Sattumia ei ole olemassakaan, vaan kaikenlaiset yhteentörmäykset ja sattumat ovat meille järjestettyjä tapahtumia. Tarvitsit karttaa, koska olit eksynyt ja asia oli järjestetty niin, että tapaatte tämän turistimiehen kanssa, jota on pyydetty hänen tiedostamattaan ostamaan ylimääräinen kartta mukaansa
Henkimaailman hienosäätöä, sanoisinko! Mitä enemmän alkaa kiinnittää huomiota tällaisiin sattumiin ja yhtäaikaisuuksiin, sen enemmän niitä alkaa tulla elämään. Ne ovat myös vinkkejä tarvittaessa siitä, minne suuntaan kannattaisi mennä, jos tuntee olevansa ihan hukassa (fyysisesti tai henkisesti).
Minulle on sattunut paljon tuollaisia sattumia. Kun Finntroll-nimisen suomalaisen bändin jäsen teki itsemurhan, halusin seuraavalla Helsingin matkallani käydä viemässä hänen haudalleen kynttilän. En varsinaisesti tiedä miksi minulla oli sellainen olo, Finntrollista kyllä tykkäsin (kuuntelen vielä silloin tällöin bändiä), mutta kynttilä piti haudalle saada. Minulla ei ollut tiedossa muuta kuin miehen nimi.
No, Helsingissä kaverin kanssa ollessani päätimme eräs päivä mennä Seurasaareen. Hyppäsimme bussiin ja mie etsin meille penkit. Kun pääsimme istumaan huomasin, että taivas, edessänihän seisoo yksi Finntrollin jäsenistä! Ystävällisesti hän kertoikin, missä hautausmaalla hauta on, muttei osannut sanoa tarkempaa haudansijaintia.
Hautausmaalla hortoiltuani helteessä kauan päätin mennä kysymään kappelista apua. En ollut varma, neuvoisivatko he haudan sijaintia minulle, mutta pyysin enkeleiltä apua ja kappeliin päästyäni silmiini osui eteisen lattialla valkoinen höyhen ^______^ Minulle annettiin kappelista ihan karttakin mukaan, jotta löydän hautapaikan varmasti
Kun vuosi tuon jälkeen menin taas käymään haudalla, oli haudalle jättämäni kynttiläastia edelleen juuri siinä mihin sen jätin ja se tuoksui vieläkin ostamalleni vaniljakynttilälle, vaikka se oli kestänyt ulkona tuulet, sateet, lumet ja helteet ^______^ Otin tuon kiitoksena muistamisesta.
Muutama viikko sitten puolestaan sain Amerikasta viestin, jonka lähettäjä kysyi, voisinko piirtää hänelle synttäripiirroksen, koska hän pitää piirrostyylistäni niin kovasti. En yleensä ota pyyntöjä vastaan, kun ne piirrokset menevät kuitenkin hermostuksissani pilalle (xD), mutta nyt oli ihan pakko suostua
Ryhdyimme vaihtelemaan maileja ja keskustelemaan siinä piirustusjuttujen sivussa ihan muistakin aiheista.
Kotosalla istuskellessani tässä eräs ilta katselin manga-sarjakuvahyllyäni ja mietin, mitä ihmettä tekisin kahdelle mangakirjalle, joilla itse en tee enää mitään. Lahdesta ei löydy divareita, jotka huolisivat mangaa kovinkaan mielellään ja jos huolivatkin saan niistä ehkä 3 euroa. Vastaavasti ystäväpiiristäni ei löydy ketään, joka pitäisi juuri sen tyylisestä mangasta, josta olisin luopumassa. Sain sitten ajatuksen, että minun pitäisi lähettää ne tälle amerikkalaiselle tytölle, mutta pyörsin kuitenkin ajatuksen järkeilemällä, että "postimaksut ovat hirveän kalliit" ja "tyttöhän asuu AMERIKASSA! Sieltä löytyy mangaa paremmin kuin Suomesta!"
Seuraavana päivänä pääsin sähköpostille (minullahan ei ole nettiä kotona) ja tyttö oli kirjoittanut minulle mailin. Hän harmitteli siinä, että ostaisi NIIN mielellään mangaa, mutta kun hän asuu ihan keskellä korpea eikä pääse ostoskeskuksiin kuin pari kertaa vuodessa. Jos jotain mangan tynkää löytyykin läheisistä kaupoista, ne maksavat ihan kammottavan paljon.
Tuossa oli jo niin selvä viesti, että nämä kaksi mangapokkaria lähtevät nyt yllätyssynttärilahjaksi tälle minulle ventovieraalle tytölle Amerikkaan
Viimeisin tällainen sattumus tapahtui toissa päivänä. Olen ajatellut muuttaa pois Lahdesta joko Kuopioon tai Tampereelle. Suurin ongelma muutossa on muuttokyyti, sillä muuttofirmaan minulla ei ole rahaa eikä autollisia ystäviäkään pahemmin löydy. Olen miettinyt pääni puhki millä ihmeellä sitten saisin tavarat uuteen kaupunkiin, kun muutto tulee ajankohtaiseksi.
Tulin tapaamaan perhettäni Juankosken tienoille ja sain varattua itselleni autokyydin Lahdesta Kuopioon. Kyydin antoi minulle ihastuttava päälle 40-vuotias "rokkari"homomies, joka yhdessä vaiheessa matkaa ojensi minulle käyntikorttinsa ja sanoi, että jos tarvitsen muuttokyytiä Kuopioon tai Tampereelle, he hoitavat puolisonsa kanssa sen mielellään (korvausta vastaan tietysti). ^_________^ Jos kuski sattuu olemaan samaan aikaan menossa Kuopioon kun minulla on muutto, muuttokamat lähtevät mukaan siinä samalla ja hintaa tulee muutama kymppi. Lisäksi molemmat miehet lähtevät kantomiehiksi. Ah, pelastukseni!