Lukaisin joskus nuorempana tästä aiheesta jonkin verran. Jutun liitteenä oli ohjeet, kuinka voit itse nauhoittaa yliluonnollisia ääniä nauhalle. Siihen tarvittiin vain eristetty tila, mikki ja nauhuri. Muistaakseni nauhurin ja mikin sai jättää vielä yksikseen nauhoittamaan, mitään kysymyksiä ei tarvinnut esittää.
Muistaakseni tämä äänien nauhoittaminen lähti liikkeelle ihan vahingossa, kun kaksi miestä sai nauhaa tehdessään taustaääniksi kummallisia ääniä, mm. eri kielisiä lauseita. Tutkimusmenetelmänä tämä on melko "uusi" ja olen saanut sellaisen kuvan, että nauhoitusmenetelmää käyttävät tutkijat, joilla ei ole selväkuuloisuuden kykyä, vaan he tarvitsevat jonkun välineen kuullakseen äänet. Katselin itse dokkarin ja sain sellaisen kuvan henkilöiden auroista, että heillä kellään ei ollut tällaista selväkuuloisuuden kykyä vielä auki (eikä selvänökäisyydenkään). Eräs naisista tunsi jotain epämiellyttävää, mutta melko heikosti.
Aaveiden tutkijoiksi varmaan sopivatkin parhaiten tuollaiset henkilöt, joiden aurat ja kanavat eivät ole vielä auki henkimaailmaan päin. Minua nimïttäin ei olisi saanut kirveelläkään sinne tutkismuskohteena olleeseen vankilaan! Sieltä tuli jo pelkän TV-kuvan välityksellä niin matalat, ahtaat, tukahduttavan vahvat aurat, että olisin seonnut ja kantanut niitä mukanani vielä viikkoja vierailun jälkeen!