MINKÄLAINEN ON KEHITTYNEEN IHMISEN
KUOLEMANJÄLKEINEN ELÄMÄ?
Pekka Ervastin esitelmä 2.3.1924
Kuolemanjälkeinen elämä käy meille selvemmäksi ja
ymmärrettävämmäksi, kun opimme tuntemaan kehittyneiden
ihmisten kuolemanjälkeistä elämää. Jos seuraamme ainoastaan
tavallisten,
jokapäiväisten
ihmisten
kuolemanjälkeisiä
kokemuksia, silloin meidän on verrattain vaikea saada selvä kuva
itse kuolemanjälkeisen elämän mysterioista ja mahdollisuuksista
sentähden, että tuo niin sanottu kahtiajako, mikä tapahtuu
kuoltua, se on probleemi, jota käytännöllisesti on vaikea
ymmärtää näin edeltä käsin, jopa filosoofisestikin vaikea
ymmärtää, sillä ihmisen kaksinaisuus, hänen korkeampi ja alempi
minänsä, se on arvoitus, probleemi useimmille ihmisille. Mutta
kun me tutkimme kuolemanjälkeistä elämää myöskin sen
laajempiin mahdollisuuksiin nähden, silloin ymmärrämme
paremmin, mitä tuohon kuolemanjälkeiseen elämään oikeastaan
sisältyy.
Mitä me tarkoitamme kehittyneimmillä ihmisillä? ─ Tahdon
aivan teknillisesti sitä määritellä. ─ Kehittymätön ihminen on se,
jonka ruumiillinen persoonallisuus on voimakkaampi,
kehittyneempi,
elävämpi
kuin
hänen
sielullinen
persoonallisuutensa. Mutta kehittynyt ihminen on semmoinen,
jonka sielullinen persoonallisuus on voimakkaampi, vie
ruumiillisesta elämästä voiton. Onhan meillä täällä maailmassa
kehittyneitäkin ihmisiä, ihmisiä, jotka juuri vastaavat tätä
määritelmää, enkä minä suinkaan ole tahtonut sanoa, että
kehittyneitä ihmisiä olisi kovasti vähän. Ei ollenkaan, heidän
lukunsa on verrattain suuri maailmassa vaikka heidän kesken on
monta eri luokkaa, lajia, astetta. Mutta kehittyneiden ihmisten
joukko alkaa niistä ihmisistä ja käsittää kaikki ne ihmiset, joissa
Page 2
sielullinen persoonallisuus, sieluelämä, sielu on voimakkaampi
ruumiillista persoonallisuutta.
Otetaampa aivan yksinkertainen, mutta kuvaava esimerkki. ─
Onhan maailmassa paljon ihmisiä, jotka ovat lahjakkaita toisessa
tai toisessa suhteessa, esim. semmoisia, jotka ovat luonnolta
saaneet hyvän äänen. On erittäin paljon ihmisiä joka yhteiskunta-
luokassa, joilla on erinomaisen hyvä lauluääni, luonnolta saatuna.
Mutta kuitenkin on aina maailmassa vain harvoja suuria
laulajattaria ja laulajia. Mistä tämä riippuu? ─ Se riippuu siitä,
että jokainen yksilö, jolla on luonnolta saatuja lahjoja, ei silti ole
sielultaan niin voimakas, että hän osaisi jotain niistä tehdä. Jos
joku ihminen tulee Carusoksi tai Adelina Pattiksi, suureksi
laulajaksi, niin tämä edellyttää, että hänellä on erikoisesti
tahdonvoimaa, hänen sielunsa on tietoinen ja voimakas, hän
päättää käyttää lahjojaan elämässä, päättää tehdä niistä jotain.
Hän aavistaa tai ei aavista, kuinka paljon surua, tuskaa, huolta ja
vaivaa hänelle siitä koituu. Mutta aavisti tai oli aavistamatta, hän
joka tapauksessa yrittää jotain taiteellisella alalla. Hän päättää
kasvattaa itsestään laulajan, ja hän tekee sen.Aina semmoinen ihminen, joka on menestystä saanut
elämässä, hän on sielultaan voimakas olento, itsetietoinen,
minätietoinen. Me voimme huomata, että tuo hänen
minätietoisuutensa saattaa mennä yli äyräittensä.
