Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kiltteys, kiltti  (Luettu 14554 kertaa)
0 jäsentä ja 4 vierasta katselee tätä aihetta.
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« : 09.04.2007 19:54:43 »


Ajattelin nostaa "pöydälle" tälläisen asian kuin
kiltteys

Kuinka sinä ajattelet millainen ihminen kiltti ihminen on,
mitkä kriteerit tuleekaan täyttää kiltteyteen,
onko sinun mielestäsi kiltteys aina hyvä asia,
lapsena kiltti, aina kiltti(kö)

Kerro mitä ajattelet kiltteydestä....... smitten
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2400


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #1 : 09.04.2007 20:23:34 »

Kiltteys... ihastuttava sana ja sisältää niin paljon sellaisia elementtejä, joilla saadaa ihminen toimimaan eritavalla kuin hän itse tahtoisi;"olethan kiltti ja teet sen ja sen ja sen..."
Kiltteys... se on ihan JES juttu, mutta niin herkästi silloin saa elämäänsä ihmisiä jotka haluavat vain hyötyä, käyttää sinua nje.  Sad Kiltin siis mielestäni tulee osata olla myös hieman tuhmakin... tasa-painoa niiden välillä, se on vaikeaa. Maailma on niin musta-valkoinen.
Kiltteyteen voi mielestäni jopa sairastua, muodostua elämää rasittava tekijä tai jopa pakkomielle... niin kuin tuhmuudestakin.

Ah, mikä ajatusprosessi läks käyntiin... taidampa mennä saunaa sitä kierittelemään  smitten Wink  Cheesy
tallennettu
Morgana
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 62



Profiili
« Vastaus #2 : 09.04.2007 20:30:24 »

Pidän kiltteyttä tärkeänä ja toivottavana luonteenpiirteenä, mutta se miten sen käsittää onkin toinen juttu. Mielestäni kiltti ei tarkoita kynnysmattoa eikä kyvyttömyyttä tarvittaessa ilmaista eriävä mielipiteensä. Kiltteys ei tarkoita tossun alla olemista eikä toisten pakonomaista miellyttämistä. Sen sijaan kiltteys on huomaavaisuutta ja kykyä ajatella asioita mahdollisimman monelta eri kantilta, mitä ihmisiin ja erilaisuuteen tulee. Kiltti ihminen ei osallistu mustamaalaukseen eikä piikittelyyn eikä arvostele muita suinpäin, koska hänen tunneälynsä on niin kehittynyt että hän ottaa joka hetki huomioon sen että jokaisella on yksilölliset lähtökohdat. Kiltti myös tietää sen että ei tule kadehtia toisen onnea kun ei tiedä tämän salattua surua. Kiltti ihminen antaa kaikille reilun mahdollisuuden, eikä osallistu kiusaamiseen eikä toisen vähättelyyn tai toisen pyrkimysten vesittämiseen. Kiltti ihminen yleensä pitää kiinni hyvistä käytöstavoista ja hymyilee sille kärttyisällekin kassaneidille ja sanoo tälle kiitos ja hei. Moni kiltti ihminen on pelastanut monen mattimeikäläisen pahan päivä. Mielestäni kiltteys on älykkyyttä.
tallennettu

aurinko skorpioni askendentti leijona kuu neitsyt
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #3 : 09.04.2007 21:28:17 »


Ihana Jaspis ja Morgana keskustelun aloituksesta ja NIIN tärkeistä sanoistanne.
Kiltteydellä on kaksi puolta, niinkuin muillakin asioilla. Mutta jotenkin se on niin ajattelemattoman päässä monta kertaa.

Haluankin että mahdollisimman moni teistä "heittää" omat kiltteys ajatukset ilmaan, ihan vain sen vuoksi että niitäkin täytyy miettiä joskus vahvasti.
tallennettu
Chandra
Astroholisti
*****
Viestejä: 2752



Profiili
« Vastaus #4 : 10.04.2007 21:44:36 »

Jaspis ja Morgana tuossa jo toivatkin suunnilleen kaiken sen esiin,miten minäkin nykyisin kiltteydestä ajattelen.

Lapsena oli täysin selkeää,mitä kuului kiltteyteen.Joskus joissain perheissä se saattaa merkitä samaa kuin"älä ole olemassa".
Elikä mitä hiljaisempi ja helpompi lapsi,sen kiltimpi.Onneksi tämä ei ole enää yhtä selvä asia kuin joskus oman lapsuuteni aikaan.
Minä en kyllä silloin ollut kiltti.Siis peruskiltti. Grin
Kokeilin kovasti rajojani,koska se oli turvallista omassa kodissani.

