lol. tuossa sanakirjassa on juuri hauskaa se, kun näkee mitä kaikkea ihmiset ovat halunneet tietää
kielet on kyllä mielenkiintoisia. en osaa yhtään saksaa, viime kesänä käydessäni Saksassa, huomasin myös että saksalaiset ei välttämättä osaa kovin hyvin englantia. liekö totta yleisesti vaan sattumaa....
No joo, saksalaiset ei, eikä maalaiset ja kouluttomattomat Itävaltalaiset.
Mäkin opin saksan paremmin, kun olin muutaman viikon Saksassa ja eteläisessä Itävallassa
-> oli pakko, kun ne ei muuta kieltä puhuneet.
muistan kirjoittaneeni ranskasta E'n, mutta enpä muista ranskaa enää paljoakaan. kun ei ole ollut tarvetta käytölle. toisaalta, sekin mitä kirjoittaa ei koskaan kerro puhetaidoista, jotka aina ranskan kohdalla olivat minulla aneemiset, kun on niin vaikea ääntää.
Mun suomenkielen ääntämys on aivan järkyttävää, ja huonee koko ajan,
mutta kait siitä selvän vielä saa.
Käytännön suomenkielen puheessa mä oion kovat konsonantit ja suhauttelen S:ät
ja mulla on rikkonainen R ja välillä V ja I saavat hiukan J-äännettä.
Mä yritään pitää sitä kurissa kuuntelemalla suomenkielistä musiikkia ja laulamalla mukana
-> miellyttävämpi tapa.
Toisekseen kirjoittaessa jonkun unohtuneen sanan tai oikein kirjoituksen voi helposti tarkistaa,
mutta käytännön keskustelussa.. argh..!
On sanoja ja käsitteitä, joita mä sanon kiertäen kaartaen, kun mä en osaa lausua
sitä varsinaista sanaa oikein.
Esim. Mä en osaa sanoa oikein sanaa "käsittämättömältä", vaan siinä on yksi sanahirviö,
jonka mä korvaan sanalla "erikoinen" puheessa -rikkonaisella R:llä.
Murresanat ovat osin helpompia käytännössä kuin puhekieli, jos ne tietää, mitä ne on,
mutta esim. mä, mie, mun, sun jne.
Mulle on aina ollut kirjoitus ollut kielellä kuin kielellä helpompaa kuin puhuminen.
Pitäisi päästä Suomessa käymään kesällä -kaksi viikkoa tekee ihmeitä kielitaidolle
ja ääntämykselle.
Mun ainoat suomenkielen käyttöpaikat ovat tämä astro ja veli ja äiti ja muutamat ystävät,
joiden kanssa on käytännössä varsin vähän tekemisissä välimatkan vuoksi.
Jos kuitenkin kirjoituksen pitää kunnossa, niin kyllä se puhe tulee muutamassa viikossa,
kun vain puhuu.
Ensimmäiset 4-5 päivää menee aina siihen, että saa aivot kielelle sopivaan asentoon.
Sen jälkeen viikko siihen, että suun lihaksisto ja kieli vääntyy oikeaan ääntämiseen
toisen jokapäiväisen kielen jälkeen. Siinä on varmaan suurin syy korostukseen puheessa,
kun suun lihaksisto joutuu tekemään outoja liikkeitä.
Välillä kun mä puhun suomea pitkään yhtäkkiä, niin mulla on koko suu ihan väsynyt
ja kieli tuntuu joltain puutuneelta möltiltä suussa.