Minulla on nyt ensimmäistä kertaa
aikuisiällä ihan oma pikkuinen puutarha, tai kaksikin, etu- ja takapihat rivitalossa. Vilken tur, puutarha (eli se "takapiha") rajoittuu viheralueeksi kaavoitettuun metsään, etupiha on avoin ja sitä kautta on kulkuväylä asuntoon, mutta kun autotalli sijaitsee tuossa talon edessä, ovat kummatkin pihat hyvin yksityisiä ja suojaisia
. Vaikka jo vuosia on sormia syyhynnyt päästä maata tonkimaan (ja pienimuotoisesti sitä on tehtykin viherkasvien ja ruukkupuutarhoinnin muodossa), niin nyt olen yrittänyt pitää malttia
Tähän kun muutettiin syksyllä, täytyy antaa maan ensin näyttää, mitä sieltä puskee! Kahden vanhan omenapuun ympärille istutin kyllä syksyllä valkoisia narsisseja ja lehtolaukkaa
Tänä keväänä nuo laiminlyödyt puuparat leikattiin radikaalisti (kävi oikein "puidenhoitaja"-ystävä), seuraavan kerran niihin saa kajota vasta kahden vuoden kuluttua.
Minulla on visio
Puutarha on aika varjoinen (koilliseen), ja nurmikon sijasta maata peittää sammal. Ja siellä on suuri kivi! Ihanteellista materiaalia sellaiseen englantilaistyyppiseen raunio/metsäpuutarhaan, mahdollisimman helppohoitoisia ja "villin" oloisia istutuksia, paljon sipulikukkia ja pensasaitojen juureen varjossa/puolivarjossa viihtyviä perennoja. Lehtosinilatvaa, varjoliljoja, kuunliljaa kenties? Etupuolelle (lounaaseen) tulee yhden perennapenkin tilalle piskuinen ryytimaa, kyllähän kissan keittiönoituudelle täytyy aineksia omasta pihasta löytyä!
Ainoa, mikä harmittaa on tilan puute, eli yrttejä lukuun ottamatta ei juurikaan hyötyviljellä. No, puutarhan metsäiseen reunaan muuttivat "pioneerit" Alvar ja Aino, ja jos he viihtyvät niin pensasmustikkaa laitetaan lasten iloksi lisää
Kyllä, tästä saa iloa ja energiaa! Tosin sisältä meinaa loppua pöytätila kun kaikenlaisia taimipotteja on joka rakosessa
PS. Omenapuista leikatuista oksista otin kukkanuppuisimmat sisään, nyt täällä kukkii ihastuttavasti!