Mutta sitten mentiin kouluun ja,, Shocked  Cry  buck2
Tuntui kuin jokin elämänvaihe olisi loppunut siihen.Tosi kovaa kuria pitävä miesopettaja,jota me kaikki pelkäsimme.Hän siis piti meitä pelolla kiltteinä,mutta siitä ei lapselle tullut hyvä mieli,vaan uhma kasvoi ja kapina.KUN MINÄ KASVAN ISOKSI NIIN,, knuppel2  tickedoff

Liika " kiltteys "on pahasta ja sairastuttaa ihmisen.
Sehän tiedetään jo masentuneista ihmisistä ja heidän syistään sairastua.

Kiltteys on itsestään huolta pitämistä ja siitä jäävästä ajasta jakaa itseään tarpeen mukaan.Kuka eniten tarvitsee,tai vähiten,jos itse ei juuri sillä hetkellä jaksa olla kuulijan paikalla.
Kiltteydessä annetaan myös toiselle oikeus olla kertomatta kaikkia murheitaan,jos ei vielä jaksa.Eikä myöskään tupata väkisin apuun tyyliin"nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja,," crazy2  police  smiley6600

Me kurilla ja pelottelulla kasvatetut joudumme opettelemaan uudestaan kiltteyttä,ellemme halua olla lattiamattoina ja aina valmiina kaikkeen.
Nyt vanhemmalla iällä sen opettelu on paljon vaikeampaa.
Tee niin,kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan,on minusta hyvä raja.
Hymyt ja kiitokset,muutaman sanan vaihtaminen naapurin vanhuksen kanssa ei vie paljon aikaa,mutta saattaa olla hänelle päivän parhaita hetkiä.
Ei silti tarvitse mummoa rollaattoriin istuttaa ja kruisailla ympäri kaupunkia joka päivä.
Kiltteys syntyy itsestään ja molempien tarpeita vastaten. Cheesy

Supisee täällä eräs entinen kiltti. Grin
tallennettu

Minerwa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 671



Profiili
« Vastaus #5 : 10.04.2007 22:25:17 »

Mä olen mieltänyt kiltteyden tietyllä tavalla jopa kielteiseksi ominaisuudeksi, kunnes nyt luin ihania määritelmiänne  smitten. Loksahti kohdalleen: juuri noin! Todellinen kiltteys on ilman muuta kiltteyttä myös itseä kohtaan.

Voisiko siis sanoa, että on olemassa sekä hyvää että pahaa kiltteyttä...? Hyvä kiltteys on sellaista vilpitöntä hyväsydämisyyttä ja toisten huomioon ottamista, ja paha sitten juuri sitä oman itsen unohtamista, liiallista toisten toiveiden täyttämistä ja kynnysmattona olemista. Vai onko pahaa kiltteyttä edes olemassa? Ehkä se onkin jotain muuta. 

Mä olen ollut juuri sellainen peruskiltti, harmiton lapsi. Sydän täynnä tukahdutettuja tunteita ja unohdettuja tarpeita. Sieltähän sitten piti kuoriutua ulos, ja rytinällä...  tickedoff ... Grin

Hiukan pehmo taidan olla vieläkin, mutta osaan jo vetää rajat ympärilleni. Aika tärkeä taito muuten!
tallennettu

"Luultavasti myrskyjä on vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu."

Kuu-Mars-Asc Kaksoset, Au Vesimies, Venus-Merkurius-MC Kauris
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #6 : 11.04.2007 21:11:26 »


Chandra niin totta ja meidän kaikkien muistoissa ja Minerva76 oivalsit että on hyvää ja "pahista" kiltteyttä.
Olisi mukavaa, että mahdollisimman moni toisi näitä ei mukavia juttuja kiltteydestä esille, silloin me kaikki hyödytään ja opitaan toistemme kertomuksista, aivan niinkuin Minerva76 jo kävikin  Smiley

Itse olen liiallisella kiltteydellä tehnyt oman elämäni varrelle monta piikikästä kasaa. Mutta niitä voi kiertää, kun hoksaa tekevänsä kilttinä äitinä taas.....mutta ei siinä palvele ketään, vahingoittaa itseään ja vielä hyvässä lykyssä muita  knuppel2
tallennettu
trius
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 308


Kauneimmat kukat kukkivat juuri nyt liian lähellä.


