Alko lääkärikäynti niin suututtaa
Lääkäri siinä kyseli vähän niinkun että miten menee ja minä sitten juttelin tämän hetken vaikeuksista hänelle. Siihen vastauksena sain että mitä haluan reseptille? unilääkettä, jotain ahdistukseen tms. Olin vähän että mitä. Totesin vaan että ei kiitos, tää oli varmaan tässä kiitos hei... Todellinen lääkäriasia kun oli jo hoidettu. Mutta mua ärsyttää toi, että joka vaivaan pitäis ottaa pilleri. Luulen että muutama ystävällinen sana olis tehnyt tälläkin kertaa paljon enemmän, ainaki mun kohdalla. Tottakai mielialalääkkeet ja unilääkkeet on monelle tarpeellisia, mutta eiköhän niiden aloitukseen pitäisi tehdä vähän laajempaa kartoitusta ja mieluummin psykiatrin taholta...
Ihan hirveetä! Mutta kuvaa jotenkin tätä nykyaikaa hyvin... On lääkäreillä keinot vähissä....ja aika. Karseeta ajatella kuinka moni saisi apua vain kun jollakin olisi aikaa pysähtyä ja kuunnella ja kuinka moni tällainen elää lääkepöllyssä.
Carmen
NIIN totta
eikä oikeastaan VOI muuta kuin alkaa vain itsekukin nytjaheti ja tästäeteenpäin pysähtymään, kuuntelemaan, läheisiään, jokaisella joku lähellä ...
Niin.. toisaalta mä tässä nyt mietin sitä, että mitä muutakaan lääkäri voi potilaalle ehdottaa
tuossa tilanteessa..?
Lääkäri on LÄÄKEtieteen edustaja, eikä ystävä ja läheinen.
Mun mielestä kun on luonnollisempaa kertoa ikävät kuulumisensa esim. ystävälle
tai perheenjäsenelle, jos ei halua mitään hoitoa siihen, joka on lääkitys ja mahdollinen terapia.
Lääkärin tehtävä on auttaa lääketietellisesti, eikä ystävystyä potilaan kanssa,
jolloin kuunnellaan "henkisiä probleemia" ja annetaan niihin erityistä sympatiaa.
Tulevana lääkärinä tätä mietin.. ..mutta myös potilaana, että kyllä mä ne ns. "ei-fyysiset murheet"
jätän hyvän ystävän kuunneltavaksi ja jos se ei riitä helpottamaan, niin kerron ne lääkärille,
joka antaa siihen lääkityksen helpottamaan arjen hoitoa ja elämistä..
Jos esim. potilas ei nuku kunnolla, niin se on terveydellisesti vaarallinen~riskialtis tila
ja huonontaa ihmisen fyysistä terveyttä huomattavasti.
Myös pitkäaikainen tai krooninen ahdistus kertoo huonosta terveydentilasta.
Aivot yhtälailla samaa kemiaa kuin muukin kroppa.
Ihmiset ottaa asperiinia flunssaan helpommin kuin esim. citalopramia masennukseen,
vaikka näistä kahdesta asperiini on erittäin vaarallinen.
Asperiini ei koskaan pääsisi markkinoille, vielä vähemmän reseptivapaaksi,
jos se keksittäisiin nyt.
Sorry nyt taas, kun näitä ajatuksiani päästelen näppikseltäni.