Stressiä veikkaan itelläki isoksi osasyyksi, ku tässä on nyt kaikenlaista menossa ja tulossa. Voisko sulla johtua homeesta jotenki se hiustenlähtö? Jos se sitte altistuksen jälkeen alkais pukata taas uutta tukkaa ku keho voi käyttää energiaansa muuhunki ku hometta vastaan taisteluun? Näin mutu-tuntumalla mietiskellen.
Kroppa käyttää stressihormoni kortisolin neutralointiin sinkkiä. Sinkki on myös olennainen hiusjuurelle ja sinkinpuute yksin riittää aiheuttamaan tolkuttoman hiustenlähdön ilman että kilpirauhasessa olisi mitään häikkää. Minulle kävi niin, 20 vuotta kasvissyöntiä ei sopinut, vaikka söinkin kalaa, maitotuotteita ja munia. Muutama liha-annos viikossa oikeaa punaista lihaa ja vot, tukka tuuheutui kummasti.
Koska kortisoliarvojen pitkäaikainen kohollaolo ennen pitkää kutistaa aivoja (!) ja kortisoli on myös immunosuppressantti, eli heikentää vastustuskykyä, priorisoi kroppa homman niin että saa ennemmin tukka lähteä päästä kuin aivot ja immuunijärjestelmä kärsiä. Kaikki liian vähäinen sinkki menee siis kortisolin neutralointiin ja silloin ei tukalle riitä mitään.
Kasvikunnan sinkki imeytyy huonosti, ellei syö jotain eläinproteiinia ja kasvikunnasta on muutenkin hankala saada riittävästi sinkkiä. Minulla tukanlähtöön auttoi tosiaan punaisen lihan syöntiin palaaminen ja sen lisäksi vedin vielä sinkkiä purkista. Vedän edelleen yhden sinkkinapin niinä päivinä jolloin en syö lihaa (joka päivä en sitä syö).
Immunotyyppi (=veriryhmä) B erittää kortisolia kaikkein eniten, todella hurjiakin määriä. Tunnistan itse ns. kortisolivärinän: Tuntuu kuin kropassa sisällä värisisi kevyesti. Silloin pitää vetää henkeä ja rauhoittua. Nukkumattomuus ja aterioiden väliinjättäminen lisää kortisolineritystä entisestään, eli jos niitä esiintyy voi olla takuuvarma että kortisolia erittyy ja sinkkiä kuluu.
Jos liha ei maistu - kala, kana, maitotuotteet & munat eivät ainakaan minulle tuoneet riittävästi sinkkiä, sitä on parhaiten punaisessa lihassa ja maksassa - niin sitten täytyy syödä sinkkiä purkista jos on kova stressi.