Mihin tuo Mannisen päätelmä muuten perustuu, onko siitä mitään lisäosviittalinkkejä?
Manniseen on vaikuttanut paljon Robert Gravesin kirja White Goddess (kts. esim.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_White_Goddess ), jonka pohjalta - jos olen ymmärtänyt oikein - Manninen vakuuttui siitä, että universaalin symboliikan perusluku on kolme. Tässä Manninen poikkeaa astrologisesta traditiosta, joka perustuu mieluumminkin aristoteliaanis-ptolemiaaniseen nelijakoon, jossa jokaisen syklin ensimmäinen vaihe on kylmä, lisääntyvästi kostea (talvi, yö, vesielementti), 2. vaihe on kostea, lisääntyvästi kuuma (kevät, aamu, ilmaelementti), 3. vaihe on kuuma, lisääntyvästi kuiva (kesä, päivä, tulielementti) ja 4. vaihe on kuiva, lisääntyvästi kylmä (syksy, ilta, maaelementti).
Raimo A. Nikula puolestaan noudattaa vaiheajattelussa keskiaikaista mallia, jota modernin astrologian voimahahmo Rudhyar sovelsi ja jonka mukaan asiat eivät ala talvesta tai talvipäivänseisauksesta vaan keväästä tai kevätpäiväntasauksesta (ns. Oinas-piste). Silloin nelijaon 1. vaihe edustaa kevättä (Oinas, Härkä, Kaksoset), 2. vaihe kesää (Rapu, Leijona, Neitsyt), 3. vaihe syksyä (Vaaka, Skorpioni, Jousimies) ja 4. vaihe talvea (Kauris, Vesimies, Kalat). Tällöin jos jokainen näistä neljästä vaiheesta jaetaan eteenpäin seitsemään vaiheeseen, saadaan yhteensä 28 vaihetta, joiden kiertokulku muistuttaa eläinradan etenemistä Oinaasta Kaloihin ja keväästä kesän ja syksyn kautta talveen. Sen vuoksi Nikulan systeemissä alkuvaiheet ovat luonteeltaan "keväisiä": rakentavia, maanläheisiä, uutta elämää luovia jne.
Uskon itse mieluummin astrologian nelijakoiseen kuin kolmijakoiseen perusluonteeseen, sillä on kerta kaikkiaan liian vankka historiallinen pohja, että sitä voisi sivuuttaa. Kun olen itse tutkinut jonkin verran kuunvaiheita olemassa olevien ihmisten ja karttojen kautta, olen tullut siihen tulokseen, että Ptolemaioksen malli on toimivampi kuin keskiaikainen malli. Siis:
1. neljännes = "talvinen", uusi elämä on vasta pinnan alla uinumassa ja nousemassa
2. neljännes = "keväinen", uusi elämä murtautuu voimalla esiin, on elämäniloa ja uutta uskoa
3. neljännes = "kesäinen", elämän keskipäivä, kunnianhimoa ja eteenpäin pyrkimistä
4. neljännes = "syksyinen", filosofinen, pohdiskeleva.