Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 17
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kirkkoon kuuluminen/ ei kuuluminen  (Luettu 131140 kertaa)
0 jäsentä ja 6 vierasta katselee tätä aihetta.
Outolintu
Vieras
« Vastaus #30 : 16.12.2005 21:05:33 »

Säästövinkki kaikille jotka aikovat erota kirkosta: tehkää se nyt joulukuun aikana niin ette joudu maksamaan kirkollisveroa kuin tämän vuoden loppuun. Lisää tietoa:

http://www.eroakirkosta.fi/

Terveisin, Pakana jo vuodesta 1986 lähtien  angel
tallennettu
remppa11
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #31 : 16.12.2005 21:41:00 »

Säästövinkki kaikille jotka aikovat erota kirkosta: tehkää se nyt joulukuun aikana niin ette joudu maksamaan kirkollisveroa kuin tämän vuoden loppuun. Lisää tietoa:

http://www.eroakirkosta.fi/

Terveisin, Pakana jo vuodesta 1986 lähtien  angel

Kiitos vinkistä :)Mä sitten erosin kyseisellä linkillä:tytön edelleen jätin sillä ajattelinjospas hän pikkasen kasvaisi ja osaisi päättää sitten ihan varmalla miten asian haluaa olla. :Smiley
tallennettu

Elämässä on oltava suolaa ja sokeria ei se muutes pelaa!

Nouseva vaaka,aurinko kasosissa,kuu härässä,merkurius härässä.venus ravussa.mars härässä
taiska
Astroholisti

Silmät ovat sielun peili :)!

Profiili
« Vastaus #32 : 17.12.2005 00:17:01 »

Kuulun itse kirkkoon ja mieheni kuuluu kirkkoon ja lapset kuuluu kirkkoon ja kuitenkaan se ei meille oikeastaan merkitse mitään siinä mielessä kuin sen pitäisi.Ainoa kerta kun käyn kirkossa vuoden aikana on kauneimmat joululaulut (niitä en jättäisi väliin kuin pakkotapauksessa  Smiley) ja tietenkin hautajaiset ja häät jos niitä on.Mutta yksi hassu asia tapahtui suvussa joka sai asiaa miettimään ! Perheelle jonka jäsenet ei kuulu kirkkoon syntyi lapsi ja perinteisen kastejuhlan sijasta meille tuli vain tieto jossa väestörekisteriin ilmoitettu nimi ilmoitettiin.Pakko sanoa, että tuntui hassulta! Jotenkin se nimenanto juhla yhdistää läheisiä ihmisiä, kun perheeseen tulee uusi jäsen .Kukaan lapsistakaan ei ole halunnut kirkosta erota, vaikka samalla linjalla itsekin jatkavat ja heidänkin ilmeensä olivat tosi ihmettelevät, kun kastejuhlaa ei tullutkaan.Ehkä jossain mielessä perinteillä on omakin merkityksensä  Wink.
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Missa
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #33 : 17.12.2005 00:49:26 »

Perheelle jonka jäsenet ei kuulu kirkkoon syntyi lapsi ja perinteisen kastejuhlan sijasta meille tuli vain tieto jossa väestörekisteriin ilmoitettu nimi ilmoitettiin.Pakko sanoa, että tuntui hassulta! Jotenkin se nimenanto juhla yhdistää läheisiä ihmisiä, kun perheeseen tulee uusi jäsen .

Niin no kastejuhlahan ei varsinaisesti ole nimenantojuhla, vaan juhla jossa lapsi liitetään kasteella seurakunnan jäseneksi. Perinteenä vain sattuu olemaan, että vanhemmat ilmoittavat lapsen nimen silloin, kun koko suku on paikalla. Ne jotka eivät kuulu kirkkoon voivat järjestää nimiäiset halutessaan, ovat yleistymässä kovaa vauhtia viime vuosina. Niistä saa tasan niin uskonnolliset tai epäuskonnolliset kuin ikinä tahtoo, eikä lasta liitetä siinä mihinkään.

