Olen muuten joskus toiminut kirkon oppaana. Kuvitelkaa, että olette yksin isossa kirkossa ulkona sataa vettä ja jossain hieman etäämmällä käy ukkonen...
Tätä neljä tuntia... Aika huikeaa.
Tai kuvitelkaa, että menette aamulla töihin ja siellä on juuri käynnissä hautajaiset. Ja sinä olet se, joka tilaisuuden jälkeen menee korjaamaan pois arkun alusen ja kyntteliköt ja muut. Se tunnelma, mikä tyhjässä kirkossa on hautajaisten jälkeen omaisten poistuttua muistotilaisuuteen on jotain aivan uskomatonta. Se suru mikä siellä leijailee oli jotain todella mykistävää.
Vaikka saarnaa en välittäisi mennä kuuntelemaan niin kirkot ovat kyllä pyhiä rakennuksia. Sekin kirkko, jossa olin oppaana on yli 200 vuotta vanha. Vaikka en silloin ollut tietoinen energioista tai muista, mutta silloin sen kyllä tunsi kun joka päivä vietti monta tuntia yksin siellä kun näitä kävijöitä ei niin kauheasti ollut. Paitsi toripäivinä.
Tämä siis siitä huolimatta, että myös ajattelen jumaluuden olevan jokapuollella,koko ajan kaikkialla ympärillämme.
Puhuit kauniisti!
Kyllä minäkin uskon, että kirkoissa on jotakin erityistä. Olen käynyt ortodoksissa suurissa kirkoissa esim. Pietarissa ja kokemus jäi mieleen. Sellainen rakennus on niin täynnä aitoa toivoa, rukousta, kärsimystä, uskoa ja just sitä aitoa ihmistä, että siinä se pyhyys kiteytyy.
Pietarissa ystäväni opastuksella syleilin pyhäänjäännöstä, jota oli pääsiäisen aikaan jatkuvat jonot odottamassa hiljaisia, mietteliäitä ihmisiä. Kun pääsin paikalle, en suudellut sitä, vaan painoin otsani lasiin, jonka alla se luu oli , kuten olin nähnyt monien tehneen. Tuntui että otsaani poltti kova tuli. Niin paljon kiteytyi energiaa siihen.
Samoin samalla matkalla polvistuin erään munkin haudan edessä meditoimaan, enkä meinannun herätä jostakin kummallisesta rauhasta, ennen kuin ystäväni laski käden olkapäälleni.
Näitä kaikkia pyhiä paikkoja mielestäni pitää osata kunnioittaa ja lähestyä avoimena. Ei ole temppeliä eika paikkaa, mikä olisi vähempi arvoinen sen vuoksi, että uskonnolla on eri nimi. Kaikki pyhyys riippuu omasta asenteesta.