Me voimme
nähdä, että suuret ihmiset voivat olla hyvin itsetietoisia myöskin
loukkaavalla tavalla, mutta tämä kuvaa vain sitä suurta
sielunvoimaa, mikä heissä on. Sillä jos ei lahjakkaalla ihmisellä
olisi tätä minuuden voimaa, ei hän olisi käyttänyt lahjojaan.
Luonto aina anteliaalla kädellään siroittelee lahjojaan, mutta eivät
kaikki siemenet nouse, kasva.Kehittyneillä ihmisillä tarkoitan siis niitä ihmisiä, joilla on
tavallista suurempi minä-voima, sielullinen voima, tavallista
suurempi persoonallisuus, niinkuin me sanomme. Näitä ihmisiä
voidaan sitten jakaa eri luokkiin, ja varsinkin, kun tutkimme
Page 3
heidän kuolemanjälkeistä elämäänsä, niin huomaamme, kuinka
eri luokkiin heitä voi jakaa.
En tahdo aloittaa nyt heti näistä tämmöisistä lahjakkaista
ihmisistä, joista juuri oli puhetta, vaan tahdon ensin mainita
yhden verrattain suuren tämmöisen sieluluokan, johon kuuluu
sangen paljon yksilöitä, ja joissa tämä minätietoisuus ei ole sillä
tavalla silmiinpistävä, kuin monessa lahjakkaassa ihmisessä
saattaa olla. Nämä ihmiset ovat niitä, joita tahtoisin nimittää
uskonnollisiksi ihmisiksi, mutta uskonnollisiksi silloin tämän
sanan kauniissa, sisäisessä merkityksessä.
Näitä ihmisiä ovat ne, jotka eivät ainoastaan tahdo menestyä
tässä maailmassa, tahdo olla mallikelpoisia ihmisiä tässä
maailmassa, vaan jotka ennen kaikkea tahtovat, niinkuin voisi
uskonnollisella kielellä sanoa, kelvata Jumalalle. Ne ovat niitä
ihmisiä, jotka ymmärtävät, että elämässä on syvempiä, siveellisiä
lakeja, jotka ymmärtävät, että nämä elämän siveelliset lait
asettavat vaatimuksia ihmisille.
Ihminen voi olla joko välittämättä
jumalallisista laeista tai pitää niitä kunniassa. Ne ovat niitä
ihmisiä, jotka vaativat itseltään enemmän kuin mitä heidän
yhteiskunnallinen asemansa vaatisi heiltä. Päinvastoin se voisi
vaatia ehkä muuta, kuin mitä he vaativat itseltään. Ne ovat niitä
ihmisiä, jotka uskovat elämän korkeampiin arvoihin. Ja koska
tämä määritelmä on oleva erittäin laaja, en tahdo kosketella
heidän filosoofisia, jumalallisia käsityksiään; he voivat uskoa
Jumalaan ja nimittää Häntä eri nimillä, he voivat uskoa elämään,
jos semmoista nimeä pitävät parempana. He voivat ajatella mitä
tahansa elämän metafyysillisistä arvoista, he voivat ajatella
kuolemasta eri tavalla, mutta he kaikki uskovat
kuolemanjälkeiseen elämään, ikuiseen elämään ja siihen ikuiseen,
mikä ihmisessä piilee. He uskovat, että elämässä on henkinen
sisältö.Nämä tämmöiset ihmiset ovat elämässä saavuttaneet
jonkinlaisen rauhan, heistä säteilee ulos rauhaa. Kun me
semmoisia ihmisiä tapaamme, niin me huomaamme, mikä
Page 4
ihmeellinen hyvä mieli ja rauha meihin pyrkii heistä, kuinka he
ovat paljon voittaneet itsessään, kuinka he ovat luopuneet
alemmasta, eläimellisestä itsestään, kuinka he ovat lempeitä,
oikeamielisiä, suvaitsevaisia. Nämä tämmöiset ihmiset ovat
todellisesti uskonnollisia ihmisiä minun mielestäni. Ne ovat
semmoisia ihmisiä, joiden sisällä asuu hyvä tahto. Ja nämä
tämmöiset ihmiset, ja minä edellytän, etteivät he ole erikoisesti
tutkineet kuolemanjälkeisiä asioita, he ovat niitä kuvitelleet,
ajatelleet niitä, mutta eivät tiedä mitään niistä, he ovat hyviä
ihmisiä, jotka luottavat Jumalan hyvyyteen ja rakkauteen tai
elämän oikeamielisyyteen ja ymmärtävät, että elämässä juuri
kaikki henkinen, hyvä, totuus, oikeus, kauneus lopulta on vievä
voiton.