Profiili
« Vastaus #7 : 16.08.2012 12:00:48 »

Nosta vanhan aiheen ylös, koska minulle tämä asia on tullut nyt ajankohtaiseksi. Tai ainakin noussut taas tapetille  knuppel2

Luin Tommy Hellstenin kirjaa Pysähdy: olet jo perillä - 12 oivalluksen polku, jossa yhtenä lukuna oli "Tahto". Huomasin, että haluan miellyttää muita rakkauden tarpeesta, olemalla kiltti muille. Saamatta siitä välttämättä mitään tyydytystä, josta seuraa tiedostamatonta vihaa ja josta taas tulee katkeraksi... Ja nyt yritän metsästää niitä katkeruuteni syitä. Sillä olenhan turhaan katkera.

Miten te olette päässeet siihen terveeseen kiltteyteen? Miten pidätte puolianne? Oliko sen opetteleminen vaikeaa?
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5940



Profiili
« Vastaus #8 : 16.08.2012 13:17:33 »

Hyvä kirja tuo...enkulit opasti mut sen pariin Smiley

Kiltteys ei missään nimessä ole paha asia, jos se kaikki lähtee sinusta omasta itsestäsi ja toimit niin että sinusta tuntuu hyvältä ollessasi kiltti.
Mä en ole kokenut mitään ahaa elämystä tässä, vaan tullut semmoisen maktan että tämä asia on tullut mukanani ja olen oppinut sitä monissa käänteissä. Aika ikävissäkin asioissa minua on opetettu laittamaan rajat. Ja aluksi, kun siihen ei ole ollut luottoa, että minä ne rajat saan perille, ja varmasti monista patoutumistakin johtuen, olen ampunut hiukan yli näyttäessäni omia rajojani...olen opettelemassa tasapainoa tässä asiassa. Että pitäisin ne rajat yllä, ettei tule tilannetta jolloin olen antanut toisten polkea minua, ja joutuisin reagoimaan lopulta voimakkaasti. En voi odottaa että toiset tajuaisivat minun rajani jollein itse pidä niistä kiinni.

tallennettu
Indium
Vieras
« Vastaus #9 : 16.08.2012 18:31:33 »

Miten te olette päässeet siihen terveeseen kiltteyteen? Miten pidätte puolianne? Oliko sen opetteleminen vaikeaa?

Mulla oli aikanaan pulmia Rakkauden kaksoiskäskyn kanssa. "Rakasta toisia niinkuin itseäsi" oli suorastaan järjetön, minähän inhosin itseäni ja koin etten riitä mihinkään, kun taas toiset tuntui paremmilta ihmisiltä joille olin valmis sallimaan asioita joita itselleni en, että he hyväksyisivät minut. No siinähän toiset käveli yli minkä kerkis ja minä yritin vaan olla aiheuttamatta närää, ja silti koko ajan koin että pieleen menee, jos ei nyt vielä niin kohtapian kyllä ihan varmasti.  uglystupid2

No eräs kaunis päivä keksin kääntää sen toisinpäin. Että alappas sallia itsellesi se minkä sallisit toisillekin. Älä moiti itseäsi syistä mistä et moittisi muitakaan. Älä anna muiden tehdä sinulle sellaista, mitä et haluaisi että jollekin rakkaallesi tehtäisiin.

Tuolta pohjalta se omien rajojen vetäminen sitten lähti.

Silloin tällöin sitä kyllä huomaa, että noita asioita pitää taas palata tietoisesti käsittelemään. Niin syvälle ovat ne ihan toiset opit siellä lapsuudenkodissa juurtuneet.  Undecided
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #10 : 16.08.2012 19:03:31 »

Mielenkiintoista lukea kokemuksianne, trius ja indium nostavat molemmat esille, että se kiltteys lähtee siitä, että haluaa muilta hyväksyntää. Mietein itseäni, olen kai tarpeeksi monta kertaa oppinut sen, että toisilta ei mitenkään voi saada hyväksyntää, elleivät he sitä halua antaa. Siis kaikki oma toiminta on turhaa. Ainoastaan tärkeää on se, että voi kunnioittaa itseään, tietää toimineensa reilusti ja oikein, toinen sitten päättää haluaako tykätä vai ei. Jollain tapaahan se on myös itsekästä vaatia kiitosta palveluksistaan? Aloin miettimään, etten koskaan ole edes odottanut saavani vastapalveluksia mistään tekemästäni. Tällä tavalla minkäänlaista katkeruutta ei synny. Varsinainen uhrautuja siis? Vaikka en mielestäni ollenkaan ole, vaan lähinnä ihan normaalin itsekäs ihminen vain.

