuun ja korjailen, jos niitä voi korjata. Esimerkiksi vanhoista rikki menneistä sormikkaista saa hyvän pakkassuojan kännykälle (pienellä vaivalla eikä ole edes vaikeaa tehdä sitä). Näin myös kännyn akku kestää eikä tarvitse niin nopsaan olla ostamassa uutta ympäristökatastrofia.

En suosi tekokuituja (mutta joskus on niitäkin pakko käyttää). En myöskään hyväksy turkistarhausta niin kauan kun olosuhteet eläimille ovat sitä mitä ovat. Hyväksyn järkevän turkisteollisuuden: esim. ne nahat ja turkikset, jotka tulevat sivutuotteena. Turkisten uusiokäyttö on myös ok ja jopa toivottavaa verrattuna siihen, että vielä käyttökelpoinen tuote hävitettäisiin vain sen vuoksi, että sen alkuperä on turkistarhaketussa.  Mietin myös sitä onko viisaampaa ostaa Aasiassa tehty tuote  vai täällä lähempänä (kuljetus on pitkä ja ympäristölle paha) 

Niin ja vaatteiden laatu. Kiinnitän huomiota myös kankaaseen. Jos on laadukas kangas sen tuntee, se näkyy ja se kestää.

Kauppakassinikin on kankainen: ei muovikasseille.  buck2
tallennettu

Kultaisin kulmin Päivätär hiipivi vuorien taa,
Vaan utusilmin Uinuva Yötär jo sijahan saa... -Bögh
Riitta
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #12 : 16.03.2007 23:35:29 »

Kaikki pois mita ei tarvita!!!
Itse haluan vain uutta, mutta kierratan vanhan!
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti

Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille

Profiili
« Vastaus #13 : 17.03.2007 00:16:50 »

Hei Ystäväin

Kirpparilta en ole vaatteita ostanut itselleni,
mutta tyttäreni ja poikani ovat ostaneet
- joskus jopa tosi upeita ja hyväkuntoisiakin

Itse saatan ostaa jotain tavaraa, mutten vaatteita
- ostan harvoin uusia vaatteita
- saan paljon tyttäreltäni kivoja vaatteita ja kenkiä,
joihin hän on itse kyllästynyt

Kierrätän myös kahvipussit
- ystävättäreni ompelee niistä kauppakasseja,
joissa ruoan lämpötila pysyy tasaisena
- ovat myös kestäviä

smittenElämänilo    smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
täysikuu
Astroholisti

Elämä on seikkailu

Profiili
« Vastaus #14 : 17.03.2007 14:33:35 »

Mukavaa todeta että ainakin osa teistä on ekoilun kannalla.

En ole itsekkään mikään eko-ihminen sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta ajatus ja sen mukaan kun suht helposti voi ekoilla niin ehdottomasti.

Ompelemisen taito olisi hurjan hyvä olla olemassa, mutta minä ainakin osaan suoran sauman, senkin vähän vinkuraan, ommella. Se jää ompelun puolelta siihen.

Kankaat ovat todella huonompilaatuisia tänäpäivänä kuin parikymmentä vuotta sitten. Sehän vaikuttaa heti vaatteen kestoikään.

Muiden tuotteiden kuin vaatteiden kierrätys on myös hieno asia. Mekin silloin nuorena kun ensimäistä asuntoa sisustettiin, saatiin sieltä ja täältä ihan hyviä huonekaluja. Ne on sitten kierrätetty taas eteenpäin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: