Minä itse koen niin, että kaikki
haasteelliset asiat ovcat tavalla tai toisella karmaa. Kyseessä voi olla pieni haastevääntö tai todellinen henkien taisto itsensä tai toisten kanssa.
Karman määrä on yksilöllinen ja määräytyy omien tekojemme mukaan. Jokainen päätös ja valinta, jonka teemme, vaikuttaa meihin ja yleensä sanotaan, että mitään ei ole päätetty meidän puolesta. Valitsemme itse haluamme haasteet (karman maksamiset ja oppiläksyt) tähän elämään syntyessämme, mutta jos haluamme voimme kieltäytyä suorittamasta niitä täällä maan päällä. Ei kukaan tule siitä torumaan tai rankaisemaan, mutta universaalin lain mukaan jokainen kohtaa menneet tekonsa niin kauan, kunnes ne on hyvitetty. Mitä pidempään asiaa pitkittää sen kovempaa sen suorittaminen on.
Karmahan ei missään nimessä ole rangaistus tai mikään paha asia, vaikka "karman velka" sanana kaikuukin negatiivisesti. Kyse on enemmänkin oppimisesta ja eräänlaisesta universumilta ja toisilta sieluilta anteeksi pyytämisestä pahoista teoistaan. Esimerkiksi nyt kun muutin uuteen asuntoon ja tapasin sen entisen omistajan tiesin heti, että tämä on karmallisesti sovittu hyvitys, joka palvelee meitä molempia. Hän luopui tuosta asunnostaan, jotta minä saisin sen ja samalla hänelle itselleen avautui mahdollisuus päästä uuteen, mieluisaan kaupunkiin. Samoin oma muuttoni pois oli sovittu juttu vanhaan asuntooni muuttavan uuden vuokralaisen kanssa. Tiesin heti, kun hän soitti minulle, että tässä on se ihminen, joka vuokraa vanhan kämppäni - olenhan luvannut antaa sen hänelle
Karman vastakohta on dharma, niin sanottu hyvän, epäitsekkään teon tuoma energia. Karman tavoin myös dharman teko palautuu takaisin sielulle.
"Kun annat jotain itseltäsi, se palautuu sinulle takaisin kymmenkertaisena". Tätä kuuluisaa lausahdusta voi soveltaa sekä karmaan että dharmaan. Maailmankaikkeus on ikään kuin peili, josta heijastuu kaikkki oma toimintamme takaisin meihin päin.