Nämä ihmiset itse asiassa ovat elämänsä aikana vedonneet
korkeampaan minäänsä. He ovat saaneet aikaan yhdyssiteen
alemman persoonallisuutensa ja korkeamman minän välillä.
Heistä ei rakkaus ja sydämen kirkkaus ole kaukana, heissä
vallitsee yhteys ylemmän ja alemman välillä. He ovat siis
tavallaan ottaneet ylempää mukaan tähän persoonalliseen
elämään. Ja kun he kuolevat, silloin me huomaamme, kun aivan
kaikkia yksityiskohtia myöten tutkimme joka ikistä kohtaa heidän
kuolemanjälkeisessä olotilassaan, että he eivät varsinaisesti herää
ennekuin taivaassa.
Nämä ihmiset, jotka ovat hyviä maan päällä, jotka yrittävät
olla ihmisiä, he kuoleman jälkeenkin kulkevat läpi tuonelan, läpi
välitilojen kadottamatta mitään itsestään, jakautumatta millään
tavalla. Se on kuin unetonta unta jonkun aikaa heillä. Kun he
heräävät kuoleman jälkeen, he huomaavat olevansa taivaassa sen
Jumalan luona, johon he ovat uskoneet. He huomaavat olevansa
siinä elämässä, joka heille aina on ollut todellinen elämä. Ja se
elämä sitten koristautuu tietysti kaikilla niillä hyveillä ja
yksityisseikoilla,
mitä
on
heidän
ajatuksissaan
ja
mielikuvituksessaan liikkunut maallisen elämän aikana.
Mitä he
ovat elämän aikana kokeneet hyvyydestä, oikeudesta, sitä he
Page 5
tuhatkertaisesti suuremmassa ja rikkaammassa muodossa kokevat
taivastilassa, ja heidän kuolemanjälkeinen elämänsä vie heidät
varsinaisesti heti taivaaseen.Me huomaamme siis, että heissä ei tapahdu tuota merkillistä
kahtiajakoa kuoleman jälkeen, ei mitään eroittumista, ennenkuin
toisessa kuolemassa. Heidän mennyt elämänsä astuu verrattain
ehjänä elämän suureen muistikirjaan, siihen ihmeelliseen
elämänkirjaan, joka on heidän omassa hengessään, sielussaan,
omassa aurassaan.
Jos sitten siirrymme
semmoisiin lahjakkaisiin ihmisiin, jotka
tekevät täällä maan päällä jotain luovaa työtä, jotka ovat
ajattelijoita, tiedemiehiä, taiteilijoita, runoilijoita, mitä tahansa
henkisen elämän alalla, taikka myöskin voimakkaita toiminnan
ihmisiä, ihmiskunnan hyväntekijöitä, valtiollisia johtajia, jopa
sotapäälliköitäkin. Nämä tämmöiset ihmiset ovat myöskin
kehittyneitä sieluja. Ja voimme huomata, että heitä on
kahdenlaisia: toisilla on toisenlainen temperamentti kuin toisilla.Muutamat heistä, noista lahjakkaista työntekijöistä ovat
semmoisia, joita voisimme nimittää sanan varsinaisessa
merkityksessä haaveilijoiksi, uneksijoiksi. He eivät ole koskaan
ihan täydellisesti mukana tässä näkyväisessä elämässä. He ovat
tässä näkyväisessä elämässä omaa itseänsä ainoastaan silloin, kun
he suorittavat jotain työtä.
Ajatelkaamme esim. säveltäjää. Hän voi olla ihminen, joka ei
tee mitään efektiä jokapäiväisessä elämässä, hän voi tuntua
meistä hyvin uneksivalta, ehkäpä hermostuneelta, rauhattomalta,
niin
ettemme
erikoisesti
pane
huomiota
hänen
persoonallisuuteensa. Mutta jos hän pääsee semmoisen
soittokoneen ääreen, jota hän osaa soittaa, silloin me
hämmästymme, sillä me huomaamme, että hänen sielussaan
piilee ihmeellistä voimaa, suuremmoista rauhaa. Hän voi silloin
kutsua esille meidänkin sielussamme merkillistä rauhaa, autuutta.
Hänen sielustaan tulvii siis meihin sävelten aalloilla sitä voimaa,
mitä hänessä piilee. Ja hän osoittaa silloin, että hän on kehittynyt
Page 6
sielu, voimakas olento, vaikka hän ei ole ihan mukana tässä
jokapäiväisessä elämässä. Semmoisia ihmisiä kyllä on useita,
joiden sielu on kehittynyt, vaikka se ei ole täydellisesti
itsetietoinen ja mukana jokapäiväisessä elämässä.
Onhan vielä semmoisiakin ihmisiä, jotka eivät osaa edes
tulkita tätä sisäistä lahjakkuutta. Nämä tämmöiset sisäisesti
kehittyneet ihmiset, joiden sieluelämä on mahdottoman rikas ja
voimakas, ja jotka eivät ole ihan kotonaan tässä näkyväisessä
elämässä, heidän elämänsä on kuoleman jälkeen erikoisempi,
sillä silloin näyttäytyy ikäänkuin peilissä tämä fyysillinen elämä.
Ja vaikka nämä ihmiset ovat tässä fyysillisessä elämässä tehneet
paljon sellaista, mikä meidän mielestä voi olla syntiä, he ovat
suorittaneet semmoisia tekoja, jotka meidän mielestä saattavat
olla liian itsekkäitä ja ajattelemattomia, niin nämäkin teot, synnit
ovat tapahtuneet heidän puoleltaan ainoastaan puolella huomiolla.
Ja tämä saa aikaan sen merkillisen seikan, että kuoleman jälkeen
heidän tuonelaelämänsä, astraalielämänsä on myöskin kuin unta.
He katselevat sitä kuin syrjästä päin, sillä kun heidän varsinainen
elämänsä on fyysillisestikin eletty korkeamman minän
inspirationissa, niin he kuoleman jälkeen säilyttävät tuon
inspirationiyhteyden korkeamman minänsä kanssa, niin että he
kulkevat tuonelan läpi puolitajuissaan, mutta eivät jakaudu. He
katselevat kaukaa sitä kärsimyselämää, mikä seuraa heidän
fyysillistä vaellustaan. Kaikki erehdykset, synnit, väärät teot mitä
mahdollisesti ovat tehneet, he kantavat omat hedelmänsä tuskissa
kuoleman jälkeen, mutta kun nämä kummalliset sielut eivät
fyysillisen elämänsä aikana olleet mukana noissa teoissa, eivät he
kuoleman jälkeen ole täydellisesti mukana kärsimyksissä, se on
kaikki kuin ulkopuolella heitä. Ja heidän varsinainen elämänsä on
taivaassa.
Meidän ei tarvitse ajatella, ettei heistä jäisi jotain tuonelaan,
kyllä heistä jää kuori, mutta se ei ole heitä itseään, he eivät
itsekään pidä sitä omana itsenään. He tuntevat olevansa kotonaan
siinä taivaassa, jossa he inspirationin hetkenä elävät maan päällä.
Page 7
Sentähden hekin ovat esimerkkinä siitä, ettei ihmiselle pakosta
tapahdu semmoinen toivoton kahtiajako, vaan hän säilyttää
persoonallisen tietoisuutensa läpi elämän, läpi kuoleman.
Mutta on toisia lahjakkaita ihmisiä, on semmoisia, jotka eivät
elä tällä tavalla tunteissa fyysillisen elämän aikana yksinomaan,
vaan elävät älyssään, ovat älyssään erikoisesti mukana, ovat
sangen itsetietoisia, intelligenttejä, voimakkaita. Niitä on myöskin
paljon ja ne muodostavat toisen tempperamenttiluokan. He ovat
älykkäitä, spirituelleja ja mukana kaikissa toimissa. He ovat
niinsanoaksemme itsetietoisia synnissä; kun he tekevät syntiä,
elävät nautinnoissa, antavat he perää eläimelliselle itselleen.
Silloin he ovat siinä aivan itsetietoisesti mukana, heidän
nautintonsa on paljon suurempi, kuin tavallisen ihmisen, sillä he
ovat älykkäitä. Heidän kärsimyksensä ovat myöskin paljon
suurempia, sillä he ovat herkkätuntoisia.
Nämä tämmöiset lahjakkaat ihmiset ovat suureksi suruksi
useinkin ympäristölleen, sillä se ei heitä ymmärrä, he ovat niin
oikullisia olentoja, mutta älykkäitä, heidän kritiikkinsä on
murhaava, heidän sanansa saattavat pistää. Kuoleman jälkeen
ovat he siinä asemassa, että heillä säilyy itsetietoisuus paljon
enemmän koko ajan kuin tavallisilla ihmisillä, myös tuonelassa ja
astraalitasolla, niin että heillä ei tapahdu varsinaista kahtiajakoa
ennenkuin taivaassa. He ovat persoonallinen itsensä kuoleman
jälkeen.
Me voimme siis ymmärtää, että heidän tilansa kuoleman
jälkeen voi olla suurtakin tuskaa, ja he ovat siinä itsetietoisesti
mukana. Kun tutkimme kuolemanjälkeisessä maailmassa
tuommoisten olentojen sieluntilaa, niin huomaamme, että he
koettavat silloin säilyttää saman älykkäisyytensä ja
spirituellisuutensa, mikä heillä oli fyysillisessä elämässä. He
koettavat laskea leikkiä omista tuskistaan, mutta heitä
sanomattomasti harmittaa, että ovat ikävässä tilassa, eivätkä voi
tehdä mitään siitä päästäkseen, he ovat pakoitetut pahoittelemaan
erehdyksiään menneen elämän aikana. Heidän täytyy parantaa
Page 8
itseään, ja tämä kaikki heitä ärsyttää ja harmittaa ja tekee
kuolemanjälkeisen elämän hyvin tuskaiseksi heille. Sillä kuten
sanottu, se, että he säilyttävät persoonallisen tietoisuutensa, se
tekee, että he kärsivät sanomattomasti. Mutta heillekin tietysti
koituu levon, vapautuksen hetki, jolloin he saavat nukahtaa
kuollakseen ja astuakseen ylös taivaassa.
Kaikissa näissä ihmisissä huomaamme, kuinka heidän
sielunsa on keskittynyt, ja tämä se tekee heidän sielunsa
voimakkaaksi. Heidän sielunsa on ollut elämän aikana keskittynyt
määrättyyn työhön. Ja kun me korkeammalta kannalta
arvostelemme heitä, niin voimme sanoa, että semmoiset ihmiset,
jotka ovat syntyneet tähän maailmaan sisäisellä, sielullisella
konsentrationikyvyllä, joka tekee heille m--
http://216.239.59.104/search?q=cache:s54ecI-V6XwJ:www.pekkaervast.net/artikkelit/Esitelmat/1924%252003%252002%2520Minkalainen%2520on%2520kehittyneen%2520ihmisen%2520kuolemanjalkeinen%2520elama.pdf+henkimaailma,+kuolemanj%C3%A4lkeinen,+rakkaus&hl=fi&ct=clnk&cd=10&gl=fi