Tiedän että osa ihmisistä tällä foorumilla vetää herneen nenään tästä, mutta mielestäni on hieman epäilyttävää liittää lapsi uskonnollisen seurakunnan jäseneksi heti synnyttyään. Eihän lapselta ole siinä kysytty mitään, vaan siinä tunnutaan päättävän hänen puolestaan että "sinusta tulee sitten kristitty". Ja erota voi itse vasta 18-vuotiaana - yhteisöstä johon ei välttämättä itse olisi koskaan halunnutkaan liittyä. idiot2 Mitäköhän siitä tykättäisiin jos lapsi liitettäisiin synnyttyään vaikkapa Kokoomuksen jäseneksi? Ja erota voi täysikäisenä, jos valittu puolue ei jostain syystä vastaakaan omia poliittisia aatteitaan? Onneksi Suomen laissa on ikärajana edes tässä 15-vuotta.
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
Usvametsä
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #34 : 17.12.2005 13:11:30 »

Lainaus
Missa: Mitäköhän siitä tykättäisiin jos lapsi liitettäisiin synnyttyään vaikkapa Kokoomuksen jäseneksi? Ja erota voi täysikäisenä, jos valittu puolue ei jostain syystä vastaakaan omia poliittisia aatteitaan? Onneksi Suomen laissa on ikärajana edes tässä 15-vuotta.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi Missa.

Smiley vaaka
tallennettu

Nousumerkki - Skorpioni , Aurinko -Vaa´assa, Kuu -Jousimiehessä, Mars Skorpion
sawotar
Vieras
« Vastaus #35 : 17.12.2005 15:19:06 »

Niin kirkollisverothan on aika suuret, jos haluaa rahan takia erota niin kaipa se on ymmärrettävää, eikös kirkon/jumalan palvelut pitäisi olla ilmaiset?jotenkin outoa että jumalan sanasta pitää vielä maksaa ja kun ei ymmärrä raamatun lauseista höykäsen pöläystäkään crazy2 samapa tuo olla ja maksaa kun ei kuitenkaan meikä käytä niitä palveluja muuten kuin sillon on tarvis..raamattua en lue liian vaikeeta mun ymmärrys tasolle Undecided
tallennettu
vilmu
Kohtuuastroilija
**

~Au skorpioni ~Ac leijona ~Kuu rapu

Profiili
« Vastaus #36 : 17.12.2005 15:27:32 »

Missa, taidan kyllä olla kanssasi samaa mieltä. Ehkäpä en annakaan liittää omia lapsiani kirkkoon, vaikka tiedän että mieheni sitä haluaisi. En ainakaan ennen kunnollista keskustelua.  Angry

Itse olen ollut aika välinpitämätön näiden asioiden suhteen, mutta mennessämme viime keväänä naimisiin, minusta kyllä tuntui tyhmältä kun papin vielä piti meidät siunata. Ajattelin etukäteen että se on minulle ihan ok, mutta kaikista merkityksellisin hetki oli siellä maistraatissa.  Smiley
tallennettu
Lake
Vieras
« Vastaus #37 : 17.12.2005 16:21:24 »

Vähän tuo symbolinen Jeesuksen ruumiin syöminen ja veren juominen ehtoollisella kummastuttaa kasvissyöjää.

Kyselinkin asiaa joskus nettipapilta. Smiley
http://www.kirkkohelsinki.net/cgi-bin/nettipappi/nayta_kysymys.cfm?idkysymys=73&idseurakunta=30
tallennettu
remppa11
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #38 : 17.12.2005 16:28:37 »

Vähän tuo symbolinen Jeesuksen ruumiin syöminen ja veren juominen ehtoollisella kummastuttaa kasvissyöjää.

Kyselinkin asiaa joskus nettipapilta. Smiley
http://www.kirkkohelsinki.net/cgi-bin/nettipappi/nayta_kysymys.cfm?idkysymys=73&idseurakunta=30
Smiley hauska juttu.ei olekkan mieleen moinen tullut 2funny Mutta oikeesti ei musta mitään pahaa ehtoollisen annossa ole,se on joillekkin ihan tärkeä ja auttavakin asia ainaskin ajtus mielessä.Mutta toden totta missä on vegaanin ehtoollis aineet.
tallennettu

Elämässä on oltava suolaa ja sokeria ei se muutes pelaa!

Nouseva vaaka,aurinko kasosissa,kuu härässä,merkurius härässä.venus ravussa.mars härässä
Linn
Moderaattori
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #39 : 18.12.2005 14:21:38 »

Tuosta kummiasiasta vielä, että se kristinuskon opettaminen on tietenkin niiden kristillisten kummien tehtävä, mutta pointtini juuri oli, että mielestäni lapselle valittuja luottoaikuisia voi nimittää kummeiksi ilman uskontoakin.

Kuinkahan monen kristitytkään kummit ovat opettaneet kummilapsilleen uskonnosta? Minä muistan saaneeni joskus kummeiltani lahjaksi jonkun lasten raamatun, mutta siinä kaikki. Ihan hyvä kyllä niin.

Minäkään en oikein ymmärrä perustelua, jonka mukaan lapset liitetään kirkkoon, jotta "saavat sitten itse päättää aikuisena, mitä haluavat". Eikö olisi loogisempaa jättää juuri silloin lapset liittämättä mihinkään järjestelmään?  :Smiley

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu ja on poikinut monia hyviä kannanottoja!

Linn
tallennettu

aurinko ja  kuu kalat neljännessä huoneessa
 askendentti  skorpioni , nouseva planeetta  uranus
 keskitaivas  leijona
 merkurius  aspect_con  mars  vesimies kolmannessa huoneessa
 venus  oinas viidennessä huoneessa
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #40 : 23.12.2005 16:21:00 »

Hei, vielä teiltä netin kautta eronneilta piti kysyä siitä, että lain mukaan ilmeisesti eroamisesta pitää saada jonkinlainen vahvistus. Mutta jos eroaa lähettämällä maistraattiin sähköpostia niin saako vahvistuksen myös sähköpostiin vai pitääkö heidän lähettää se aina kirjallisena etanapostissa?
tallennettu
Daria
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #41 : 23.12.2005 18:47:01 »

Alzbeta:
Sain vahvistuksen eroamisesta etanapostitse.
tallennettu

Aurinko Vesimies
Kuu Rapu
Merkurius Vesimies
Venus Kauris
Mars Vesimies

Valkoinen Magneettinen Maailmojen Sillanrakentaja
0305
Satunnainen astroilija
*

Profiili
« Vastaus #42 : 24.12.2005 00:28:46 »

Olen eronnut kirkosta, koska se ei ole minun juttuni. Alle kouluikäiset lapset seurasivat äitiään tässä asiassa, eli olisin antanut heidän olla kirkon jäseniä mutta se ei onnistunut. No, lapset ovat nyt minun kanssani eronneet tuosta instituutiosta.
Minulla on oma tapani uskoa, mutta se ei pohjaudu raamattuun, ei ainakaan sellaisena kuin me sen opimme koulussa tuntemaan. Olisi yleensäkin mielenkiintoista ymmärtää ja päästä lukemaan alkuperäistä tekstiä - väitetäänhän esim. lepopäivän pyhittämisen tarkoittaneen alun perin sitä, että ihmisen tulee rauhoittua, mennä itseensä ja etsiä jumaluutta itsestään. En siis usko siihen kirjaan sen enempää kuin Kalevalaan.
Lapset ovat osittain käyneet päiväkodissa pyhäkoulun, ja koulussa tulee kristillisten juhlien (joulu, pääsiäinen) myötä esille raamatullisia asioita. He sanovat minulle uskovansa, ja se on puolestani ok. Kysyn silti monesti, onko puhuttu muiden uskontojen keulahahmoista, ihan vain pitääkseni yllä ajatusta että onhan maailmassa muitakin jotka uskovat olevansa ihan yhtä oikeassa kuin kristityt...
Kirkolla on tärkeä paikkansa yhteiskunnassa avustustoimijana ja henkisenä tukijana, mutta vastustan uskontojen pakkosyöttöä esim. kouluissa ja päiväkodeissa. Moni ei varmaan ajattelekaan, miten 3-6-vuotiaille lapsille kerrotaan raamatun tarinat täytenä totena, ja pieni lapsihan uskoo. Siinä syntyvät vahvat juuret tapakristitylle.
tallennettu
Elektra
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #43 : 24.12.2005 12:34:24 »

Ei lasten tarvitse erota äidin mukana kirkosta, jos isä kuuluu kirkkoon.

Kun erosin kirkosta, lasten isän halusi lastensa kuuluvan kirkkoon. Siispä allekirjoitin paperit,  että lapset seuraavat isänsä uskontoa.
tallennettu
Karoliina
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #44 : 26.12.2005 17:57:38 »

Minäkään en oikein ymmärrä perustelua, jonka mukaan lapset liitetään kirkkoon, jotta "saavat sitten itse päättää aikuisena, mitä haluavat". Eikö olisi loogisempaa jättää juuri silloin lapset liittämättä mihinkään järjestelmään?  :Smiley

Linn

Silloin, kun lapseni kastettiin olin ehdottomasti sitä mieltä, että pitää kastaa ja ev.lut olla. Mutta ajatukseni ovat muuttuneet aika paljon yhdentoista vuoden aikana. Enkä ole asiaa sen kummemmin miettinyt, että mitäs nyt tehdään... :Smiley

T: Karoliina

Niin, että jos vaan "löis hanskat tiskiin" ja sanois että päättäkööt sitte itte.  santa_wink
« Viimeksi muokattu: 26.12.2005 18:01:33 kirjoittanut Karoliina » tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 17
  Tulostusversio  

Siirry: