^Niin tuo liittyi saunaan.
Intiaanit käyttävät sellaista "hikimajaa" joka muistuttaa suomalaisten saunaa. Tästä siis tuo yhteenkuuluvuuden tunne. Tosin intiaanit eivät käyneet hikimajassaan puhdistusmielessä kuten me.
No niin, siitä siis oli kyse. Vaikka kyllähän suomalaiset ovat "metsästä tulleet, karvahattu päässä", mutta eihän se välttämättä tarkoita, että henkisesi oltaisiin yhtä luonnon ja henkimaailman kanssa. Toisaalta tätä luonnollista olotilaa on pyritty karsimaan siksi, että kelvattaisiin muille "sivistyskansoille"! Ja se on surullista, ettei arvosteta itseä sellaisena kuin ollaan. Mulla on ollut onni, tai ilmeisesti itse valittu asuinpaikka, asua maaseudulla ja mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän haluan elää mahdollisemman yksinkertaisesti ja karsia pois kaikki keinotekoisen systeemin asettamat vaatimukset. Ja sehän ei ole mahdollista ainakaan kokonaan.
En tiedä, olenko elänyt jossakin edellisessä elämässäni ns. intiaanina, mutta ainakin sisälläni on syvä kutsumus luonnon pariin ja jos intiaani-elämällä tarkoitetaan sitä, että on ollut amerikan mantereella alkuperäisasukkaana, niin koen yhteenkuuluvuutta heihin, samoin kuin esim. aborginaaleihin ja tiibetiläisiin. Erään hankkimani karmahoroskoopin mukaan olenkin osan elämistäni elänyt noilla seuduilla ja ne ovatkin paikkoja, joihin olen aina halunnut matkustaa.
Olen kyllä lukenut Emrys O`Neaghin kirjan "Edellisen elämäsi horoskooppi" ja sen mukaan viimeisin elämäni olisi ollut 1200 luvulla Pohjois-Amerikassa (siis ennen kuin eurooppalaiset toivat "sivistyksen") ja olisin toiminut naispuolisena paimenena tai eläinten kouluttajana tai karjanajajana, metsästäjänä, riistanvartijana tai eläintieteilijänä. Lisäksi olin uudistaja ja vallankumouksellinen. Luonteeltani olen ollut hyvin raju ja ehdoton, kompromisseihin suostumaton ajamassani asiassa sekä yksityiselämässä. Minua ihailtiin ja seurattiin, mutta myös pelättiin ja vastustettiin. Mahdollista on, että kuolemani oli väkivaltainen. Lisäksi kirjassa tulee esille meneillään olevan elämän tarkoitus ja minun tulee etsiä yhteys, mikä on aineellisen ja näkymättömän maailman välissä, sekä oppia käyttämään sitä ja vaikuttamaan sen avulla tapahtumien kulkuun niin omassa elämässä kuin suhteessa ympäristöön.
Tämän nyt voi tietysti jättää omaan arvoonsa, mutta siinä mielessä luonteen kuvaus pitää paikkansa, että olen joutunut hillitsemään luonteeni ehdottomuutta pyrkimällä joissakin asioissa keskitien kulkijaksi. Ja tuon näkymättömän yhteyden olen löytänyt ja oppinut käyttämään sitä.
Ja parhaiten tuo yhteys toimii silloin, kun saa elää maaseudun rauhassa. En tiedä, olenko yhtyeydessä johonkin henkiolentoon tai oppaaseen, ainakaan en ole tiedostanut sellaisen läsnäoloa, (ja minä kun olen hartaasti toivonut sellaisen ilmestymistä), mutta olen huomannut, että ajatuksella ja rukouksella voi vaikuttaa asioihin.