Olet oikeassa, RV, nyt on kritisoitu vain sitä mistä ihmiset odottavat tukea ja huomiota. Hyvä näinkin.
Mutta unohdetaan, ketkä ovat tosi tarpeessa kirkon apuun, leivästä kiinni ja selviytymisestä. Ja se unohdettu mitä hyvää kirkko tekee.
Joskus ihmettelen, miten miedän suomalaisten olisi käynyt ilman luterilaista arkista, työntäyteistä, kurinalaista uskontoa tässä vaikeassa kylmässä maailman kolkassa.
Itse olen maailmanuskontojen kannattaja (kaikessa hyvää ja heikkoa ja takana valtataistelut) mutta kasvanut luterilaisesta uskonnosta, saanut monta hyvettäkin, mutta myös pelkoja. Ehkä ne pelotkin ovat olleet opettajiani.
Me emme tiedä kaiken tarkoitusta, kaiken heikkoutta emmekä hyvettä. Ehkä historia vasta joskus!
Olen löytänyt bahai-uskonnosta paljon hyvää ja ystävät siellä ovat odottaneet milloin tulen mukaan. Olen sanonut, että en voi olla bahai, koska tykkään punaviinistä. Aika kulmikasta. KUn kerran sanoin ukolle, että mitäs jos kääntyisin siihen uskontoon. Ukko melkein tulistui siellä saunan lauteilla ja sanoi: - Jos haluat loukata minua ja sukuani, niin voithan sen tehdä.
Näin lujassa on vanhat tavat ja näkemys, vaikka ukkoni on aina toivottanut bahai-ystäväni tervetulleeksi avoimin sydämin.