En tiedä, osaanko rajoja asettaa vai en. En ole tullut siihen pisteeseen, että kärsisin kiltteydestäni. Mutta varmasti olen jollain tapaa ehkä liiankin joustava välillä. Jos vain pystyn tekemään jonkin mitä minulta pyydetään, niin miksi en tekisi. Omat vähemmän tärkeät jutut joustaa helposti muiden edestä, lähinnä vain siksi, että tykkään jos asiat sujuvat jouhevasti ilman mitään härdellejä, mitään kiitosta tai vastapalvelusta en odota. Kyllä osaan olla myös joustamatonkin, tärkeissä asioissa. Mutta on sen ein sanominen usein hankalaa. Kyllä miellyttävä haluan muille olla. Itsetuntoa pönkittää, kun saan tuntea itseni jotenkin hyväksi ihmiseksi ja voin kunnioittaa itseäni. Luon mielelläni sellaista imagoa ja minäkuvaa, näistä saa paljonkin tyydytystä. Eli saan kyllä tyydytystä ihan itse siitä, että olen kiltti, enkä haluaisi siitä poiskaan. Tunnen iloa puhtaasti myös siitä jos saan toiselle hyvän mielen tai autettua hieman jotain pois hartioilta.

Ehkä en sitten ole liian kiltti? Jaa-a.
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #11 : 16.08.2012 19:10:04 »

Yksinkertaisesti sitä mukaa mitä enemmän olen alkanut uskaltamaan olemaan oma itseni, sitä mukaa olen alkanut pystymään tekemään itse valintoja. Kiltteys kun varmasti syntyy useinmiten siitä, että ei uskalla itse valita, vaan seuraa muita. Kun tekee itse valinnat, on kiltteyskin oma valinta, oma halu ajaa siihen.
tallennettu
trius
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 308


Kauneimmat kukat kukkivat juuri nyt liian lähellä.


Profiili
« Vastaus #12 : 17.08.2012 11:02:00 »

Viime aikoina olen opetellut sanomaan "ei, minulla on silloin muita suunnitelmia". Mutta silti yritän sovittaa toisten toivomia asioita omaan kalenteriini sanomalla "kävisikö se paremmin?" tai jopa "tämän voin peruakin, se päivä siis on ainoa joka sopii?". Eihän tässä ole järkeä  idiot2

Miksi uhraan oman elämäni muiden takia? Miksi se tuntuu yhtä aikaa sekä hyvältä että pahalta? Olen miettinyt, että tuleeko se hyvän tunne puhtaasti omasta hyvästä olosta vai siitä, että nyt varmasti muut voivat olla ylpeitä uhrautumisestani?

Tuntuu kuin olisin kadottanut yhteyden siihen, mikä minusta oikeasti tuntuu hyvältä.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5940



Profiili
« Vastaus #13 : 17.08.2012 11:24:37 »

No siitähän se tulee, että koet olevasi nyt niin kovin miellyttävä ja hyvä kun teet mieliksi toisille, niin minusta.
Riippuu nyt tietysti mistä asioistakin on kyse, että kuinka painava asia ja minkä voi perua ja minkä ei..
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #14 : 17.08.2012 11:25:53 »

Mikä tahansa mikä tuntuu pahalta, siinä on jotain mihin kiinnittää huomiota.

Luulen, että varmasti tuo kiltteys tuntuu sinusta pohjimmiltaan hyvältä, jos se on sinulle luontaista. Tarvitset silti jonkinlaista irtiottoa siitä, jotta pystyt tunnustelemaan mitä oikeasti haluat. Sen jälkeen voit palata kiltteyteen, tuo irtiotto auttaa huomaamaan millä tavalla haluat olla kiltti ja mitä hyviä asioita siinä sinulle on. Nyt varmaankin on koko näkökenttä liian sumentunut sen huomaamiseen.

Nämähän aina ovat helpommin sanottu kuin tehty. Yritä joskus sellaisessa tilanteessa kuin on reilua sanoakin ei, kun selvästi et pysty tekemään mitä pyydetään, sanoa vain ei, en pysty koska minulla on x. Se on reilua ja ne ihmiset, jotka suhtautuvat sinuun tasavertaisesti, hyväksyvät sen samantien ja ymmärtävät. Tämä on joskus minullekin ollut jollain tapaa yllätys, että se on ihan ok heti, jos en pysty niin en pysty. Mutta samalla tässä on hyvä keino myös huomata ne, jotka vain imevät sinulta palveluksia, käyttävät ehkä jopa hyväkseenkin.

Ja jos pelkäät olla ilkeä, kokeilisitko joskus vaikka mennä johonkin isoon kaupunkiin, missä on pieni todennäköisyys törmätä tuttuihin, ja kulkea vain pirun töykeästi siellä, ei nyt röyhkeästi, mutta ei mitenkään miellyttävästikään?  Grin Ääripäillä pystyy huomaamaan sen, että tosiasiassa tykkääkin mielummin olla kiltimpi, jos siis tykkää olla.  Wink Grin
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: